in mijn loods hangen TL lampen, sommige zijn LED vervangers, andere nog gewoon de antieke buislampen. was al zo toen ik de boel kocht
http://www.fordcapri.be/kortemark/loods/640/IMG20201104145745.jpg

ik was vanmorgen op de pc bezig en zag dat er 1000W verbruik was in mijn huis. dat is eigenlijk absurd veel aangezien ik maar 200W-250W ofzo verwachte.

blijkt dus dat mijn TL lampen in de loods een kleine 800W verbruiken.
links 7lampen, rechts 5 lampen (een aantal zitten geen lamp meer in) en onderaan aan de bureau nog 4.
gemiddeld komt dat ongeveer op 50W per lamp.
ik heb een 5tal led vervangers en die zijn 16.5W, en de 11 TL lampen zijn 36W.
ik dus snel online gaan zoeken achter TL vervangers want vergeet wel vaak de lichten uit te zetten.

MAAAR.... de rekensom klopte niet

totaal LED 82W + TL 396W = 478W
de overige 322W zit in de 16balasten en komt dus op 20W per balast. nutteloos om dus 36W TL te vervangen door 16.5W LED met een balast die nog altijd 20W verbruikt.

wat zijn nu de opties. zijn er TL lampen waarbij je de balast ook gewoon overboord kan gooien?
haal ik al die TL lampen weg en plak overal ledstrips op de plafond (4,5M hoog, dus niet echt een handige werkplek om 5meter strips met een ladder omhoog te plakken.

alle armaturen vervangen door LED armaturen van dezelfde grote (ook nog altijd 4,5meter hoog, maar een ledbak vervangen is maar 3draadjes en 2 vijzen terwijl je op dezelfde plaats blijft met de ladder/stelling.
bv dit
https://cdn.webshopapp.com/shops/214790/files/458333361/600x600x2/ledvion-led-batten-120-cm-samsung-led-chips-30w-14.jpg

Dat is een bekend fenomeen.
Nagenoeg alle led vervangers die niet voor HF zijn kunnen direct op 230 aangesloten worden.
Dat staat er op, en anders even nakijken.
Makkelijkste is de ballast er uit en doorverbinden en de starter doorverbinden. En vergeet de eventuele compensatie condensatoren niet weg te halen!
Blijft de bekabeling zitten dan maakt het niet uit hoe je de buis er in zet.
Die krijgt zijn spanning aan een zijde, de andere is een doorverbinding...
Als je de bestaande bekabeling laat zitten gaat dat goed.
Nu zal er wel iemand gaan roepen dat dit niet mag, aanpassen van een armatuur.
Ik zet het er alleen maar even bij.

Voor zo'n grote hal is 800W natuurlijk op zich niet veel, heb je ook rekening gehouden met blindvermogen?

Je zou ook een paar groepen kunnen maken van die TL's die je dan apart kan schakelen. Dan is niet alles tegelijkertijd aan.

Een presentiedetector plaatsen kan ook (let op: dat is niet hetzelfde als een IR bewegings detector), dan branden de TL's niet wanneer je er niet bent.

Mijn onderzoek wees uit dat LED niet efficienter is dan TL.

Als je TL balken van 36W hebt, dan heb je led lampen van 18W die de helft van de stroom gebruiken en de helft van het licht leveren.

Controleer het voor jezelf voordat je beslissingen hierop baseert.

Op school werden in de kelders alle TL lampen vervangen door een koud witte ledslang omdat ze ook regelmatig bleven branden,, ik was verrast dat het zo klaar was.
Vraag mij nu niet hoeveel ze verbruiken en die kelders worden enkel gebruikt voor opslag.

Op zondag 23 juni 2024 09:32:27 schreef rew:

Dat is een claim waar wat data bij mag. Keek je dan naar lichtopbrengst tov verbruik?
En hoe lang geleden was dat?

Ik was ook erg kritisch over dat verschil, maar sinds ik een paar jaar terug in een hal de tl zooi ( 100 stuks 58 watt) heb vervangen door Philips led is het verbruik daar van ongeveer 7300 watt gedaald naar 2300 watt.
Het zijn kleur 830 buizen, lichtopbrengst is gelijk of zelfs iets beter omdat de tl al jaren oud was.
Ik ben zeer benieuwd naar de onderbouwing van @rew.

Zo heb ik ooit voor de keuze gestaan om mijn auto (24V) uit te rusten met ledverlichting. Ik heb het niet gedaan om twee redenen.

Leds waren veel en veel duurder was dan de gewone gloeibolletjes.

Andere reden was dat je bij een tankstation in den vreemde niet even een nieuwe ledlamp kunt kopen mocht hij stuk gaan.

Nog een reden was dat het niet zuiniger was door de benodigde serie weerstanden.

