Anoniem
Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee.
Het lijkt erop of het jouw werk is om deze systemen in te bouwen en er dus echt wel verstand van hebt.
Ik begrijp dus dat het continu aanbieden van een float spanning gewoon niet ideaal is voor een LFP of eigenlijk denk ik iedere andere lithium accu.
Nog een vraagje tussendoor, ik heb een Ctek lader die een AGM stand heeft, de laadspanning wordt dan 14,7V.
Nu heb ik een 9Ah AGM motor accu. Moet ik deze ook opladen op de AGM stand of is hij daar te klein voor? Of maakt de capaciteit niet uit?
Ik hoor hem namelijk wel een beetje sissen op die stand, en dat lijkt me niet goed. Of is dit normaal?
Ik kan geen datasheet oid vinden van de accu.
Anoniem
Toch nog een vraag over het laden van de LiFePO4.
Sommige LFP accu's hebben een bms die je kan instellen via bluetooth.
Ik zag bij iemand dat de bms had ingegrepen terwijl hij geladen werd met een Orion-Tr die ingesteld was op LFP.
De taper current van de BMS van die accu staat vanaf fabriek ingesteld op 10A.
De Orion-Tr bleef hangen in absorptieladen.
Blijkbaar was de staartsttroom eerder bereikt dan de Orion-Tr vond dat hij over kon schakelen op floatspanning.
Cut off voltage is vanuit fabriek 14,4V en 10,8V.
Is taper current hetzelfde als staartstroom?
Ik zie zelf eigenlijk geen probleem om zo'n accu te laden met een loodzuur lader welke een absorptiespanning heeft van 14V~14,4V.
Hij kan eigenlijk niet overladen worden, ik ben benieuwd hoe de ervaringsdeskundige (DJsmiley?) hier over denken.
Lifepo4 accu continu vol laden heeft geen zin, kost extra energie en verkort de levensduur.
Hieronder een laadgrafiek, zelfs de 14,2 V duw je hem helemaal vol.
Met een goede bms kun je voorkomen dat je overlaad.
Een bms schakelt niet de boel af maar stopt alleen het laden. 
Mij accu set staat op 3,45Volt dan zit je op 98/99% lading en kan ik hopelijk de 8000 cycli halen.