Op mijn fiets heb ik een lader die gevoed wordt uit de dynamo en een gestabiliseerde uitgang van 5VDC en 0,5A levert. Tussen lader en telefoon een USB kabeltje.
Met mijn vorige telefoon werkte dat. Tijdens fietstochten was 2 uur aan de lader per dag genoeg om de batterij op peil te houden.
Maar nu heb ik een smartphone die dat niet slikt. Na een uur laden is er aan het laadpercentage niets veranderd.
Als ik de telefoon aan de USB-poort van mijn laptop hang laadt hij wel. Weliswaar niet zo snel als met de bijgeleverde lader, maar er zit voortgang in.
Ik vermoed dat ik bij de fietslader iets met de datalijnen moet doen, maar wat? Momenteel levert de lader alleen maar de plus en de min.

bij vele telefoons is het voldoende om de datalijnen kort te sluiten met elkaar.
andere telefoons willen daar specifieke spanningen op zien (bv 1,5 en 2,2V). verschillende spanningen staat dan voor verschillende stromen van opladen (500mA, 1A,...)

even de zoekfunctie gebruiken, is hier al veel over gezegd vroeger.

Oja, vergeten te vermelden. Het is een Samsung Galaxy A14.

De zoekfunctie heb ik al gebruikt, maar ik kon geen sluitend advies vinden voor laden met 0,5A.

zijn nogthans vele topics van.
samsung zou normaal moeten opladen als je de D- en D+ aan elkaar zet/tikt.
fotootje dat ik 9jaar geleden al eens postte in zo een topic

https://peritronics.files.wordpress.com/2014/12/usb_resistors.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Heb je al geprobeerd om de optie 'fast charging' uit te zetten op de telefoon?

Kan je niet één of andere USB hubje ertussen frommelen die het corrigeert?

Volgens mij moet een telefoon altijd gaan laden via een door normale 1 op 1 USB kabel, maar als jij helemaal niks hebt aangesloten op de datalijnen dan is de USB poort niet echt.

In de micro-usb stekkers was het inderdaad datalijnen verbinden of 0-200Ω ertussen. Dat zal voor USB-C ook wel gelden.

De smartphone hoort "niet meer dan 500mA" te laden als de andere kant "niets speciaals" doet. Zoals bijvoorbeeld die laptop.

Wil je dat ie meer gaat doen, dan moet je grappen doen als datalijnen kortsluiten of specifieke weerstandsdelers om aan te geven dat ie wel 1A of zelfs 2A mag gebruiken.

fcapri, in de vele topics die er al over zijn ben ik dat plaatje nog niet tegengekomen.
Voorlopig ga ik eerst eens proberen met de datalijnen aan elkaar gekoppeld.
In een DIY topic vond ik een schema waar beide datalijnen aan de V- zjn gekoppeld. Maar in de meeste zelfbouw topics wordt helemaal niet gesproken over de datalijnen.

WillemV2, de optie fast charging kende ik niet. Nu wel gevonden, kan ik ook proberen wat er gebeurt als ik dat uit zet.

K7Jz, wat bedoel je met een USB hubje er tussen frommelen?
Ik heb er nu een USB kabeltje tussen zitten. USB-A aan de kant van de lader. USB-C aan de kant van de telefoon.
Het enige punt is dat ik de datalijnen nu nog nergens aan heb zitten. Met mijn vorige telefoon bleek dat niet nodig. Dat was ook een Samsung, maar een simpele waar ik alleen mee kon telefoneren en sms-en.

rew: de lader die ik heb gebouwd kan niet meer dan 0,5A leveren. Ik kan wel dingen uithalen waardoor de telefoon denkt meer te kunnen laden, maar ik denk dat hij dan de spanning onderuit trekt. Dus dat lijkt me geen optie.
Ik wil gewoon dat hij die 0,5A gaat trekken, en niet meer.

