Als die motor in bedrijf stroompieken trekt vergelijkbaar met aanloopstromen dan wordt die behoorlijk overbelast.
Wordt bewezen als je hem serieus in toeren hoort zakken.
Ik zou bijna gaan denken dat die pomp geen drukbegrenzing heeft....
Beginnen met een stroomtang op max hold ?
Op zondag 23 juni 2024 15:43:26 schreef Erik777:
[...]
die zit er al op!
Mogelijks niet goed afgeregeld of defect . Zonder debietmeter valt dit niet in te stellen .
Voordat we onze eigen hoogspanningscabine hadden maakten we dit hier ook geregeld mee.
Bij de buren knipperden de lampen, bij ons gingen bepaalde tl's even uit en weer aan bij het opstarten van een motor van de koeling, was geen kleintje, ik dacht een 30KW ofzo. Het punt bij koeling is dat die pompen nooit drukloos starten en de aanloop dus enkele seconden in beslag neemt.
Maar, mijn ouders wonen een stuk verderop in de straat. Eerst bij hen eens gaan meten, daarna bij ons op de zaak. Daar zat toch gauw 15V verschil in op dezelfde kabel in de straat.
Dus, als je een indicatie wil of je eigen installatie de oorzaak is, meet dan de spanning op je installatie op zo'n piekmomenten even. Die moet altijd iets (enkele volts) lager liggen dan wat de DNB meet.
En zo weet je ook zeker dat het aan je machine gerelateerd is of niet.
Oplossingen? Als het echt aan je machine ligt dan kan je daar iets proberen aan te doen maar een 11KW die het net zo zou laten instorten dat is onlogisch. Stel dat je samen met je buren een flink fornuis aanzet, pak bv 8KW. 3 huishoudens, dat is dan 24KW. Dan zou de spanning ook al een flink stuk instorten.
Ik weet uit het verleden dat de DNB het aangesloten vermogen moet waarborgen. Dus als je met 3x25A aansluiting zit moeten ze er voor zorgen dat je dit vermogen ook kan afnemen, daarvoor dient het 'vast recht' eigenlijk of is de intentie er van toch.
Kort gezegd, als jouw machine problemen veroorzaakt bij je buren ga je dat zelf altijd als eerste en op een meer uitgesproken manier ervaren. En als je de motor gedurende een seconde in vollast kan houden dan kan je dat zeker met een multimeter vaststellen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 23 juni 2024 20:56:41 schreef OXO:
Als die motor in bedrijf stroompieken trekt vergelijkbaar met aanloopstromen dan wordt die behoorlijk overbelast.
Ehh. Zolang in het beoogde gebruik avg (I2) < avg (I2nom) gaat dat gewoon goed.
Merk op dat deze fabrikant gewoon WEET waar die motor voor gebruikt gaat worden, Ze kunnen zeggen: Als je je pomp gaat aansturen, dan max 10.5kW pompvermogen: niet geschikt voor onze pomp-15 en pomp-20 exemplaren. En dus wel geschikt voor de cloof machine.
Zou een stevige kerel, na het kloven de duwer en zo weer terug kunnen trekken (evt met de juiste hefboom)? Ik denk van wel. Vermogen minder dan 1kW.
Dit is typisch voor dit gebruik: ENORME pieken, daarna redelijke "rust".
Dit is een redelijk moderne motor. De aanloopstroom is dan NOG hoger. De pieken zijn hier iets van 7*Inom.
Omdat avg (I2) zou dat dus maar ongeveer 2% van de tijd het geval moeten zijn. Dat zou betekenen dat de variabele hydroliekpomp z'n werk doet, maar langzaam genoeg is dat je de stroompiek kan meten op het moment dat de kliever tegen het hout aan loopt.
[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]
Zou het niet zo kunnen zijn dat, juist omdat de gebruiker achter aan een lange invoerkabel zit, dit kan werken?
Ik heb het vermoeden dan met een huisaansluiting die vrij dicht op de trafo zit de 3x 25 hoofdzekeringen afscheid nemen meteen bij het opstarten of tijdens die zware bepasting.
Er zit een 32 A C-form aan de machine, dat is niet omdat die machine op 3 x 16 A aangesloten kan worden.
Helaas geeft de fabrikant geen aansluitwaarde aan.
[Bericht gewijzigd door revado op (23%)]
mvdk
Golden Member
de 3x 25 hoofdzekeringen afscheid nemen
Ik denk zo stiekem dat er al een hogere waarde smeltpatronen in de HAK er in gedraaid zijn. Oppassen dat de kast niet uitbrand...
Op maandag 24 juni 2024 13:59:57 schreef mvdk:
[...]
Ik denk zo stiekem dat er al een hogere waarde smeltpatronen in de HAK er in gedraaid zijn. Oppassen dat de kast niet uitbrand...
Precies...
Op maandag 24 juni 2024 13:59:57 schreef mvdk:
[...]
Zit op C25 krachtautomaat ,hoofdzekeringen zijn 25A smelt. In de winter klapt de C25 er wel eens uit omdat de olie dan te dik is.
Ik zal binnenkort de lijnimpedantie eens meten met een installatietester
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een C25 gaat eerder als smeltzekeringen, die zitten tussen C en D in kwa karakteristiek. dat van de dikke olie en automaat die uitvalt ken ik ook van de kennis met zo'n kloofmachine. de bouwkwaliteit is niet alles van die dingen, het eea aanpassen aan het kloofdeel kan het ding sneller en zuiniger maken.
wil je die pieken in de straat kwijt dan kloven op een generator, maar wel ruim nemen want die gaat ook door zn hoeven heen. een DC motor op een accu én netvoeding zou de oplossing zijn, de accu levert de grote piekstromen en de voeding houd de nominale motorstroom vol. echter word dat wel een flinke accu en DC motor. een oude heftruck hydrauliekpomp zoeken miss met accu's?
rew
Die mensen hebben net een dure upgrade van hun kloof installatie betaald en dan ga jij zeggen dat dat alles de deur uit kan. "Not gonna happen".
