een tl vsa word normaal na wat uren branden zo heet dat je die niet met blote handen vastpakt. je hebt er klassen in, goedkope bakken hebben de klasse E welke het meeste energie verstookt. de betere hebben dus ook minder verliezen. uitgefikte vsa's kom je weleens tegen maar is toch best zeldzaam. dat de bak rond de vsa zo heet is geweest dat de lak eraf is en het plafond onder de bak bruin is. dat zul je met een aardlek op die groep niet snel meemaken, want dat is veroorzaakt door een aardsluiting in de vsa doorgaans.

Op woensdag 26 juni 2024 07:21:59 schreef testman:
een tl vsa word normaal na wat uren branden zo heet dat je die niet met blote handen vastpakt. je hebt er klassen in, goedkope bakken hebben de klasse E welke het meeste energie verstookt. de betere hebben dus ook minder verliezen. uitgefikte vsa's kom je weleens tegen maar is toch best zeldzaam. dat de bak rond de vsa zo heet is geweest dat de lak eraf is en het plafond onder de bak bruin is. dat zul je met een aardlek op die groep niet snel meemaken, want dat is veroorzaakt door een aardsluiting in de vsa doorgaans.

Waar die vsa ook loeiheet van wordt is een kapotte starter waarbij de buizen door blijven gloeien.
Zo'n bak die je dan open maakt waar eerst een handje vol donkere verfschilfers uit donderen met een kaal gestookt vsa er in.
Wel gehad dat men doorvoerbedrading had gemaakt en de VD draden tussen bak en vsa had gedrukt, die vervolgens gesmolten / verbrokkeld tegen de vsa zaten en uiteindelijk sluiting maakten.

Het is in elk geval duidelijk dat die 100W eigenlijk 100VA is. Ben wel erg benieuwd naar de cosinus phi.

Overigens vermoed ik dat het VSA geen constante impedantie vormt die onafhankelijk is van de spanning.

Op woensdag 26 juni 2024 08:20:46 schreef revado:
[...]

Waar die vsa ook loeiheet van wordt is een kapotte starter waarbij de buizen door blijven gloeien.
Zo'n bak die je dan open maakt waar eerst een handje vol donkere verfschilfers uit donderen met een kaal gestookt vsa er in.
Wel gehad dat men doorvoerbedrading had gemaakt en de VD draden tussen bak en vsa had gedrukt, die vervolgens gesmolten / verbrokkeld tegen de vsa zaten en uiteindelijk sluiting maakten.

Of bij een open armatuur met defecte starter waar de voetjes het uiteindelijk begaven en de buis met donderend geraas van 4 meter hoog op de grond kletterde...

Op woensdag 26 juni 2024 18:15:59 schreef KGE:
[...]

Of bij een open armatuur met defecte starter waar de voetjes het uiteindelijk begaven en de buis met donderend geraas van 4 meter hoog op de grond kletterde...

Bedoelen ze dat in de specs met "gemiddelde UITVAL na x uur"? :)

Maar dat heb ik ook al meegemaakt inderdaad, ook vergane voetjes waardoor de nog werkende buis naar beneden kwam.
Bij sommige trogarmaturen was dat een probleem.

Grootste probleem met vergane voetje vond ik eerder dat als je de buis eruit probeerde te draaien dat dan de pennetjes afbraken. En dan met een geïsoleerde schroeven draaier eerste de voetjes open moest zetten. Toch als je dan eenmaal voetje gedraaid had ging de nieuwe buis er meestal wel weer goed erin.

siliconespray in de voeten, gaan ze weer als nieuw. er zijn diverse bakken die ik heb gezien waar de buis uit de voet was gesmolten. ook wel gehad dat de dubbele voet uit de bak was losgekomen en met buizen en al op de grond was gekletterd. fijn die inklik voetjes met rotte bevestiging..

Ik ken een antikraak-kringloopwinkel waar de *starters* helemaal gesmolten zijn in sommige defecte armaturen. Ook een maf gezicht.

ik heb nu een deel TL's vervangen.
nog 2 oude TL zijn in gebruik ( te hoog om direct te vervangen), een 7tal nieuwe zijn geplaatst (3 op een ander circuit dat ik vorige keer ook niet getest heb).
vanmorgen had ik een huisverbruik van 237W en met de verlichting aan ging dat naar 441W. een stijging van 204w en dit met 11 lampen die aan stonden waarvan nog 2 oude TL.
204W -48W -48W = 108W voor 9 TL of gemiddeld 12W. die balasten doen dus blijkbaar niks meer, want de LED lampen zijn ook 12W

ervoor dus 800W voor 16lampen die aanstonden (13TL + 3 led)
nu nog 11 lampen (paar overbodige die achter de garagepoort of frame zaten) en gezakt naar 200W.
ik vermoed door het vervangen van die 2 TL dat ik uiteindelijk op een 150W ga uitkomen

ik heb de led's ook gemonteerd zonder de behuizing errond voor een betere afvoer van warmte (sommige hadden kappen, en andere hadden een plastic buis rond de TL (explosievrije armaturen). na een tijdje branden zijn die LED buizen niet warm te noemen, dus zoveel warmte produceren ze toch niet

oja, ook een paar starters gevonden waar de plastic bruine smeltvlekken vertonen. misschien dit de daders van de hoge stromen?

