Dus als ik het goed begrijp: motor loopt aan in ster-driehoek, als werktuig idle loopt, loopt de motor op nominaal toeren, dan wordt de motor zo zwaar belast dat het toerental hoorbaar ver onder nominaal toerental komt, de last valt weg en de motor loopt opnieuw aan maar nu zonder ster-driehoek, en dit veroorzaakt de stroompieken, die uit-gemiddeld onder de waarde van de beveiligingen blijven. Dus eigenlijk is de motor continue opnieuw aan het aanlopen?

Op zondag 30 juni 2024 11:18:38 schreef MJN:
Dus als ik het goed begrijp: motor loopt aan in ster-driehoek, als werktuig idle loopt, loopt de motor op nominaal toeren, dan wordt de motor zo zwaar belast dat het toerental hoorbaar ver onder nominaal toerental komt, de last valt weg en de motor loopt opnieuw aan maar nu zonder ster-driehoek, en dit veroorzaakt de stroompieken, die uit-gemiddeld onder de waarde van de beveiligingen blijven. Dus eigenlijk is de motor continue opnieuw aan het aanlopen?

Eh, nee, motor wordt kort zwaar belast door hydrounit.

Een frequentieregelaar er tussen zetten wordt nog een uitdaging in de stoffige omgeving

Eh, nee, motor wordt kort zwaar belast door hydrounit

Wat is kort? Motor toerental hoorbaar omlaag, last valt weg, en motor loopt weer aan naar nominaal.

Op een frequentieomvormer stel je het motorplaatje in, de fo beschermt de motor, ik ben benieuwd of dat gaat werken met deze toepassing.

Zou het kunnen zijn dat het hydraulische stuk niet goed afgesteld staat of dat het werktuig gebruikt wordt waar het niet voor ontworpen is?

Eh, nee, motor wordt kort zwaar belast door hydrounit.

Volgens mij nog steeds door een onjuiste/falende drukbegrenzing van de pomp....

Een frequentieregelaar er tussen zetten wordt nog een uitdaging in de stoffige omgeving

Dat is volgens mij nog steeds de oplossing van een gevolg en niet van de oorzaak.

Nog steeds: begin eens met een amperetang....of ga je de netwerkbeheerder effe bellen om te kijken of het al wat beter is als je bv de werkdruk wat lager hebt ingested?

Er gaat eerst worden gekeken om de hydraulische drukbegrenzer aan te passen zodat ie eerder terugschakelt. De klover is in onderhoud bij de dealer dus die zal de aanpassing gaan doen. Zal dan ook de amperetang eraan hangen.

Je zou de boel kunnen vertragen met een dunnere en langere tussen cilinder (hefboomwerking) , dan werkt het meteen kleinere werkdruk. Dit is vergelijkbaar met een hydraulische krik ,alwaar je met een klein pompcilindertje indirect de grote cilinder optilt om de auto op te tillen.

Het valt mij op dat de hydraulische suggesties wat "ondergewaardeerd" blijven.

Terwijl daar een heel goede oplossing mee te bereiken is. In principe kan je met een handpompje nog een eiken stam splijten van een meter doorsnede.
Werkplaatspersen zijn er een goed voorbeeld van; ze hebben vaak een snelle verplaatsing met weinig kracht en een krachtige verplaatsing met weinig snelheid.

Misschien is het zo dat de "load sensing pomp" wel perfect werkt maar is het regelbereik gewoon te gering?

Gezien het feit dat de machine ontworpen is voor een dieselpower middels PTO zou mij dat niets verbazen.

