Goedemorgen mede forumleden,
Ik kwam er al wat over tegen op het forum maar niet over mijn specifieke koel/vries combinatie. Ik hoop dat jullie mij de goede kant op kunnen helpen.
Het betreft een model met vaste wateraansluiting en ice maker. Ik heb 'm n u 3 maanden staan (2e hands gekocht) en tot nu toe werkte alles goed. De afgelopen 3 dagen begon het echter op te vallen dat de koelkast steeds warmer aan voelde en uiteindelijk de vriezer ook. Gisteren deed de koeling bijna niets meer (ca. 20 graden en de omgeving rond de 27). De vriezer kwam niet verder dan -5.
De vriezer leeggehaald en de achterwand zat vol ijs. Na een tijdje ontdooien de achterplaat gedemonteerd en daar nog veel meer ijs. Zie foto's.
Nu lees ik het een en ander over weerstanden en sensoren. En het niet aanslaan van de fan voor het ontdooien/de-icen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen hoe en waar ik mee kan beginnen. Multimeter en soldeergereedschap aanwezig. Bij voorbaat veel dank!
Na 3 maanden al zo veel ijsvorming bij een no frost machine, kan eigenlijk niet en moet er een oorzaak zijn.
Inspecteer de deurrubbers eens goed door een lichtbron in de kast te leggen en in het donker te kijken of er een deurrubber lekt.
Controleer ook het condenskanaal naar de lekbak, boven de compressor, op een verstopping.
Dan het verwarmingselement ohms door te meten.
Is dit goed, dan met dunne draadjes een proeflamp aan te sluiten ( en naar buiten te brengen) op het verwarmingselement om te controleren of er wel spanning op komt. Dat kan lang duren dus zet parallel aan de lamp, er ook een beltrafo met zoemer op, om je te attenderen op het bijschakelen van het verwarmingselement.
Pas dan kun je conclusies trekken en verder zoeken.
Een verbruiksmeter in de voeding kan daarbij een nuttig hulpmiddel zijn.
Dank voor de snelle reactie Lampje45!
Deurrubbers heb ik tijdens inbouw goed gecheckt, de installatie handleiding suggereert dat ook met een lamp te doen. Zal het hoe dan ook nogmaals controleren vanavond.
Condenskanaal loopt door. (Er zit water in de lekbak en er ligt geen water op de bodem/binnenin.)
Verwarmingselement: Ik weet niet veel van koelkasttechniek, waar zit dat? Of is dat wat ik nu aan het ontdooien ben (achter het piepschuim)? Wat zou ik (ongeveer) moeten meten en wat is de handigste plek om contactpunten te bereiken?
Proeflamp/zoemer: Slim idee om op die manier te testen! Afgaande op je testprocedure gok ik dat ik dan dus 220V mag verwachten wanneer die verwarming geschakeld wordt?
Inmiddels is de boel aardig ontdooid en heb ik het nog eens goed bekeken.
Ik heb het gevoel dat de twee zwart omvlochten draden die rechts de verdamper in gaan een soort gloeidraad vormen die af en toe inschakelt om het opgehoopte ijs te laten smelten. Ik gok dat die gloeidraad ook via het aluminium opvangbakje onderaan loopt om het daar even te verwarmen. Die gloeidraad staat dan in serie met zo te zien een thermische zekering.
Dan is mijn vraag nog steeds: Waar kan ik het beste meten en een eventuele verklikker/buzzer aansluiten om te testen? Binnen of buiten de vriezer?
Even los hiervan: Ik heb de fan bovenin de vriezer getest door de stekker los te halen en er 12V DC (staat op het etiket van de fan) op te zetten. Die doet het in elk geval prima.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
In 95% vd gevallen gaat de ontdooisensor stuk. Die zit achter de alu plaat tss de lammellen.