Als je die ohms doormeet en ze meten open, dan zijn die niet de oorzaak.

Als ze zichzelf dichtlassen, dan doet de TL het niet meer en blijven de gloeidraden gloeien, en dat trekt inderdaad flink wat stroom.

bij scope 10 keuringen ook vaak een puntje, gloeiende tl buizen. die einden worden nogal heet en kunnen dat jaren volhouden. draai je er alleen een nieuwe starter in is de buis in no time gaar. overigens is meestal de condensator over het neon buisje kapot, knip die eruit en het werkt meestal weer. een gesmolten starter heeft juist het neon buisje in sluiting liggen want die houd dat veel langer vol.

heb wel bakken gezien waar de condensator lek van was, die bakken hadden een flinke plas condensator sap in de kap staan, daar was de kap van frosted naar helder gegaan. af en toe klapte zo'n gare condensator en dan kwam die kap naar beneden en kletterde in een grote pan waar werd gekookt voor een paar honderd man, die inhoud kon je dan weggooien. diezelfde bakken hadden ook gesmolten starters.

[Bericht gewijzigd door testman op (33%)]

Op vrijdag 28 juni 2024 08:49:54 schreef testman:
bij scope 10 keuringen ook vaak een puntje, gloeiende tl buizen. die einden worden nogal heet en kunnen dat jaren volhouden. draai je er alleen een nieuwe starter in is de buis in no time gaar. overigens is meestal de condensator over het neon buisje kapot, knip die eruit en het werkt meestal weer. een gesmolten starter heeft juist het neon buisje in sluiting liggen want die houd dat veel langer vol.

heb wel bakken gezien waar de condensator lek van was, die bakken hadden een flinke plas condensator sap in de kap staan, daar was de kap van frosted naar helder gegaan. af en toe klapte zo'n gare condensator en dan kwam die kap naar beneden en kletterde in een grote pan waar werd gekookt voor een paar honderd man, die inhoud kon je dan weggooien. diezelfde bakken hadden ook gesmolten starters.

Die stinkende PCB zooi... als je dat een keer geroken hebt herken je het al zodra je in de buurt komt van een bak...

En die lang gloeiende buizen worden min of meer doorzichtig aan de einden, het forfor verdwijnt er.
En breekbaar dat ze er van worden >:)

Op vrijdag 28 juni 2024 11:21:52 schreef revado:

En die lang gloeiende buizen worden min of meer doorzichtig aan de einden, het forfor verdwijnt er.
En breekbaar dat ze er van worden >:)

dat doorzichtige heb ik idd, als de lamp brand, zie je daar alvast een blauwe schijn ipv wit licht

In de school waar ik werk, worden binnenkort de laatste conventionele TL bakken verwijderd. In de meeste van die bakken zie je een geel 'plasje' liggen in de kunststof bak.

Volgens mij draaien die wel al op EVSA's maar het lijkt er op dat er ooit een condensator in heeft gelekt, en dat alleen het VSA destijds (lang lang geleden) is vervangen.

Op vrijdag 28 juni 2024 11:33:59 schreef fcapri:
[...]

dat doorzichtige heb ik idd, als de lamp brand, zie je daar alvast een blauwe schijn ipv wit licht

Pas wel op, dat blauw is UV-C, niet te lang "bewonderen" dat is slecht voor de ogen.

Nee, UVC kan gewoon glas niet penentreren. Dat gaat alleen door kwartsglas heen.

UVA en in mindere mate UVB gaan er wel doorheen.

Op vrijdag 28 juni 2024 12:16:54 schreef revado:
[...]

Pas wel op, dat blauw is UV-C, niet te lang "bewonderen" dat is slecht voor de ogen.

regelmatig heb ik lasogen van te lassen, dat ik toch ergens weerkaatsing van een andere kant krijg.
die 2sec naar een TL lamp kijken zal ook het probleem niet meer zijn dan

Op vrijdag 28 juni 2024 19:43:28 schreef fcapri:
[...]

regelmatig heb ik lasogen van te lassen, dat ik toch ergens weerkaatsing van een andere kant krijg.
die 2sec naar een TL lamp kijken zal ook het probleem niet meer zijn dan

al een lashelm die vanzelf omschakelt als er gelast word ipv zo'n kreng wat je nog steeds ervoor moet houden met een ruitje? die 2e heb ik op t werk ook, goed voor je ogen dat stuk antiek.

