Ik zou graag jullie mening willen hebben over het volgende.
Situatie:
Een zorgflat voor senioren.
Er is een kelder onder het gebouw ( gebouw is van 1958)
Op het hele gebouw is uiteraard bliksembeveiliging aanwezig, zo ook op het lagere keukendeel aan de dakrand.
Op de beveiligingsring staan antennes en er is om de x meter een aardpunt met meetkoppeing naar de aarde.
In de kelder zijn de, vlak naast elkaar liggende, gas, water en cv aanvoer en retour met een dikke aarddraad (aardklemmen op de buizen) gekoppeld als potentiaalvereffening, dat bevind zich onder het keukendeel, emn dat is zo te zien veel later dan de bouw aangebracht ( groen/ geel gebruikt deels).
Deze aarddraad gaat naar buiten naast de keldertrap, daar zit een koppelblokje waar een ( afgeknipte) 3e draad op heeft gezeten.
Maar dan komt het.
Vanaf het koppelblok gaat er een Alu leiding naar BOVEN en deze is ingekoppeld op de beveiligingsring op het dak.
En dat vindt ik zeer discutabel.
Het eerste aardpunt naar de straat zit zeker 10 meter verderop.
Bij een onverhoopte inslag sta ik niet in voor de gevolgen.
Ik ga er een bedrijf bijhalen om de jaarlijkse inspecties (weer) te laten doen, en heb een raar gevoel bij deze situatie.
Wat denken jullie hiervan?
Op donderdag 20 juni 2024 12:47:03 schreef revado:
en heb een raar gevoel bij deze situatie.
Wat denken jullie hiervan?
Dat hoort inderdaad niet gekoppeld te zijn, bliksemafleiding is geen aarding.
Op donderdag 20 juni 2024 14:50:00 schreef MaxunPeet:
[...]En als ik vragen mag, hoe weet je dat ik hier niets van af weet?
Ik weet zeker dat er inhoudelijk geen vinger tussen te krijgen is.
"Prove me wrong"
Het voegt helemaal niets toe om LLM output op een forum te prakken, ongeacht of daar verkeerde interpretaties op open deuren in staan. (wat beide het geval was)
Zoals gezegd, het in een LLM prakken kan de TS zelf ook, en voegt op een forum niets toe.
En gezien je zelf blijkbaar belangen hebt in de "AI" wereld (tussen quotes, want een LLM is geen AI) is enige weerstand van jouw kant hier te verwachten.
Als je daar nog verder over wilt discussieren kan dat in dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/165983 (zolang dat open is)
Alle geneuzel hierover wordt in dit draadje getrashed.
Op donderdag 20 juni 2024 14:26:33 schreef Sine:
[...]Dat hoort inderdaad niet gekoppeld te zijn, bliksemafleiding is geen aarding.
Dan moet de aardverbinding van de bliksemafleider en deze van de elektrische installatie ook wel ver genoeg uit elkaar zitten.
De aardingspinnen moeten zeker 20m van elkaar in de grond zitten anders kan een potentiaalstijging door een blikseminslag er voor zorgen dat het potentiaal van de aardverbinding van de elektrische installatie ook naar boven getrokken wordt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
men hangt de frames van de zonnepanelen ook vaak aan de aarde van de omvormer welke weer aan de voedingsaarde hangt. in geval van een dak met bliksembeveiliging zou dat frame ook aan dat bliksembeveiligingsnet behoren te hangen als groot metalen object op het dak. op beiden aansluiten is dan juist weer fout, je hangt het aardnet van de netvoeding zo aan de bliksemafleiders.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De aarding van je installatie, incl de potentiaalvereffening water gas etc mag NIET met de bliksemafleidingsinstallatie zijn verbonden.
Dank voor jullie antwoorden, wat ik ook al dacht klopt dus.
Binnenkort komt er een bliksembeveiligingsbedrijf kijken.
Ik denk dat er gewoon een extra aardpin geslagen moet worden.
De aarde van de installatie zelf zit zeker 50 meter verderop.
Horen OSB's bij een onderverdeler trouwens een aparte aarde te hebben?
Die zitten bij een aantal kasten op de aardrail in de kast gekoppeld.
Er is extra sarel kastje onder gehangen met 3 OSB's er in die op de 3 fases en de aarde zijn aangesloten van de voedende kabel.
testman
Op donderdag 20 juni 2024 21:32:55 schreef revado:
Dank voor jullie antwoorden, wat ik ook al dacht klopt dus.
Binnenkort komt er een bliksembeveiligingsbedrijf kijken.
Ik denk dat er gewoon een extra aardpin geslagen moet worden.
De aarde van de installatie zelf zit zeker 50 meter verderop.Horen OSB's bij een onderverdeler trouwens een aparte aarde te hebben?
Die zitten bij een aantal kasten op de aardrail in de kast gekoppeld.
Er is extra sarel kastje onder gehangen met 3 OSB's er in die op de 3 fases en de aarde zijn aangesloten van de voedende kabel.
standaard worden osb's op de aarding van de kast zelf gezet idd. direct op de voeding alleen als de osb dat vermogen kan afschakelen, je ziet ze ook in 400A verdelers maar dan toch wel voorbeveiligd.
er zijn wel PV systemen welke op een eigen aardpin hangen, en dan ook een lange pin. een standaard 3meterse doet weinig met een inslag. die pinnen voor bliksemafleiders zijn vlot meer als 30 meter lang..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op donderdag 20 juni 2024 20:08:04 schreef Toeternietoe:
De aarding van je installatie, incl de potentiaalvereffening water gas etc mag NIET met de bliksemafleidingsinstallatie zijn verbonden.
Mijn water voelde dat ook zo 
Op donderdag 20 juni 2024 22:11:29 schreef Paulinha_B:
OSB? Oma's Sexy Beha?
Als de bliksen daar in slaat niet meer 
testman
Op donderdag 20 juni 2024 22:54:26 schreef revado:
Dit is een zo'n Over Spanning Beveiliging :[bijlage]
die heb ik hier ook zitten. pas nog zo'n ding toegepast bij een klant die zelf van al z'n regel apparatuur de varistoren had gesloopt door de voedings nul uit de kast te trekken. dan maar in de meterkast een OSB.