Spontaan uitfikkende lassen zullen eerder uitfikken als ze zwaarder belast worden. Dus totdat alle ouwe meuk eens vervangen is, zal e.e.a. onbetrouwbaarder worden.

Waarom verplichten ze geen backup accu bij zonnepanelen? (simpele oplossing, en dat zou de netbelasting behoorlijk laten dalen)
Je kunt dan 's avonds je eigen energie gebruiken of over de dag verdeeld de stroom gefaseerd terugleveren...

Op zaterdag 6 juli 2024 21:34:20 schreef Hoeben:
Wij hadden in onze dorpen vandaag een "spontane storing" op het 10 kV netwerk. Alles lag er een paar uren uit. Wordt dit erger bij een zwaar belast net?

Nee.
Alles hangt er vanaf hoe je aangesloten zit. Een voorbeeld hier nabij, misschien is het ondertussen aangepast, de 25kV kabel vanuit Delft Kruithuis naar een trafostation aan de Meerweg in Berkel & Rodenrijs. Er stond toendertijd daar maar één trafo. Kabel is ongeveer 11 km lang. Trafo op steeltje. Alstie af gaat, moet je ter plaatse gaan omschakelen naar een ander netdeel. Duurt meestal een uur. Een korte kabel loopt minder kans op schade, die 25kV kabel loopt door weilanden, kruist watergangen. Loopt daardoor gevaar op schade bij schoonmaken van die watergangen. Ligt niet overal even diep.
Het is daardoor te begrijpen, te beredeneren, dat klanten in dat gebiedsdeel een hogere kans op uitval hebben dan het totaalcijfer wat de netbeheerder publiceert. Het is maar zo.

Oudere waterkruisingen van leidingen en kabels werden vaak als zinker uitgevoerd, met alle gevolgen van dien... :+
Schepen bleven met hun anker nog wel eens achter de zinker haken, (alhoewel het verboden is om bij een zinker een anker uit te gooien)

Op zondag 7 juli 2024 11:46:20 schreef Arco:
Waarom verplichten ze geen backup accu bij zonnepanelen? (simpele oplossing, en dat zou de netbelasting behoorlijk laten dalen)
Je kunt dan 's avonds je eigen energie gebruiken of over de dag verdeeld de stroom gefaseerd terugleveren...

Een tijdje terug was het nog verboden om terug te leveren uit een accu. Maar wellicht dat dat inmiddels verandert is.

Met genoeg prijsverschil tussen terugleveren overdag en 's nachts is een accu best rendabel, en dan komen ze er echt wel.

Meer duidelijkheid over de lange-termijn regels voor de energiemarkt is gewenst. Nu wiebelt Den Haag van Salderen, naar geleidelijk afschaffen, naar niet afschaffen, naar direct afschaffen. Daar kun je natuurlijk geen investering op doen.

Accu's zijn nog tamelijk duur, dus het verplicht stellen daarvan zou nogal een aanslag op de portemonnee van mensen zijn.
Maar inderdaad, als je wil terugleveren, zou het kunnen zijn dat dat de enige optie wordt om dat nog te kunnen.

Ik wil hier op zich graag in investeren. Het irriteert mij dat ik overdag een fiks overschot heb en 's nachts me zorgen maak over het feit dat de server binnenkort 50W continue staat te trekken naast de 100W sluipverbruik die ik al heb.

Op zich is er een prima verdienmodel met accu's maar dit hangt erg af van de toekomstige plannen van de overheid/netbeheerders. Als die plotseling lokaal accu's neer gaan zetten, is je verdienmodel (of eigenlijk 'break-even-point' binnen een jaar of 10) verdwenen.

Ik durf een eventuele aanschaf niet aan om deze reden. Op tweakers hebben ze nog een extra trucje uitgelegd wat ook ongetwijfeld dichtgetimmerd kan/zal worden: een tweede aansluitpunt op dezelfde hoofdzekering met een ander contract. Kost bijna niets en dan kun je stroom verbruiken als je ene dynamische contract een negatieve prijs heeft en op je andere contract met vaste terugleververgoeding energie het net op gooien. Je mag alleen de twee aansluitingen niet met elkaar verbinden, dus of je de accu mag opladen met de negatief geprijsde stroom en dezelfde accu mag gebruiken om terug te leveren op hetzelfde moment is een grijs gebied.

Het onzalige idee om EV's die aan een laadpaal staan als (teruglever)buffer te gebruiken in noodgevallen is ook nooit meer iets over gehoord...

