Op maandag 26 augustus 2024 19:52:38 schreef revado:
[...]

Wij hebben het 44 jaar weten te rekken....

Op een gegeven moment moet het we natuurlijk.
We hebben toen bewust gekozen voor een besturing van Bohnke en niet van

ken nog liften met draaideuren die nog steeds op de originele besturing draaien uit 1969. liftboer waarschuwt al jaren daar dat het een keer afgelopen is met die besturing en dan hebben ze niks meer, want er is niks meer van te koop.

bij een ander pand zit een lift op hydrauliek. 3 verdiepingen met 1 hele grote hydraulische cylinder. ding stamt uit medio 90's en had al lichte mankementen, toen ook de grote renovatie. er moest een nieuwe hydrauliekpomp, besturing op, hogedrukslang ( 60mm dik dat ding ). cylinder dichtingen vervangen enz, was ook geen goedkoop projectje. dat is met een hydrauliek lift toch al, duur in onderhoud en hoge stroom voor een kleine lift. zo'n hydrauliek liftje heeft vaak 3x50A of 3x63A voeding, terwijl eenzelfde baklift met staalkabels en motor op 3x20A makkelijk draait.

Nog wel een leuke meegemaakt.
De frequentieregelaars, de Ziehl-Abegg Zetadyn 3, stonden op het " menu" om te vervangen na 10 jaar.
Waarom wilde ik weten?

deze truc ken ik ook ja, ook een gebouw met 2 liften en FO's in de liften. 1 ervan ging stuk en toen moesten beiden FO's maar vervangen worden. lift was een jaar of 12 toen. punt was dat de ene lift weken niet werkte wachtende op de FO. of ze dat bewust doen, lang laten wachten vraag ik me dan wel af.

tijd terug was ik in een pand uit 1998, daar werd ook de lift net gerenoveerd, kooi en al, op elke verdieping zaten er houten deuren ruim voor de liftdeuren voor het werken, dat is veel verbouwen voor een lift zo jong nog. besturing ok die kan na 23+ jaren weleens maar een lift met schuifdeuren zo ver al gaan renoveren..

Hier worden liften door het Lift Instituut gekeurd, vroeger een andere die mij niet meer te binnen schieten wil.

Paar jaar terug was er iemand bij van de warenwet als steekproef.

In België moeten liften elke 3 maanden gekeurd worden. (of elke 6 maanden bij een iso-gecertifieerd onderhoudsbedrijf, wat dat ook moge zijn).
En iedere 15 jaar een risicoanalyse om na te gaan of de lift nog voldoet aan de moderne veiligheidsstandaarden.

Ook niet vergeten dat liften gekoppeld zijn aan de branddetectie. Bij alarm moet de lift naar de gelijkvloers, moeten de deuren opengaan en dan mag de lift niet meer kunnen gebruikt worden.

In ziekenhuizen en rusthuizen heb je speciale brandliften die wel gegarandeerd moeten blijven werken bij brand.

Brandveiligheid in gebouwen is stevige kost in België. Omdat er in het verleden enkele stevige branden geweest zijn met veel doden en gewonden.

Zo zien de cabines er uit na de renovatie in 2012.

Boven een van de beroemde "long life" megamans.
De plastic "glaasjes" verbrokkelen nu zo ongeveer en zijn enorm vergeeld.
Maar ze doen het nog en ik laat ze zitten.

O ja, nog een leuke.
Ik wilde bij de renovatie 2 x een vrije 8 aderige sleepkabel voor de camera's die we meteen wilden installaren in de cabines.
En de 2e voor de spreek luister die ik via de telefooncentrale liet lopen incl de noodknop.
Cat 5 was mijn eis in het PVE.
Die 2 x 8 aders heb ik gekregen, maar geen cat maar 8 aders parallel per kabel...
Voor de spreekluister ( een closed loop met relais) en de deurpost 2 draads geen probleem.
Maar bij de camera ging het mis.
Op de aders stond tijdens de rit een volt of 80 naar aarde...
Dat krijg je met niet getwiste kabel.
Toen het opgelost met een WDS netwerk met een AP in de schacht en een op iedere kooi met een POE voeding.
Die moest nogal eens gereset of van kanaal veranderd worden vanwege hikkend beeld.
Een tijd later zijn er , na heel veel zeiken van mijn kant, toch cat6 sleepkabels gekomen en daar gaat de POE ook overheen.
Na de wissel naar Sky is de spreekluister ook met een gsm variant op de kooi gezet, zit in het contract met Sky en gaat naar de meldkamer van Sky.
Met de eigen oplossing eerst naar de huismeester en buiten die tijden naar de NVD.

