Ik heb een garagebox waar nu een 25a aansluiting in zit. Die kost 440 per jaar en er draait alleen wat lampen op, de deur van de garage en soms een apparaat op het stopcontact, zoals een druppellader, of heel af en toe iets als een kleine boor . Alles ruim onder de 2300watt.
Dat zou met 10a aansluiting moeten passen, en dat scheelt behoorlijk, zo’n 300 p.j.
Waar ik mee zit is het volgende, je hier nog een meterkast achter moeten zetten met een hoofdschakelaar en dan een zekering die (volgens mijn niet verplicht, maar bij voorkeur) selectief geschakeld moet zijn. Dan kom je op 4a of 6a uit en dat hou je niks meer over qua vermogen.
Als ik daar toch een 10a snelle automaat in zet, zou dat een oplossing kunnen zijn? Of wordt het dan nog iedere week Stedin bellen voor een nieuwe hoofdzekering? Of zou Stedin wellicht bij de wissel een automaat als hoofdzekering nemen, wat het probleem van het doorslaan hiervan niet zo boeiend maakt.
Alvast bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wat voor een hoofdzekering heb je daar nu? een zekering achter gesloten en gezegelde kap of een hoofdautomaat? die laatste kun je zelf resetten en dus hoef je dan niet zo nauw te kijken mbt achterliggende ( 1 groep neem ik aan ). dat zal dan een C10A zijn, de groep maak je dan een B10A.
Zit achter een gesloten kap op het moment, en het gaat inderdaad om een groep!
[Bericht gewijzigd door lutrecht op (31%)]
10 A aansluitingen worden zover ik weet niet meer geleverd door de netbeheerders.
Dat is alleen nog voor een verkeerslicht installatie of reclame mupi.
Wij zijn in onze flat bezig geweest voor de garageboxen om die naar 10 Ampere te krijgen, maar dat was onmogelijk
In een grijs verleden betaalden garageboxen een tientje per maand.
Voor de duidlijkheid in het topig het is Ampere, dus A, en geen Ah, dat is Ampere-uur voor een accu.
Ah, bij deze gecorrigeerd in de tekst, titel lukte niet, thanks! Ik kan de aanpassing nog aanvragen bij Stedin, dus ik verwacht niet dat dit een probleem zal zijn.
[Bericht gewijzigd door lutrecht op (10%)]
Ik heb even gekeken op de site van Stedin en er is inderdaad (weer?) een aanvraag voor aanpassen naar 10A mogelijk.
Dat is leuke info voor onze garagebezitters.
Die gebruiken alleen een lampje en enkelen een deurmotor.
Goede tip!
De titel kan alleen een van de moderators aanpassen.
[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]
Het is inderdaad wat passender voor een kleine aansluiting, en zeker aantrekkelijker geprijsd. Ik ben alleen benieuwd of ze dan een automaat zullen plaatsen, of weer een zekering in de afsloten kast.
Als het een zekering blijft, zijn er dan nog mogelijkheden om 10ah te behouden na de eigen automaat? Bijv omdat de automaat sneller is dan de zekering van Stedin? Dan hou je nog 2300w over en dat zou wel prettig zijn.
Ze komen een andere zekering indraaien in de HAK ( huis aansluit kast) waar de hoofdzekering in zit, die kast zullen ze zeker niet gaan vervangen.
Tenzijn het zo'n antieke stalen is, die saneren ze vaak wel meteen weg.
Als er een 10 Amp. trage zekering in gaat zal een 6 ampere B automaat sneller
zijn waarschijnlijk, alleen is het niet selectief.
Een 10 Amp. B zal misschien ook nog wel sneller zijn.
Maar garantie kan niemand geven...
En voor het geld wat je bespaart kan je er altijd nog een keer de hoofdzekering laten vervangen als het mis gaat.
Kan blijkbaar ook bij Vattenfall en Enexis. Staat tenminste wel in de lijst voor aanzienlijk gereduceerd tarief.
Op vrijdag 9 augustus 2024 23:04:19 schreef revado:
Ze komen een andere zekering indraaien in de HAK ( huis aansluit kast) waar de hoofdzekering in zit, die kast zullen ze zeker niet gaan vervangen.
Tenzijn het zo'n antieke stalen is, die saneren ze vaak wel meteen weg.
Als er een 10 Amp. trage zekering in gaat zal een 6 ampere B automaat sneller
zijn waarschijnlijk, alleen is het niet selectief.
Een 10 Amp. B zal misschien ook nog wel sneller zijn.
Maar garantie kan niemand geven...
En voor het geld wat je bespaart kan je er altijd nog een keer de hoofdzekering laten vervangen als het mis gaat.
