Goede avond,
Ik heb hier al tijden een Pioneer SX-450 staan, hier eindelijk maar eens aan begonnen.
Grootste probleem was gezoem en gebrom op alle inputs en tuner, de grote voedings elco's waren slecht, van eentje was een poot los gerot. Deze en alle andere elco's van de voeding en in de signaal lijnen vervangen.
Versterker en tuner klinken nu prima op een heel klein ruisje na op 0 volume, weet niet of dit onoverkoombaar is bij zulke versterkers?
Er zit nu alleen nog een probleem op de phono ingang, als ik deze selecteer zijn er op onregelmatig ritme harde kraken te horen op het linker kanaal, rechts blijft stil. Ik ben niet zo bekend met de voorschakeling van een phono ingang, zou dit door een slechte Q201 of Q203 kunnen komen?
Dat kan heel goed een transistor zijn die kraakt. Maar omdat er 2 kanalen zijn is het een makkie ze even om te wisselen met het goede kanaal. Die PNP in de eerste trap is ook gelijk de eerste verdachte.
Op donderdag 20 juni 2024 22:47:41 schreef RAAF12:
Dat kan heel goed een transistor zijn die kraakt. Maar omdat er 2 kanalen zijn is het een makkie ze even om te wisselen met het goede kanaal. Die PNP in de eerste trap is ook gelijk de eerste verdachte.
O ja natuurlijk, ik kan ze gewoon even omdraaien. Had zelf ook even logisch na kunnen denken haha 
Nou ja ze zitten niet in een voetje dus enig soldeerwerk is wel vereist, maar dat mag de pret niet drukken.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (50%)]
Alles kan natuurlijk, ook een transistor met een losse bonding.
In dit soort gevallen zet ik toch m'n geld liever op koude lassen, gare bedrading, geoxideerde schakelaars, rotte connectoren, etc.
Een 2SA725 is wel eens slecht (popcorn, shot noise), kan je uitwisselen met een BC559B / BC560B (andere pinning) of een 2SA922 / KSA922.
bedankt voor de reacties, het was even blijven liggen door andere klusjes.
Het geluid was idd te vergelijken met popcorn, maar wel iets minder prettig aan de oren. Heb eerst Q203 & Q204 (2SC1222) omgedraaid, hiermee is de ruis naar het andere kanaal verplaatst, het popcorn geluid is nagenoeg verdwenen. Hierna heb ik Q201 en Q202 omgedraaid, hiermee veranderde er niks.
Dus de 2SC1222 maar vervangen, zal ik ze beiden doen of alleen diegene die ruist?
Met de 2SA725 zijn ze al eens bezig geweest lijkt het, er zitten 2 verschillende types in.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
De moderne equivalent voor de 2SC1222 werd hier al genoemd, is er voor de 2SA725 ook een moderne vervanger die ik kan gebruiken?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Was het niet zo dat je die oude transistors misschien kon repareren door ze eens goed te verhitten met de soldeerbout?
Ik herinner me daar iets van hier op CO.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Had je ook naar de pinout gekeken toen je de BC559 als vervanger voor de 2SA725 voorstelde?
Op zaterdag 3 augustus 2024 22:54:57 schreef CrossFireX:
Was het niet zo dat je die oude transistors misschien kon repareren door ze eens goed te verhitten met de soldeerbout?
Ik weet niet waar je dat gehoord hebt, maar ik heb eens de degradatie van een 'buck converter' in mijn wake-up light tijdelijk kunnen terugdraaien door hem een tijd te bakken in de oven. Het werkte niet permanent en ik weet niet wat de oorzaak was van deze degradatie, dus ik neig te denken dat als dit een oplossing is, dat het alleen goed zal werken in een specifieke subset van de gevallen. Dit was het enige geval van halfgeleider degradatie dat ik zelf ooit heb gezien, het is helemaal niet zo alledaags.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik vind het niet direct terug ,maar er was een discussie dat de soldeerbout truc iets herstelde na lange tijd in zo een transistor.
Iets dat uitlopers of zo veroorzaakte binnenin en dat werd opgelost door het metalen huisje even kort te verhitten.
Iets van gevonden, ze noemen het Whisker shorts to the metal housing.
Whisker shorts in germanium transistors to the case, people are zapping to clear them.
The only "reforming" I know of is just clearing tin whiskers (blowing it as a fuse) which show up as short-circuits to the case or between junctions or both, in old Ge transistors.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (41%)]
Dat zou kunnen inderdaad, dat is een bekend probleem in germanium transistoren, al is het waarschijnlijk een lastige truc om goed te doen. Germanium is aanzienlijk gevoeliger voor hitte dan silicium en je bakt ze makkelijk stuk. Ik heb geen ervaring met deze truc.
Op zondag 4 augustus 2024 00:48:09 schreef Kruimel:
Had je ook naar de pinout gekeken toen je de BC559 als vervanger voor de 2SA725 voorstelde?[...]
De pinout-opmerking was al eerder gegeven, net als de vervanger voor de 2SA725.
Op zondag 4 augustus 2024 01:44:44 schreef CrossFireX:
Ik vind het niet direct terug ,maar er was een discussie dat de soldeerbout truc iets herstelde na lange tijd in zo een transistor.Iets dat uitlopers of zo veroorzaakte binnenin en dat werd opgelost door het metalen huisje even kort te verhitten.
Germanium kan je niet tijdelijk verhitten. In het metalen omhulsel zit gel om de warmte beter af te voeren, dat werkt andersom helaas net zo goed.
Iets van gevonden, ze noemen het Whisker shorts to the metal housing.
Whisker shorts in germanium transistors to the case, people are zapping to clear them.
The only "reforming" I know of is just clearing tin whiskers (blowing it as a fuse) which show up as short-circuits to the case or between junctions or both, in old Ge transistors.
Dat doe je niet met een soldeerbout, maar met een beetje spanning tussen één van de junctieaansluitingen en het metalen omhulsel.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]