Anoniem
Bovendien als die accu is losgekoppelt dan is de uitgang 0V en hoe wou je die dan gaan gebruiken?
Nou hetzelfde als de BMS die ik hier heb liggen, er kan geen stroom meer in, maar wel uit. Er kan pas weer stroom in als de spanning per cel is gezakt tot een bepaalde spanning (ik dacht 4V)
Als de accu maximaal 14,4V mag hebben dan kan je met een lader van 14,2V gewoon door blijven laden want als de accu zelf ook op 14,2V staat dan is de stroom naar de accu nul.
Maar is dit echt zo? Blijft er niet alsnog een paar mA lopen? Ik had begrepen dat dit ook de levensduur van een li-ion cel niet tengoede komt.
Dus als ik een CV spanning heb van 4V, dan kan ik daar een cel gewoon aan laten hangen zonder zorgen te maken dat het de levensduur verkort?
benleentje
Golden Member
Maar is dit echt zo? Blijft er niet alsnog een paar mA lopen?
Als ze beide op precies 14,200V uitkomen dan loopt er geen stroom dat is gewoon wiskunde. Maar ideaal is het ook niet om zo een accu onder spanning te laten staan.
Ik had begrepen dat dit ook de levensduur van een li-ion cel niet tengoede komt.
Hoe je nu aan het opladen bent door de BMS zelf te laten ingrijpen is ook niet goed. Die 0,05V of 0,1V per cel minder in de accu merk je niet in capaciteit maar het een lagere eindspanning verlengt wel de levensduur van de accu.
Anoniem
Zo ben ik niet aan het laden. Als je goed gelezen had dan weet je dat ik een laadprintje hiervoor gebruik die het laden eerder stopt dan de bms ingrijpt.
Met de labvoeding heb ik alleen getest wat er zou gebeuren als je het laden niet stopt. En dan schiet de bms wel in werking bij 4,25V. En het is me duidelijk dat dit dus niet de bedoeling is.
Maar ik kan je ook vertellen dat als ik de spanning op bijvoorbeeld 4,15V instel er altijd nog stroom blijft lopen naar de cel, hoe weinig ook. Ook al is de spanning van de cel ook 4,15V als ik de lader eraf haal. Heeft denk ik eerder met natuur/scheikunde te maken dan met wiskunde.
benleentje
Golden Member
Ook al is de spanning van de cel ook 4,15V als ik de lader eraf haal. Heeft denk ik eerder met natuur/scheikunde te maken dan met wiskunde.
Ja dat klopt dat heeft ook met scheikunde te maken.
Maar wat ik meer bedoelde is dat de spanning toch ook echt niet hoger word dan die 4,15V, want dat kan niet. Dat er dan toch stroom blijft lopen is dan geen stroom meer wat in lading word omgezet maar in warmte, dus een kleine lek.
Ik bedenk me ook dat het logisch is dat er stroom blijft lopen, want dat loopt door de balanceer weerstanden.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 12 juni 2024 21:24:26 schreef InHogereSferen:
Ik had begrepen dat de BMS in zo een LiFePO4 accu zelf de accu afsloot als hij vond dat de accu vol was. En niet dat dit per se een laatste redmiddel was om de accu te beschermen.
Dan ben ik blij dat je er wat van opgestoken hebt 
Het is inderdaad een soort laatste redmiddel: de lader hoort te stoppen, maar als die dat niet doet, doet het BMS het door de laadFET te laten sperren. Faalt de laadFET, aangestuurd door het BMS-IC of het BMS IC zelf, dan wordt (indien hopelijk aanwezig) een logische zekering opgeblazen en is het echt einde oefening.
Zonder openen en diepgaand repareren en analyseren zul je dan nooit meer kunnen laden.
Ik ben trouwens nog eens goed gaan meten op het setje met de Aliexpress 4S li-ion usb-c charger module en de 4S BMS.
De BMS doet wat hij moet doen.
Het balanceren gebeurt vanaf 4,19V.
Dan blijft hij laden tot de eerste cel 4,25V bereikt. Labvoeding ingesteld op 17V. Nu ben ik wat verder gaan kijken.