Bij een goed ontwerp is het zo dat de hydro pomp nooit meer vermogen vraagt dan de motor kan leveren, liefst zelfs net ietsje minder.
Vermogen= druk x debiet
Druk wijzigen is niet zo best, die heb je nodig. Debiet kan je wel kleiner kiezen. Om de traagheid van een grote cilinder dan op te vangen is het raadzaam een ijlgang ventiel toe te passen.
Een drukbegrenzer lijkt me niet nuttig, die zit er al op en zal rond de 175-200 bar zijn ingesteld, wat reguliere drukken zijn voor cilinders.
Een kleinere pomp hoeft niet nadelig of vertragend te werken, daarvoor zorgt dat ventiel dan weer. Bij lage belasting wordt de uitgaande olie van de cilinder toegevoegd aan de ingaande waardoor de cilinder sneller schuift. Wanneer de druk toeneemt sluit dit ventiel en heb je enkel de pompdruk en pomp debiet nog. Zoals het voorbeeld van 240diesel.
Een load-sensing pomp op een houtklover? Lijkt me sterk dat ze dit zouden toepassen maar het kan natuurlijk wel. Al heeft dit totaal geen nut tenzij je meerdere hydraulische functies tegelijkertijd wil toepassen die elkaar niet mogen beïnvloeden.

Als ik bij de zaagkloofmachine specs kijk is het aanbevolen tractorvermogen 30 KW. (PTO-as). Er zit dan ook nog een transportband aan de hydropomp gekoppeld.
Momenteel schakelt de pomp bij 190 bar over naar een langzame stand en gaat dan door naar 240 bar.
Op zijn minst vreemd dat de leverancier dan een 11KW electrische motor levert.
Dat zal wel met de 3x25A aansluiting te maken hebben maar het lijkt me vragen om problemen.

[Bericht gewijzigd door Erik777 op (13%)]

Zou een overdruk ventiel echt helpen ? Er is nu eenmaal een bepaalde druk (kracht) nodig om te klieven. Of het zou langzamer gaan (?). Het zou me niet verbazen dat hij dan in de overdruk gaat zonder dat het hout geklieft is.

Zou je de uitslag van de LS-pomp ook kunnen beperken ? Want immers vermogen is Druk x Liters.

[edit] wat ik hier beschrijf, heeft Appel ook al beschreven....

Als ik bij de zaagkloofmachine specs kijk is het aanbevolen tractorvermogen 30 KW. (PTO-as).
Op zijn minst vreemd dat de leverancier dan een 11KW electrische motor levert.

x een reductieverhouding van 3,48 zeker...
Is die klover ook een Taifun?

Uit grafieken opmaken hoeveel vermogen / stroom procentueel teveel wordt afgenomen en dan met dat percentage cilinder oppervlak vergroten. Uiteraard door er een compleet andere cilinder op te zetten.

Uiteraard wordt de slagsnelheid van de cilinder met hetzelfde percentage langzamer.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, een er van spreekt TS het meest aan en dan is het prettig om uit veel opties te kunnen kiezen.

PTO vermogen van 30KW bij 540rpm. Daartussen zit een tandwielkast om de pomp op 2500 (vermoedelijk) of 3000rpm te brengen.
De elektromotor is een 3000rpm? Dan is die 11KW redelijk ok, al zou ik persoonlijk een slagje zwaarder kiezen.

De omschakeldrukken liggen wat hoog, einddruk ook eigenlijk. 240bar is voor een 'standaard' pomp vrij fors. Maar kan aan het design liggen.

Als er een 2750 rpm motor op zit zal de pomp misschien net wat sneller draaien dan wanneer er via een tractor pto werd aangedreven. Daar kan een rekenfoutje in zitten waardoor het allemaal toch nogal op het randje zit.

Laat de dealer effe zijn ding doen, pak er een amperetang bij en zie wat je kan meten. De slag bij het klieven zou lang genoeg moeten zijn om dit te kunnen meten. Een grotere cilinder beperkt de druk maar ik denk niet dat dit het enige zou zijn. Een elektromotor die regelmatig met 20% overlast gaat draaien krijgt zo warm dat je 'm gaat ruiken.
Probeer ook de spanning te meten bij het klieven, als die onder de 210V inzakt is er zeker wat aan de hand, hetzij bij de DNB, hetzij door een te grote afname van energie, dat laatste zie je dan aan je amperetang.