Op maandag 26 augustus 2024 22:32:21 schreef evelo:
In België moeten liften elke 3 maanden gekeurd worden. (of elke 6 maanden bij een iso-gecertifieerd onderhoudsbedrijf, wat dat ook moge zijn).
En iedere 15 jaar een risicoanalyse om na te gaan of de lift nog voldoet aan de moderne veiligheidsstandaarden.

Zijn die liften zo slecht? :) 3 maanden is absurd vaak .

Ook niet vergeten dat liften gekoppeld zijn aan de branddetectie. Bij alarm moet de lift naar de gelijkvloers, moeten de deuren opengaan en dan mag de lift niet meer kunnen gebruikt worden.

In ziekenhuizen en rusthuizen heb je speciale brandliften die wel gegarandeerd moeten blijven werken bij brand.

Brandveiligheid in gebouwen is stevige kost in België. Omdat er in het verleden enkele stevige branden geweest zijn met veel doden en gewonden.

Dat ken ik wel in scholen en zorgcentra inderdaad.
Bij een school is er ook een speciale "brand transport lift"
Die heeft een vette UPS met accu's en buitenbediening met een driehoekssleutel voor de brandweer.
Er zit ook een spreekluister in van de begane grond buiten de lift bij die bediening naar de cabine.

Onze lift is van 2003, met een Italiaans hydrauliek en een Italiaans/Zwitserse besturing. Als ik het liftbedrijf moet geloven is het een en al ellende. Bij ons draait ie probleemloos en de onderhoudskosten vallen reuze mee.

Nu hebben wij maar vier stopplaatsen en wordt de lift ook niet zo intensief gebruikt. Geloof ongeveer 510.000 starts in 21 jaar. Liftkooi ziet er nog keurig uit en de deuren werken ook prima.

Liftbedrijf wil de hele lift het liefst slopen en vervangen door een tractielift. Een andere grote partij wil niet eens aan een renovatie beginnen, alleen een nieuwe lift plaatsen.

Vervangen is een dure grap, kost al snel 70-85k. Een aanbieder rekent zelfs 15k voor het plaatsen van stofschotten, keet en dixitoilet. Bij het schildersbedrijf krijg ik voor dat geld ook een schaftkeet en dixi maar dan inclusief schilders.......

Ik neig er sterk naar om toch te gaan moderniseren. Hydrauliek is robuust en hufterproof. Daar komt bij dat het bouwkundig allemaal wat minder ingrijpend is en eigenlijk is het ook gewoon zonde om goed werkende deuren en liftkooi te verschroten.

Een nieuwe lift heeft dan wel weer als voordeel dat we toe zouden kunnen met een 3*25A hoofdaansluiting. We hebben nu 3*50A, dus dat is een behoorlijke besparing.

Maar goed, als het onderhoud van een nieuwe tractielift duurder is, zoals elke 10 jaar de frequentieomvormer vernieuwen, dan is die besparing van een nieuwe lift nogal relatief.

het onderhoud bij een hydraulische lift is niet veel meer als af en toe de leiders en kabels smeren. Heel veel meer dan 1,5 per jaar wordt daar echt niet aan besteed.

Te beginnen met de brand in het Brusselse warenhuis "A l'Inondation" (haha) waarmee Belgie op een droeve manier het wereldnieuws haalde. https://en.wikipedia.org/wiki/L%27Innovation_department_store_fire

De nieuwere hydraulische liften hebben ook een FO.
Mogelijk kan je dan ook met een kleinere waarde hoofdzekering toe.
Dat is na te vragen.

