Op maandag 5 augustus 2024 08:12:59 schreef rew:
[...]Oei!

je hebt gelijk. Dat is dan weer een nieuw risico. Hiertegen kan je beveiligen door een tweede aardlek alleen de aarde te laten beveiligen, maar wel te koppelen met de gewone aardlek (met zo'n koppelstukje voor de kookgroep).

Hoe wil je dat doen? stroom door de aarddraad loopt dan de aarde (en de rest) afschakelen?
Aarde wil (en mag) je nooit schakelen!
Zo'n koppelbalkje koppelt alleen de handel, als je wilt dat dingen dwingend mee schakelen dan zit er intern in de (aardlek)automaat nog een koppeling in het trip-mechanisme.

Als je echt bang bent voor spanning op de aangeboden aarde is de enige goede optie die aarde niet te gebruiken. Maar dan moet je je eigen aarde gaan voorzien en dan trek je weer een ander blik ellende open.

Een scheidingstrafo van +6A is geen subtiel ding, dat zijn kilo's die je in een caravan prima kunt missen.
En ook dan heb je weer een eigen aarde nodig en een vorm van een aardlek of isolatiebewaking, anders wordt het er eerder onveiliger op.

[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]

Een scheidingstrafo wordt pas onveilig bij een dubbele fout tussen twee metalen apparaten waartussen de sec. spanning op de behuizing staat en die je dan ook nog gelijktijdig moet aanraken. Die kans is aanwezig doch zeer klein.

Het topic is nou 4 pagina's lang. Aarding en vereffening is een lastig onderwerp. We hebben hier op co al meerdere keren rare gevallen voorbij zien komen, buitenkranen onder spanning, een hydrofoor onder spanning. Die laatste heeft de toenmalige topicstarter gevonden, een loszittende aardlitze.

Op maandag 5 augustus 2024 10:31:15 schreef Sine:
(...)
Als je echt bang bent voor spanning op de aangeboden aarde is de enige goede optie die aarde niet te gebruiken. Maar dan moet je je eigen aarde gaan voorzien en dan trek je weer een ander blik ellende open.
(...)

Das waar. Een beetje goeie lage waarde is meer dan alleen een paar spijkers in de grond slaan.
Ik moet de hele tijd aan Belgische installaties denken, daar zijn ze panisch van TN stelsels. (Meegeleverde aarde.) Want je weet niet wat er op kan komen te staan. Wat ik al jaren eerder hier geschreven heb, het ALDI distr. centrum in Bleiswijk is destijds door een Belgisch installatiebedrijf gedaan. Een 400Amp aansluiting, maar geen TN aarding. Er zit zo'n 40 meter tussen de pen van de hoofdverdeler en de twee pennen van hun cabine. Een dikke 630A selectieve aardlekschakelaar in de hoofdverdeler. Zo kan het ook. De meeste installateurs in NL kiezen in zo'n installatie voor TN stelsel. Ik heb er ook zo m'n bedenkingen bij, wat als je tweehonderd meter of meer van de cabine vandaan zit, en er ontstaat kabelschade? Gelukkig was het altijd de keuze/beslissing van de installateur. En zat er bij de hoofdaansluiting een aardelektrode van minder dan 1.5 ohm met een 50qmm.

In geval van twijfel, beter aardpennen gebruiken dan een zwevende of onder spanning staande aardleiding, beter iets dan niets.

Op maandag 5 augustus 2024 11:48:42 schreef Bobosje:
Een scheidingstrafo wordt pas onveilig bij een dubbele fout tussen twee metalen apparaten waartussen de sec. spanning op de behuizing staat en die je dan ook nog gelijktijdig moet aanraken. Die kans is aanwezig doch zeer klein.

Gegarandeerd dat iemand die (zeer kleine) kans een keer gaat vinden, zeker op de camping.

Het grootste gevaar is (zoals je zelf al opmerkt) dat er ergens een fout ontstaat naar het chassis, en die kan er jaren onopgemerkt blijven zitten.
Bij een tweede fout (iemand de nog ingeplugde waterkoker in het wasbakje dondert) krijg je dan toch erg onprettige situaties waar je niet tegen beveiligd bent.

Dus nee, een scheidingstrafo is zonder eigen aarde en beveiliging ook geen oplossing.

