Update: k heb de lader van mijn fiets gehaald en op de werktafel aan een 6V trafo gehangen.
Wat ik heb geprobeerd:
op de telefoon snelladen uitschakelen, helpt niet
datalijnen aan elkaar verbinden, helpt niet.
Toen gaan meten. Lader bleek slechts 4,2V uit te geven. Had ik indertijd zo ingesteld omdat mijn vorige simpele telefoon met zijn originele lader ook op die spanning werd geladen.
Spanning verhoogd naar 5,1V. Bij aansluiten van de telefoon zakt de spanning in elkaar tot 4,2V terwijl de laadstroom maar 100mA is.
Kennelijk had mijn oude telefoon daar genoeg aan, een uur per dag laden op de fiets was voldoende om de batterij op peil te houden. Mijn smartphone is hongeriger en heeft daar niet genoeg aan.
Ik ga het ontwerp van de lader heroverwegen.
Op maandag 10 juni 2024 11:48:33 schreef KlaasZ:
Op mijn fiets heb ik een lader die gevoed wordt uit de dynamo en een gestabiliseerde uitgang van 5VDC en 0,5A levert.
Dan kunnen we lang zoeken naar de fout. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maar ook: de suggestie van FET is goud waard. Had je direct mee gezien wat de fout was zonder de boel van de fiets te hoeven halen.
@rew,
Je (en FET) hebt(hebben) gelijk! Dat is een heel handig metertje.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (13%)]
Anoniem
Beetje offtopic maar waarom moet er eigenlijk via de datalijnen gecommuniceerd worden hoeveel stroom het apparaat mag trekken?
Stel de lader kan maar 1A geven, dan geeft hij toch niet meer dan dit?
Waarom moet er dan alsnog gezorgd worden dat de smartphone niet meer dan 1A wil vragen?
standaard mag je volgens specs 100mA op een usb poort vragen.
met datacommunicatie kan je dit verhogen naar 500mA
met bepaalde spanningen aan te leggen, kan je bv aan de telefoon zeggen:
ik kan 1A/2A/5A... aan, doe maar wat meer.
nu zijn er al veel gsm's die communiceren met de lader op bv 9V of hoger aan te vragen, zodat de stromen door de kabels/connector lager is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het gedoe met datalijnen aan mekaar hangen of weerstandsdelers is uit een tijd dat alle fabrikanten er achter kwamen dat 5V * 500mA =2.5W wel wat weinig was. Toen heeft iedere fabrikant zelf wat bedacht om "mijn lader kan 1A" te hekennen.
Dat met hogere spanningen is nu netjes vastgelegd in een standaard.
benleentje
Golden Member
Beetje offtopic maar waarom moet er eigenlijk via de datalijnen gecommuniceerd worden hoeveel stroom het apparaat mag trekken?
Je kan uit de buitenkant van de poort niet zien hoe die intern is opgebouwd en hoeveel stroom de poort kan leveren.
Als een apparaat enkel bedoelt is om een USB stick uit te lezen is er geen reden om daar een 1A voeding naar toe te leggen. Als je dan onbedoeld op zo een apparaat een telefoon probeert op te laden dan kan die poort maar max 100mA leveren. De telefoon kan dan wel proberen om meer te vragen maar zal niet meer krijgen.
Anoniem
De telefoon kan dan wel proberen om meer te vragen maar zal niet meer krijgen.
Maar dat is dus precies mijn vraag. De telefoon krijgt toch niet meer dan die 100mA.
Waarom moet de telefoon verteld worden dat hij maar 100mA moet vragen als hij toch niet meer krijgt dan die 100mA.
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
De voeding van de usb poort is toch niet zo ontworpen dat hij kapot gaat als er toch meer dan die 100mA gevraagd wordt?
Dan zakt de spanning toch gewoon in?
rew
En dan crasht de usb disk die op dezelfde voeding zit?
Het originele idee is dat een pc 500 mA kan leveren. Een usb hub verdeelt dat dan in 4x 100mA plus 100 voor zichzelf.
