Na een storing aan de stuurbekrachtiging geeft een obd scanner code C1523 aan.
Dat betekent dat de spanningsverzorging niet op orde is geweest
De auto stuurt dan zwaar omdat de electrische pomp voor de vloeistof dan niet meer draait
Het een lastige storing want de stuurbekrachtiging werkte nadat de auto een nacht stil gestaan weer.
Nu wil ik tijdens het rijden de accuspanning continu meten en op het moment dat de spanning te laag wordt wil ik die waarde in een geheugen opslaan dan weet ik hoever de spanning zakt.
Daarom ben ik op zoek naar een voltmeter met geheugenfunctie.
Conrad verkoopt zoiets https://www.conrad.nl/nl/p/joy-it-vm533-meetapparaat-1874705.html maar daar zit geen geheugenfunctie op.
Volgens mij is het mogelijk om een Joy It VM 533 te combineren met een esp 32.
Kent iemand daar misschien voorbeelden van ?
Of weet iemand van jullie waar ik een soortgelijke voltmeter kan kopen maar dan een met een geheugenfunctie ?
Andere suggesties t.a.v zelf bouwen zijn ook welkom.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Waarom zou je geld uitgeven voor een keer je kunt ook gewoon een 10watt lampje plaatsen op de verdachte voedingspunten.
Als je dan rijdt en ziet welke voeding wegvalt cq flauwer wordt dan ben je er ook.
Maare een opel zeker?
Daarbij is er wel eens een issue met de CIM module.
Merk en type auto?
Bij Fiat is het een storing in de sensor in het stuurhuis, die is dan aan het overlijden. De Panda van de (v)echtgenote heeft het ook met enige regelmaat. Sensor is niet los te koop.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op donderdag 15 augustus 2024 21:23:58 schreef Hugo Welther:
Merk en type auto?
Bij Fiat is het een storing in de sensor in het stuurhuis, die is dan aan het overlijden. De Panda van de (v)echtgenote heeft het ook met enige regelmaat. Sensor is niet los te koop.
Bij de stuurbekrachtiging die in een auto zat waar ik aan gewerkt heb, was die sensor gebaseerd op rekstrookjes. En dat gaat dan via contacten van de stuurkolom naar de auto. Ik vermoed dat reinigen daarvan of een kabelbreuk opsporen wel eens zou kunnen helpen. Dan moet alles wel open kunnen.
Op donderdag 15 augustus 2024 21:23:58 schreef Hugo Welther:
Merk en type auto?
Opel Astra-G Caravan Y 1.7 DT (diesel) van 2002 met iets meer dan 200000 km op de teller.
Dat zijn echte km's ! en ik kan me natuurlijk vergissen maar dat is voor een diesel denk ik niet echt veel.
[Bericht gewijzigd door picturemaker op (10%)]
Vorige week werkte de stuurbekrachtiging plotseling weer niet.
De spanning op de accu was met draaidende motor nog maar iets meer 9 V en dan wordt de accu niet bijgeladen.
De dynamo is door de garage getest en het bleek dat deze kapot was.
De spanning op electrische motor die vloeistof van de stuurbekrachtiging ‘rond’ pompt wordt dan op een bepaald moment ook te laag. (deze neemt alleen al 6,5 A op …….)
De rest van de electrische installatie houd er dan op een gegeven moment natuurlijk ook mee op.
Met een nieuwe dynamo is dat probleem nu opgelost.
Op het forum van Opel staat dat dit probleem heel erg vaak voorkomt.
[Bericht gewijzigd door picturemaker op (96%)]
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Of weet iemand van jullie waar ik een soortgelijke voltmeter kan kopen maar dan een met een geheugenfunctie ?
Neem een elco die je via een weerstand oplaad. Zet parallel aan die weerstand een diode die de spanning van de elco terug naar het systeem kan afgeven. Gebruik een los voltmetertje of een multimeter om de spanning over de condensator te meten. Bij een spanningsdip zakt de spanning tot 0,6V boven de dip om vervolgens weer langzaam (via de weerstand) op te laden. Zo kan je eenvoudig een indicatie krijgen van de laagste spanning in het systeem.