Thanks, praktische aanpak! Uit nieuwsgierigheid, waarom zou 6a niet selectief zijn? Ik dacht dat de trap 1.6 goed zou zijn?
Op vrijdag 9 augustus 2024 23:31:12 schreef lutrecht:
[...]Thanks, praktische aanpak! Uit nieuwsgierigheid, waarom zou 6a niet selectief zijn? Ik dacht dat de trap 1.6 goed zou zijn?
Klopt, maar het is net op het randje, meestal kiest men 2 stappen.
Hier staat veel info:
https://www.ew-installatietechniek.nl/artikelen/open/selectiviteit-van…
testman
zet dan geen automaat maar een smeltzekering, zit je met selectiviteit ook gunstiger. een 10A zekering kan meer hebben als een 10A automaat. de ombouw kost ook wel wat, maar dat heb je er in 1 of 2 jaar zeker wel uit.
ken ook wel gevallen waar de netbeheerder 3x 35A denkt te leveren maar men had nooit de oude 3x 50A geruild, meerdere van dergelijke gevallen van gezien.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op vrijdag 9 augustus 2024 23:50:11 schreef testman:
zet dan geen automaat maar een smeltzekering, zit je met selectiviteit ook gunstiger. een 10A zekering kan meer hebben als een 10A automaat. de ombouw kost ook wel wat, maar dat heb je er in 1 of 2 jaar zeker wel uit.ken ook wel gevallen waar de netbeheerder 3x 35A denkt te leveren maar men had nooit de oude 3x 50A geruild, meerdere van dergelijke gevallen van gezien.
3x25 op de rekening, ook 3x50 in de coupes....
En een 6qmm afgaand die dus uit brandde op gegeven moment.
benleentje
Golden Member
Als het een zekering blijft, zijn er dan nog mogelijkheden om 10ah te behouden na de eigen automaat? Bijv omdat de automaat sneller is dan de zekering van Stedin? Dan hou je nog 2300w over en dat zou wel prettig zijn.
Selectiviteit is een streven maar soms is het gewoon onmogelijk om toe te passen. Selectiviteit is zeker niet een verplichting.
testman
pas nog gehad, zet een C16 in met blijkbaar sluiting verderop, gaat de B25 van de onderverdeler eruit. liep geen 100W op heel die hoofdaansluiting..
Op vrijdag 9 augustus 2024 22:12:20 schreef revado:
10 A aansluitingen worden zover ik weet niet meer geleverd door de netbeheerders.
Dat is alleen nog voor een verkeerslicht installatie of reclame mupi.
Paar jaar geleden naar geïnformeerd (Eneco, Nederland). Toen was voor verlichting e.d. 6A te krijgen, maar niet voor mijn garage. 10A was geen probleem in de garage (uiteindelijk werk ik nu met oude accu's, oude zonnepanelen en een klein 230V omvormertje voor de LED verlichtingsbalken i.p.v. de 92€ vastrecht per jaar en de ~1000€ aanlegkosten, uit mijn hoofd, offerte staat nog wel ergens als iemand het graag wil weten).
Mijn huisaansluiting moet nog naar 3 fasen en Eneco beloofd niets maar zegt dat expliciet aangeven dat ik automaten wil, er toe zou moeten kunnen leiden dat ik inderdaad automaten krijg. Ik heb mijn twijfels (volgens mij heb ik de splitterkast met binnenkomende 230V en worden beide buren door mijn binnenkomende kabel gevoed) maar na een akkefietje bij schoonouders waar hoofdzekering (35A) eruitvloog voordat C16 automaat ingreep, vind ik het zelf kunnen resetten van de hoofdzekering belangrijker dan eventuele voordelen van een oude normale porselein zekering.
Edit voor de volledigheid n.a.v. antwoord testman hieronder: de zekering die sneuvelde bij schoonouders was een keramische ouderwetse 35A en kon ook niet ter plekke vervangen worden door een automaat (was een zondag dat de hoofdzekering werd vervangen, had ook niet verwacht dat de monteur dat even kon vervangen maar ik had het wel gevraagd just-in-case het wel zou kunnen)
[Bericht gewijzigd door r-p op (13%)]
Hoe werkt selectiviteit eigenlijk?
Stel dat ik een C40 hoofdautomaat heb, en meteen daarachter een B16 automaat om de kring te beschermen, met een paar meter kabel en dan een stopcontact. Ik zit dicht bij de wijktransformator, en de kortsluitstroom aan het bord is 1000A.