Anoniem
Goed punt.
En kan het ook zijn dan usb kabels gebruik maken hiervan om te zorgen dat er niet meer stroom door de kabel gaat lopen dan waar hij voor gemaakt is?
Want ik zit n.a.v. dit topic een beetje te spelen met verschillende usb A naar usb C kabeltjes op dezelfde adapter, maar ik zie (met de Ampere app op de telefoon) dat het ene kabeltje met 3A laadt, en het andere kabeltje met 1,5A.
Beide kabels hebben geen E marker dat ik weet.
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 14 juni 2024 18:59:03 schreef InHogereSferen:
[...]
Maar dat is dus precies mijn vraag. De telefoon krijgt toch niet meer dan die 100mA.
Waarom moet de telefoon verteld worden dat hij maar 100mA moet vragen als hij toch niet meer krijgt dan die 100mA.
Die 100mA die kan altijd dat is de afspraak. Een USB stick heeft daar ruim genoeg aan.
De telefoon hoeft niets verteld te worden die zet gewoon zijn datalijnen aan elkaar en hoopt dan meer als 100mA te krijgen en die zal merken dat die dat op deze poort niet kan krijgen.
dat het ene kabeltje met 3A laadt, en het andere kabeltje met 1,5A.
Voor een standaard slechte kwaliteit usb kabel is 1,5 wel de limit want dan zal de spanningsval over die kabel aan de limiet zitten waarop de telefoon nog wilt laden.
Een hele goede kabel zal best 3A kunnen doen.
En kan het ook zijn dan usb kabels gebruik maken hiervan om te zorgen dat er niet meer stroom door de kabel gaat lopen dan waar hij voor gemaakt is?
Als die kabel gewoon teveel weerstand heeft er er maar 1,5A door kan dan kan en de telefoon nog net genoeg spanning krijgt om te kunnen laden dan kan er onmogelijk meer stroom door.
Maar als je de snellader heb die de telefoon ook op 10V wilt opladen dan mag er meer spanningsval zijn en dan kan er wel meer stroom door.
Dus het zijn niet de kabels die zorgen voor meer stroom maar puur dat de oplader een hogere spanning dan 5V af kan geven.
Anoniem
De telefoon hoeft niets verteld te worden die zet gewoon zijn datalijnen aan elkaar en hoopt dan meer als 100mA te krijgen en die zal merken dat die dat op deze poort niet kan krijgen.
Volgens mij klopt dat niet helemaal wat je zegt.
https://obddiag.net/usb-power.html
Het is de adapter/usb poort die de datalijnen van de telefoon aan elkaar knoopt, niet andersom. En zoals ik begrepen heb willen de meeste telefoons zelfs een spanning zien op de datalijnen voordat ze meer dan 500mA stroom willen vragen aan de adapter/usb poort.
Dus vandaar mijn vraag waarom de telefoon dit 'vertelt' moet worden, maar Rew heeft dit al uitgelegd.
Voor een standaard slechte kwaliteit usb kabel is 1,5 wel de limit want dan zal de spanningsval over die kabel aan de limiet zitten waarop de telefoon nog wilt laden.
Een hele goede kabel zal best 3A kunnen doen.
Het is de €1 Action kabel van 3 meter welke met 3A laadt, de kabel van 50cm van mijn werk is degene die met 1,5A laadt. Ik vind het moeilijk te geloven dat deze zoveel spanningsval heeft dat deze onder de 4V uit komt?
Dus het zijn niet de kabels die zorgen voor meer stroom maar puur dat de oplader een hogere spanning dan 5V af kan geven.
De kabel met Emarker kan inderdaad een hogere spanning én stroom vragen als het toestel dit ook goed vind. Tot 20V en 5A.
Maar ik kan me voorstellen dat normale kabels dus op deze manier wel rommelen met spanningsdelers op de data ingangen van de telefoon om zo te zorgen dat er maximaal een bepaalde stroom over gaat.
