Ik wil graag een 80M vossenjachtontvanger nabouwen. Mijn eerste keuze is het schema van de R3500D, er worden afgezien van de audioversterker geen moeilijk verkrijbare IC's gebruikt. Ik sta open voor andere ontwerpen.
Ik heb wat vragen
- Ik mis wat informatie over T1 en T2. Voor welke wikkelingen gelden de inductiewaarden? En waar moet de aftakkingen zitten op T1? het zijn overigens variabele gevallen als ik naar de foto van de printplaat (in de link) kijk.
- Waar koop ik T1 en T2?
- Is het nuttig om D3 te vervangen voor een TL431 om de oscillator wat stabieler te maken?
- Mag ik de 9014's vervangen voor een BC547?
ronw
Golden Member
Ik ben geen expert, maar ik ben zeer sceptisch ten aanzien van b.v. de VFO. Ik zie dat de potmeter die de spanning op de varicap regelt, aangesloten zit op de basis van transistor V3. Dat lijkt mij een fout.
Ik heb mijn eigen schema-theek, maar deze versie van de mixer ben ik nog niet eerder tegen gekomen.
Als je toch bezig bent, maak dan een gebalanceerde diode mixer met twee ringkernen en 4 schottky diodes. Ietsje meer werk, maar mijn eerste poging werkte m.i. verbazingwekkend goed.
(Ringkernen koop ik meestal op Ebay. Afgaande op de wikkeltabellen en de gemeten inductie, voldoen deze aan de officiële fabrieksspecificaties.)
Ron
[Bericht gewijzigd door ronw op (13%)]
Ja je zou zeggen dat pootje 3 van RP2(10K potm.) aan de plus 3,6V zou moeten,
anders zou met die potmeter ook de 1nF(C3) meer en meer aan de Basis van V3 zetten.
( en vaak is het toch ook zo dat die C12(1nF) naar de min gaat? )
er staat ook al 10nF over plus en min ( 10nF = CB vlak bij de zener! )
.
.
Scroll omlaag?
https://crkits.com/
Het andere schema met potmeter inderdaad aan de plus:
https://aitendo3.sakura.ne.jp/aitendo_data/product_img/aitendo-kit/AKI…
Bron: https://www.aitendo.com/product/19036
VrGr Rob
In het Chinese schema (van de vorige versie) gaat de bovenkant van de potmeter naar de bovenkant van de zenerdiode.
De spoeltjes moeten resoneren op ca. 3,6 MHz (ferrietantenne en T1) en ca. 1,8 MHz (T2, VFO).
De zelfinductie staat er trouwens bij.
De aftakking is niet kritisch, en kan bijv. op 1/4 van de spoel. De basis en de collector komen ieder aan de 'kleine' kant van hun spoel.
De afstemming komt niet zo nauw. Als die wat verloopt, so what? Dan verandert de toonhoogte van de beluisterde vos een beetje.
Maar je kunt de zener vervangen door een TL431 als je wilt.
De transistoren kun je vervangen door om het even welke andere Si NPN-transistor zo'n beetje. Het zijn geen hoge frequenties daar.
Een ringmixer is mooi, maar probeer het eerst gewoon zo. De verbetering kun je later nog aanbrengen.
Denk erom dat je dan wel de VFO moet aanpassen: dán moet die op 3,6 MHz werken.
Op OpenARDF (gelinkte site) staat dat er in het originele schema ook wat fouten zitten. Zou het slim zijn een ander ontwerp te zoeken?
@Frederick E. Terman
Ik had gezien dat de zelfinductie er bij staat. Is dat dan aan beide wikkelingen? En moet ik dat meten met de andere wikkeling open? Als ik het goed begrijp dan hoeven de spoeltjes/baluns ook niet persé afstembaar te zijn?
Ik wil voor T1 en T2 FT37-43 kernen van Amidon gebruiken, maar ik had had enige tijd terug ergens een voorbeeld gezien dat men "gewone" spoeltjes gebruikte in een mixer. Met gewone spoeltjes bedoel ik kernmateriaal voor inductors/chokes die niet persé bedoeld zijn voor HF baluns, dus goedkoop materiaal dat elke elektronica toko in huis heeft. Heeft iemand hiervoor een aanbeveling?
L1 wordt afgestemd met de trimcondensator T1.
T1 en T2 worden afgestemd met hun regelbare kern.
T1 en T2 meet je aan de hoofdwikkeling (die met de aftakking). De andere is een kleinere koppelwikkeling. Bij de meting moet de andere wikkeling open blijven.
Als je niet het bouwpakketje wilt kopen, zul je zelf moeten experimenteren met de spoeltjes. Maar dat geldt voor iéder schema waarvan je niet dezelfde spoeltjes gebruikt.
L1 wordt afgestemd met de trimcondensator T1.
T1 en T2 worden afgestemd met hun regelbare kern.
Dat had ik begrepen.