De ontdooiweerstand zeker ook checken aan de print waar die toe komt. De thermische bev staat in serie. maar zelfs als die stuk is de ontdooisensor mee vervangen (wit sensortje, niet de binnenruimtesensor die daar bengelt)
[Bericht gewijzigd door EricN op (55%)]
Met EricN eens... Maar ik weet niet of er iemand "per ongeluk" de vriezer open heeft gelaten want het is nogal witte rijp, ik verwacht met slechte ontdooiing dik massief ijs
Voor mijn gevoel is de metaalkleurige beugel, die ook bij de goot loopt, het ontdooi element.
Kijk maar eens waar de aansluiting zit, waar je meten kunt.
Zal waarschijnlijk binnen de kast zijn.
Ik ken dit type niet.
Op vrijdag 28 juni 2024 17:21:42 schreef EricN:
In 95% vd gevallen gaat de ontdooisensor stuk. Die zit achter de alu plaat tss de lammellen.De ontdooiweerstand zeker ook checken aan de print waar die toe komt. De thermische bev staat in serie. maar zelfs als die stuk is de ontdooisensor mee vervangen (wit sensortje, niet de binnenruimtesensor die daar bengelt)
Ik denk dat ik die ontdooisensor dan meteen maar vervang, zij het preventief. Zodra ik die binnen heb en ga plaatsen meet ik ook meteen de weerstand van de ontdooier. De koelkast staat momenteel nog ingebouwd dus kan lastig bij de print boven.
Wel een ideale plek voor een sensor dit maar niet heus...
Op vrijdag 28 juni 2024 18:35:22 schreef smd:
Met EricN eens... Maar ik weet niet of er iemand "per ongeluk" de vriezer open heeft gelaten want het is nogal witte rijp, ik verwacht met slechte ontdooiing dik massief ijs
Nee dat is niet het geval, ik had 'm alleen in eerste instantie even snel ontdooid totdat het zichtbare ijs weg was (dus het ijs voor de plastic achterplaat). Daarna weer aan om een paar uur later te concluderen dat er nauwelijks verbetering was. Achteraf logisch natuurlijk, die verdamper zat nog helemaal vol. Maar dat verklaart wel de verse toplaag/rijp.
Op vrijdag 28 juni 2024 21:55:14 schreef Lampje45:
Voor mijn gevoel is de metaalkleurige beugel, die ook bij de goot loopt, het ontdooi element.
Kijk maar eens waar de aansluiting zit, waar je meten kunt.
Zal waarschijnlijk binnen de kast zijn.
Ik ken dit type niet.
Klopt denk ik helemaal, die ontdooileiding zigzagt door het hele element. De aansluiting bovenaan met de zwarte kous komt je niet bij (draad loopt direct het element in en daar zit geen soldeerpunt oid). Denk dat handigste is om 'm uitwendig (bij de print) te meten.
Dank voor het meedenken allemaal, ik hou jullie op de hoogte!
Kom er net achter dat artikel 6942588 niet meer te krijgen is maar Google resultaten vertellen me dat 9590206 het alternatief is.
Zijn jullie het hiermee eens?
https://www.miele.nl/c/onderdelen-en-accessoires-24.htm
Klikken op de gele knop, dan krijg je de onderdelendocumentatie.
Blad 032 elektrische onderdelen.
Onderdeel 8-10, is dat wat je zoekt?
EricN
Yep. De ....206. Volle doos daarvan liggen.
Weerstand met klixon nog meten. Waterdicht dus aan de print meten.
[Bericht gewijzigd door EricN op (45%)]
yes, sensoren zijn nogal Broos en worden steeds duurder. Epcos alternatief van Conrad werken perfect!
Op zaterdag 29 juni 2024 14:03:08 schreef maus0611:
https://www.miele.nl/c/onderdelen-en-accessoires-24.htmKlikken op de gele knop, dan krijg je de onderdelendocumentatie.
Blad 032 elektrische onderdelen.
Onderdeel 8-10, is dat wat je zoekt?