Onze hydraulische lift heeft nu een sofstarter en daarmee kan deze net achter een 35A zekering op een 50A huisaansluiting. Het vermogen van 3*35A heb je ook nodig om de kooi op gang te houden, aangezien er geen contragewicht aan een hydraulische lift zit.

Kleiner afzekeren kan wel met een FO, maar dan krijg je dat de snelheid van de lift erg terugloopt als er meer dan twee man in staat. Dat lijkt me nogal lastig met verhuizingen e.d.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op (24%)]

je gaat toch de hogedruk slang en pomp krijgen na 25 jaar bij zo'n hydraulieklift.

brandliften die ik ken zitten voor de hoofdschakelaar afgetakt van de hoofdkast en zijn in een extra brandwerend deel van het pand gebouwd, muren ed voldoen aan bepaalde regels. de koppeling met de brandmeldcentrale is niet overal zo, maar heb die wel vaak gezien. alarm gaat af en stuurt de lift meteen naar de begane grond toe en blijft daar tot de boel gereset is.

wat ik hoorde van een beheerder die een lift ging vervangen, dat er liften zijn met tandwiel aandrijving. die verbruiken geen stroom met naar beneden gaan en de stroom om omhoog te gaan is ook een stuk kleiner als bij conventionele liften. heb er nog geen werkend gezien dus ken het verder niet.

de liften in het pand met 31 verdiepingen hadden ook camera's in de liftkooi maar ik zag bij de beheerder op de monitor niks meer als bewegende ruis. dat was al vele jaren zo zei deze. ik zeg dat is je coax kabel welke vol breuken zit van het constant op en afrollen op die afstand. ze wilden ook naar een utp camerasysteem POE gevoed, en dachten dat zo even erop te zetten. ik zeg vergeet maar, die kabels moeten eruit en utp die tegen dat constante bewegen kan is niet goedkoop. kabels leggen kan alleen die liftboer, die lopen via allerhande katrollen en spanners.

keek langs de kooi af van de 29e verdieping in dat gat, ~90 meter diep. fijn om ff een kabeltje in aan te leggen :P

Op maandag 26 augustus 2024 23:30:46 schreef testman:
je gaat toch de hogedruk slang en pomp krijgen na 25 jaar bij zo'n hydraulieklift.

Ja, dat kan maar hoeft niet. het is ook te overwegen om alleen een besturing te vernieuwen door een vergelijkbaar Italiaans exemplaar. Kost 15-20k en als dat dan een jaar of 10 goed gaat, is het ook prima.

Andere optie is inderdaad besturing en aggregaat vervangen. Tegelijkertijd ook de deuren reviseren en je zou in theorie weer een jaar of twintig verder kunnen. Bij een van de grote partijen komt zo'n projectje al op 40K. Bij een kleinere partij zal dat wel voor wat minder kunnen, schat 25-30K.

Maar goed, bij een hele nieuwe lift komt nog wel wat meer kijken. Zo kun je dan het tapijt afschrijven net als het spackwerk rondom de kooideuren.

Het blijft een dure hobby zo'n lift.

Op maandag 26 augustus 2024 23:44:41 schreef Sine:
Klinkt als een oplossing voor wifi :)

Dat werkt dus juist niet betrouwbaar...
Wifi is volledig verziekt met alle routers, ap's en wifi versterkers overal
Als ik op het dak van de flat een scan doe zie ik iets van 70 ssid's...
En dat met maar 11 kanaaltjes op de 2,4 band.
5 G werkt helemaal niet in een liftschacht met al dat staal en de reflecties.
2,4 is al net aan tot een etage of 12.

Met een telefoon of laptop merk je er niet heel veel van, maar de stream van een camera kan maar een klein hikje hebben, anders valt het weg.
Helaas te veel ervaring mee opgedaan :)

Wat wel werkt is een UTP naar 2 draads interface.
Dan kan je 2 draden uit de bestaande sleepkabel gebruiken.
In de machinekamer een interface, en op het kooidak een.
POE voeding op het kooidak.
Ze zijn er zelfs die de 48 volt ook over de 2 draads lijn zetten.

Op maandag 26 augustus 2024 23:45:04 schreef Tinus22:
[...]

Het blijft een dure hobby zo'n lift.

Dat is heel zeker waar!

