Ik heb door de jaren alle tl en pll lampen vervangen door led lampen wanneer ze defect waren.
Ook de tl lamp boven het aanrecht van 36 watt vervangen door ledlamp van 14 watt omdat hij weer defect was.
Andere aparaten zijn hetzelfde gebleven, behalv de tv die is nu ook een led tv.
Mijn stroomverbruik is door de jaren heen gedaald van tussen de 1800 Kw en 2000 Kw per jaar naar ongeveer 1200 Kw per jaar.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 23 juni 2024 09:35:33 schreef Sine:
[...]Dat is een claim waar wat data bij mag. Keek je dan naar lichtopbrengst tov verbruik?
En hoe lang geleden was dat?
Vergis je niet in T5 buizen. Die zijn lang gelijk opgegaan met LED. En LED blijven nog steeds downlighters, dus om die optimaal te laten werken, heb je speciale armaturen nodig.
Zoals rew later ook toelicht, zijn LED-lampen pas de laatste jaren ver boven de 100lm/W gekomen. Dan hoef je alleen nog maar na te gaan of de levensduur ook gehaald wordt.
Bij mijn werkgever worden vierkante bakken met 4x14W T5 HE (als ik het uit m'n hoofd goed zeg) nu bij uitval (de armaturen zijn niet zo degelijk als de lampen die erin zitten) vervangen door even grote platte LED-lichtpanelen. Gewoon van een goedkope lichtboer ergens. Tot nu toe gaat dat prima. Verbruik is inderdaad lager voor evenveel licht.
Op zondag 23 juni 2024 17:07:50 schreef maartenbakker:
[...]
Vergis je niet in T5 buizen. Die zijn lang gelijk opgegaan met LED. En LED blijven nog steeds downlighters, dus om die optimaal te laten werken, heb je speciale armaturen nodig.Zoals rew later ook toelicht, zijn LED-lampen pas de laatste jaren ver boven de 100lm/W gekomen. Dan hoef je alleen nog maar na te gaan of de levensduur ook gehaald wordt.
Bij mijn werkgever worden vierkante bakken met 4x14W T5 HE (als ik het uit m'n hoofd goed zeg) nu bij uitval (de armaturen zijn niet zo degelijk als de lampen die erin zitten) vervangen door even grote platte LED-lichtpanelen. Gewoon van een goedkope lichtboer ergens. Tot nu toe gaat dat prima. Verbruik is inderdaad lager voor evenveel licht.
Dat uitvallen van de drivers bij HF bakken komt ook nog wel eens voor inderdaad.
Maar dat probleem is met led mee verhuisd 
Drivers van Ledarmaturen gaan ook massaal ter ziele, wat zich vaak in knipperente armaturen uit.
En ook brand er vaak een led uit in armaturen, vooral die wand en plafondarmaruren zijn daar bekend om, die halen vaak de 2 jaar niet eens.
Wat dat betreft is "beter voor het mullieu" wel weer een puntje...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In dit geval leken de voetjes vaak ook niet meer helemaal lekker. LED's hebben dan weer geen voetjes, dus misschien scheelt dat.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 23 juni 2024 16:36:31 schreef revado:
[...]Beetje afhankelijk welke bakken.
Die bekende philps-en met grijze onderkant, vastgeklonken vsa en wit metalen gebogen deksel daar gaan de fittingen niet van stuk, die zijn van philite.
Een snelle behandeling met mini wago's om de vsa en starter te bruggen geeft ze nog decennia extra levensjaren.
Maar die andere zooi met plastic en zwaar vergeelde kappen mik ik er ook meteen uit.
mini wago's? dat was miss nog nodig toen die grijze wago's nog standaard waren en maar tot 1,5mm2 gingen. maar de huidige wago's gaan tot 0,5mm2 en kun je ook in tlbakken gebruiken. zeker die oude tlbakken van philips want daar zit nog 1mm2 in wat te dik is voor die mini wago's. de huidige tlbakken hebben 0,5mm2 erin zitten. de philips 60's bakken met de voetjes naar boven gericht zou ik overigens lekker laten. voetjes zitten gelijk klem door vallend stof en vuil. mechanisch blijven dat wel goede bakken, kon je zo van t plafond halen met de open veercontacten. die dingen wogen als een trabant helaas, zeker de 4 voudige bakken.
