Op 1 april 2005 00:20:03 schreef Ben_:
...

Of je het voor elkaar krijgt is wat anders.. ik kan me een filmpje herinneren van iemand die met een magnetron (de buis dus) en een flinke hoorn vanaf een meter of 10 een PC tot rebooten dwong (wat overigens wel werkte).

...

Die gepulsete microgolf staling geeft bit-error's (kleine inductiespanningen op de databus), vandaar dat je wel kan laten crashen, maar om kapot te doen heb je een redelijk hoge spanning en tijdsduur nosig...

En over dat in het donker zetten, is het niet beter om een toontje op het net te zetten om op de schakelcentrale de stroom af te zetten, ik weet de frequentie niet juist, maar heb ze wel ergens...

Ik heb hier toch 3-fase stroom, i kan dus proberen op welke lijn de detector zit...

[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]

Op 31 maart 2005 22:59:07 schreef Jeroen Boere:
EMP OK...
maar neigt dit niet een beetje erg illegaal (volgens de NL wetgeving ) te gaan? het vervaardige van apparatuur die telecom infrastructuur in gevaar kan brengen is niet toegestaan...

Dan moeten we de TC's ook verbieden. Want die hebben ook een full range spectrum. Alleen doen ze dit "onbewust"....

Op 1 april 2005 10:29:43 schreef Bertrix:
[...]

En over dat in het donker zetten, is het niet beter om een toontje op het net te zetten om op de schakelcentrale de stroom af te zetten, ik weet de frequentie niet juist, maar heb ze wel ergens...

Ik heb hier toch 3-fase stroom, i kan dus proberen op welke lijn de detector zit...

ken dat! LOL
ik wist wel dat je iets kon doen met een 2600 Hz toon bij oude telefoon centrales

2600Hz op de telefoon geeft aan de je inhaakt, hierdoor zal het relais terugspringen, jij hebt echter de lijn nog open -> je zit dan verbonden op een tandem waar je met andere tonen alerhande commando's aan de centrale kunt geven -> gratis bellen, gesprekken afluisteren en zo voort

Ik heb gehoord dat als je "Korea Direct" belt(en dan iemand in korea belt, zuig ne nummer uit uw duim!) als je de bel hoort gaan de 2600Hz stuurt dat het kan...

Dit heet overigens "blue bloxing"

aangezien onze centrales hier vast wel tegen beveiligd zijn zal het wel niet meer werken...

daarom bel je ook korea direct, zit je op een oude centrale :)

Bertix, jij leeft vast nog in een andere eeuw.
Een telefoonverbinding is niet meer een paar fysieke draden die door relais doorgeschakeld worden tot aan de bestemmeling. Als jij wilt telefoneren met iemand elders in het land Het gaat sterk vereenvoudigd als volgt: Jouw analoge lijntje bestaat enkel tot aan de eerste "local switch" (telefooncentrale) Van de verdeler gaat het een switch van het type 1240 in. daar wordt jouw analoge signaaltje gesampeld tot een bitstroom van 64 kB/s. Daar houdt het klassieke verhaal op.De toontjes van jouw nummerkiezing worden gedigitalisserd en in de database wordt het daarbij horende adres opgezocht. Er wordt dan doorheen het glasvezelnetwerk een virtueel pad opgebouwd tot aan de poort van de oponent. Je hebt dus geen fysieke verbinding maar in feite een gereserveerd aantal bits binnen het netwerk. Alle gesprekken worden na digitalisering van een header voorzien, door elkaar gemengd, (interleaving) en omgezet in een optisch signaal na herhaalde malen in een ander formaat te zijn omgezet en in het SDH netwerk gepompt 'synchrone digitale hierarchie). Dit is veel te complex om hier uit te leggen, maar je kunt de werking vergelijken met het spoorwegennet.
Op de plaats van bestemming worden de optische pakketten die voor de bewuste lokatie bestemd zijn tussen de andere uitgehaald. (optical ad-dropmultiplexer)en verder in de omgekeerde zin bewerkt tot bij de gesprekspartner.
Praktisch het ganse Belgische telefoonnet werkt zo, en dat zal in Nederland ook wel zo zijn, misschien in Staphorst nog net niet:-)
Je begrijpt dat misleiden van een relais in die context een beetje lachwekkend klinkt. Maar het is idd lang geleden ooit mogelijk geweest.
Groetjes,
GD

kan best zijn..., hier in diepenbeek hebben we nog een relaiscentrale(nou ja hadden, 6 jaar geleden is ze opgedoekt...)