Nog een opmerking die misschien van belang is: als ik begin met fietsen dan ziet de telefoon wel dat er iets gebeurt. Hij geeft dan een signaal dat hij de lader ziet, hetzelfde als wanneer ik hem thuis met de originele adapter laad.
Maar daarna toont hij een bericht dat er iets loos is met de laadkabel.
Eerst had ik daar een kabel van 1,5 m tussen, dus ik dacht dat het aan de lengte lag. Toen een 0,5 m kabel aangeschaft, maar dat maakt geen verschil.

Van de suggesties ga ik eerst de mode "fast charge" uitschakelen proberen en dan de datalijnen aan elkaar knopen.
Ik laat de resultaten nog weten.

Op maandag 10 juni 2024 13:20:59 schreef KlaasZ:
rew: de lader die ik heb gebouwd kan niet meer dan 0,5A leveren. Ik kan wel dingen uithalen waardoor de telefoon denkt meer te kunnen laden, maar ik denk dat hij dan de spanning onderuit trekt. Dus dat lijkt me geen optie.

Precies. Dus alles wat je nu gaat doen is volgens mij: "probeer hem wijs te maken dat ie meer dan .5A kan.

Tja. helemaal officieel mag ie maar 0.1A trekken tot ie toestemmin heeft om 0.5A te doen. Daar houdt, voor zover ik weet geen enkele telefoon zich aan.

Maar goed. Mijn suggestie is dus: De vele schemas over wat je met die datalijnen kan doen is om de telefoons wijs te maken dat ze meer dan 0.5A kunnen doen en dat wil je in jou geval dus juist niet.

Maar als je dus iets probeert: Check dys of ie de 0.5A niet onderuittrekt.

Kabeltje niet te dun? (als er teveel spanningsval is werken sommige usb apparaten niet meer)

rew: Ik wil de telefoon niet wijsmaken dat hij meer dan 0,5A moet laden, ik probeer hem te vertellen dat hij moet gaan laden. Zoals ik in het begin al stelde, hij doet helemaal niks. Sterker nog, na een uur fietsen is de laadtoestand eerder 1% teruggelopen.

Arco: het kabeltje is niet te dun. Zoals gezegd, aan de laptop laadt hij wel. Dus kennelijk doet de laptop iets met de datalijnen wat een gunstige invloed heeft.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (25%)]

USB op een PC heeft vaak wat hogere spanning (tot 5.25v), dus minder last van dunne kabeltjes als bij exact 5v.
Spanningsval tot een half volt is niks bijzonders met dunne/cca/ccs kabeltjes...

Nu ga je er vanuit dat het een cca/ccs kabel is. Dat is een uit de lucht gegrepen aanname.

Als andere trucs niet werken kan ik altijd nog de spanningen gaan meten.
De fietslader heb ik zelf gebouwd, ik kan dus makkelijk de spanning aanpassen.

Op maandag 10 juni 2024 14:11:11 schreef KlaasZ:
aan de laptop laadt hij wel. Dus kennelijk doet de laptop iets met de datalijnen wat een gunstige invloed heeft.

de laptop communiceert met de telefoon, je zal ook zien dat hij mogelijks vraagt om als externe schijf te worden aangesloten aan de pc.
gewoon 2draad (+5V en massa) aanvaarden vele telefoons al niet meer. dik 10jaar geleden moest ik ook al D+ en D- aan elkaar zetten om te gaan laden. samsung gio enzo
om sneller te gaan moesten ze met weerstanden aan +5V en massa bijgekoppeld zijn.
k geloof dat enkel de 2 draden tegen elkaar tikken genoeg was om de telefoon 'te starten' met het laden

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Ik gebruik dat kabeltje ook om bestanden over te zetten. En er wordt niet om toestemming gevraagd. Als beide apparaten aan staan wordt de telefoon direct als externe harde schijf gezien.

Op maandag 10 juni 2024 14:51:13 schreef KlaasZ:
Nu ga je er vanuit dat het een cca/ccs kabel is. Dat is een uit de lucht gegrepen aanname.