Op zondag 23 juni 2024 18:32:13 schreef testman:
[...]mini wago's? dat was miss nog nodig toen die grijze wago's nog standaard waren en maar tot 1,5mm2 gingen. maar de huidige wago's gaan tot 0,5mm2 en kun je ook in tlbakken gebruiken. zeker die oude tlbakken van philips want daar zit nog 1mm2 in wat te dik is voor die mini wago's. de huidige tlbakken hebben 0,5mm2 erin zitten. de philips 60's bakken met de voetjes naar boven gericht zou ik overigens lekker laten. voetjes zitten gelijk klem door vallend stof en vuil. mechanisch blijven dat wel goede bakken, kon je zo van t plafond halen met de open veercontacten. die dingen wogen als een trabant helaas, zeker de 4 voudige bakken.
Ik bedoel deze, al is de naam mini wago wel raar eigenlijk.
Niet die micro wago's, die gaan maar tot 0,8 inderdaad.
testman
ja deze gebruik ik ook, zijn de normale wago's voor in de installatie. wat rollen van die vd draad in 0,5 en 1mm2 heb ik ook voor bakken ombedraden. vooral bij evsa bakken zijn de draden te kort vaak.
benleentje
Golden Member
Op zondag 23 juni 2024 09:32:27 schreef rew:
Mijn onderzoek wees uit dat LED niet efficienter is dan TL.Als je TL balken van 36W hebt, dan heb je led lampen van 18W die de helft van de stroom gebruiken en de helft van het licht leveren.
Controleer het voor jezelf voordat je beslissingen hierop baseert.
Een TL-buis straalt rondom en een led heeft een openingshoek van ongeveer 60 graden, dus eigenlijk als er geen reflector in de TL-buis zou zijn mag de led-lamp 6x minder licht afgeven.
Maar uit eigen ervaring weet ik dat als je in een kantoor de oude 4x18W bakken 1 op 1 vervangt voor led dat je ruim 1,5x meer licht hebt tewrwijl het vermogen van 100W+ gedaald is naar 40W.En je er ook nog minder nodig blijkt te hebben.
Een ander voordeel met led kan zijn dat je ze actief kan dimmen op basis van het zonlicht wat binnen komt, dat is met TL een stuk lastiger
Jouw berekening is op papier leuk maar de praktijk is anders.
Een nieuwe Tl-buis van 36W zal in het begin zo totaal 46W verbruiken want de ballast moet je ook meereken en als de tl-buis ouder word kan dat oplopen tot 100W per buis, maar dan zijn ze ook heel erg oud. Daarom moet je voor het rendement in een kantoor elke 2 jaar de tl-buizen vervangen.
Vergis je niet in T5 buizen. Die zijn lang gelijk opgegaan met LED. En LED blijven nog steeds downlighters, dus om die optimaal te laten werken, heb je speciale armaturen nodig
In fabrieks halen van 4 meter hoog of meer was de T5 inderdaad beter, maar op kantoor waar de plafonds lager zijn is led beter.
testman
fabriekhallen van 10+ meter hangt vaak lichtlijn in. losse bakken is een bak meer werk en geeft minder goed licht. wel vaker gehad bij een klant nieuwe lichtlijn gehangen. komt een andere klant daar even kijken hoe dat uitziet. in no time mag daar dan ook alles vervangen worden. je kunt nu wel blijven aankloten met tlbuizen vervangen nu het er nog is maar het houd straks ineens op met tl buizen. de pl-c 26W 830 zijn al niet meer aan te komen, word al overstap naar led.
benleentje
Golden Member
fabriekhallen van 10+ meter hangt vaak lichtlijn in.
Uiteraard en bij ons ook. Lichtlijn kan je op de grond monteren en dan met touw of ketting omhoog trekken en dan in de zijn uiteindelijke ketting hangen.
Ik heb aan de werkbank 2 tl's vervangen door 5 van die led batten.
Om te proberen eerst eentje vervangen. Paar keer zoveel licht (niet gemeten maar met 2m tussen de beide en naar elkaar gericht leek de tl wel uit te zijn als je de led bat aan deed.