Op vrijdag 14 juni 2024 21:57:49 schreef InHogereSferen:
Het is de €1 Action kabel van 3 meter welke met 3A laadt, de kabel van 50cm van mijn werk is degene die met 1,5A laadt.
Heb je die stromen echt gemeten?
Of ga je uit van wat de software van je telefoon of wat dan ook zegt?
Anoniem
De stromen die de app Ampere doorgeeft die kloppen gewoon.
Ook al zou het niet 100% nauwkeuerig zijn, het is nauwkeurig genoeg om te zien dat de smartphone inderdaad 2x zo langzaam geladen wordt...
Als een adapter maar 1A, 1,5A 2A 3A of wat dan ook kan leveren, laat hij dat ook netjes zien.
Ik gebruik de app al een paar jaar op verschillende smartphones en heb hem nog nooit kunnen betrappen op absurde waardes. Dus ja, daar ga ik van uit.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (12%)]
benleentje
Golden Member
Het is de adapter/usb poort die de datalijnen van de telefoon aan elkaar knoopt, niet andersom.
Dat zou kunnen zover heb ik me er ook nooit in verdiept.
Dus vandaar mijn vraag waarom de telefoon dit 'vertelt' moet worden,
Omdat een standaard passieve hub zonder eigen voeding maar maximaal 100mA per poort kan leveren. Of in ieder geval niet meer dan de PC poort waaruit de passieve hub gevoed word.
Het is de €1 Action kabel van 3 meter welke met 3A laadt, de kabel van 50cm van mijn werk is degene die met 1,5A laadt. Ik vind het moeilijk te geloven dat deze zoveel spanningsval heeft dat deze onder de 4V uit komt?
Ik heb ali krokodillenbek snoertje van 20cm gehad die op 1A al meer spanningsval dan 1V hadden. Dus wat betref is het geen geloven maar ook een deel ervaring. 
Maar jij hebt die kabels dus je kan dat zelf meten. Maar ik gebruik ook kabels van de Action en die zijn gewoon beter als veel andere kabels.
De stromen die de app Ampere doorgeeft die kloppen gewoon.
Maare geeft die ook de spanning weer?
Anoniem
Maar jij hebt die kabels dus je kan dat zelf meten.
Ja alleen heb ik even niks om in de stekker te meten. Mijn meetpennen zijn natuurlijk te groot.
Maare geeft die ook de spanning weer?
Ja, de spanning over de accu en de stroom naar de accu.
Dus de stroom die je ziet daar is het verbruik van de telefoon zelf al af.
@InHogereSferen,
Je kan de twee kabeltjes met een magneet testen.
Degene die aan de magneet blijft plakken is van slechtere kwaliteit. Daar moet de laadstroom door ijzerdraad ipv koperdraad.
benleentje
Golden Member
Ja alleen heb ik even niks om in de stekker te meten.
In de stekker meten heb je ook niets aan de meter moet er wel tussen als je aan het laden bent.
Of naar zoiets kijken deze is USB-C in en uit. En kan zo direct aan het einde van de kabel vlak voor je telefoon.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006418791744.html?spm=a2g0o.product…
Anoniem
Je kan de twee kabeltjes met een magneet testen.
Degene die aan de magneet blijft plakken is van slechtere kwaliteit. Daar moet de laadstroom door ijzerdraad ipv koperdraad.
Beide willen niet aan een (sterke) magneet blijven plakken.
In de stekker meten heb je ook niets aan de meter moet er wel tussen als je aan het laden bent.
Ik dacht eigenlijk gewoon de weerstand meten, dat maal de stroom (1,5A) zou de spanningsval moeten zijn.
Of naar zoiets kijken deze is USB-C in en uit. En kan zo direct aan het einde van de kabel vlak voor je telefoon.
Zo iets heb ik toevallig laatst besteld, moet hem nog binnen krijgen. Ben benieuwd of het wat is.