Op maandag 26 augustus 2024 23:26:56 schreef Tinus22:Kleiner afzekeren kan wel met een FO, maar dan krijg je dat de snelheid van de lift erg terugloopt als er meer dan twee man in staat.

Dit klopt niet.

De oudste lift die ik tot 1994 in onderhoud had had nog een besturing op een marmeren plaat in plaats van een stalen montageplaat in een kast.

Over hydraulische liften: ook die hebben hun problemen. Ik heb gezien dat bijvoorbeeld de ventielen op de verkeerde plek zaten of teveel bochten in de leidingen en misschien te dunne leidingen. Als er dan een pallet in een lift gereden word zakt de lift een stukje in door rek in de leidingen tussen cilinder en ventiel, waardoor de palletwagen niet meer uit de lift kan :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (32%)]

Op dinsdag 27 augustus 2024 08:08:53 schreef GJ_:
[...]Dit klopt niet.

De oudste lift die ik tot 1994 in onderhoud had had nog een besturing op een marmeren plaat in plaats van een stalen montageplaat in een kast.

Over hydraulische liften: ook die hebben hun problemen. Ik heb gezien dat bijvoorbeeld de ventielen op de verkeerde plek zaten of teveel bochten in de leidingen en misschien te dunne leidingen. Als er dan een pallet in een lift gereden word zakt de lift een stukje in door rek in de leidingen tussen cilinder en ventiel, waardoor de palletwagen niet meer uit de lift kan :-)

dit heb je sowiso met een hydraulieklift idd. de rek in de slangen tegen het max laadgewicht zorgt dat de cylinder net iets inzakt. toch is het altijd een gewapende slang aan die cylinder, en geen stalen leiding met op de einden een stuk slang om het trillen van de pomp/cylinder cq bochten op te vangen, dat zou al een stuk schelen. ken 2 gevallen waar die slang gescheurd is geweest, een enorme vette zooi wat dat geeft.

bij de hydraulieklift van 3 verdiepingen kwam het ook vaker voor dat deze net te hoog op de verdieping kwam te staan. niet altijd maar dat leverde weleens wat struikel partijen op.

ik zou idd ook denken dat camera's via wifi niet te doen is. 90 meter hoge schacht van beton, kooien van staal en "vreemde" installaties in de liftschacht mogen niet.

Op maandag 26 augustus 2024 23:56:58 schreef revado:
Wat wel werkt is een UTP naar 2 draads interface.
Dan kan je 2 draden uit de bestaande sleepkabel gebruiken.
In de machinekamer een interface, en op het kooidak een.
POE voeding op het kooidak.
Ze zijn er zelfs die de 48 volt ook over de 2 draads lijn zetten.

Wat voor een omvormers heb je het dan over? xDSL, PLC?

Op dinsdag 27 augustus 2024 09:59:53 schreef Sine:
[...]

Wat voor een omvormers heb je het dan over? xDSL, PLC?

Deze bij voorbeeld.
Die heb ik liggen, werkt goed en snel.

Je kan er meerdere koppelen.

Op dinsdag 27 augustus 2024 09:00:31 schreef testman:
[...]

dit heb je sowiso met een hydraulieklift idd. de rek in de slangen tegen het max laadgewicht zorgt dat de cylinder net iets inzakt.

Onze hydraulische lift heeft een regeling om dat soort effecten te voorkomen. Daardoor zijn er nagenoeg geen stopverschillen. Wat ook nog wel gebeurt is dat de lift wegzakt als deze wat langer stilstaat. Dat is normaal bij een hydraulische lift en ook daarvoor zit er een regeling op zodat de lift kan nastellen met open deuren.

Op dinsdag 27 augustus 2024 08:08:53 schreef GJ_:
[...]Dit klopt niet.

Bij mijn weten zorgt een FO er bij een hydraulische lift met name voor dat de pomp op deellast geregeld kan worden, waardoor de oliestroom niet afgeknepen hoeft te worden. Dat scheelt een hoop warmteontwikkeling in de olie en is dus veel efficiënter.