Precies zo moderne lashelm is ook bijna helemaal dicht en er zijn dan ook geen reflecties die onbedoeld je ogen kunnen raken.

IK heb 2 keer lasogen gehad en de 2de keer was ook nog midden in de zomer terwijl we met de family naar het strand gingen. Ik heb zoveel afgezien die dagen dat ik daarna nooit meer lasogen heb gehad.

Dat heb ik ook twee keer gehad ;(
Door lassen en te vaak de electrode aanslaan zonder kap op een lastige bereikbare en wat roestige leiding......
En een keer door als klein ventje met een sneeuwbal de glazen balon van zo'n ( brandende) HPL kwiklamp kapot te gooien :) We hadden van die open TB200 armaturen in Den Haag vroeger.
Een voltreffer, dat zeker, maar dan moet je niet een hele tijd met nieuwe sneeuwballen het kwartsbuisje stuk willen gooien wat een lelijk blauw licht geeft O-)
Een hand zand in je ogen is minder erg...
Ik heb al jaren zo'n automatische kap.
En voor kapotte lampen met UV heb ik respect O-)

ik moet vaak onderaan een auto lassen (bovenaan roesten ze niet).
en dan zit er wel een band/velg/uitlaatpot achter u die zo schoon het UV reflecteerd, en dat reflecteerd dan in het glaasje aan de binnenkant.

als ge dan 1 oog hebt die zo geirriteerd is, weet ge dat het reflectie was.

ik heb ook een automatische, 2 stuks zelf (1 helm en 1 vizier die zelfdimmend zijn)

heel soms zit het op zo een moeilijk bereikbare plaats, dat ik er niet aan kan met een helm op, en dan moet je de ogen maar toe doen tijdens het punten

beetje on topic weer:
ALLE TL zijn vervangen
van 293 naar 444W door 10 led lampen aan te zetten. is gemiddeld 15W per lamp nu.
150W is een stuk beter dan 800W en de boel is nog altijd meer dan genoeg verlicht.
kan eigenlijk alle lampen met LED weer inpluggen. met ALLE lampen weer actief zou ik op een 20lampen komen wat nog maar 300W is. minder dan de helft van het vermogen van de vroegere 16lampen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (28%)]

Op vrijdag 28 juni 2024 23:50:17 schreef fcapri:
ik moet vaak onderaan een auto lassen (bovenaan roesten ze niet).
en dan zit er wel een band/velg/uitlaatpot achter u die zo schoon het UV reflecteerd, en dat reflecteerd dan in het glaasje aan de binnenkant.

als ge dan 1 oog hebt die zo geirriteerd is, weet ge dat het reflectie was.

ik heb ook een automatische, 2 stuks zelf (1 helm en 1 vizier die zelfdimmend zijn)

heel soms zit het op zo een moeilijk bereikbare plaats, dat ik er niet aan kan met een helm op, en dan moet je de ogen maar toe doen tijdens het punten

beetje on topic weer:
ALLE TL zijn vervangen
van 293 naar 444W door 10 led lampen aan te zetten. is gemiddeld 15W per lamp nu.
150W is een stuk beter dan 800W en de boel is nog altijd meer dan genoeg verlicht.
kan eigenlijk alle lampen met LED weer inpluggen. met ALLE lampen weer actief zou ik op een 20lampen komen wat nog maar 300W is. minder dan de helft van het vermogen van de vroegere 16lampen

wrs wel nodig, retrofit ledlampen van 12W voor in 58W tlbakken geven niet bijster veel licht, dan is 2 lampen in het armatuur steken wel beter. de meeste led vervangers voor 58W TL-D zitten tussen 18-24W.

retrofit 12W LED voor 36W TL ;-)

en ook de originele TL geven geen 360° licht meer rondom. dit was de bovenkant van een lamp...

eigenlijk moet je de lux meten op x aantal meter van de lamp op de grond. led is meer gericht licht en zou wel eens kunnen dat 12W led quasi evenveel lux op de grond geeft dan 36W TL (die vooral ook de plafond nog verlicht want zijn dunne armaturen)

vond nu enkel de 58W TL vs 25W led, de grotere versie lampen dus dan wat ik heb

ben u ook om 0h20 eens de lampen gaan aanzetten, is MEER dan genoeg licht met enkel die 10lampen dus

kan er nu werken alsof het smiddags is met zon

Let ook op de cri kleurechtheid de goedkope geven je of een kleurtje of je lijkt op een zombie.

Ik zoek nog een vervanger voor Philips Graphica 950 buizen. Lijkt nog niet te bestaan.

Op zaterdag 29 juni 2024 07:20:09 schreef blanka:
[...]
Ik zoek nog een vervanger voor Philips Graphica 950 buizen. Lijkt nog niet te bestaan.

Er zijn wel wat 5000K LED lampen, strips en TL's te vinden met een CRI>95

o.a. https://ledt8bulb.com/led-t8-tubes/high-cri-led-tube.html