Ik neem niets aan. (daar zijn aannemers voor... :+ )
Ik zeg alleen dat het kan gebeuren bij een dunne kabel, cca kabel, of ccs kabel...

Kan het zijn dat die telefoon meet hoe ver de spanning inzakt en op basis daarvan de maximale laadstroom bepaald?

Als dan je dynamo nog niet op gang is kan ik me voorstellen dat de spanning in het begin erg inzakt en de telefoon besluit niet te laden.

Hypothese. Geen idee of het echt zo is.
Potentiële oplossing en test: een NC drukknop in de 5V die je even ingedrukt houdt als de fiets op snelheid is, zodat de 5V als ‘ie terugkomt wél stroom kan leveren zonder in te zakken.
Andere oplossing, misschien beter, is ‘veel’ buffercapaciteit vóór de regelaar die de 5V maakt, en een regelaar die pas start bij voldoende spanning. Dan start de regelaar pas als de buffer vol is en tegen die tijd is hopelijk ook de fiets en dynamo op gang.

Ik zou eerst zo een USB volt- en ampèremeter ertussen hangen en uitzoeken wat er nu precies gebeurt.
Je hoeft niet eens continu te kijken omdat die dingen ook bijhouden hoeveel lading er er naar de telefoon is gegaan.

Na een uur laden is er aan het laadpercentage niets veranderd.

Maar het is dus ook niet minder geworden en is hetgeen wat de lader erin stopt even groot als het verbruik van de telefoon.

Doe je nog iets me de telefoon als die aan het laden is zoals mp3 afspelen of navigatie gebruiken?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (42%)]

Met alle respect hoor, maar ik zou er een powerbank tussen zetten en geen risico willen lopen dat ik mijn telefoon sloop met een zelfgebouwde contraptie.

Er bestaan powerbanks die tegelijk kunnen laden en leveren volgens de diverse standaarden.

Op maandag 10 juni 2024 14:30:01 schreef Arco:
Spanningsval tot een half volt is niks bijzonders met dunne/cca/ccs kabeltjes...

Spanningsval van die orde-van-grootte zit officieel in de USB standaard. De host moet iets van 4.8+ leveren en apparaten moeten tot 4.2V blijven werken.

Op maandag 10 juni 2024 17:38:07 schreef joopv:
Met alle respect hoor, maar ik zou er een powerbank tussen zetten

En ik zou overwegen om die "powerbank" zelf te maken, zodat ik zelf controle heb over hoe ie laad en wat ie aan de telefoon aanbiedt...

[Bericht gewijzigd door rew op (32%)]

Mijn ebike heeft een usb aansluiting erop zitten die kan laden met PD tot 19V spanning. Zelfs mijn motorscooter heeft dat standaard aan boord.

Ik zou niet aanraden hier zelf mee te zitten klooien, voor je het weet is je mobieltje niks meer dan een presse papier geworden... Er zijn kleine powerbanks in allerlei formaten, das is nog het beste.

Liever niet experimenteren met je dure mobieltje. :+

Ik zou niet aanraden hier zelf mee te zitten klooien,

Nee zeker niet tenzij je weet wat je aan het doen bent. Er zullen ook wel 1 diverse ic's zijn om te gebruiken die dan eerst moeten communiceren met de smartphone om af te spreken op welke spanning en stroom er geladen kan en mag worden.

maar een fietsdynamo kan meestal maar maximaal 3W leveren en dat kan net zo goed op 5V

Op maandag 10 juni 2024 16:58:56 schreef benleentje:
Doe je nog iets me de telefoon als die aan het laden is zoals mp3 afspelen of navigatie gebruiken?

Nee, ik doe er niks mee. Alleen (proberen) te laden.

Voor de rest, goed bedoeld hoor, al die bezorgde reacties, maar ik wilde alleen weten wat ik moet doen om het ding aan het laden te krijgen. Voorlopig voldoende suggesties, maar nog niet getest. Was vandaag geen weer om voor de lol te gaan fietsen.