Dag iedereen,
Ik heb een bestaande situatie waarbij een weerstation HALCOMASTER 2200 een zonnescherm open en toe doet naargelang temperatuur, zonlicht, wind, regen.
Dit staat hier bij ons thuis al een 20 jaar opgesteld. In het verleden ging de regensensor al defect. Ook al de voedingcondensator had het eens begeven.
Nu is de lichtsensor defect. Het merk vind ik moeilijk terug op enkele Duitse sites na. Blijkbaar verschillende versies gemaakt. Bestaat ook niet meer denk ik.
Ik bestelde een geljkaardig (van vorm en uitzicht) sensor van een weerstation van Eltako. Dit kwam vandaag toe.
Nu merk ik op dat de inhoud verschillend is ten opzichte van de bestaande. Ik denk dat dit niet gaat werken aangezien er bij de bestaande nog heel wat meer componenten zitten bijgevoegd op een apart printplaatje intern in de sensor.
Nu vraag ik mij af ofdat ik een sensor zou kunnen vinden die hierop past of ik mij moet houden bij het bestaande merk en daarvan 1 kopen.
Aangesloten heb ik niet niet gedaan omdat ik schrik heb om de HALCOMASTER kapot te maken.
De nummer die staat op de bestaande sensor is LO-2200 0012.
Hier een foto van de oude en de 'nieuwe' van Eltako.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE
Golden Member
Op dinsdag 18 juni 2024 21:36:18 schreef Louis123:
Ik denk dat dit niet gaat werken aangezien er bij de bestaande nog heel wat meer componenten zitten bijgevoegd op een apart printplaatje intern in de sensor.
Peuter dat printje er maar eens uit, aangezien dit ook een tweedraads sensor is vraag ik mij af of er wel zo veel componenten op dat printplaatje zitten.
Aan de soldeerkant zie ik alleen een kleine lichtgevoelige cel te zitten.
De nieuwe sensor lijkt alleen twee lichtgevoelige cellen te bevatten (LDR o.i.d.) Grote kans dat dat ook gewoon werkt.
KGE
Golden Member
Op woensdag 19 juni 2024 18:18:56 schreef Louis123:
OP de printplaat zitten 4 diodes, een weerstand en een transistor.
[bijlage]
De 4 diodes vormen een bruggelijkrichter zodat het niet uitmaakt hoe je de sensordraden aansluit. De 'oude' sensor lijkt op basis van een fotodiode gekoppeld aan een transistor voor versterking.
De nieuwe heeft twee lichtgevoelige weerstanden, die zijn niet polariteitsgevoelig en hebben dus geen diodes nodig. Ook is de weerstandwaarde daarvan veel directer gekoppeld aan de lichtsterkte en is de transistor overbodig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kans is groot dat alleen de sensor zelf stuk is, rest van het printje niet. vaak hebben die dingen het probleem dat ze de circuit stroom niet meer aankunnen. met een dmm meet je dan wel goed maar in de schakeling werkt het niet meer.
Vandaag de nieuwe sensor aangesloten. De zonneluifel ging dicht als er genoeg zon was. De klux komen duidelijk op het scherm als er zon komt.
De LDR waarde is van beide sensoren niet omschreven. Zou er hier een standaard in bestaan of is iedere sensor verschillend?
De behuizing is op een paar details volledig dezelfde als de oude sensor.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 22 juni 2024 11:44:00 schreef Louis123:
De LDR waarde is van beide sensoren niet omschreven. Zou er hier een standaard in bestaan of is iedere sensor verschillend?
Nee, daar is natuurlijk geen standaard in. Maar als ze alletwee mechanisch hetzelfde zijn om dat ze voor dezelfde serie apparaten bedoeld is, dan kan het zijn dat ze compatible zijn gemaakt, OF dat de slimme unit een auto-detect doet.
Beste,
Volgens ik lees is uw probleem opgelost. ik heb hetzelfde probleem. Kun je mij doorgeven welke LDR ik moet aankopen AUB.? Heb je daar een schemaatje van?
Met vriendelijke groeten