Een "echte" aardpen slaan doe je op de camping ook al niet, die haal je er namelijk echt niet meer uit. En voor dat je het weet prik je daarmee door een leiding.

Ik mag aannemen dat als je zelf een scheidingstrafo installeert (of laat installeren) dat je regelmatig je eigen installatie controlleert op gebreken (of wederom laat controleren door een erkende instantie / persoon).
Een zwevende of spanningvoerende aardleiding op een camping heb je zelf niet in de hand. De veiligheid van de installatie in je eigen caravan daarentegen wel.
Er zullen altijd zeer kleine risico's blijven bestaan. Het gaat er om om deze risico's te reduceren tot een minimum.

Meerdere (kortere) aardpennen rondom de caravan of als je geluk hebt eentje in de bodem van een naburig beekje of meertje of andere waterige plek werkt net zo goed als een diepe aardpen en de kans dat je met de kortere aardpennen een leiding in de grond raakt is nihil.

Op maandag 5 augustus 2024 10:31:15 schreef Sine:
[...]

Een scheidingstrafo van +6A is geen subtiel ding, dat zijn kilo's die je in een caravan prima kunt missen.

Mijn scheidingstrafotje is een doosje van 150 kg, ik denk inderdaad dat de mensen dat niet in een caravan proppen. (op 70 ton maakt het niet uit)

Ik mag aannemen dat als je zelf een scheidingstrafo installeert (of laat installeren) dat je regelmatig je eigen installatie controlleert op gebreken

Dat klinkt als een gevaarlijke aanname, als je het mij vraagt is de enige goede manier is continue bewaking.

Er zullen altijd zeer kleine risico's blijven bestaan. Het gaat er om om deze risico's te reduceren tot een minimum.

Precies, een scheidingstrafo lijkt me (buiten het gewicht en moeilijkheid van bewaking) niet de oplossing.

de kans dat je met de kortere aardpennen een leiding in de grond raakt is nihil.

Weer een gevaarlijke aanname ;)

En weer iets wat je eigenlijk zou moeten controleren.

Op maandag 5 augustus 2024 15:00:17 schreef Jinny:
[...]

Mijn scheidingstrafotje is een doosje van 150 kg, ik denk inderdaad dat de mensen dat niet in een caravan proppen. (op 70 ton maakt het niet uit)

Scheidingstrafo's zijn ongeveer 100VA/kg. Een 3000VA weegt dan 30kg.
150kg betekend dan zo'n 15kVA aan vermogen, een beetje veel voor een caravan...

Op maandag 5 augustus 2024 15:01:07 schreef Sine:
Weer een gevaarlijke aanname ;)

En weer iets wat je eigenlijk zou moeten controleren.

Tja, als je het al gevaarlijk vindt of het risico te groot vindt dat je een leiding raakt wanneer je ergens een lange tent haring te grond in wil slaan... ;)

Haringen zijn geen aardpennen (je zult wat dieper moeten voor een betrouwbare aarde), en met controleren bedoel ik de spreidingsweerstand. Met aardlekschakelaar moet die <100Ω zijn, idealiter <30Ω

Veel succes met haringen in droge zandgrond.

Als je dan toch je aardspreidingsweerstandsmeter (scrabble woord) gaat meenemen dan kun je net zo goed even meten hoe betrouwbaar de aarde van de camping is.
En nee, ook dat gaat niemand doen ;)

Ik heb eea geprobeerd pak 'm beet 20-25 jaar geleden in zuidfrankrijk. Rots/droog.... lastig om ook maar iets op de meter te krijgen.

Op maandag 5 augustus 2024 15:10:31 schreef Bobosje:
[...]

Scheidingstrafo's zijn ongeveer 100VA/kg. Een 3000VA weegt dan 30kg.
150kg betekend dan zo'n 15kVA aan vermogen, een beetje veel voor een caravan...

Bingo, 25A 3F
Delta in, ster uit.
17kVA aan vermogen, maar ik schatte het gewicht ook een beetje aan het gekreun van de mannen die het ding door het gangboord sleepten en in de MK op het rek plaatsten.
Maar als bekend, het is dan ook geen caravan..... (70 ton gaf dat al weg natuurlijk)

Het chassis of frame van een (sta)caravan moet je niet aarden!
Sterker nog je mag het niet aarden.