Dank voor deze website! Had ik nog niet gevonden. Omdat ik wat andere (niet elektronische) onderdelen zocht was ik er wel al achter gekomen dat de Liebherr ICBN 3386 vrijwel hetzelfde apparaat is, en daar de sensor ook gevonden op tekening:
Op zaterdag 29 juni 2024 14:42:08 schreef EricN:
Yep. De ....206. Volle doos daarvan liggen.Weerstand met klixon nog meten. Waterdicht dus aan de print meten.
Oke! Die gaan dan vaak stuk dus. Dat er repratiesets zijn kwam ik tijdens Googelen ook achter. Heb zo'n (aftermarket) setje besteld voor €35.
Ik vind het wel heel verleidelijk die er eerst in te zetten en het gewoon te proberen. Dan hoef ik de boel niet uit te bouwen, dat is nog wel een klusje namelijk aangezien ik dan de waterslang ook weer los moet maken, etc.
Die ijsvorming zou na een paar weken wel weer zichtbaar moeten worden en kan tegen die tijd altijd nog verwarmingselement gaan doormeten.
Op zaterdag 29 juni 2024 18:56:24 schreef smd:
yes, sensoren zijn nogal Broos en worden steeds duurder. Epcos alternatief van Conrad werken perfect!
Ik heb eens gekeken bij Meettechniek, regeltechniek > Temperatuursensoren en zie dan wel vergelijkbare voelers en voor nog wat minder dan ik nu betaald heb. Als leek echter moeilijk in te schatten of alles zomaar kan, dus voor nu eerst het aftermarket setje proberen. Maar ook dank voor deze tip!
EricN
Je zou kunnen via het service menu de actuele temperatuur van al de sensoren uitlezen. Zo weet je of er eentje bij zit die "liegt". En kun je de onderdelen manueel aansturen. Als je een watt meter in het stopcontact steekt en je zet de ontdooiing aan dan weet je ook zonder uitbreken of de verwarming/beveiliging in tact is.
Op zondag 30 juni 2024 10:40:30 schreef EricN:
Je zou kunnen via het service menu de actuele temperatuur van al de sensoren uitlezen.
Maar hoe kom je daar in Eric?
EricN
Bij miele hoef ik dit niet veel te doen omdat voor dit soort toestellen een Liebherr wordt verkocht. Maar ik heb het eens diagonaal bekeken en de info verwart me.
Bij liebherr is "E" de uitlezing van sensoren en "L" de manuele bediening vd verbruikers.
Bij dit model zie ik dat miele de letters door elkaar gebruikt. "L" voor sensoren bv dacht ik en "s" voor verbruikers. Ik hoop dat de info juist is anders wordt het een soep. Kan ook lekker zijn maar niet praktisch als je biefstuk besteld hebt.
Op zondag 30 juni 2024 13:29:46 schreef EricN:
Bij miele hoef ik dit niet veel te doen omdat voor dit soort toestellen een Liebherr wordt verkocht. Maar ik heb het eens diagonaal bekeken en de info verwart me.
Bij liebherr is "E" de uitlezing van sensoren en "L" de manuele bediening vd verbruikers.
Bij dit model zie ik dat miele de letters door elkaar gebruikt. "L" voor sensoren bv dacht ik en "s" voor verbruikers. Ik hoop dat de info juist is anders wordt het een soep. Kan ook lekker zijn maar niet praktisch als je biefstuk besteld hebt.
Hehe, het is nog niet echt goulash seizoen inderdaad. Maar het verwarmingselement op die manier even testen lijkt me een top idee. Zo'n plug-in verbruiksmeter heb ik en kan er dan ook even de infrarood thermometer bij pakken om te kijken of hij ook echt warm wordt.
Maar dan moet ik natuurlijk wel precies weten wat ik doe. In beginsel is dan de vraag: Hoe kom ik in het servicemenu? En welke letter zet ik precies uit of aan... Ik kan wel een keer door dat menu bladeren zonder ergens aan te zitten en je laten weten welke letters ik allemaal tegenkom.