Nu gebeurt het soms dat we laat in de loods nog bezig zijn, al de andere verlichting uit is en toch de loods nog voldoende licht heeft om nergens tegen aan te lopen met enkel die 5 aan.
Waren 40W, de tl's waren 1m50 T8 buizen.
Misschien iemand die er effe een amperetang wil over zetten, ik heb de moeite niet gedaan... Bij onze landbouwtractoren weet ik uit ervaring dat zelfs een led lamp van maar 12W (effectief geen volle ampere, heb ik gemeten) al meer licht geeft dan een 55W halogeen verstraler. En vooral, minder hitte, wat ook een voordeel is. Nu hebben we wel lampen van 30W gestoken omdat we gewoon graag veel meer licht hebben tijdens het werken in het donker. Maar geen problemen meer wanneer de machine een tijdje stationair staat met alle lichten (16 stuks) aan, wat vroeger wel het geval was.
testman
Op zondag 23 juni 2024 21:30:42 schreef benleentje:
[...]Uiteraard en bij ons ook. Lichtlijn kan je op de grond monteren en dan met touw of ketting omhoog trekken en dan in de zijn uiteindelijke ketting hangen.
lichtlijn word zo geleverd, armaturen al erin en genummerd waar deze op tekening komt te hangen. paar gelaste dragers die je aan de schaarhoogwerker hangt, stuk of 6 lichtlijnen erop en omhoog. ophang ogen boren en ketting aanhangen. als bijv veko die zelf komt hangen die doen zo 150+ mtr op een dag.
ik heb 12W TL led lampen gekocht die direct op de 230V moeten kunnen. ga de TL armaturen ombouwen en de balast eruit halen en dan eens wat metingen doen wat ze verbruiken en of de lichtopbrengst voldoende is.
in principe zou ik AL mijn armaturen kunnen voorzien van lampen weer, en zouden ze nog zuiniger moeten zijn dan de paar lampen die nu branden.
Op maandag 24 juni 2024 09:20:40 schreef fcapri:
ik heb 12W TL led lampen gekocht die direct op de 230V moeten kunnen. ga de TL armaturen ombouwen en de balast eruit halen en dan eens wat metingen doen wat ze verbruiken en of de lichtopbrengst voldoende is.in principe zou ik AL mijn armaturen kunnen voorzien van lampen weer, en zouden ze nog zuiniger moeten zijn dan de paar lampen die nu branden.
En vergeet de eventuele compensatie condensatoren niet weg te halen/ doorverbinden als die er in zitten!
benleentje
Golden Member
ik heb 12W TL led lampen gekocht die direct op de 230V moeten kunnen.
IK zou niet met TL-lamp vervangers gaan rommelen die geven minder licht dan een led armatuur en die tl-vervanger gaan ook minder lang mee omdat ze te warm worden in die kleine buis.
ik heb dat huis al 4jaar, en in de loods zitten al een 5tal TL buizen met led's erin. en die doen het toch nog altijd.
origineel zitten er ongeveer 20-24TL lampen in de loods verspreid, daar heb ik er verschillende al uitgedraaid omdat ze kapot waren. de 16 die er nu stonden, gaven meer dan genoeg licht, daar zijn er ondertussen nog 4 van tussen gehaald.
van mij mogen ze alle 20-24 weer TL worden. aan 12W/lamp komt dat op minder dan 300W wat veel minder is dan de 800W dat de huidige 16lampen doen. 20x mindere led lampen zullen waarschijnlijk evenveel licht geven dan de 12 dat ik nu nog gebruik in TL.
doen ze het niet, hang ik weer ledstrips op de balken zoals mijn vorige loods. het is alleen een lastig werk om die zelfklevende strips over heel het dak te gaan plakken. ik moet dan ook weer een 12V circuit aanleggen om alles te voeden.
kan dan beter van die 12V kabels spannen in de loods en er GU10 op zetten![]()
in het waskot hebben we ook 2 kleine TL's van 60cm waar leds in zitten en 1 ervan waar nog gewone TL in steekt.