Op volle snelheid en met volle belading heb je alleen wel het volledige vermogen van de pomp nodig. Bij een 1000kg lift gaat dat ook met een FO niet lukken achter 3*16A. Wat ik begrepen heb, is dat je alleen toe kunt met een veel lagere aansluitwaarde voor een hydraulische lift als je in combinatie met een FO accepteert dat de snelheid lager wordt bij een hogere belading.

Wat is het vermogen van de motor van die pomp?
Bij mijn weten is het aanlopen het grootste probleem.

Volgens het typeplaatje 12,5 KW. Aflezen op de meter geeft 17KW als de lift bijna boven is.

Het aanlopen is bij een hydraulische lift zeker een dingetje, maar bij ons is dat al grotendeels ondervangen met een softstarter.

Met een FO gaat het dus niet lukken achter een 3*16A zekering, dus met een 3*25A huisaansluiting kunnen we dan niet uit de voeten. Dat wordt op zijn minst 3*35A, wat dan in de praktijk neerkomt op 3*40A automaten.

Heb nu een 3*50A aansluiting, met de lift op 3*35A afgezekerd. De huisaansluiting kan wellicht nog terug naar 3*40A, maar dan is het niet meer selectief.

Een FO gaat dus niet heel veel toevoegen ten opzichte van een sofstarter. Ja, het stroomverbruik kan wellicht wat omlaag doordat de snelheid niet geregeld hoeft te worden met smoorkleppen. Het is dan overigens wel de vraag of die FO zich ooit gaat terugverdienen, stroomverbruik van de lift voor bewegingen is om en nabij de 1400 KWh per jaar. Dus heel schokkend is dat verbruik nu ook al niet, standbyverbruik is al bijna net zo groot.

het punt is dat je hydrauliekpomp moet aanlopen, en dat gaat met een volle lift niet op een lage stroom.

utp over coax kan ook, heb je van oa hirschmann MOCA setjes voor. POE heeft niet zo'n meerwaarde gezien de oude camera's al voeding hadden in de kooi, dus iets van 12VDC is er al. vermits de coax niet geheel gaar is van menig jaar op en af rollen.

als je nu hoofdzekeringen hebt ( wat voor 2003 nog best kan ) dan worden het bij een lichtere aansluiting ook zekeringen, 35A traag dus. heb je nu automaten dan komen er ook automaten terug, en dat zijn B40 dus dat is krap aan als je al andere vermogens hebt lopen op die aansluiting.

[Bericht gewijzigd door testman op (29%)]

Op dinsdag 27 augustus 2024 16:29:58 schreef Tinus22:
Op volle snelheid en met volle belading heb je alleen wel het volledige vermogen van de pomp nodig. Bij een 1000kg lift gaat dat ook met een FO niet lukken achter 3*16A.

Dan ligt die lagere snelheid dus niet aan die FO maar aan de voeding. Met een FO is je toerental normaal gesproken onafhankelijk van de belasting.

Op dinsdag 27 augustus 2024 17:34:33 schreef testman:
het punt is dat je hydrauliekpomp moet aanlopen, en dat gaat met een volle lift niet op een lage stroom.

Bij alle hydraulische liften die ik ken loopt de pomp onbelast aan en word de liftbeweging gestart met ventielen. Als het soepeltjes moet met propventielen.

ik heb hier nog aanloopweerstanden liggen uit een hydrauliek liftsturing. dingen van 30cm lang bij 6cm diameter welke na aanlopen van de pomp werden overbrugd als de pomp vermogen moest gaan leveren. als ik ze alle 3 in serie op 230V zette is het een 2000W kachel :P

Als de lift zwaarder belast wordt, gaat de pomp zwaarder lopen om dezelfde hoeveelheid olie te verpompen. Er is immers meer druk benodigd om de plunjer omhoog te krijgen.

Een FO kan de pomp terug regelen als er teveel vermogen wordt gevraagd door de belasting. Dat betekent minder opbrengst en snelheid. Dus ja, de voeding is dan de beperkende factor. In feite wordt de pomp afgeknepen door de FO om de aansluitwaarde laag te houden.

In feite maak je op deze manier een soort van onder gemotoriseerde lift. Ik vind het geen aantrekkelijk idee.

Aanlopen doet de pomp inderdaad onbelast, daarna opent het ventiel pas.