Je hebt zo sommige dingen in de technologie waar je kop noch staart aan kan krijgen. Op het werk heb ik weer zo'n voorbeeldje liggen.
Als ik me niet vergis is het een Panasonic type TX43HX940.
De bovenkant van het beeld is bijna donker, terwijl de onderkant erg, zelfs véél te helder is. Dit type heeft EDGE led en die leds zitten onderaan.
Alhoewel het nog een erg jong toestel is, denkt men dan meteen aan de ziekte bij Samsung panelen: de lichtgeleider ingebrand door de leds.
De klant kreeg aan goeie voorwaarden een OLED en ging daar meteen mee akkoord. Nu wou ik toch wel eens weten wat hier écht aan de hand is.
De boel uit elkaar en er is gewoon NIKS te zien.
In tegenstelling tot mijn Loewe Reference van zoveel jaar geleden waar die dikke lichtgeleider middenin gelig geworden was, is dit exemplaar gaaf zonder meer.
Hoe kan dat nu zijn dat dat stuk plastic plots het licht niet meer goed doorlaat?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Volgens de eigenaar niet. Het fenomeen is stilaan gekomen.
Ik denk inderdaad dat die tv nog nooit open geweest is. Even geprobeerd om die eens om te draaien, maar dat maakt het alleen maar erger.
Kan het wezen dat de diffuser langzaam aan melkwit geworden is?? Dat komt ook vaak voor tegenwoordig. Dit fenomeen zie je ook heeeeeel erg veel met de LED paneel verlichting voor in Systeem plafonds, zijkanten fel en middenin donker...
Dus donor paneel vinden en diffuser overzetten..
branden de leds nog wel op volle sterkte ?
anders defusieplaat niet goed .
philips tv`s hadden last van een soort gelijk euvel , dat bleek een probleem te zijn met het scherm in combinatie met software.
Als je de diffusor bekijkt is er met het blote oog niks aan te zien. Een collega ziet aan de kant waar de leds zitten doffe vlekjes. Normaal ben ik degene met de arendsblik op het werk en eerlijk: ik zie er weinig aan.
Eens geprobeerd met lichtjes opschuren, maar ook dat helpt niet.
De leds branden 100% zeker op volle sterkte. Die vraag stelden anderen me ook al, maar dat ding heeft local dimming. Gedimd hoort het lichtbeeld nog steeds egaal te zijn.
Ik kan me nog herinneren van toen ze nieuw waren dat de local dimming in verticale balken werkt. Het meest idiote systeem dat men naar mijn mening maar kan bedenken om dmv edge led local dimming te maken. Op een of andere manier levert dat onnatuurlijk beeld op.
Op m'n slaapkamer een 55" staan waar de edge led local dimming horizontaal gezien dimt. Bij de aftiteling van een film bvb al veel interessanter.
Gisteren had ik nog eens vijf minuten tijd. Je mag die diffusor langs alle kanten bekijken, daar is echt niks, maar dan ook niks speciaals aan te zien hoor.
Dan een plaat uitwisselen met andere TV van gelijksoortige bouw of wat er al eerder geopperd is, zit plaat niet verkeerd om??
jerome
Golden Member
Op dinsdag 11 juni 2024 21:39:02 schreef Beeldbuisje:
Eens geprobeerd met lichtjes opschuren, maar ook dat helpt niet.
Zal wel zijn! zelfs het fijnste papier is nog 10 keer te grof. Wanneer men de zaagkanten van plexi blokken wil glashelder zetten is de laatste bewerking een polijst viltborstel met fijne pasta en met water.
Wil men wat gaan uitwisselen, dan moet je natuurlijk een gelijkaardige diffusor ter beschikking hebben. Dat toestel is amper 4 jaar oud, dus ik acht de kans klein daar direct wat voor te vinden.
Hem omdraaien is niet haalbaar, want aan de overkant zit een spiegelend stripje. Dat krijg ik er nooit af en aan de andere kant geplakt.
Maar goed, wetende wat er nu eigenlijk scheelt deed ik de test en trok het eraf. Die kant belichten zorgt ervoor dat het licht 0,0 nog verspreid wordt.
Het geheel kan dus alleen werken als het geïnstalleerd is zoals het origineel zat.
Wat jerome aanbrengt is uiteraard niet te doen. Mocht ik het toestel bij me thuis liggen hebben kon ik dat voor de gein nog eens proberen.
De baas laat wel toe om op het einde van de dag eens wat te "spelen" om wat bij te leren, maar dat gaat hij er wellicht wat over vinden.
Wat ik me nog wel afvraag: bij Samsung edge leds is het klassiek dat leds de diffusor kapot branden. hoe wordt dat opgelost? Ook gewoon vervangen veronderstel ik?
Ik heb zulk fenomeen hier al enkele keren zien voorbij komen, maar persoonlijk nog niet zelf gefixt. In de mate van het mogelijke probeer ik Samsung hier wat buiten te houden 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 15 juni 2024 09:47:41 schreef Beeldbuisje:
Hem omdraaien is niet haalbaar, want aan de overkant zit een spiegelend stripje. Dat krijg ik er nooit af en aan de andere kant geplakt.
Gaat sowieso niet, want die edge-lit diffusers zijn meestal niet symmetrisch qua opbouw (hoe verder van de leds/ccfl af, hoe meer diffusie)
Bij Samsung is er coulance .. maar niet voor een toestel van 4 jaar.
Ik zou een ander gelijkwaardig paneel op de kop tikken in Philips en LG zitten ze ook.
Op zondag 16 juni 2024 19:00:11 schreef smd:
Ik zou een ander gelijkwaardig paneel op de kop tikken in Philips en LG zitten ze ook.
Het zal niet voor dit toestel zijn. Eens de klant zijn commercieel voorstel binnen heeft gaat betreffende Pana "op den hoop", na wat printen eruit te slopen.
Einde verhaal voor deze.
Wel ja, ik ook, maar vermits het toestel op m’n werk staat heb ik er verder niks aan te zeggen. Ik ben al blij dat ik het scherm mocht open schroeven.
dat doe ik al wel eens, maar ik moet daar ook niet mee overdrijven. Er wordt dan al gauw gedacht dat ik een zaakje in tweedehands apparatuur ga inrichten. 
Uiteindelijk weet ik hier wat er gaande is. Heb zelf thuis al heel wat staan en hou dan liever plaats voor iets waar echt wat kan aan gedaan worden en waar van te leren valt.
Heel graag, ik heb je zo ooit al eens wat bezorgd, maar ik ga dat toch echt niet meekrijgen van de baas hoor.