Op zondag 7 juli 2024 15:43:03 schreef Arco:
Het onzalige idee om EV's die aan een laadpaal staan als (teruglever)buffer te gebruiken in noodgevallen is ook nooit meer iets over gehoord...

Dat is waarschijnlijk omdat niet alle EV's dat kunnen. Sommige EV's hebben een mogelijkheid om 230V te maken met een speciale adapter, andere kunnen letterlijk terugleveren via de laadkabel.

EV’s die massaal terugleveren zie ik nog niet direct gebeuren.

Maar moet dat wel?

Op de spitsmomenten, typisch ochtend- en avondpiek, voldoende laadpalen automatisch bijvoorbeeld 1 á 2 uurtjes op 50% zetten kan ook al een groot verschil maken.

Zonder grote bijkomende investeringen.

de thuisaccu's bij bedrijven gaan nu een stukje harder. vooral omdat diezelfde bedrijven geen verzwaring kunnen krijgen, komen er constucties met het hele platdak vol PV en een accu container. die dan weer word gebruikt om in de nacht voertuigen te laden in sommige gevallen. ook bij aankoop pand, 3x 80A bestaande netvoeding maar je krijgt niet meer ondanks dat het pand een andere invulling/ eigenaar heeft gekregen. dan maar een accu oplossing want dak ligt al vol PV. in die gevallen met een grote accu dient deze al buiten te staan en ook nog een x meters van het gebouw af voor de veiligheid..

het zou handig worden als ze een 'controller' los kunnen maken die je aan je meterkast kan hangen, en dat je daar dan 'accupacks' kan aanhangen.

dan zou ik zo een controller aanschaffen, en er nu bv een stel lood accu's aan hangen.
in de toekomst misschien een LiFePo packje eraan, en in de verre toekomst dan een LTO accu.

nu MOET je van de fabrikant zo een all in 1 ding kopen met de accu's erin, voor een absurd hoge prijs.
3000€ voor 5kWh...

als ik zo snel eens kijk (nkon.nl):
Li-ion: 3.7V 60Ah kost 17€, dat is 222Wh.
5,1kWh kost dan 391€

LiFePo4: 3,2V 280ah kost 70€. dat is 896Wh.
5,3kWh kost dan 420€

een LTO accu 80€ voor 3,2V 45Ah. dat is 144Wh
5kWh kost dan 2800€, beetje duur voor nu

Op zondag 7 juli 2024 15:33:31 schreef r-p:
Op zich is er een prima verdienmodel met accu's maar dit hangt erg af van de toekomstige plannen van de overheid/netbeheerders.

Ik zit in dezelfde situatie. Ik zou een accu/inverter van zeg 2* mijn nacht-verbruik willen/kunnen installeren: In de zomer zijn de "2+ kW" pieken die niet samenvallen met hoge zonneinval dan nog steeds voor "import", maar de "rustige" nachtstroom kan ik dan helemaal uit m'n eigen accu halen.

Tja. Leuk, maar zolang ik kan salderen is de terugverdientijd oneindig. De kWh die ik overdag aan het net lever, kan ik "gratis" weer importeren tijdens de nacht.

Nu met een teruglevertarief (bij mijn leverancier) van 12ct / kWh begint er IETS aan een terugverdientijd in te zitten, geloof ik. (Ze doen moeite om die 12ct/kWh geheim te houden: Tussen de X en Y kWh per jaar betaalt u Z euro per jaar).

Op zondag 7 juli 2024 17:42:07 schreef fcapri:
het zou handig worden als ze een 'controller' los kunnen maken die je aan je meterkast kan hangen, en dat je daar dan 'accupacks' kan aanhangen.

dan zou ik zo een controller aanschaffen, en er nu bv een stel lood accu's aan hangen.
in de toekomst misschien een LiFePo packje eraan, en in de verre toekomst dan een LTO accu.

nu MOET je van de fabrikant zo een all in 1 ding kopen met de accu's erin, voor een absurd hoge prijs.
3000€ voor 5kWh...

als ik zo snel eens kijk (nkon.nl):
Li-ion: 3.7V 60Ah kost 17€, dat is 222Wh.
5,1kWh kost dan 391€

LiFePo4: 3,2V 280ah kost 70€. dat is 896Wh.
5,3kWh kost dan 420€

een LTO accu 80€ voor 3,2V 45Ah. dat is 144Wh
5kWh kost dan 2800€, beetje duur voor nu

Dat kan, koop een Victron Multiplus 5000 Kost ca 750 euro, accu pak 48v 280AH cellen rond de 1700 euro. Nog wat zooi erom heen en voor 3000 euro heb je een 14 kw systeem.