Ik heb gisteren even gemeten tijdens het zagen/kloven. De spanning onder belasting zakt kort naar ca 210V. Gemeten met een multimeter, mogelijk dat die de hele korte pieken niet mee pakt. De stroom piekt naar 30-35A. Opvallend is dat dit tijdens het zagen van een stam gebeurt, blijkbaar belast dit de pomp aanzienlijk. Helaas zaten er geen knoestige stukken bij waardoor de klover niet maximaal belast werd. Hieronder het motorplaatje

Andere motor?

Op zondag 23 juni 2024 12:33:07 schreef Erik777:
De motor is een Tajfun EP12 met aftakas, die drijft een hydraulische pomp aan.

:+

Opvallend is dat dit tijdens het zagen van een stam gebeurt, blijkbaar belast dit de pomp aanzienlijk.

Dan wordt de zaag buiten specs belast.... dus de voedingssnelheid van het zagen verlagen

Op zondag 7 juli 2024 12:16:14 schreef mvdk:
Andere motor?
[...]

:+

Nee, de EP12 is de motorunit incl de sturingskast. Dit is het plaatje van de motor zelf.

Op zondag 7 juli 2024 10:58:15 schreef Erik777:
Opvallend is dat dit tijdens het zagen van een stam gebeurt, blijkbaar belast dit de pomp aanzienlijk.

Is dit tijdens een "aanzienlijk deel" van het zagen of is het alleen heel korte pieken?

Dus dat je hem met een "hold max" functie kan "vangen", of als je echt naar het ding zit te turen? Of houdt het meer dan zeg 2 sec aan, met een multimeter die 3x per sec ververst zijn dat 6 metingen achter mekaar.

Inherent aan HOE een multimeter werkt is dat ie altijd "het gemiddelde gedurende de hele periode" meet. Dus met een meet-tijd van 300ms zal je een piek van zeg 80A gedurende 50ms nooit "los" kunnen meten. Als ie een sample-en-hold zou hebben, dan heb je nog een 1:6 kans dat je hem "vangt" maar nu dus helemaal niet.

Het doorzagen van een stam duurt ca 5-10 seconden dus dan treden die hoge stromen op.

De drukbegrenzing die op elk hydraulisch systeem hoort te zitten moet zodanig ingesteld zijn dat de motor niet boven Inom gaat.
En zeker niet voor 5a10 sec... weet niet wat de pauze tussen 2 zaagsneden is maar mss toch ook eens kijken naar de instelling van de mbs

Het ware toch handiger geweest dat alle relevante informatie in één post had gestaan. Ik heb nou een paar keer heen en weer gelezen in het topic, maar mis nog wat. Het ding werd oorspronkelijk aangedreven door een tractor (trekker), een PTO. Hoeveel toeren maakte die, en hoeveel kW was daarbij beschikbaar?
Is de elektromotor gewoon op dezelfde as aangesloten als waar die PTO oorspronkelijk op zat? Of is de reduktiekast aangepast?
Forumlid Appel noemt iets, maar ik weet niet over welke, wie z'n machine het gaat:

Op zondag 30 juni 2024 20:47:31 schreef Appel:
PTO vermogen van 30KW bij 540rpm. Daartussen zit een tandwielkast om de pomp op 2500 (vermoedelijk) of 3000rpm te brengen.
De elektromotor is een 3000rpm? Dan is die 11KW redelijk ok, al zou ik persoonlijk een slagje zwaarder kiezen.

Motor omruilen voor eentje die 740 toeren maakt?

Die motor word gewoon zwaar overbelast, en gaat elke keer bijna door z'n hoeven.

Op zondag 23 juni 2024 13:28:55 schreef harry64:
Zo'n klover is wel een heftig apparaat. En zoals @revado zegt is die motorunit een vervanging van een tractoraandrijving.