en dat merk je snel, die leds zijn instant aan, die TL duurt wel 5sec voor die aanspringt.
in het waskot branden die lampen dagelijks wel een 3-8uur, dus ze hebben er ook al wat branduren op zitten.
als die nieuwe ledlampen ook zo zijn, vind ik dat niet erg.
doen ze het niet, dan haal ik ze zowieso open en steek er misschien een 230V->12V DC tussen met een stukje ledstrip in de armatuur geplakt
ik heb net wat lager vermogen genomen om minder warmte te hebben (12W ipv de 17-20W dat ze nu allemaal aanbieden in 120cm langen buizen). en volgens de beschrijving mogen ze direct op 230V.
ik ben gewoon op TL gebleven omdat ik 'dacht' dat dit de zuinigste manier van verlichten was. 800W aan TL verlichting voor een kleine loods.... daar schrok ik toch ferm van. mijn vorige had iets van 100W zitten (5strips van 20W geloof ik) en de loods was dubbel zo groot
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 23 juni 2024 09:32:27 schreef rew:
Mijn onderzoek wees uit dat LED niet efficienter is dan TL.Als je TL balken van 36W hebt, dan heb je led lampen van 18W die de helft van de stroom gebruiken en de helft van het licht leveren.
Controleer het voor jezelf voordat je beslissingen hierop baseert.
Al in 2017 werden de HF-buizen bij m'n toenmalige werkgever vervangen door LED-buizen, type Philips Master Ultra Output kleur 865. Vermogens-opname: 24 Watt. Dat betekent grofweg 50 Watt per dubbel-buis armatuur waar tot dan toe 58 Watt buizen in hadden gezeten. Samen met het HF-voorschakelapparaat was het verbruik iets van 120-130 Watt per armatuur.
Met de LED-buizen bleef daar dus minder dan de helft van over én kwam er ook nog eens twee keer zoveel licht uit (waar de oude TL-buizen ook nutteloos naar boven straalden, stralen de LED-buizen iets van 160 graden naar beneden).
Een enorme vooruitgang dus.
Te goedkope buizen aanschaffen is denk ik het probleem hier. Een beetje LED-buis verslaat een TL-buis inmiddels met gemak.
Tot aan het verlaten van die werkgever in 2022 waren er maar 2 uitvallers op honderden van die LED-buizen. Die hadden er toen al 4-5 jaar minstens 8 uur per dag, 5 dagen per week aan uren op zitten.
testman
Op maandag 24 juni 2024 15:40:01 schreef weardguy:
[...]
Al in 2017 werden de HF-buizen bij m'n toenmalige werkgever vervangen door LED-buizen, type Philips Master Ultra Output kleur 865. Vermogens-opname: 24 Watt. Dat betekent grofweg 50 Watt per dubbel-buis armatuur waar tot dan toe 58 Watt buizen in hadden gezeten. Samen met het HF-voorschakelapparaat was het verbruik iets van 120-130 Watt per armatuur.Met de LED-buizen bleef daar dus minder dan de helft van over én kwam er ook nog eens twee keer zoveel licht uit (waar de oude TL-buizen ook nutteloos naar boven straalden, stralen de LED-buizen iets van 160 graden naar beneden).
.
zo rond die tijd had ik ook op t werk de tl's in het magazijn vervangen voor led. intussen zijn 3/4 van de buizen al vervangen omdat de CRI sterk aan het verslechteren was, kleurherkenning was niks meer. ik rekende en kwam op een 20.000 branduren intussen voor die corepro buizen. de master ledbuizen zijn nog de 1e en geven nog steeds goed licht af, geen uitval van gehad. maar de tl bakken zelf tikken tegen de 50 jaar aan intussen en er komen straks nieuwe ledbakken tegen. heb ooit die groep opgesplitst omdat de automaat uitviel toen het nog vsa bakken waren met 58W buizen. toen liep er 9A per schakelaar. nu nog geen 4A samen meer.
heb bij klanten gezien dat men een ander TL5 buizen met een adapter naar T8 buizen had laten plaatsen, zo een hele loods vol. de uitval was al groot na 3 jaar, brasoplossing is dat en lichtopbrengst is slecht..
ik zou eens kijken naar het licht in je loods in 2 delen schakelen, kan best meevallen om dat te veranderen als de bedrading gunstig ligt. scheelt ook onnodig licht aanzetten. zou geen frutoplossingen maken met losse ledstrips zonder profiel en jaren 90 spanlijnen met spotjes, word 1 grote spinragboel.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ook meegemaakt ja, ledbuizen. Van de 20 buizen in een magazijn zijn er de afgelopen 4 jaar al minimaal 8 stuk gegaan. Geheel of stukken zwart er in.