[T1 en T2 meet je aan de hoofdwikkeling (die met de aftakking). De andere is een kleinere koppelwikkeling. Bij de meting moet de andere wikkeling open blijven.
als ik het goed begrijp zit bij T1 de hoofdwikkeling tussen aansluiting 1 en aansluiting 3, daar moet ik dan ongeveer 31.4µH meten. Tussen 1 en 4 zal ik dan een kwart daarvan meten. Moet ik dan tussen 4 en 5 ook 31.4 µH meten? Zijn de twee grote wikkelingen hetzelfde? Dat lijkt me opzich wel het meest logische.
Bij T1 is 1-3 frequentie bepalend, hoeveel je moet aftakken voor 2 is onbekend, daar moet je zelf mee experimenteren. 4-5 is een kleine koppelwikkeling, ook daar moet je mee experimenteren.
Voor T2 geldt hetzelfde, maar dan zonder de aftakking.
Op dinsdag 27 augustus 2024 20:54:11 schreef necessaryevil:
Klopt het dat de wikkeling tussen 4 en 5 samen met C5, C6 en R7 een low pass filter vormen?
Deels, 4-5 is een koppelwikkeling, VD1 detecteer het overgebleven signaal, en C5/6 en R7 zijn een low pass voor de audio.
Kan ik een vaste Balun gebruiken en dan bijvoorbeeld C2, C4 en C5 vervangen voor een trimcondensator?
C3 (ik denk dat je die bedoelt) en 1-3 samen is de resonantiekring, met een vaste spoel moet je idd een trimmer voor C3 gebruiken.
C4, C5 (en C6) aanpassen heeft geen nut. C4 is btw voor de ontkoppeling van de voedingsspanning van V1.
Ik heb een ander circuit gevonden. Het voordee van dit circuit is dat er een beschrijving bij zit. Ook zitten er geen variabele transformatoren in, wel een variabele spoel, alternatieven staan uitvoerig beschreven, er wordt zelfs een modificatie beschreven met een vaste spoel en een variabele condensator. Voor enkele andere onderdelen worden ook alternatieven beschreven.
Het nadeel is dat dit circuit een hogere voedingsspanning nodig heeft. Ook is het niet verkrijgbaar in kit vorm en de pcb is op het eerste gezicht alleen in de VS te bestellen.
Ziet er goed / leuk uit!
Heb hem gelijk opgeslagen! 
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (26%)]
Op dinsdag 3 september 2024 11:07:42 schreef necessaryevil:
Ik heb een ander circuit gevonden.
Ziet er beter uit dan die Chineze prak.
Ook is het niet verkrijgbaar in kit vorm en de pcb is op het eerste gezicht alleen in de VS te bestellen.
Lekker op doorgemetaliseerde gaatjesprint bouwen.
Deze?
http://www.hvde.nl/electronica/zelfbouw_nl.shtm
.
https://www.google.com/search?sca_esv=784da8081f156067&rlz=1C1GCEA…
Sorry ga ik mee off topic 
VrGr Rob
Ik ken PA5HE wel van de radioronde van PI4NZB en van de JOTA (Jamboree on the air, zenden met de scouting). Op zijn site zie ik overigens alleen vossenjachtontvangers voor de 2M band staan. Daar is opzich niets mis mee, ik moet ook nog een zender maken en misschien gaat ARDF wel beter op 2M. Voor filters en sowieso voor antenne's zijn die hogere frequenties makkelijker. Ik denk overigens toch dat ik voor de 80M ga.
@Henry S.
Wat is er beter aan de ontvanger van QST dan de R3500D? Zelf lijkt me de mixer van de QST beter dan die van de R3500D, maar wat zie jij nog meer? Werkt zo'n loop-antenne beter als een ferrietstaaf-antenne?
Welke antenne in dit geval beter werk weet ik niet.
Maar wat er beter aan de QST ontvanger is... Als ik zo de schema's vergelijk, zie ik betere onvangst met de QST versie. De Chinezen zijn sterren in het weglaten van onderdelen...
Bij de QST versie zit ook nog een uitgebreide uitleg, daar doen ze in China ook niet aan.
Maar wat er beter aan de QST ontvanger is... Als ik zo de schema's vergelijk, zie ik betere onvangst met de QST versie. De Chinezen zijn sterren in het weglaten van onderdelen...
waarom heeft de versie van QST een betere ontvangst? Betere mixer? Is de antenneversterker beter? Ik mis bij de QST versie wel een beetje een het antennefilter.
Bij de QST versie zit ook nog een uitgebreide uitleg, daar doen ze in China ook niet aan.
Die betere uitleg is toch wel de reden dat ik de QST kies. Maar waarom heeft de versie van QST een betere ontvangst? Betere mixer? Betere pre-amplifier?
schopje
Constatering:
Volgensmij zit er een fout in het schema rondom de LM386! De voeding hoort op pin 6 binnen te komen volgens de datasheet van de LM386, in het QST komt de voeding binnen op pin 8. Kan iemand bevestigen dat het schema inderdaad fout is?