LOL ik ziet het al voor me hallen vol met draaikiezers, wat een kabaal zal dat gemaakt hebben...

hoeveel mensen bonden tegelijk belle? 10 :p

(hoe wilde je dat met dtmf gaan aansturen?)

Als je dan toch zo graag iets kapot maakt, zet dan een SHF singaal od op je netspanning. Zit er zo een lekker gigahertz signaaltje rond te dwalen op het net. Hebben de toestellen niet zo graag... (Zeker die van je buren niet)
Alleen vraag ik mij af of die netontstoring dat niet tegen gaat houden :'(

Een signaal van zulke hoge frequentie komt niet zover over de netdraden natuurlijk... met een beetje pech 100 dB demping voor dat je bij het stopcontact van de buren bent ;)

dan moet je het eerst 100dB versterekn

Op 2 april 2005 20:20:22 schreef nerdo:
LOL ik ziet het al voor me hallen vol met draaikiezers, wat een kabaal zal dat gemaakt hebben...

hoeveel mensen bonden tegelijk belle? 10 :p

(hoe wilde je dat met dtmf gaan aansturen?)

Ja, dat gaf een hels lawaai. Een tf centrale was (is) een indrukwekkkend zicht
Maar er is natuurlijk een ganse evolutie geweest. Als ik het zo uit het vuistje herinner, was er eerst een handbediende centrale met telefonisten die je doorverbonden via een paneel met honderden kabels en telfoonpluggen aan. Heb je nogwel gezien in ouwe films. dan in de jaren 60-70 die automatische electromechanische centrales type 7D. Dan vervangen door type 7E die al getransistoriseerd was en met reed-relais werkte en veel stiller was. Vervolgens de computergestuurde centrale "10C" die de nummerkiezing digitaal verwerkte, maar het gesprek werd nog fysisch door draden doorverbonden. Nu is er de zeer geadvanceerde "1240" die alles digitaliseert. Nu staan we aan de vooravond van een nieuwe omwenteling, IP telefonie, die de huidige telefoonnetwerken op de duur overbodig zullen maken.

Op 3 april 2005 15:05:06 schreef grotedikken:
[...]
Ja, dat gaf een hels lawaai. Een tf centrale was (is) een indrukwekkkend zicht
Maar er is natuurlijk een ganse evolutie geweest. Als ik het zo uit het vuistje herinner, was er eerst een handbediende centrale met telefonisten die je doorverbonden via een paneel met honderden kabels en telfoonpluggen aan. Heb je nogwel gezien in ouwe films.

Toepasselijk filmpje: How to use the dial phone (23 MB)

zulle we weer een beetje on topic gaan?? :P

Mensen, ik ken niets van EMP of electronica..

Daarom deze vraag hier:

Hoe klein kan je dat ding wat EMP uitstraalt maken?
Hoeveel weegt dat ding dan?
Kan je de EMP straal richten?

Dit topic is 19 jaar oud....zonder genoeg kennis kun je zoiets bouwen gewoon vergeten.(en het vergt erg veel kennis, vooral RF en high power. Waarschijnlijk zijn hier niet meer dan een man of 5 die dat zelf kunnen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (43%)]

Wow, je hebt wel een heel erg vintage topic opgegraven. 19 jaar oud!

Maar het kleinste dat nog als EMP aangemerkt kan worden naar mijn mening, is het vonkje tussen je hand en de deurkruk als je op een droge winterdag met isolerende schoenen in huis hebt rondgelopen.
Voldoende gevoelige apparatuur kan die tik oppikken en door een speaker hoorbaar maken.

Met dit soort zaken geldt: als je het moet vragen, moet je er niet eens aan beginnen omdat je de potentiële risico's niet in kan schatten en/of kan beheersen. Daarnaast is het zeer illegaal op A. de wapenwet-manier en B. de radiopiraterij-manier.

Volgens mij is een ledje wat knippert ook een EMP puls. Of zelf een transformator genereert een continue EMP veld
Een EMP puls maken is niet zo moeilijk maar daar zit dan ook weinig energie in.

Het word in film dan ook spannender gemaakt dan het werkelijk is. Vrijwel alle elektronica is in beperkte mate ook bestand tegen kleine EMP pulsen want elektronica genereert continu mini EMP pulzen. Maar we noemen dit nooit zo en we noemen dat EMC.

EMC is de afkorting van Elektro Magnetische Compatibiliteit.

Op zondag 7 juli 2024 15:02:38 schreef Autistic:
Mensen, ik ken niets van EMP of electronica..

Daarom deze vraag hier:

Hoeveel weegt dat ding dan?
Kan je de EMP straal richten?

Niet aan beginnen dus. Dat had je na het lezen van dit topic, en de rode waarschuwing kunnen begrijpen.