Als ik dan een kortsluiting aan het stopcontact maak, en die kortsluitstroom is bv 700A, is er dan een reden om aan te nemen dat de B16 sneller zal reageren dan de C40? 700A is voor beiden voldoende om magnetisch uit te schakelen.
testman
als je een nieuwe hoofdaansluiting krijgt met nieuwe HAK, dan krijg je automaten. alleen als je van 1F naar 3F 25A gaat met een stoppen HAK dan draaien ze er 2 stoppen bij, vermits het geen gietijzeren HAK meer is, want dan komt er ook een nieuwe. er zit asbest in die dingen, moeten gesaneerd worden.
als gezegd, met automaten heb je geen selectiviteit. een C16 die kortsluiting op zn donder krijgt kan ook de B40 meenemen. en ja, je krijgt geen C40 maar 3x een B40 automaat als je voor 3x35A gaat.
In een flat is een deel van de zekeringkasten voorr de verlichting gesaneerd.
De hoofdverdeelkasten zijn vervangen door nieuwe met drie automaten 3P+n 25 Ampere voor de onderverdeelkasten elders.|
Een van die onderkasten is nog een schoefzekeringenkast met 10 Ampere schroefzekeringen per stang van 11 Tl8 watt bakjes.
Bij een defect buisje was het devies, er af en een LEd bak er op.
De schoonmaker zou er wel even een wisselen.
Alleen de draden te kort, dus verlengd.
"De nieuwe Led bak doet het ook niet, en een deel van het gebouw werken de anderen ook niet."
De oorzaak had ik snel gevonden... 
De 25 amp automaat was er steeds uit, de 10 amp smeltzekering heeft 5 pogingen overleefd 
Ik heb er toch maar 2 voudige wago's op gezet en een stukje zwart en blauw...
Intussen zijn alle TL bakjes vertrokken en is alles led overigens.
Maar ik wil er mee aangeven hoe verschillend smeltzekeringen en automaten reageren bij sluiting.
Op vrijdag 9 augustus 2024 22:12:20 schreef revado: Voor de duidlijkheid in het topig het is Ampere, dus A, en geen Ah, dat is Ampere /uur voor een accu.
Ah = Ampère-uur, niet Ampère per uur !
Op vrijdag 9 augustus 2024 22:12:20 schreef revado:
Voor de duidlijkheid in het topig het is Ampere, dus A, en geen Ah, dat is Ampere /uur voor een accu.
Op maandag 12 augustus 2024 00:33:07 schreef Erik Baas:
Samen met kW/h of kW per uur één van de eeuwige struikelblokken.
- Stroom is nu net lading per tijdseenheid, ipv omgekeerd of Ah/h, Ampere-uur per uur, wat uiteraard A is
- Vermogen is energie per tijdseenheid, ipv omgekeerd. Wh/h, Watt-uur per uur, wat uiteraard W is
Op maandag 12 augustus 2024 00:33:07 schreef Erik Baas:
[...]
Terechte correctie, ik heb het aangepast.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Een standaard vuistregeling is een factor 1,6 bij gebruik van dezelfde soort, type en karakteristiek beveiliging.
Stoomopwaarts 16 A, dan de afgaande met (maximaal) 10 Ampere.
Maar het is een vuistregel.
Ga je van zekeringen (stoppen) 16A naar automaten 10A dan gaat het meestal goed.
Andersom is het meestal vragen om ellende.
Een echte selectiviteit is moeilijk te maken.
Dan moet je meer weten en er dan aan rekenen.
Voorgaande beveiliging (soort, type en karakteristiek),
Afgaande beveiliging, idem
Netimpedantie.
Via een ander draadje was ik al tot de conclusie gekomen dat een 6a smeltzekering t.o.v. een 10a hoofdzekering geschikter zou zijn qua selectiviteit.
Ik kom er alleen qua meterkastindeling niet helemaal uit, kan iemand mij helpen?
- Heb ik een hoofdzekering/schakelaar nodig, als ik maar 1 groep heb?
- Moet ik een aardlek installeren?
Afhankelijk van de bovenstaande antwoorden ben ik ook benieuwd welke onderdelen ik voor de meterkast zou moeten hebben. Zou bijvoorbeeld een
https://hager.com/nl/catalogus/producten/l54d-schroefpatroonhouder-1x-…
I.c.m. https://www.groepenkast-stunter.nl/a-29564413/lege-kasten-ip30/4-modul… werken?
Een aardlek heb je nodig, en wellicht ook een groepenschakelaar als je smeltpatronenen gaat gebruiken.
Zelf zou ik voor een B6 30mA alamat gaat, dan heb je alles in 1.
Of als die niet te verkrijgen is (of belachelijk duur) een 30mA aardlek en een 6A automaat.
[Bericht gewijzigd door Sine op (33%)]