Das het jammere van dit soort af-fakkel balanceersystemen, die balanceren niet tijdens het laden, maar pas bij het satureren van de cellen.
De geavanceerdere systemen hebben een bijzonder complexe berekening aan boord die tot op de minuut (waarschijnlijk zelfs seconde) precies weet wanneer een cel/celgroep-van-meerdere-cellen-parallel vol is bij de op dat moment gemeten laadstroom, op basis van de bekende interne weerstand van de cellen en gebruikte cellen.
Daardoor grijpen die al tijdens het laden in als 1 groep duidelijk uit de pas gaat lopen ten opzichte van de rest. Balanceerbit wordt hoog en de bewuste groep wordt belast met de balanceerweerstand. Kun je mooi zien via de USB-interface, op het computerscherm zie je dan ineens de spanning van 1 groep duidelijk inzakken.
Diezelfde rekenformule zorgt ervoor dat 'ie ook precies weet hoe lang 'ie moet balanceren om alle cellen uiteindelijk bijna tegelijk op 'volledig vol' uit te laten komen.
Als ik laad met de 4S usb-c charger module dan laadt hij ze 'maar' op tot 16,6V en de charger module stopt dan al vrij snel het laden.De BMS komt dan niet eens aan balanceren toe.
Dit is natuurlijk beter voor de cellen, maar helemaal vol zijn ze dan niet.
16,6 Volt is 4,15 Volt per cel. Die 0,05 Volt is een verwaarloosbaar extraatje energie, maar zeker bij goedkoop spul uit China, waar de toleranties een stuk groter zijn, zou ik me wel prettig voelen bij die 4,15 Volt en zou ik 4,1 of zelfs 4,0 Volt ook geen punt vinden.
Ter relativering: de IC's waar ik mee werk kunnen tot op de mV nauwkeurig ingesteld worden. Dat vereist (uiteraard) een goed gekalibreerd IC, maar daar maak ik me ook niet zo'n zorgen om: een vergelijkingsmeting van mijn multimeters met een net gekalibreerde tafelmultimeter van Agilent leverde op dat beide zodanig hetzelfde aanwezen dat ik het toch niet nauwkeuriger in kon voeren in het BMS-IC kalibratiescherm.
Toch wel knap dat multimeters van jaren oud nog zo nauwkeurig zijn.
Dus een BMS is echt alleen als extra veiligheid en niet bedoelt om het laden te stoppen? Alleen als de lader faalt? Tenzij hij kan communiceren met de lader, zoals bij een elektrische fiets?Dus elke li-ion lader of charger module moet dan ook zo gemaakt zijn dat deze het laden stopt? En hoe weten ze dit normaal gesproken? Direct als de spanning 4,2V per cel wordt? Of laten ze hem toch nog iets verder doorladen?
Ja. Het is een hardnekkig misverstand dat een BMS-IC ook lader is, wat in stand gehouden wordt door de vele zeer goedkope modules van aliexpress en Youtube waar 'iedereen' dat zo doet.
Geavanceerde BMS-IC's zelf hebben zelfs al twee veiligheids-trappen: faalt de eerste, dan is de tweede er nog. Maar zelfs het IC zelf is uitermate streng beveiligd en controleert ook constant zichzelf, z'n ingangen en z'n geheugen.
Hoe een lader moet weten dat 'ie moet stoppen verschilt: je verwacht het niet, maar de accu's die ik zelf gereviseerd heb (nieuwe cellen en het BMS-IC volledig opnieuw resetten en inleren) kosten 300 tot 500 euro ex BTW per stuk.
Het BMS-IC in die dingen kan per SMbus praten met de buitenwereld, maar ik was, gezien de prijs, eigenlijk wel geschokt om te ontdekken dat de SMbus aansluitingen alleen op de dure accu's (die van 500 euro per stuk) naar buiten gevoerd was dat dan een speciaal voor Sony of RED (camerafabrikant) bedacht protocol sprak, en de goedkope (300 per stuk) gewoon géén enkele communicatie naar buiten voerden. Nog geschokte was ik dat de lader gewoon een relatief domme CC/CV achtige voeding is die bij 120 mA of zo de rode laad-LED laat doven en de groene LED laat branden, maar tegelijkertijd stomweg doorgaat met laden.