Voor wat betreft de sensoren: Ik had in zowel de koeling als vriezer een analoog thermometertje liggen en die waren het behoorlijk eens met de temperatuur in het display van de kast. Dus de binnenruimtesensoren lijken in orde.
EricN
1. Via mail.
2. De ontdooisensoren die het meeste stuk gaan geven weinig probleem weer op ruimtetemperatuur. Maw je gaat dat enkel merken als de boel geblokkeert zit met ijs/sneeuw.
Op maandag 1 juli 2024 09:11:31 schreef EricN:
1. Via mail.2. De ontdooisensoren die het meeste stuk gaan geven weinig probleem weer op ruimtetemperatuur. Maw je gaat dat enkel merken als de boel geblokkeert zit met ijs/sneeuw.
Niets binnen, ook niet in spam...
Snap ik, bedoel meer te zeggen dat de sensoren voor de ruimtetemperatuur het waarschijnlijk goed doen, die kun je aflezen zonder servicemenu. Maar aangezien er in het koelgedeelte twee voelers zitten, weet je ook daar niet 100% zeker of ze beiden hetzelfde rapporteren natuurlijk...
Maar goed, laat ik nu vooral niet opzoek gaan naar problemen waar ik geen last van heb 
EricN
Op maandag 1 juli 2024 13:38:34 schreef EricN:
Het zal niet zijn. Je hebt geen mail opgegeven
Ahhh was al benieuwd hoe dat moest gaan haha
Verdamper sensoren gaan meest defect en logisch ook, temperatuur zweeft van -25 t/m +6 Graden veel krimp en uitzetting in sensors..
Nou, zoals beloofd hier mijn terugkoppeling:
De post had even wat moeite de sensor hier te krijgen maar gisteren heb ik deze dan eindelijk ingebouwd. Ik heb direct daarna alles weer in elkaar gezet en het apparaat ingeschakeld, zo'n 24 uur geleden nu. Het goede nieuws: Alles wordt nog netjes koud en er lag een vers stapeltje ijs in de bak van de ijsmaker.
Toen ben ik het servicemenu eens ingedoken en ben begonnen met het uitlezen van de sensors:
0 vershoudzone -1
1 lucht koelzone 9
2 verdamper koelzone -5
3 lucht diepvrieszone -20
4 verdamper diepvrieszone -20
7 omgevingslucht 26
Dat lijkt mij allemaal in orde.
Toen doorgegaan naar de verbruikers. Ik had de koelkast al aangesloten via een verbruiksmeter en kon zien dat wanneer de compressor aanslaat er zo'n +/- 50 Watt doorheen ging.
Nu staan er in de documentatie twee routes naar het inschakelen van de ontdooistand en die ik heb ik beiden geprobeerd. Het resultaat is een tegenvaller: Er gebeurt helemaal niets met het stroomverbruik. Het lijkt er dus erg op dat de ontdooier stuk is.
Nu zou mijn eerste ingeving zijn die thermische zekering door te meten. Is het een goed idee om dit in de kast te doen? Daar de draden doorknippen of voorzichtig een beetje van de mantel schrapen om de pennen van de multimeter erop te kunnen zetten? (En dus zonder uitbouw van het toestel.)
Op zaterdag 6 juli 2024 08:34:18 schreef tdl:
Nu zou mijn eerste ingeving zijn die thermische zekering door te meten. Is het een goed idee om dit in de kast te doen? Daar de draden doorknippen of voorzichtig een beetje van de mantel schrapen om de pennen van de multimeter erop te kunnen zetten? (En dus zonder uitbouw van het toestel.)
Dat heeft helemaal geen nut, je moet aan het begin van de keten meten op de draden in de aansluitbox, want de thermo beveiliging is een geheel en zal compleet met het element vervangen moeten worden.
Want die kast moet er toch uit, hoe je het ook wendt of keert.
Dus maak het je makkelijk en werk in de juiste volgorde.
Je kan als het goed is een stekker inwendig lostrekken om de verwarming te meten compleet met beveiliging. Niets doorknippen!!