Anoniem
Wegens prive omstandigheden heb ik ruim 2 maanden niet kunnen rijden in mijn bus.
Nu dacht ik, ik ga even kijken of de accu leeg is.
Bus ging niet meer open met afstandbediening en ik wist al genoeg (dacht ik).
Maar de accu is redelijk vol, 12,8V, geen noemenswaardige spanningsval als ik even een H7 lampje op de accu aansluit. De zware zekeringen op de accu zelf zijn allemaal heel. Toch heb ik binnen geen spanning, geen controle lampje NIETS.
Behalve op de 12V sigaretten plug, daar staat wel gewoon 12,8V op.
Heeft iemand een idee waar ik voor de rest naar kan kijken of meten, wat zorgt er nou voor dat echt NIETS het doet?
Ik heb overigens ook een serviceaccu, die ongetwijfeld wel leeg is want ik was vergeten de omvormer uit te zetten. Maar die zou niks met starten te maken moeten hebben lijkt me.
Een diesel?
Gaan de lampen nog wel aan met de lichtschakelaar ( parkeerlicht met de richtingaanwijzerhendel)
Dat zou hoe dan ook moeten werken.
Ik zou de minpool er af halen, even wachten en weer terug zetten.
Lijkt wel of de boordcomputer in "coma" is gegaan in plaats van slaapstand.
Anoniem
Diesel ja.
Nope, echt niets doet het.
Rode draad vanaf accupool verdwijnt in kabelboom, en dan heb je het punt met allemaal dikke kabels, zie foto.
Het rare is, als ik meet tussen de massa en dat punt met de zekeringen wat je op de foto ziet, dan meet ik maar 2,5V...
Dit moet gewoon accuspanning zijn lijkt me. Maar ik kan niet vinden wat hier tussen zit en de spanning doet dalen.
Als de verlichting ook niet werkt is dat wel heel raar, dan is er een hoofdzekering kapot.
Als je een H7 op de accu zet en dan contact aan, blijft die H7 dan aan?
Zijn die gekleurde van 100, 125 en 400 amp allemaal heel?
[Bericht gewijzigd door revado op (16%)]
Anoniem
Ja H7 lamp blijft gewoon aan.
Alle hoofdzekeringen zijn heel.
Rare is zoals ik zei dat ik bij die hoofdzekeringen 2,5V meet en op sigarettenplug wel 12,8V.
Wat ik ook niet helemaal begrijp als ik naar die dikke draden kijk, dan zijn die een stuk dikker dan de rode draad op mijn accu. Daar zie ik even de logica niet van in.
Zit er in dat zwarte ding waar de accupool ( met jouw voedingsdraadje) in zit ook een zekering?
Die dikke rode zal naar de startmotor gaan, ik verwacht die linkse zwarte ( zwarte geval) naar het verdeelpunt met een vette zekering er in.
[Bericht gewijzigd door revado op (43%)]
Anoniem
In dat zwarte ding zitten ook wat zekeringen, allemaal goed.
Maar je zou toch zeggen dat de dikste draad op de accupool moet zitten, voor de startstroom?
Anoniem
Ik waardeer je hulp, maar ik kan je garanderen dat onder het kapje alleen zekeringen zitten en het de zekeringen niet zijn.
De massaklem met zijn shunt zit net buiten de foto.
Als ik spanning zet ná de zekeringen dan gebeurt er nog steeds niets.
Die zwarte kabel is inderdaad dezelfde.
Het rare is, als ik spanning zet op de accu klemmen en ik meet tussen hart verdeler en min dan meet ik 3V,
Meet ik tussen hart verdeler en plus dan meet ik 9V. Er loopt op dat moment geen noemenswaardige stroom, hij begint met 200mA en gaat dan richting 0.
Anoniem
Daar moest ik gelijk ook aan denken, maar lijkt me sterk hier in de wijk, ik kan ook niets aan de bedrading zien. Maar het is ook lastig te volgen.
Anoniem
Ik neem aan dat die zwarte draad naar de verdeler gaat, de rode naar de dynamo.
Maar waarom is die draad links op de verdeler dan dikker dan de zwarte draad op de accu... niet dat dat het probleem is maar ik probeer het principe even te begrijpen
Op donderdag 8 augustus 2024 17:51:20 schreef InHogereSferen:
Ik waardeer je hulp, maar ik kan je garanderen dat onder het kapje alleen zekeringen zitten en het de zekeringen niet zijn.