Op woensdag 12 juni 2024 21:33:38 schreef benleentje:
Als de accu maximaal 14,4V mag hebben dan kan je met een lader van 14,2V gewoon door blijven laden want als de accu zelf ook op 14,2V staat dan is de stroom naar de accu nul.
Jammer, maar dat is dus fout advies voor lithium-gebaseerde cellen. Daarbij MOET je gewoon stoppen met laden als de laadstroom tot een bepaalde grens gedaald is. Waar die grens ligt staat in het datablad van de cel.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij 500 euro denk ik dat je het over dit soort accu's hebt? https://www.kamera-express.nl/pag-mini-paglink-mpl99v-v-mount-99wh
Heb ik helaas nog nooit open gehad, zit vanwege de mechanische stijfheid gelijmd, maar is wel geavanceerd spul met een aardige microcontroller erin.
De communicatiebus wordt gebruikt om de accu's onderling en met de lader te laten babbelen, de firmware te updaten en ze kunnen ook met Sony en RED praten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]
Anoniem
16,6 Volt is 4,15 Volt per cel. Die 0,05 Volt is een verwaarloosbaar extraatje energie, maar zeker bij goedkoop spul uit China, waar de toleranties een stuk groter zijn, zou ik me wel prettig voelen bij die 4,15 Volt en zou ik 4,1 of zelfs 4,0 Volt ook geen punt vinden.
De cellen zijn dan weer het enige welke niet van Alie komen. Die had ik over uit een Samsung fietsaccu.
Maar goed het klein beetje extra energie van 4,15 per cel en 4,2 per cel is dus verwaarloosbaar.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Klopt. Ik zou Li-ion cellen zelf op 4,1V houden, dan heb je nog wat meer foutmarge en ze gaan véél langer mee.
Anoniem
En bijvoorveeld de lader van een laptop, stopt deze ook het laden, of zit er in een laptop een laadregelcircuit welke het laden van de accu stopt? Zelf vermoed ik het laatste.
benleentje
Golden Member
En bijvoorveeld de lader van een laptop,
Dat is geen lader maar gewoon een adapter of voeding meestal 19V.
Net zoals bij een telefoon zit de eigenlijke lader in de laptop.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In de praktijk zijn er een hoop laders die zich niet aan het regeltje "je moet onder 5% van de initiele laadstroom stoppen met laden". Nu weet ik niet helemaal zeker waarom dat regeltje in alle datasheets staat.... Het zou goed kunnen dat dit is om een goed gedefinieerd "en nu is ie vol" moment te maken. Maar het staat steeds in het hoofdstuk zo moet je hem laden.
De lader van een laptop (die zit dus zoals benleentje zegt in de laptop) heeft een hoop marge. Een euro extra is niet direct 50 % van de verkoopprijs.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op donderdag 13 juni 2024 20:35:41 schreef maartenbakker:
Bij 500 euro denk ik dat je het over dit soort accu's hebt? https://www.kamera-express.nl/pag-mini-paglink-mpl99v-v-mount-99whHeb ik helaas nog nooit open gehad, zit vanwege de mechanische stijfheid gelijmd, maar is wel geavanceerd spul met een aardige microcontroller erin.
De communicatiebus wordt gebruikt om de accu's onderling en met de lader te laten babbelen, de firmware te updaten en ze kunnen ook met Sony en RED praten.
Jep, dat soort modellen. De mijne zijn wat ouder en kunnen niet gestapeld worden (heb ik ook niet nodig voor het vermogen, alleen als tegengewicht zou het wel handig zijn, maar daar zijn ook oplossingen voor).
Mechanisch kunnen de mijne gewoon open geschroefd worden. 8 enorme schroeven houden de 2 schaalhelften (ene helft heeft een uitstekende richel, die in de sleuf rondom van de andere helft valt) zeer stevig op elkaar.
Lijmen zal eerder een methode zijn om ze goedkoper te maken én tegelijkertijd reparatie praktisch onmogelijk te maken zonder destructieve acties.
De mijne konden alleen met Sony (I2C inverse) of RED praten, mijn camera sloeg ook alarm als ik die erop gebruikte. De alarmpieper in de camera ging dan af en de zoeker toonde een rood batterij-icoon. Tegenwoordig is multiprotocol heel normaal.