Betrouwbaarheid deugde ook niet. Ik had voor een hoop geld voor een andere toepassing ledverlichting gekocht en dat was in een paar maanden stuk. Terwijl een gloeilamp het daar jaren gedaan had.

Als ik in alle auto's (en fietsen) die ik ooit gehad heb totaal 10 keer een lampje heb moeten vervangen is het al veel denk ik. En dan heb ik het het meeste waarschijnlijk in de fiets vervangen. Maar dat was omdat ik waarschijnlijk te hard fietste. De lampjes waren meestal zwart geblakerd. Hoezo is een gloeilamp onbetrouwbaar.

Het ombouwen was veel werk. Leds pasten niet goed in de bestaande armaturen. Het lichtbeeld wordt dan ook niet goed.

Maar dit alles speelde 20 jaar geleden ofzo. Tegenwoordig is er wel het e.e.a. verandert in de ledverlichtingssystemen. Maar sommige nadelen spelen nog steeds. Mijn auto blijft gewoon bij zijn gloeibolletjes. De verstralers en werkverlichting zijn wel leds.

Meestal zijn de leds zelf het probleem ook niet. Het zijn juist vaak de voorschakelapparaten en voedingen die er rokend en wel de brui aangeven.

Het is ook wel afhankelijk welke buizen je gaat vervangen.
De oude TL8 buizen vervangen door led loont zeker, ook omdat je ballast die alleen maar als kachel werkt ook kan slopen.
Maar wel de berekening maken hoe lang ze branden, dus het break-even point.
In een ruimte waar af en toe eens het licht aan is heeft vervangen natuurlijk totaal geen zin.
Bij TL5 buizen, die dunne, is het al minder snel interessant omdat die een hele hoge lichtopbrengst geven voor het opgenomen vermogen en een hele lange levensduur hebben. Ik heb er vervangen die 12 jaar 24/7 hebben gebrand.
eeen TL5 28 watt gaat dan van 28 naar 16.5 watt, dat heeft alleen maar zin als je toch moet vervangen wegens uitval en de lampen 24/7 branden.

Nu zal er wel iemand gaan roepen dat dit niet mag, aanpassen van een armatuur

Waarom en van wie mag dat niet?

Op zondag 23 juni 2024 09:32:27 schreef rew:

Dat was inderdaad zo tot ik denk ergens 6-10 jaar terug, toen iedereen heel hard schreeuwde dat LED VEEEEEEL efficienter was, maar dat wat toen dus niet.
De efficiency was toendertijd 90-100 lm/W of zo voor zowel TL als LED. Maar vaak was het afstraal beeld van een led buis beter waardoor de hoeveelheid licht gunstiger was en je er mee weg kon komen met een lager vermogen.

Ik heb pas geleden nieuwe floodlights opgehangen (ledvion) en die waren maar liefst 175 lm/W, ik stond er ook van te kijken van dat getal. Ik zag ook dat ze nu ook LED buizen hebben van 175 lm/W (35000 lm/stuk) dus dat is tegenwoordig meer gangbaar aan het worden.

Die dingen hangen wel op een forse hoogte dus cross your fingers of ze lang mee gan.

Pasop voor te goedkoop gaan, vaak word wat extra lumen uit de leds geperst door ze te oversturen, ik ben nog steeds van mening dat ongeveer op 80/90 procent de hoogste efficiëntie zit of er word bezuinigt op de aansturing met slechte elco's e.d zodat je 2 jaartjes later alles kan vervangen.

Let ook op de cri kleurechtheid de goedkope geven je of een kleurtje of je lijkt op een zombie.

Nog een mening. Goede ledverlichting is zuiniger dan TL en echt goede gaat lang mee en blijft de lichtsterktebehouden in t.t tot TL. Mogelijk kun je het aansturen met domotica zodat je het niet onnodig laat branden.

Op zondag 23 juni 2024 10:50:07 schreef Sine:
Bij Ex armaturen, ok, anders :?

Adviseurs van energieadvies bedrijfjes, die "groene sokken" die alleen maar willen verdienen aan de energie transitie, roepen dat meteen, daarom heb ik dat er bij gezet.
Je mag volgens die figuren geen armaturen aanpassen, maar moet nieuwe kopen, en zij weten dan wel een leverancier >:)
En dan komt er, als je doorvraagt, vaag geneuzel over NEN normen en zo.
Ik schop die idioten meteen lachend de deur uit.

Was bij de genoemde (sport)hal ook zo.
Er zit nu een jaar of 4 (philips HO) led in, prima licht, zelfde kleur en goed lichtspreiding
Niet die goedkope krengen met die zichtbare ledjes, die doen pijn aan je ogen als je er onder staat.