De massaklem met zijn shunt zit net buiten de foto.
Als ik spanning zet ná de zekeringen dan gebeurt er nog steeds niets.
Die zwarte kabel is inderdaad dezelfde.Het rare is, als ik spanning zet op de accu klemmen en ik meet tussen hart verdeler en min dan meet ik 3V,
Meet ik tussen hart verdeler en plus dan meet ik 9V. Er loopt op dat moment geen noemenswaardige stroom, hij begint met 200mA en gaat dan richting 0.
Ik probeer voor mij zelf een voorstelling te maken hoe het in elkaar zit, vandaar de vraag.
Waar gaat die zwarte dikke kabel vanaf de accu naar toe ( die lus) is dat links onder bij de moer op het verdeelstuk?
Anoniem
Ik ben iets verder. Die zwarte dikke draad gaat eerst naar een 150A relais en dan naar de verdeler.
Als ik het relais overbrug dan doet alles het wel. Ik krijg dan wel tig foutmeldingen op het dashboard.
Ik kan niet goed bij het relais om te meten of hij wel of geen signaal krijgt. Maar ik vermoed dat dit dus niet gebeurd. Waarom niet geen idee.
Ik verwacht dat de rode naar de startmotor gaat en de dynamo via die 400A zekering is aangesloten.
Maar levert die dynamo zoveel stroom dan? Ik dacht dat de dikste kabel juist naar startmotor ging. Blijkbaar niet dus.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
startmotor heeft de zwaarste zekering of zelfs geen. bij opel vivaro een 500A zekering iig. dat van die sleutel lijkt me ook plausibel. de reserve sleutel al eens geprobeerd?
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Als het goed is zit de start accu onder de bestuurders stoel of onder de afdekplaat onder de mat. Ik heb ze ook onder de bijrijders stoel gezien.
Edit in de motorruimte zitten wel de aansluitingen voor een starthulp de plus naast het luchtfilter de massa links of rechts op het binnenscherm
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (34%)]
Ander idee, de andere accu voor de omvormer is plat zei je.
Zou die accu dat relais kunnen sturen om te voorkomen dat de accesoire accu de start accu ( te ver) leeg kan trekken?
Op donderdag 8 augustus 2024 19:07:59 schreef DK:
Is je sleutel niet gewoon leeg?
Die werkt toch met een transponder?
De batterij is voor de afstandbediening zover ik weet.
Anoniem
Als het goed is zit de start accu onder de bestuurders stoel of onder de afdekplaat onder de mat. Ik heb ze ook onder de bijrijders stoel gezien.
Nee, ik heb de startaccu eruit gehaald anders kon ik niet bij de hoofdzekeringen komen.
startmotor heeft de zwaarste zekering of zelfs geen
Dit staat los van het probleem maar wat ik niet snap is dat het relais is voor 150A te schakele, dan gaat hij via 300A naar verdeler. En dan vanaf verdeler links boven zit een hele dikke draad met 400A zekering. Waarom gaat het van 300A naar 400A?
Die werkt toch met een transponder?
Klopt, lijkt me sterk dat het met de sleutel te maken heeft. Zoal ik zei, als ik het relais overbrug dan doet alles het gewoon, ook de sleutel. Ik krijg de startmotor alleen niet lekker rond door de spanningsval van de Action startkabels.
Ander idee, de andere accu voor de omvormer is plat zei je.
Zou die accu dat relais kunnen sturen om te voorkomen dat de accesoire accu de start accu ( te ver) leeg kan trekken?
Lijkt me ook niet, 2e accu zit met een DC-DC converter aangesloten die de 2 accu's pas parallel schakelt alleen als de motor draait.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (15%)]
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
kijk eens na aan de verbindingen massa punten chassi naar - batterij
er zit geen batterijonderbreker op het voettuig?
Anoniem
Massa naar chassis is in orde. Zekeringen zijn ook in orde.
Het relais welke het verdeelstuk aan de plus koppelt wordt niet geschakelt.
Ik weet alleen niet aan welke voorwaarden er gedaan moet worden dat deze wel het signaal krijgt om te schakelen. Ik neem aan dat hij dit van de ECU krijgt.
Heeft de pyro fuse hier mee te maken? Ik ben zo iets in iedergeval niet bij de accu tegen gekomen.