Twee van de accu's waren 'standaard' accu's (en hadden 0 communicatie), 4 ervan 'speciale' Hi-load modellen (lees: we stoppen er gewoon 4 cellen meer in dan in de niet Hi-load modellen, verder was de software in het BMS identiek) en hadden twee extra contacten die (voor zover ik weet) door IDX 'gestandaardiseerd' zijn en daarover communicatie voerden. De 3 contacten tussen de hoofdaansluitingen in voerden communicatie voor het laten samenwerken van twee accu's, met de communicatie geregeld door een Atmel controllertje aan boord van de accu.
Ik ben nog altijd bezig de communicatie te doorgronden, maar vermoed dat er authenticatie plaatsvind: bijna alle standaard modellen IDX accu's tonen in de camera restlading in procenten of minuten op basis van I2C als ik het me goed herinner. De mijne praten alleen SMbus en dat is dus niet compatibel genoeg óf er moet eerst authenticatie plaatsvinden. In ieder geval heeft het verbinden van de clock en datapinnen met die in de camera geen effect, het display blijft een waarde in xx.x Volt aangeven.
Op vrijdag 14 juni 2024 10:15:43 schreef InHogereSferen:
De cellen zijn dan weer het enige welke niet van Alie komen. Die had ik over uit een Samsung fietsaccu.
Dat heb ik ook niet gezegd
Dat sloeg op de gebruikte elektronica. Ik gok dat het gemiddelde ali-bms'je echt geen 1% (of veel beter) weerstanden gebruikt (fysiek of ingebouwd in een IC), want die weerstanden zijn duur. Daardoor zal er behoorlijk wat spreiding zitten in het niveau waartoe tot balanceren/satureren overgegaan wordt. Mede daardoor bedoel ik ook dat ik het met China spul wel prettig vind als 16,6 Volt het eindstadium is. Grote kans dat een identiek printje eerder of later stopt.
Op vrijdag 14 juni 2024 13:32:06 schreef InHogereSferen:
En bijvoorveeld de lader van een laptop, stopt deze ook het laden, of zit er in een laptop een laadregelcircuit welke het laden van de accu stopt? Zelf vermoed ik het laatste.
Een laptop-accu is een samenspel tussen lader (in de laptop) en de accu zelf.
De lader rapporteert aan het BMS-IC in de accu 'battery inserted' en wekt daarmee het BMS tot leven en gaat over tot laden.
Tegelijkertijd stuurt het BMS meteen informatie over de staat van de cellen en capaciteit door en informatie over de temperatuur, omdat dat weer de laadstroom bepaalt, waardoor de lader weet waar 'ie aan toe is.
Een beetje lader stopt gewoon zodra het BMS een terminate-charge alarm stuurt, want daar is dat bit voor.
Tegenwoordig worden de meegeleverde voedingen steeds krapper ontworpen, dus is zogenaamd powerpath-ontwerpen steeds normaler. Een niet powerpath-lader is een lader als die van een elektrische fiets. Die kun je niet mobiel opladen, dus alle beschikbare stroom kan dan de accu in en de voeding is daar (min of meer, want wat worden die dingen heet) op ontworpen.
Maar bij een laptop kan de laptop ook aan staan terwijl hij flink moet presteren, maar ook de accu bijna helemaal leeg is. Dan kan je een enorme voeding meeleveren die beide zaken van de volle stroom kan voorzien, maar je kunt ook de stroom richting de accu knijpen: een groot gedeelte gaat dan van de voeding direct de laptop in, de overige paar procent wordt gebruikt om de accu bij te laden. Dat gaat dan niet rap, maar er gebeurt in ieder geval iets én de voeding kan stukken kleiner (en dus goedkoper zijn).
Dat is een powerpath-lader, die constant op de hoogte is van de prestaties van de PC en vooraf een seintje kan krijgen als er 'volle bak' gedraaid gaat worden en daar de lader op afstemt.