Op zaterdag 15 juni 2024 19:00:14 schreef benleentje:
Of naar zoiets kijken deze is USB-C in en uit. En kan zo direct aan het einde van de kabel vlak voor je telefoon.https://nl.aliexpress.com/item/1005006418791744.html?spm=a2g0o.product…
In het filmpje in die link zie ik op het einde 17,5V en 6,6A staan. Zijn dat realistische waardes?
Anoniem
In het filmpje in die link zie ik op het einde 17,5V en 6,6A staan. Zijn dat realistische waardes?
Niet heel veel smartphone kunnen dit maar er zijn een paar Chinese smartphones welke met 120W kunnen laden, zoals de Xiaomi Mi 11 Ultra.
De Xiaomi 12 Ultra zou zelfs tot 200W geladen kunnen worden.
Geen idee hoe dit mogelijk is, er zouden enorme stromen in de telefoon zelf moeten lopen. Of de accu zelf heeft een hele hoge spanning.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (18%)]
Op zaterdag 15 juni 2024 15:00:42 schreef benleentje:
[...]Ik heb ali krokodillenbek snoertje van 20cm gehad die op 1A al meer spanningsval dan 1V hadden. Dus wat betref is het geen geloven maar ook een deel ervaring.
Ik heb bij dezelfde verkoper gekocht...
Op zaterdag 15 juni 2024 15:00:42 schreef benleentje:
[...]Maare geeft die ook de spanning weer?
Da's wel een gemis bij Ampere, in had in 2008 op mijn Windows telefoon van de zaak een fijnere app om laadstroom (en USB kabeltjeskwaliteit) te meten.
Bij mijn telefoon geeft "Ampere" geen binnenkomende spanning (wel batterijspanning) en de stroom blijft altijd onder de 2A (wellicht ligt dat gewoon aan de telefoon) bij 5V. Maar ga je op een hogere spanning laden, bv. 9V 1,5A (met zo'n USB metertje ertussen en op een QC 3 lader), dan zegt Ampere dat ik met bv. 2,2A aan het laden ben. Kan wederom aan de telefoon liggen, maar hij lijkt dus aan de batterijkant te meten, niet bij de USB ingang.
(PS: getallen zijn even uit mijn hoofd, die 1,5A bij 9V kan ook wel iets lager zijn. Wanneer Ampere niet de benodigde stroom van het scherm en de processor meerekent, dan klopt 1,3A of zo bij 9V wel ongeveer => is dan 2,7A bij 4,3V en als je daar verbruik van telefoon (-500mA als ik Ampere opstart zonder laadsnoer) afhaalt komt dit ongeveer overeen met de hoogste waarde die Ampere ooit heeft weergegeven (~2,3A))
PPS: onderstaand 2 foto's van onbelaste spanning gloednieuwe accu en belaste spanning met een 12V lampje. Wilde al gaan foeteren tegen accuverkoper, maar bleek aan het Ali meetsnoertje (of moet ik zeggen audiokabeltje) te liggen.
Anoniem
Ampere meet inderdaad aan de accu kant, als je daadwerkelijk met 9V en 1,5A laadt (13,5W) dan zal dit op de accu (welke Ampere meet) ongeveer 4V en 3,38A zijn. Afhankelijk van hoe vol je accu is en verlies en het verbruik van de telefoon zelf niet meegerekend.
Mijn smartphone wil niet meer dan 3A laden, welke lader je ook aansluit.
De smartphone van mijn vrouw kan laden met 6A op de accu. Over de usb kabel is dit een heel stuk lager door de hogere spanning van de PD lader.
Even laten weten hoe dit is afgelopen. Het is me niet gelukt om een schakeling te bouwen die in staat is de smartphone te laden. De telefoon is te hongerig, ook als ik snelladen uitschakel. De dynamo kan de gevraagde stroom niet leveren.
Ik heb een powerbank gekocht. Daarmee kan ik de dagen overbruggen als er geen oplaadpunt beschikbaar is.