[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]

de loods is meer opslagruimte van autos en fietsen, dus de lichtopbrengst is ook niet zo een punt. als ik werk aan een auto, leg ik een losse TLbak naast mij.

dat is ook de reden dat de helft van de lampen er ook al uit is gedraaid. maar ik had echt niet verwacht dat ik nog altijd 800W zou detecteren (digitale meter) van een paar ledlampen.
16stuks is nu ook zo overdreven veel niet meer.

in mijn vorige loods, had ik hele stukken ledstrip op het dak plakken. allemaal stukken van 10meter op 12V samen met een PC voeding.
nooit echt gemeten hoeveel stroom het verbruikte, maar die voeding was een 350W versie en de loods was 28x12meter (huidige is 15x10meter)

ik weet dus niet of led armaturen zoveel meer verbruiken als een gewone ledstrip, zijn tenslotte ook ledstrips die in die buis plakken

de benedenverdieping (niet op foto) waar ik vaak soldeer enzo, ga ik de TL bakken gewoon vervangen door ledstrips. is maar 2meter hoog, dus kan ik zo tegen plafond plakken en ze zijn al veel compacter dan de TL's die er nu hangen waar je af en toe tegen loopt

Mogelijk komt daar ook een stukje efficiëntie om de hoek kijken.
En pc voeding kan redelijk efficiënt zijn.
Als de tl vervangers beroerd zijn ontworpen (lees goedkoop)
Dan is het best mogelijk dat de strip samen met de voeding zuiniger zijn.

Een lm7805 is goedkoper dan een LM2596-5 switcher schakeling.
Maar als je 5v 1 amp nodig hebt en je komt van 24 volt dan is die switcher veel efficiënter.

Op zondag 23 juni 2024 11:15:56 schreef revado:
[...]
Ik schop die idioten meteen lachend de deur uit.

En terecht, opzouten met die cowboys!

Op zondag 23 juni 2024 09:35:33 schreef Sine:
[...]

Dat is een claim waar wat data bij mag. Keek je dan naar lichtopbrengst tov verbruik?
En hoe lang geleden was dat?

Sorry. Kennelijk heb ik me verschreven tegen de tijd dat ik halverwege die zin was, maar een hoop mensen hebben goed begrepen wat ik bedoel.

Als je een bepaalde hoeveelheid licht wil, kan je ledlampen vinden die de helft verbruiken van TL, maar die leveren dan ook de helft aan licht. Dat is rond 2019 geweest.

Als ik nu een "eerste de beste" vergelijking doe, dan zijn de claims nu zo dat dit niet meer klopt.

Led: 2000 lumen bij 12.5W -> 160 Lm/W.
TL: 2350W bij 36W -> 65Lm/W.

Waar ik dan m'n vragen bij zet is of er niet "chinese inflatie" aan het plaatsvinden is in het geclaimde hoeveelheid licht uit de LED balken.

Op zondag 23 juni 2024 11:02:55 schreef henri62:
[...] Dat was inderdaad zo tot ik denk ergens 6-10 jaar terug,

Ja, kan kloppen. Ik ben in 2018 met m'n bedrijf in een ander pand gaan zitten en na enige tijd moest ik een paar (3) balken vervangen.

Puur financieel is het voor mij daar NOOIT rendabel om duurdere lampen aan te schaffen: Ik huur "all in", dus de energie wordt door iemand anders betaald. Ik kon ledbalken kopen van 20 of 40 euro per stuk, of TL voor 25 euro omdat dat het minimum bestelbedrag was. Maar dan had ik er 12 of zo.

Op zondag 23 juni 2024 09:25:09 schreef revado:
Nu zal er wel iemand gaan roepen dat dit niet mag, aanpassen van een armatuur.

Ik vraag me af wie mij dat kan verbieden. Ik pas een armatuur altijd volledig aan. Alles wat geen functie meer heeft gaat er uit en is leg er nieuwe bedrading in.
Een klassieke ballast (smoorspoel) kun je laten zitten, maar dat hoeft niet. Elektronische ballast moet je zelfs omzeilen, want daar doet een ledbuis het niet op.

Er is een uitzondering. Ik heb laatst in een zaal met downlighters de PL lampen vervangen door passende ledlampen. Daar stond in de handleiding aangegeven dat de ballast moet blijven zitten. Alleen wil ik dan wel graag weten waarom dat is, maar dat vertellen ze er dan niet bij. :S

Elektronische ballast moet je zelfs omzeilen, want daar doet een ledbuis het niet op

Sommige ledbuizen wel, 1:1 vervangen

maar zit daar een nadeel aan? We gaan een tijd in dat conventionele tl-buizen niet meer verkrijgbaar zijn en wordt de keus naar led geforceerd. Dan kun je kiezen voor led vervangers of nieuwe led-armaturen. Led vervangers zijn goedkoper maar wat is de levensduur van de led-vervanger en wat doet de HF-ballast met de tijd?