@ rew: ik denk dat dat met overladen te maken heeft: als de stroom bij mijn accu's zeer dicht het punt genaderd is dat de lader z'n lampje groen toont (en dus op de achtergrond vrolijk door blijft laden) zit de celspanning vaak al rond de 4,185-4,199 Volt/cel. Zodra de laadstroom tot 0 gereduceerd wordt, zakt die spanning in, om in een paar uur (relaxation) te stabiliseren tot iets van 4,175 Volt/cel.
Als je langer blijft laden, kom je gewoon boven de 4,2 Volt/cel uit. Volgens mij bij 4,215 Volt beginnen 'mijn' BMS'en al alarm te slaan dat het uit de hand begint te lopen en wordt het Overvolt-bit geset. Als die toestand te lang duurt, levert dat een permanent failure op. Ik denk dat daarom die 5% van de nominale capaciteit als einde-laadstroom gebruikt wordt.
benleentje
Golden Member
Ik gok dat het gemiddelde ali-bms'je echt geen 1% (of veel beter) weerstanden gebruikt (fysiek of ingebouwd in een IC), want die weerstanden zijn duur.
Alles is relatief natuurlijk maar die 1% smd weerstanden zijn echt niet zo duur. Maar misschien duur genoeg om de winstmarge te klein te houden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik zit me al een tijd af te vragen: hoe (on)doenbaar is het om zo'n BMS zelf te ontwerpen en te bouwen? Vooral om te weten wat er kan en mag van verwacht worden en wat niet. Goedkoper dan de Chinabrol wordt het natuurlijk niet, maar misschien wel betrouwbaarder en beter hanteerbaar?
Het zou wel moeten opgebouwd worden rond een daartoe bestemd IC, lijkt me, is er daarvoor een voordehandliggende keuze?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje
Golden Member
hoe (on)doenbaar is het om zo'n BMS zelf te ontwerpen en te bouwen?
Het zou op zich niet zo moeilijk moeten zijn. Niet veel moeilijker dan het ontwerpen en bouwen van andere elektronica. Daar zijn voldoende IC's voor te vinden maar het vergt dan wel veel tijd om al die datasheets door te lezen
weardguy
Op vrijdag 14 juni 2024 18:50:45 schreef benleentje:
[...]Alles is relatief natuurlijk maar die 1% smd weerstanden zijn echt niet zo duur. Maar misschien duur genoeg om de winstmarge te klein te houden.
Ja, maar ga nu eens naar de prijs van Ali-spul kijken... dat kost drie keer niets en wordt dan ook nog voor praktisch niets verzonden.
Als je tolerantie van je weerstanden op kan vangen met software is er niet zo gek veel aan de hand, maar dat je bij spanningsgrenzen vaak iets ziet staan als '4,225 plus-minus 0,25 Volt' zegt al genoeg: blijkbaar krijgen ze dat niet nauwkeuriger. Bij 'de mijne' is dat gewoon tot op de milliVolt en met kalibratie kan je de laatste fouten er uithalen. Daarna kun je je software zo krap of ruim instellen als je zelf wil of zo ruim als de software zelf toelaat.
Op vrijdag 14 juni 2024 19:02:48 schreef Paulinha_B:
Ik zit me al een tijd af te vragen: hoe (on)doenbaar is het om zo'n BMS zelf te ontwerpen en te bouwen? Vooral om te weten wat er kan en mag van verwacht worden en wat niet. Goedkoper dan de Chinabrol wordt het natuurlijk niet, maar misschien wel betrouwbaarder en beter hanteerbaar?
Tja, wat is moeilijk, ik ben met het ontwerpen van een schema, gebaseerd op een BQ20Z65 (inmiddels obsolete) begonnen, op basis van de beschikbare gegevens van de evaluatiemodule en de vele uitzonderingen daarop.
Het lastige vind ik dat het schema een draak is: niet getekend zoals je het schema het handigst kan tekenen, maar getekend zoals alle pennen van het IC in werkelijkheid zitten en dan nog gespiegeld ook.
Dat levert dus een typical application circuit op dat een ramp is om te lezen.