Op zondag 7 juli 2024 17:42:07 schreef fcapri:

Growatt levert ook hybride omvormers. Voor niet veel meer dan een gewone omvormer. Daar kun je naast de panelen ook een batterij aan koppelen. Al moet dat dan wel een 400V batterij zijn. Dus we gaan de goede kant op.

Zie https://www.sellectzonnepanelen.nl//Files/2/48000/48037/Attachments/Pr…

Op zondag 7 juli 2024 18:34:32 schreef Peter112:
[...]

Dat kan, koop een Victron Multiplus 5000 Kost ca 750 euro, accu pak 48v 280AH cellen rond de 1700 euro. Nog wat zooi erom heen en voor 3000 euro heb je een 14 kw systeem.

goh, super intressant, kan ik eerst met wat lood beginnen.
ik ga nog een 48V li-ion bouwen voor mijn scooter, kan ik die er ook gewoon aanhangen en eens afkoppelen als ik met de scooter weg wel (zelfbouw honda amigo die electrisch is, zal misschien 1-2keer per jaar rijden en dan enkel als het zonnig is

Op zondag 7 juli 2024 19:49:21 schreef deKees:
[...]

Growatt levert ook hybride omvormers. Voor niet veel meer dan een gewone omvormer. Daar kun je naast de panelen ook een batterij aan koppelen. Al moet dat dan wel een 400V batterij zijn. Dus we gaan de goede kant op.

Zie https://www.sellectzonnepanelen.nl//Files/2/48000/48037/Attachments/Pr…

ik heb al SMA zitten, ga men omvormer niet wegdoen (moet de solar opnieuw gekeurd worden dan)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (32%)]

Er zijn meer hybride omvormers.
Ik heb een Solis en voordeel daarvan is dat deze met veel batterij protocollen praat.

SMA doet dat minder
En Solar Edge praat alleen hun eigen protocol.

ik wil een accu die niet praat.
als er injectie is, moet die opladen, als er piekverbruik is van meer dan 3,5KW moet die bijspringen.
als die boven de 50% zit, mag die snachts ook het verbruik produceren (1kwh).

liefst zoveel mogelijk standalone, gaat de omvormer kapot, hoef ik niet te kijken of ze compatibel zijn. gaat de accu kapot, wil ik niet merkgebonden zijn

Op zondag 7 juli 2024 17:45:32 schreef rew:
[...]Tja. Leuk, maar zolang ik kan salderen is de terugverdientijd oneindig.

Daar komt het SAP (secundair allocatie punt, tweede meter op dezelfde hoofdzekering) om de hoek: dynamisch tarief wil zeggen dat je nu al kunt (terug-)verdienen op tijden dat de elektriciteit duur is. Als ik het goed zag zijn alleen de meettarieven van toepassing, dus kost je nog geen 50€ per jaar (afgezien van aanleggen uiteraard).

Waar krijg je 12ct/kWh? Volgens mij krijg ik bij Eneco al sinds jaar en dag 9ct. Met 4000kWh per jaar netto teruglevering is dat al weer dik 100€ verschil.

Meeste systemen werken op 48V met fikse stromen als gevolg, ook de SolarEdge hybride systemen bij mijn weten. Maar recent (2 jaar geleden?) hebben ze een 400V accu toegevoegd die je op een niet-hybride omvormer kunt aansluiten. Maar prijzen zijn zodanig dat ik nog niet naar de winkel gerend ben om er één per omvormer te bestellen... Dan neig ik toch naar een setje van 3 Victron 8000 of 10000's.

Op woensdag 10 juli 2024 10:23:53 schreef r-p:
Waar krijg je 12ct/kWh?

KRIJG?? nee, dat moet ik BETALEN om aan mijn energieleverancier energie te mogen leveren.

Op zondag 7 juli 2024 20:39:13 schreef fcapri:
ik wil een accu die niet praat.
als er injectie is, moet die opladen, als er piekverbruik is van meer dan 3,5KW moet die bijspringen....

Die mag je dan niet aan het net koppelen in BE voor zover ik weet, de netbeheerder moet het zaakje kunnen controleren indien nodig.