Wat nu als je met een Frequentieomvormer de stroom op "max 16A" (even uitrekenen wat die 11kW is, of op het typeplaatje kijken).
De FO zal dan sneller dan de mechanische hydroliek reageren en de stroom beperken op het moment dat er een blok voor het mes komt vast te zitten. De heel korte piek zal uit de condensators komen.
De reden dat ik eerst dacht dat je een vliegwiel nodig zou hebben is dat ik toen niet wist dat die variabele hydroliekpomp er tussen zit.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 25 juni 2024 10:40:26 schreef rew:
Die mensen hebben net een dure upgrade van hun kloof installatie betaald en dan ga jij zeggen dat dat alles de deur uit kan. "Not gonna happen".
Ik vrees van wel, die dingen vreten stroom bij het klieven.
Als je van plan bent om een frequentieregeling te zetten vraag dan eerst een test aan want ik denk dat een FR de productiviteit sterk naar beneden zal halen.
@rew, dat was al mn antwoord in het begin. Een stap hoger kiezen ivm een hoger dc buffer.
Met een goeie drive én de juiste instellingen op de drive denk ik dat het probleem zich niet meer voordoet.
En het rendement ligt al hoger dan.
mvdk
Golden Member
Of ergens anders gaan kloven. Ik denk zomaar dat het probleem dieper zit.
Er word overdag gewerkt. Wie heeft er dan licht aan, en dat het knipperen dan als hinderlijk word ervaren? Tis gewoon de stok om de hond te slaan.
Ga praten met je buren.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 25 juni 2024 11:26:40 schreef mvdk:
Of ergens anders gaan kloven. Ik denk zomaar dat het probleem dieper zit.
Er word overdag gewerkt. Wie heeft er dan licht aan, en dat het knipperen dan als hinderlijk word ervaren? Tis gewoon de stok om de hond te slaan.
Ga praten met je buren.
zo te zien word er gekloofd tussen 9 en 10 uur en rond etenstijd. idd geen uren om licht aan te hebben. dat kloven maakt ook best geluid, dus de "oorzaak" vinden was vast al bekend voor die meting..
Nouja, als er werkplekken zijn bij de 'buren', dan staan daar wel vaak lampen aan. Als ik zit te solderen tijdens daglicht heb ik ook extra werkverlichting.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als de kennissen 3x25 Amp hoofdzekering heeft en de vliegen er niet uit, ligt de oorzaak bij de netbeheer je hebt een contract voor 25 Amp. dus de straatkabel is te dun of er zit een slechte verbinding ergens buiten! Er wordt zo te zien niet dol ingeschakelt. Normaal wordt z'n pomp onbelast ingeschakelt en met een regelventiel tot persen gebracht.
[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (24%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
mvdk
Golden Member
Ik vermoed meer dat de buren hinder ervaren van de geluiden. Maar als dat binnen aanvaardbare grenzen ligt, kan je daar maar weinig mee. De buren hadden duidelijk hinder van de oorspronkelijke aandrijfbron, een trekker (tractor). Daarom werd deze elektrische aandrijving aangeschaft.
Een aggregaat lijkt een oplossing, dat moet dan wel een geluidgedempte zijn. Anders ben je weer terug bij af. En dat ga je niet redden met een 25kVA exemplaar, die gaat door z'n hoeven. Dus word ook weer duur.
Edit: En ben het eens met hunebedbouwer.
rew
Op vrijdag 28 juni 2024 10:54:37 schreef Hunebedbouwer:
Als de kennissen 3x25 Amp hoofdzekering heeft en de vliegen er niet uit, ligt de oorzaak bij de netbeheer je hebt een contract voor 25 Amp. dus de straatkabel is te dun of er zit een slechte verbinding ergens buiten!
De netimpedantie is 0.2 Ohm. In een andere thread meet iemand 0.5-0.7 Ohm, dat is ook nog aanvaardbaar.
Er wordt zo te zien niet dol ingeschakelt. Normaal wordt z'n pomp onbelast ingeschakelt en met een regelventiel tot persen gebracht.
Het probleem is dat er TIJDENS bedrijf gewoon enorme pieken komen. Die zijn kort genoeg om niet de 25A zekeringen te laten springen, maar wel lang genoeg om overlast te veroorzaken.
Het gaat niet om het opstarten. Er zit een variabele hydroliekpomp op. Die schakelt het debiet omlaag en de druk/kracht omhoog zodra dat nodig is. Alleen gaat het hier niet geleidelijk genoeg dat de motor geen stevige "dauw" krijgt.
je hebt een contract voor 25 Amp.
Je hebt idd een contract voor 25A maar ergens zal het via de algemene voorwaarden niet toegaten zijn om spanningdips van 50V te veroorzaken... zelfs niet overdag.
Als je die brief in de bus krijgt mag je zeker zijn dat ze hun lijnimpedantie gecontroleerd hebben en uw aansluiting hebben gemeten... mss wel via je digitale meter.
Het eerste waar je mee begint is een amperetang op max hold functie
rew
Gewoon een frequentie omvormer kopen en instellen om max 25A te leveren aan de motor.
Als het een hydraulische kliever is, kan je niet werken met een hydraulische accumulator om als 'afvlakcondensator' te dienen voor de benodigde kracht?
Is er toevallig niet een andere gebruiker op de kabel, die een loods verhuurd heeft?