Zoek de verschillen. Het typical application circuit:
https://www.m-voorloop.nl/CO/bq20z65-typical-application-circuit.gif
En mijn (voorlopige!) versie, het IC moest ik aanmaken, bestond niet in Eagle.
https://www.m-voorloop.nl/CO/bq20z65-voorlopig-schema.gif
Of Eagle een handige keus is, moet nog blijken, want volgens mij kan ik niet meer dan 2 lagen in de gratis versie kiezen én niet groter dan 100x160 mm. Maar ja ik vrees dat overnieuw beginnen in KiCad of iets anders een paar jaar gaat duren om onder de knie te krijgen.
Het belangrijkste is stuurstroom en hoofdstroom gescheiden houden, naast nog wat standaard zaken als ontkoppel C'tjes zo dichtbij mogelijk te houden. Dat je voor een paar/aantal onderdelen vastzit aan extreem nauwkeurige en temperatuurvaste varianten is eigenlijk het lastigste, naast de praktisch onverkrijgbare logic fuses. Daarnaast zit je nog met de afwijkingen die de software veroorzaakt, reden dat ik die maar in tekst bij m'n schema vermeld, anders vergeet ik het telkens.
Griezeliger is gewoon het hele testgebeuren: je moet uiteraard gaan testen of alles werkt. Bepaalde zaken werken gemakkelijk door met weerstanden als celsimulatie te werken en met een labvoeding de onderspanning en overspannings-grenzen te testen en ook de temperatuurtesten kun je gemakkelijk zelf doen. Maar de kortsluit-bestendigheid testen vind ik met een labvoeding een gok: daar zit lang niet zoveel energie achter als met een goed stel accu-cellen. Daarbij moet het IC tijdig ingrijpen om de FETs heel te houden. Als aan de software iets niet deugt of je FETs zijn sterker dan je printsporen, heb je een probleem.
Het belangrijkste vind ik dat dit m'n eerste print wordt die ik laat maken.
@ Rew: niet alleen Texas Instruments, ook Maxim (Analog Devices) en enkele andere fabrikanten.
benleentje
Golden Member
want volgens mij kan ik niet meer dan 2 lagen in de gratis versie kiezen én niet groter dan 100x160 mm.
volgens mij
160cm2 enkelzijdig
80cm2 dubbelzijdig
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@weardguy: als ik kan helpen met het tekenen in of aanleren van KiCad dan is uw PB welkom, ik heb ervaring terzake, en volop tijd. Maar als ik u goed lees is het tekenen van schema en print eigenlijk het eenvoudigste van het verhaal - zoals ik een beetje vreesde.
Anoniem
Toch zie ik bepaalde site LiFePo4 accu's aanbieden waarbij staat dat je ze zo 1 op 1 kan vervangen met een loodzuur startaccu.
Maar ik begrijp uit dit draadje dat je moet stoppen met laden op het moment dat de LFP accu vol is.
Een ouderwetse dynamo probeert continu gewoon 14,4V te geven...
Hoe kan dit dan?
De BMS was er volgens dit draadje alleen voor nood, dus dan moet de spanning er toch afgehaald worden vóór de BMS ingrijpt?
maartenbakker
Golden Member
Ik zou het andersom doen, de loodaccu vervangen door een LiFePO (en vervangen met doe je sowieso met passend gereedschap, daar zou ik nooit een van de accu's zelf voor gebruiken).
Dit kan omdat een LiFePO met het juiste aantal cellen (dus eentje meer dan in je startpost denk ik) nooit helemaal vol zal raken bij een laadspanning van 14,0-14,5V zoals in veel voertuigen gebruikelijk is.
Bovendien luistert overladen bij LiFePO iets minder nauw dan bij Li-ion (dus een 14,2V accu op 14,4V zal het ook wel een tijd uithouden).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Anoniem
Maar wat ik kan vinden is dat de nominale spanning van een LFP accu 12,8V is. Maar vol is hij 13,6V.
Dit is lager dan de laadspanning, dus waarom zou hij dan niet vol geladen worden?
Met 5 cellen zou je al aan de 17V komen voor een volle accu en 16V nominaal?
Dan zou de accu nig niet eens tot de helft vol geladen kunnen worden?
Of zie ik dat verkeerd?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (26%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Ik ga mee met Maarten: "met" geeft aan welk hulpmiddel of werktuig(en) er gebruikt worden. Soep eet men gewoonlijk met een lepel, bv., en een gat boren doet men met een boormachine.