Wat wel moet:
Je moet het frame / chassis van je caravan voorzien van potentiaalvereffening,
net zo als de binnenkomende waterleiding, gasleiding etc.

Tijdelijke installaties, en dat is de aansluiting van een caravan etc, moeten mede beveiligd worden door een aardlekschakelaar van max 30 mA. (Behalve ... is hier vast niet van toepassing)

De aanbieder van de elektrische aansluiting (meestal de campingeigenaar is verantwoordelijk voor een deugdelijke aansluiting met bijbehorende deugdelijke aarding.

Omdat er op de camping meerdere aansluitingen aanwezig zijn (neem ik aan) moet er een veiligheidsaarding zijn. Meestal lager iets van ca 2 Ohm.
Precieze waarde weet ik zo niet, ik zit niet in die branche, zou het op moeten zoeken, maar daar heb ik geen zin in.

Het chassis of frame van een (sta)caravan moet je niet aarden!
Sterker nog je mag het niet aarden.

Wat wel moet:
Je moet het frame / chassis van je caravan voorzien van potentiaalvereffening.

Ok vereffenen dan (verbinden met aarde)
Dan zijn we weer terug bij af.

Waaraan? Aan de aarde in de CEEFORM van de camping (ofwel de aarde van je inkomende voeding)? OF aan een vereffeningspunt (lees aardelektrode) die de camping al dan niet (niet) aanbied.

[Bericht gewijzigd door Sine op (34%)]

Op maandag 5 augustus 2024 15:25:52 schreef Sine:
Haringen zijn geen aardpennen (je zult wat dieper moeten voor een betrouwbare aarde), en met controleren bedoel ik de spreidingsweerstand. Met aardlekschakelaar moet die <100Ω zijn, idealiter <30Ω

Veel succes met haringen in droge zandgrond.

Als je dan toch je aardspreidingsweerstandsmeter (scrabble woord) gaat meenemen dan kun je net zo goed even meten hoe betrouwbaar de aarde van de camping is.
En nee, ook dat gaat niemand doen ;)

De caravan maar beter thuis laten en aansluiten op ons veilige net dan loop je nog minder risico... ;)

Mijn oplossing is nog veel eenvoudiger, ik denk er niet aan om zo'n ding te kopen.

Maar daar hebben we in dit topic niet veel aan beste bobo. En als ik er dan toch met alle geweld mee moet zeulen dan ga ik er voor het gemak van uit dat ik de aansluiting op een camping kan/mag vertrouwen. En ja dan zou ik het chassis aarden (pardon, vereffenen ;) ) aan de inkomende voeding.

Op maandag 5 augustus 2024 16:36:10 schreef Sine:
En als ik er dan toch met alle geweld mee moet zeulen dan ga ik er voor het gemak van uit dat ik de aansluiting op een camping kan/mag vertrouwen. En ja dan zou ik het chassis aarden (pardon, vereffenen ;) ) aan de inkomende voeding.

Volledig mee eens.

Ik ben om redenen gewoon om mijn vakantievervoer/slaapplek -niet- aan de aarde te hangen van de spanningsbron.

Het metalen onderstel zal als een "aarde" functioneren omdat het onderstel een impedantie (lekweerstand en capacitieve koppeling) heeft met het aard oppervlak eronder en de omgeving er om heen. En als de alu wanden en dak elektrisch zijn doorverbonden met het metalen onderstel dan is de koppeling met aarde en de omgeving nog groter.

Die capacitieve koppeling is toch maar ERG weinig.

Zeker niet genoeg om een 30mA aardlek er uit te gooien.

Klopt, ik zou daar zeker niet op vertrouwen.
Je spreekt in orde van pico of micro Ampères

Ik schreef "aarde". Je bent in een caravan met metalen onderstel en alu wanden niet veilig bij aanraking van de fase.

Aanraken van een fase is nooit veilig.
Echter, met een zwevend net kan je rustig in de caravan staan met de fase aan aarde.
Je moet er alleen niet uit stappen.
De reden dat je er een deugdelijke aardlek bij moet hebben.
En waarschijnlijk als je op een natte grond sta knalt die vd camping er al uit...