Ik loop even vast en blijf een melding "Lamp defect" op het dashboard houden samen met een snel knipperend indicatielampje op het dashboard. De knipperlichten zelf knipperen wel op de juiste snelheid maar ik vermoed dat er geen ouderwets relais meer in zit en dat de knippers softwarematig aangestuurd zijn. De auto is uit 2016 overigens.

Ik heb dus LED lampen gekocht voor de knipperlichten omdat deze meer lichtopbrengst hebben en sneller zijn. Af fabriek zijn ze slecht zichtbaar doordat ze voor aan de binnenzijde van de koplampen zitten. Met LED is er een duidelijke verbetering te zien.

Voor heb ik een 21W gloeilamp en achter 10W.

De vervangende LED lampen vragen 450mA voor en 400mA achter (gemeten) bij 13V (13V heb ik even als gemiddelde genomen tussen 12 en 14 volt in)

De originele 21W lampen zouden dan 1.6A moeten trekken (berekend, niet gemeten!) en daarop heb ik een 50W 12 ohm weerstand geïnstalleerd om aan plm. 1A te komen welke tezamen met de LED lamp goed zouden moeten zijn voor 1,45A.

Achter met 10W kom ik bij 13V op 1.3A (berekend, niet gemeten) per lampje en aangezien er heus wel iets marge in zou moeten zitten had ik geen foutmelding meer verwacht. Ook hier dan weer een 12 ohm weerstand geplaatst om die ene ampere aan te vullen.

Toch krijg ik een melding met als fout "kortsluiting" en worden de lampen achter helenaal uitgeschakeld.

Verwijder ik de weerstand dan knippert achter weer vrolijk mee. Fout uit de body ECU verwijderen heeft verder geen invloed.

Wat mis ik hier aan kennis/inzicht om dit op te lossen en wie kan mij dat toelichten?

Alvast bedankt!

Je gebruikt een gemiddelde 13V spanning voor je berekening.
Maar de "wattages" op de lampen gelden bij 12V. Daardoor zitten je berekeningen er al zo'n 10% naast

Ah ok, maar dan nog lijkt mij dat wel binnen de marge te vallen.

Toevallig ben ik toe aaneen nieuwe accu maar heb ik op contact met 11.7V ook geen melding "lamp defect" en tijdens het rijden schiet de spanning ook wel eens naar 14.6V (AGM start/stop accu)

Maar goed het gerommel in de marges kan er wel net buiten vallen dus zal de werkelijke stroom bij 13V eens meten als mijn bench PSU dat haalt.

13V en 1.3A is 17W. Er loopt nu dus, met een 12R weerstand, teveel stroom.

Ik moest er even rustig voor gaan zitten want ik haal altijd alles door elkaar heen (dyscalculie)

Voor hieronder even uitgegaan van 12V zoals hierboven aangegeven is :)
Hier ben ik voor het 10W lampje op uitgekomen, is dat correct?

Origineel lampje: 10W : 12V = 830mA
LED lampje: 440mA (390 ohm tekort t.o.v. origineel)
Weerstand: 30 ohm : 12V = 400mA

Ik heb vooral moeite met lagere weerstand hogere stroom, dat veroorzaakt bij mij een harde kortsluiting.

In de praktijk gebruik ik daar tussen de 33 en 47 ohm voor. Dat werkt meestal zonder problemen.

Dank! Dan ga ik die nog nabestellen :)

Maar de berekening is wel goed dan?

Je laatste berekening klopt wel.