Sommige Noordertalers hebben het wel over "vervangen voor" maar nmbm is dat fout, het hoort te zijn "vervangen door".
Buiten deze semantische kwestie ben ik het wel eens: ook ik zag reeds advertenties die beweren dat men een LiFePo4 zondermeer in de plaats van een lood-zuurbatterij kan plaatsen.
Anoniem
Ik ga mee met Maarten: "met" geeft aan welk hulpmiddel of werktuig(en) er gebruikt worden. Soep eet men gewoonlijk met een lepel, bv., en een gat boren doet men met een boormachine.
Sommige Noordertalers hebben het wel over "vervangen voor" maar nmbm is dat fout, het hoort te zijn "vervangen door".
Eerlijk gezegd zal het mij taaltechnisch een worst zijn. Daar ga ik geen discussie over voeren. Jullie hebben gelijk.
Maar ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel en ik ben meer benieuwd naar de tegenstrijdige berichten/ info over LFP accu's 
LiFePO4 is, bij 12V, altijd 4 cellen in serie (3.2V nominaal, dus 12.8V)
Met li-ion (en diverse andere varianten waarbij je op 3.7V nominaal zit) kun je geen 12V maken, dan heb je namelijk 3.5 cel nodig in serie.
LiFePO4 wordt met 14.2-14.6V geladen afhankelijk van het type. Zelf heb ik de voorkeur voor 14.2V, omdat je dan ook nog wat marge hebt voor eventuele cel inbalans.
Als je tot 14.6V gaat laden is de kans 99% dat de BMS moet ingrijpen omdat een cel over de 3.65V komt (immers, 3.65V x 4 = 14.6V). En aangezien de balans nagenoeg zelden perfect is is er dan dus vrijwel altijd een cel die over de 3.65V gaat
Sommige BMSsen hebben 14.4V nodig omdat ze die intern gebruiken om de SOC te resetten naar 100%, anderen zijn iets conservatiever en hebben aan 14.2V genoeg.
Maar sowieso zit er al weinig winst (lees: <1Ah ofzo) om een accu tot 14.6V te laden ipv 14.2V) dus ik zie geen enkele reden om het randje op te moeten willen zoeken.
Een goede lithiumlader zal die 14.2-14.4V een uurtje of 2 aanhouden, want in dat gebied werkt ook de celbalancer (meestal bij >3.4V/cel). Daardoor geef je de accu ook de tijd om te balanceren.
Een drop-in replacement bestaat niet. Dat is gewoon marketing. Verschillende accutechnieken kun je simpelweg niet zomaar combineren.
Maar overigens is dat ook bij AGM al soms een probleem, vaak genoeg wordt er een AGM accu geplaatst (waarbij het optimaal is om te laden met 14.7-14.8V) terwijl er een normale lader in zit die tot 14.4V gaat...
Werkt wel, maar je kort wel de levensduur in.
Zo ook bij lithium. Langdurig een hoge float levert in op de levensduur, en kabels misbruiken als stroombegrenzer... tja, dat is geluk, niet hoe het hoort (vind ik)
Ik heb meermalen meegemaakt dat laders niet goed werken omdat iemand wel dacht 'zo vervangen, drop-in'.
Lader laad tot de accu vol is, accu wordt gebruikt. Maar omdat de laadcurve erg vlak is blijft die spanning rond de 13.3V, dus die lader springt nooit meer aan.
Gevolg is dat iemand dus 2 dagen aan de stroom staat, maar dat de accu eenmaal vol, begint te ontladen en de lader niet opnieuw aanspringt (die gaat pas weer laden bij een lagere spanning - maar tegen die tijd is de lithiumaccu ongeveer leeg, itt een loodaccu waarbij de ontlading lineair is)
Idem met boosters: Ik heb meerdere campers gezien waarin 'dat niet nodig was'. Gevolg was dat de accu ging ontladen tijdens het rijden..
(Koelkast die omschakelt van gas naar stroom en de 15A verbruik ervan zorgt dat er spannigsval optreed vanaf de dynamo, maar omdat de HH accu dichterbij staat gaat die dus de meeste stroom leveren)