Voor een doorzichtige kunstof pot, moet ik een niveauschakelaar ontwerpen.
Het lijkt makkelijker dan het is, want er zitten een paar nadelen aan.
Er mag geen sensoren in de pot bevestigd worden.
De vloeistof in de pot varieert van helder(water) tot bijna ondoorzichtig(bloed).
Pot is hermetisch afgesloten en bevindt zich onder vacuüm
Deksel is ondoorzichtig
Ik heb de volgende opstellingen al geprobeerd:
- Ultrasoon aan onderzijde; Kom niet door de pot heen.
- Gewicht; Als pot scheef staat, verandert gewicht.
- IR-lichtsluis; Vloeistof heeft geen vaste dichtheid.
- IR-reflectie; werkt tot nu toe het beste. Reflectie staat gericht op zijkant binnenzijde pot.
* Wanneer er geen pot gesignaleerd wordt, is er geen reflectie.
* Bij lege pot is er maximaal reflectie.
* Bij een volle pot ontstaat er een lichtbreking(via vloeistof), zodat er een 'halve' reflectie plaatsvind.
Een groot nadeel hiervan is dat de positionering erg precies aankomt.
Heeft iemand nog andere ideeën?
Zelf denk ik aan iets HF, maar aangezien ik een leek ben op HF....
Een kunststof pot dan kun je een capacitieve benaderingssensor gebruiken, er zijn vele merken (Turck Schmersal etc.)
Hoe iets voor z'n neus en hij schakeld. Ideaal voor deze toepassing. Leverbaar in alle spanningen en uitgangstypen. En zoals de olde al zei: vele merken leveren ze. Daar kun je ook kijken hoe ze precies werken:
http://www.ifm-electronic.com/ifmnl/web/lebensm_1.htm
www.turck.nl
bovenstaande zijn twee zeer veel gebruikte topmerken. Vooral IFM kom je overal tegen.
IR reflectie is ook goed maar zoals je al zij komt de positionering erg nauw. Dit komt doordat je gebruik maart van de veranderlijke brekingsindex. Sunx heeft hier een speciale sensor voor die je met ty-rap tegen de pot klemt. Schijnt goed te werken, ik heb er geen ervaring mee.
Sunx zal er als het een projectje is dat vaker voorkomt best wel eerst eentje willen lenen voor een test.
Voordeel van optisch boven capacitief is dat capacitief bij de diverse dichtheden nog wel eens veschillend wil reageren.
Sunx kun je het beste halen bij panasonic (voorheen nais) in Best. (in Best zit de industriele tak van panasonic)
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
MGP
LDmicro user.
Wij gebruiken een kunststofvlotter waarbij in de rand een (roestvrije)metalen band is ingegoten. Aan de buitenkant staan dan verstelbare inductieve sensors.
Het geheel is jaarlijks te reinigen, nochtans is de vloeistof dik en vuil.
Het voordeel is dat er geen valse meldingen zijn als er vloeistof aan de wand blijft hangen.
Weet het merk niet van buiten, maar ze maken die in veel diameters.Indien gewenst wil ik dat morgen wel eens opzoeken.
Of zelf iets in elkaar steken.
Op 20 juni 2005 10:21:17 schreef Moppie:
- Gewicht; Als pot scheef staat, verandert gewicht.
Je bedoelt vast net iets anders. Waarom kun je daar niets mee?
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Frits:
Is inderdaad een mooi IC. Ga vandaag bestellen.
Nadeel miscchien is gevoeligheid met aanraken. Wordt in datasheet ook voor gewaarschuwd. Aangezien het product voor ziekenhuispatiënten is, weet ik niet of het werkt. Maar ik ga het uitproberen. €3,44 bij Farnell, valt erg mee! Hoe zit het eigenlijk met ESD? Wordt wel aangehaald in datasheet, maar ik betwijfel of hij +/- 6Kv aankan? (EMC medische richtlijn)
Jojo:
Naar mijn weten is het gewicht het grootst in verticale richting. (Zwaartekracht) Als de pot scheef staat en de druksensor is bevestigd tussen bodem en een steun, zal de kracht op de druksensor afnemen!
MGP:
Is een mooie oplossing, alleen zijn de potten die wij gebruiken disposable, wat hetzelfde betekent als éénmalig gebruik. Lijkt me hier dus geen juiste oplossing.
Capacitief:
Ik heb op internet gespeurd, maar ik schrok een beetje van de afmetingen. Ze zijn er vanaf 5 à 6 cm lengte?
We hebben nu een compacte behuizing welke een diepte heeft van krap 3 cm. Een IR reflectie paste er mooi in.
Eigenlijk heb ik deze forum ook veel te laat gestart, want de mogelijkheden zijn nu erg beperkt geworden.
De PCB en software zijn al ontworpen. Kan nu dus een IR led aansturen en heb een IR-transtor ontvangst kant met een hoogdoorlaat filter. Gelukkig nog wel een extra connector geplaatst voor een analoge/digitale ingang.
Al bedankt voor alle leuke ideeën.
Ik ben de enige ontwerper in dit bedrijf. Aangezien ik hierdoor weinig feedback heb, is dit een geweldig alternatief.
Thanks amigos