Op maandag 26 augustus 2024 21:03:20 schreef OPTOdesign:
[...]
Neem een elco die je via een weerstand oplaad. Zet parallel aan die weerstand een diode die de spanning van de elco terug naar het systeem kan afgeven. Gebruik een los voltmetertje of een multimeter om de spanning over de condensator te meten. Bij een spanningsdip zakt de spanning tot 0,6V boven de dip om vervolgens weer langzaam (via de weerstand) op te laden. Zo kan je eenvoudig een indicatie krijgen van de laagste spanning in het systeem.
Bedankt voor de tip !
Heb intussen al een digitale paneelmeter gekocht.
Op maandag 26 augustus 2024 21:16:19 schreef Ledlover:
Ik moest het even twee keer lezen, maar dat is een verdomd slim trucje
Heb het even uitgetekend en ook toen viel bij mij het 'kwartje'
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
De vraagsteller/topicstarter is kennelijk niet vies van een esp32.
Wat is er dan simpeler dan de batterijspanning te meten met een a/d-ingang (toegegeven, er zijn er betere, maar voor deze toepassing moet het best kunnen nmbm) en daar een log van aan te leggen en/of de data uit te sturen, per rs232 of per WiFi?
Op maandag 26 augustus 2024 21:22:08 schreef Paulinha_B:
De vraagsteller/topicstarter is kennelijk niet vies van een esp32.
Wat is er dan simpeler dan de batterijspanning te meten met een a/d-ingang (toegegeven, er zijn er betere, maar voor deze toepassing moet het best kunnen nmbm) en daar een log van aan te leggen en/of de data uit te sturen, per rs232 of per WiFi?
Of zoiets https://www.conrad.nl/nl/p/intact-gl10-battery-guard-accubewaker-12-v-… (daar kwam ik nadat ik mijn oproep geplaatst had pas achter)
Veel multimeters hebben een min/max functie en die doet exact wat jij wilt.
Werkt als een malle en gebruik ik heel veel in het veld.
Let wel even op dat je een fatsoenlijke functie hebt die ook echt triggert en dus niet pas achter de processing zit, want anders mis je waarden..
Op maandag 26 augustus 2024 22:33:35 schreef High met Henk:
Veel multimeters hebben een min/max functie en die doet exact wat jij wilt.Werkt als een malle en gebruik ik heel veel in het veld.
Let wel even op dat je een fatsoenlijke functie hebt die ook echt triggert en dus niet pas achter de processing zit, want anders mis je waarden..
Ik heb zo'n multimeter,maar die leg ik niet graag in de auto.....
Op maandag 26 augustus 2024 21:28:41 schreef picturemaker:
[...]Of zoiets https://www.conrad.nl/nl/p/intact-gl10-battery-guard-accubewaker-12-v-… (daar kwam ik nadat ik mijn oproep geplaatst had pas achter)
Alhoewel dat ding perfect doet wat je wil, staat het me tegen dat de kans flink groot is dat na een willekeurig aantal jaren tussen de 5 en 10, de app plotseling niet meer werkt, of niet werkt op een nieuwe telefoon, of niet meer te krijgen is etc etc.
Ik heb dan liever gewoon een computerprogramma dat doorgaans meer dan 10 jaar lang bruikbaar is, of te draaien is in een virtual machine of iets dergelijks.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op maandag 26 augustus 2024 21:20:14 schreef picturemaker:
[...]Bedankt voor de tip !
Heb intussen al een digitale paneelmeter gekocht.
Zelf had ik ook een spanningsmeter in de auto gebouwd en wilde (ook) een simpele functie om de laagste spanning vast te houden.
Als je de weerstandswaarde dusdanig kiest (neem een potmeter in dat bereik) dat de spanning niet zakt doordat de paneelmeter ook een beetje stroom trekt aan de ingang, dan kan je er parallel een druktoets of schakelaar op aansluiten om te resetten. Met een schakelaar heb je tevens de keuze minimaal / huidige spanning.