Nog een vraag:
Klopt het wel dat in het schema dat pin 1 via C18 en R19 aan de ground zit? In de datasheet worden pin 1 en pin 8 gebruikt om de gain in te stellen.
Wat de voeding betreft, inderdaad, die moet aan 6.
Pen 8 mag open blijven (NC). Over de versterkingsregeling schrijft Texas Instruments in zijn datablad o.a.:
Om de LM386 een veelzijdigere versterker te maken, zijn er twee pennen (1 en 8) voor de versterkingsregeling. Met pennen 1 en 8 open stelt de weerstand van 1,35 kΩ de versterking in op 20 (26 dB). Als een condensator van pen 1 naar 8 wordt gezet, waardoor de weerstand van 1,35 kΩ wordt omzeild, gaat de versterking naar 200 (46 dB). Als een weerstand in serie wordt gezet met de condensator, kan de versterking op elke waarde van 20 tot 200 worden ingesteld. De versterking kan ook worden geregeld door een weerstand (of FET) capacitief te koppelen van pen 1 naar massa. [...]
(De tekst gaat verder met voorbeelden van bass-boost, en met stabiliteitsoverwegingen.)
[...]
De versterking kan ook worden geregeld door een weerstand (of FET) capacitief te koppelen van pen 1 naar massa. [...]
(De tekst gaat verder met voorbeelden van bass-boost, en met stabiliteitsoverwegingen.)
Daar had ik dus toch overheen gelezen.
Ik wil overigens een luidsprekertje gaan gebruiken inplaats van een koptelefoon. Ik zal sowieso de waarde van C20 verhogen van 47µF naar 220µF, of misschien gebruik ik het schema van de LM386 versterker van hier. Een andere optie is de NJM2113, die heeft een lagere quiescent current.
Mogelijk wil ik ook eens even kijken of ik het ding kan laten werken op 4xAA of 4xAAA baterijen. Dan moet vermoedeijk de antenneversterker en de oscillator aangepast worden. De oscillator heeft dan een andere voeding nodig, misschien moeten er andere varicap-diodes in en moeten er nog een paar componentwaarden aangepast worden. Ik wil de schakeling eerst onaangepast kan nabouwen voor zover dat mogelijk is. Spanningsregelaar U2 is een LM2931, de TO-92 versie is al end-of life. Misschien moet ik iets knutselen met een TL431.
Op donderdag 12 september 2024 10:15:10 schreef necessaryevil:
[...]
waarom heeft de versie van QST een betere ontvangst? Betere mixer? Is de antenneversterker beter? Ik mis bij de QST versie wel een beetje een het antennefilter.[...]
Die betere uitleg is toch wel de reden dat ik de QST kies. Maar waarom heeft de versie van QST een betere ontvangst? Betere mixer? Betere pre-amplifier?
IDD een betere preamp, en betere detectie.
Op zaterdag 14 september 2024 12:07:28 schreef necessaryevil:
Spanningsregelaar U2 is een LM2931, de TO-92 versie is al end-of life. Misschien moet ik iets knutselen met een TL431.
LP2950 is ook nog een optie.
Ik heb het idee met de TL431 of een zener laten varen. De stroom die gaat lopen als de batterij vol is wordt me te hoog. De serieweerstand van de zenerstabilisatie heb ik bepaald aan de hand van de minimale batterijspanning en de stroom die de oscillator trekt.
Ik heb 5V nodig, als ik er vanuit ga dat de battterij minimaal 6,6v geeft en dat de oscillator 5mA trekt dan kom ik uit op een serieweerstand van 320Ω. Dat betekent dat er bij een volle batterij (10V) een stroom van 15,6mA door de weerstand moet lopen om de uitgangsspanning van de . Dat vind ik fors voor een 9v blokje. Ik ga dus gewoon de LM2931 gebruiken zo lang die nog te koop is, of anders een andere low drop regulator.
Ik heb nog een andere vraag over low drop regulators. Hoe zit het met de overshoot bij bijvoorbeeld een load transient? Het zal in dit circuit niet uitmaken maar een bekende heb ik onlangs aanbevolen er eentje te gebruiken voor een microcontroller. Misschien moet ik hiervoor even een andere thread aanmaken.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Het maakt voor de oscillator en de rest van de ontvanger niets uit of die 5 Volt of 6,6 Volt aan voeding krijgt. Voor een stabiele 5 Volt kun je een zenerdiode van 5,1 Volt gebruiken en een serie weerstandje gebruiken.
Een sugestie is om voor de mengtrap een dual-gate Mosfet te gebruiken, je hebt dan geen RF versterker meer nodig. Het is tenslotte ook een direct conversion ontvanger.
[Bericht gewijzigd door Martin V op (28%)]