Daar bestaat kennelijk ook nog een dieselaandrijving voor (DP26)
In de vid de Tajfun EP 12 vanaf minuut 3.30
De EP 12 heeft al een gearbox er op die van 1500 U/min motoras naar 430 U/min uitgangas gaat.

[afbeelding]

https://www.youtube.com/watch?v=TKGq20PViGU

Hier stond het al goed aangegeven. Motorunit en klover zijn op elkaar afgestemd volgens de dealer. Die zegt wel dat de motor beter een 3 x 50A aansluiting kan krijgen, maar dat gaat in de nabije toekomst niet gebeuren vrees ik.

Die zegt wel dat de motor beter een 3 x 50A aansluiting kan krijgen

Wat heeft de aansluiting te maken met overbelasting van de motor?
We hebben dus weer een kluchtzanger gevonden...

Motoren zijn vergefelijk. Je kan ze (kort) behoorlijk overbelasten, mits het gemiddelde I2R maar onder de nominale waarde blijft.

De "blijf altijd onder Inom", of "blijf altijd onder Inom, behalve bij het opstarten" zijn iets "strenger" dan wat de motor in de praktijk kan hebben.

Wil je zeker zijn, dan houdt je je gewoon aan die strengere regels.

Nu zien we op het typeplaatje dat de nominale stroom 21.6A zal zijn.

Dan reken je een schijnbaar vermogen van 15kW en samen met de cos phi iets van 11.9kW uit. Dat komt redelijk overeen met een rendement van rond de 90%.

Met 1440/1500 kan je uitrekenen dat er 4% slip-verliezen zijn. Die warmte wordt in de rotor geproduceerd. Daarnaast is er dus nog onveer 5% aan I2R verliezen.

Als je "goed bezig bent" dan denk ik dat je richting de 90% van de tijd echt aan het zagen bent. Dan is die 30-35A gewoon echt te veel. Daar gaat ie een keer van kapot. (juist als je een keer "extra goed bezig bent" en je hem een hoger percentage van de tijd bezig weet te houden).

Ik ben het nu met diverse andere mensen eens dat de motor wordt overbelast.

De doorvoersnelheid moet met haast een factor twee omlaag om op die 11kW te blijven zitten.

Ik krijg de indruk uit de metingen van het elektriciteitsbedrijf dat de boel "in vrijloop" ook nog een heel significant deel van de 11kW gebruikt. Ik zou dat niet verwachten. Meet dat na. Als er niet gezaagd wordt, wat is dan de stroom? Ik zou verwachten/hopen, dat het dan om zeg max 2kW zou gaan (3A per fase). Uit de metingen van het EB denk ik te zien dat het eerder 10-15A is (6-10kW).

Op zondag 7 juli 2024 15:17:21 schreef Erik777:
Die zegt wel dat de motor beter een 3 x 50A aansluiting kan krijgen, maar dat gaat in de nabije toekomst niet gebeuren vrees ik.

Ja: Het lijkt er sterk op dat de straatkabel niet geschikt is voor wat je er mee zou willen doen. Dus als je 3*50A aanvraagt moet het elektriciteitsbedrijf zeggen: Nee dat kan niet totdat we de straatkabel hebben vervangen.

Ik ben trouwens ook nog een beetje bang dat je met je multimeter de korte pieken van 120A bij het kloven mist.

Als je een frequentieomvormer zou plaatsen, dan ga je denk ik zien dat je binnen het nominale vermogen op bepaalde punten in het process net wat te weinig vermogen hebt. Als je dan de mechanica daarop aanpast, dan zit je vervolgens netjes binnen de grenzen.

Ik heb eerder 15kW frequentie omvormer genoemd. Dat wil ik nu naar boven bijstellen. Ik zou de extra "marge" willen hebben om zeg toch kort 14-18 kW aan echt vermogen de motor in te sturen, maar dan met duidelijke grenzen van hoe lang dat mag plaatsvinden.

[Bericht gewijzigd door rew op (25%)]