Al eens gedacht aan LED Breedstralers? Ik gebruik er in mijn hok twee van 30W, dat geeft meer licht dan de twee gasontladingslampjes van 35W die ik vroeger heb aangelegd.

Een verdere bezuiniging is om de verlichting om en om in twee aparte groepen te verdelen en verder wat kleine 'pilot' bouwlampjes (5 à 10 W) op te hangen en middels een IR-sensor te schakelen voor korte bezoekjes, waar je alleen maar oriëntatieverlichtiing nodig hebt.
Bevalt mij prima!!
Hoofdverlichting inmeerdere groepen schakelen met een losse afstandbediening????

Met breedstralers heb je in een opslag een probleem met schaduwen van hoge objecten. Daarnaast is het erg onprettig om in je ooghoek ergens te hebben.

Het grote voordeel van buizen, of het nu led of TL is, is dat de oppervlaktehelderheid relatief laag ligt en het niet zo hinderlijk is als je er eentje in je ooghoek hebt. Door het diffuse licht van meerdere bakken heb je ook minder gauw last van schaduwen.

Als het allemaal gewoon voor incidenteel licht in de opslag is, ouwe meuk lekker laten hangen, maar je wel voorbereiden op het LED-ificeren van de bestaande armaturen. Alvast ledbuisjes zoeken die je vindt passen, en inderdaad idealiter de ballast buiten werking stellen. Nu vreten die als het goed is geen 20w, zo heet worden ze echt niet, maar toch is het verspillend.

Ik ben zelf geen fan van lichtslangen of ledstrips als bron van verlichting. Lichtslang is rommelig en geeft geen controle over waar je licht heen gaat (de helft gaat naar boven en wordt door de donkere verf geabsorbeerd).
Ledstrip geeft heel veel superfelle puntjes en te sterke contrasten, en onder de streep lijkt het niet eens zoveel licht te geven.

Ten slotte: goedkoop is duurkoop. Op het werk hebben we goedkope "daglichtpanelen" die in een systeemplafond passen en de ledstrips die daar in zitten, vallen heel gauw uit. Daarnaast is de kleur afgrijselijk.
Daarentegen hebben we ook Philips led TL's in de werkplaats TL bakken zitten, die een prima licht geven.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]

ombouwen van oude bakken als in 30+ jaren zou ik niet meer doen, kunstof slecht, voeten rot, roestige boel. een goede ip65 ledbak 50W kost niet zoveel meer en dan kun je ook nog tussen 3000-4000-6500K kiezen met een schakelaartje. de bakken die op t werk worden gebruikt vervangen vaker 2 tlbakken. 1 op 1 vervangen levert veel meer lumen/m2 op. een oude tlbak van 36W doet in de praktijk een 40-45W met een vsa. een 58W bak doet 65-73W met een vsa. een evsa bak doet precies of zelfs 1 a 2W minder van het buisvermogen.

een ledbuis geeft echt minder licht als een complete ledbak. zeker als je de evt oude mat geworden kap nog meerekent. pas moesten er op een school de bakken de gymzaal vervangen worden, maar dan zat er een vlek en moest er ook geschilderd worden, dus oude bakken van ledbuizen voorzien. men bestelde buizen voor een evsa, maar de bakken hadden een evsa die 3 draads per buis voedde. dat werkt dus niet, hop evsa eruit gemikt en 230V ledbuizen erin. philips master geven het beste ( meeste lumen/W ) licht en houden dat ook lang vol.

[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]

zo een breedstraler met sensor heb ik al aan de ingang, hoef ik smorgens de verlichting niet aan te zetten om de fiets naar buiten te halen om te gaan werken.

de rest van de loods krijgt overal verlichting, mede door de schaduw

Op zondag 23 juni 2024 16:01:20 schreef testman:
ombouwen van oude bakken als in 30+ jaren zou ik niet meer doen, kunstof slecht, voeten rot, roestige boel.

Beetje afhankelijk welke bakken.
Die bekende philps-en met grijze onderkant, vastgeklonken vsa en wit metalen gebogen deksel daar gaan de fittingen niet van stuk, die zijn van philite.
Een snelle behandeling met mini wago's om de vsa en starter te bruggen geeft ze nog decennia extra levensjaren.
Maar die andere zooi met plastic en zwaar vergeelde kappen mik ik er ook meteen uit.

Sporthal armaturen zijn ook zo iets.
Die zijn door de extra roosters en dergelijke flink aan de prijs.
Daar horen die tl buizen in met een plastic " condoom" en blauwe ringen er op.
Die zijn onbetaalbaar, dan zijn philips HO een prima oplossing na een knip behandeling in het inwendige van de bak.
Die buizen zijn van kunststof dus meteen veilig.