Het is trouwens ook zo dat LED buizen nu al een stuk minder verkrijgbaar zijn. Complete armaturen zijn er volop.
Op zondag 23 juni 2024 09:18:50 schreef fcapri:
de overige 322W zit in de 16balasten en komt dus op 20W per balast. nutteloos om dus 36W TL te vervangen door 16.5W LED met een balast die nog altijd 20W verbruikt.
Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Kijk eens naar deze post:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2444985#2444985
Het verbruik van een LED met of zonder ballast is nagenoeg identiek. Sterker nog: qua netvervuiling is mét ballast beter.
maartenbakker
Golden Member
Op zondag 23 juni 2024 18:58:19 schreef benleentje:
[...]Een nieuwe Tl-buis van 36W zal in het begin zo totaal 46W verbruiken want de ballast moet je ook meereken en als de tl-buis ouder word kan dat oplopen tot 100W per buis, maar dan zijn ze ook heel erg oud. Daarom moet je voor het rendement in een kantoor elke 2 jaar de tl-buizen vervangen.
Hier las ik eerder achteloos overheen, maar het valt me opeens op. Hoe werkt dat?
Bij een conventioneel VSA kan het denk ik niet. Bij slijtage van de lamp neemt de brandspanning toe terwijl het VSA er ongeveer een constante stroom doorheen jaagt. Dit gaat door totdat de brandspanning van de buis gelijk is aan de ontsteekspanning van de starter en dan gaat hij knipperen. Wel vermoed ik dat de cosinus phi omlaag gaat als de brandspanning hoger wordt. Is het dat misschien?
Bij een elektronisch VSA gebeurt mijnsinziens ongeveer hetzelfde, behalve dat er geen starter inzit maar een overspanningsbeveiliging.
Misschien zijn er elektronische VSA's die aan de hand van de brandspanning bepalen wat voor lamp erin zit? Dat kan misschien misgaan, maar "meer stroom door de lamp pompen" is dan wel een gevaarlijke faalmodus.
Die 20W per ballast lijkt me wat overdreven. Zal eerder in de buurt van 10W zijn. Als je er een ledbuis in steekt zal de stroom minder zijn, dus ook het verbruik van de ballast wordt minder. En dat gaat kwadratisch met de stroom.
benleentje
Golden Member
Hier las ik eerder achteloos overheen, maar het valt me opeens op. Hoe werkt dat?
Bij een conventioneel VSA kan het denk ik niet.
Het gebeurt juist bij conventionele VSA's maar hoe het werkt weet ik niet maar wel vaker gehad dat men klaagt dat de verlichtingsgroep snel uitvalt en dat je dan bv 22A meet waar er max 16A mag zijn. En na het vervangen van de lampen zit je dan weer onder de 15A
maartenbakker
Golden Member
Als ik er nog eens zo over nadenk... 2 keer zoveel zal misschien niet lukken omdat de starter dan al actief is.... Maar stel dat de brandspanning 25% hoger is en er loopt een gelijke stroom. Zou de cosinus phi misschien juist hoger worden in plaats van lager? Dan verstookt de buis dus meer reeel vermogen.
Maar als je schrijft dat er 22A loopt in een 16A groep, dan zou het dus ook blind vermogen kunnen zijn. In dat geval dus toch een lagere cosinus phi en de VSA's werken dan niet als optimale stroombronnen.
Een gewoon VSA is een 'domme' smoorspoel. De stroom daardoor hangt af van de buis.
Er zit een harde grens aan (zonder VSA vormt de buis een kortsluiting) maar het is geen stroombron.
Ik denk dat de golfvorm van de opgenomen stroom radicaal verandert.