droger bosch wtr83v01nl/02 pomp geen water omhoog

hallo
ik ben bezig aan een droger bosch wtr83v01nl/02 pomp geen water omhoog
pomp los getest op 220v oke, waar pomp zit gevuld met water en droger aangezet pompt dat water niet omhoog, pomp krijgt 18v wisselsp. en pennen
die waterniveau meten staan in water en meet 4 ohm.
geen verstopping in slang.
wie weet oplossing?

1. Pompt hij wel als je 230 op de pomp zet TERWIJL hij gemonteerd zit in het toestel MET water erin?
De pomp werkt niet continu tijdens het drogen.

2. Die smalle relais zijn rotte boel. Gaan veel stuk. Dus bekabeling volgen en uitzoeken wek relais de pomp stuurt.

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

de pomp werkt goed als je er 220v op zet
pomp moet toch altijd draaien als waterniveau vol is? of doet hij dat alleen
maar als bv verwarming aan staat?
ik ga de print zoeken.

De strippen van de Niveasignalering moeten wel schoon zijn en goed geleiden.

De pomp wordt gestuurd door aangeven van deze hoog signalering.
Is het niveau niet binnen 30 seconden gezakt tot onder het signaal niveau

Dan denkt de electronica dat het vat vol zit en overstroomt, waardoor het niveau niet verandert en geeft vol alarm en schakelt af.

Waar komt die lage wisselspanning vandaan? Er moet 230 V op staan tijdens hoogwater.

Zal wel een rot relais zijn.

Het is een warmtepomp droger en een Bosch, dus als de droger al enkele jaren in gebruik is, dan waarschijnlijk onder in ernstig vervuild door dijkje met stof inwendig en loopt water niet goed meer naar de pomp. Hoe schoon zag het in de pompkamer er uit??

pompkamer is schoon, stuk installatiedraad vanaf pompkamer naar voren gestoken komt bij condensor eruit.
heen dijkje vuil.

hoe komt waterniveau meetpunt aan 4 ohm?
als ik meetpennen in glas water stop meet ik 280 kohm op die afstand.
kan die print ook geen stroom aan pomp geven als waterniveau te lage weerstand geeft?

Dat kan alleen maar door vervuiling zijn op de condensstand sensor.

Condensstand sensor zeer vervuild

De meetpennen zijn niet belangrijk. Ook zonder waterdetectie wordt er met tussenpozen even gepompt. Er moet dan wel voldoende natte was aanwezig zijn en het nodige geduld om op de periodieke aansturing te wachten.

Daar heb ik nog nooit van gehoord, staat ook niets over in de service doc.

Lampje45, wat EricN zegt staat misschien niet in Service doc, maar is op werkelijkheid gebaseerd. De Machine controleert alleen of water wel weggaat met meetpennen, maar heeft geen invloed op tussenpozen te gaan pompen. Ik weet na 3 pogingen dat water word gedetecteerd geeft machine alarm en staakt..

4 Ohm over de contacten is vreemd?? waar staat dat?? 280 K Ohm in schoon water is normaal, in condenswater zal dat lager zijn.

contactpunten van niveau controle is zeer schoon.
app geeft geen melding maar duurt lang voordat was droog is en geen water
bovenin waar het hoort.
hoelang moet je minimaal draaien voordat je zeker weet dat pomp zou moeten werken?

Als het lang moet drogen gaat er eerder iets met het warmtepompsysteem mis zijn. Een warmtepompdroger draait sowieso mimum 2 uur voor een droogbeurt dus ik weet niet wat jij lang drogen vindt?

Hij pompt toch zeker iedere 10 minuten.

Als na 2 uur drogen er onder de pomp nog steeds evenveel of even weinig water staat gaat het een condensatieprobleem zijn. Condensor verstropt (kun je niet aan zonder volledig te slopen) of gastechnisch probleem (bv gas weg)

je kan condensor er gewoon uittrekken aan voorkant.

Op zondag 1 september 2024 19:14:58 schreef smd:

4 Ohm over de contacten is vreemd?? waar staat dat?? 280 K Ohm in schoon water is normaal, in condenswater zal dat lager zijn.

In bericht nr 1 van TS

Op zondag 1 september 2024 23:25:29 schreef gerard1:

Warmtepomp met een losse condensor?

Lijkt me erg handig, maar helaas.

Op zondag 1 september 2024 19:14:58 schreef smd:
Lampje45, wat EricN zegt staat misschien niet in Service doc, maar is op werkelijkheid gebaseerd. De Machine controleert alleen of water wel weggaat met meetpennen, maar heeft geen invloed op tussenpozen te gaan pompen. Ik weet na 3 pogingen dat water word gedetecteerd geeft machine alarm en staakt.

Is dat dan alleen bij Bosch-Siemens?

Op maandag 2 september 2024 01:33:12 schreef Lampje45:
[...]

Is dat dan alleen bij Bosch-Siemens?

Voor zover ik weet bij ELK merk.

Op zondag 1 september 2024 23:25:29 schreef gerard1:

8)7

Zonder de gasleidingen door te knippen? Je bedoelt waarschijnlijk de verdamperfilter?
Als je de bodemschaal er uit neemt kan je mss met een klein spiegeltje naar de condensor kijken... Wel handig bij dit model.

[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]

Is vermeld type wel juist dan?? Een warmtepomp droger kan NOOIT een condensor er uit getrokken worden, wel het filter.

Maar jou klachtomschrijving is dubieus, droger droogt niet en water word niet omhoog gepompt: Met andere woorden, droger doet het niet?? worden de leidingen koud / warm van verdamper/ condensor??

Vermoed een condensdroger waar je de warmtewisselaar kan uittrekken aan de voorkant om schoon te maken.

WP model met verwijderbare opvangschaal.

de condensor kan er niet maar ziet er schoon uit.
ik heb water bij pomp gevuld en droger met 2 natte handdoeken laten draaien
na 5min. gaat pomp draaien dus oke.
de vrouw saboteert de boel, als die gaat drogen dweilt ze bij condensor water weg en klaagt dat dat er geen water bovenin opvang komt.
klacht moet dus zijn: drogen duurt te lang.
ik heb de rechter zijkant los gehaald en daar zit veel stof.
bij ventilator zit sleuf onder ventilator dicht met stof.
alles schoongemaakt en ventilator draait.
ik zie radiator waar hij zijn warmte kwijt kan, leidingen koud gaat naar
condensor.
linkerkant ook eraf gehaald en schoongemaakt maar daar zit niets.

Ahh OK, wat is droogtijd? Volle lading van 8 kg met 1400 RPM gecentrifugeerd duurt ongeveer 2,5 uur max..

Op dinsdag 3 september 2024 21:49:53 schreef gerard1:
de condensor kan er niet maar ziet er schoon uit.
ik heb water bij pomp gevuld en droger met 2 natte handdoeken laten draaien
na 5min. gaat pomp draaien dus oke.

Dat kun je niet zien of de ruimte onder de condensor schoon is.

Dus OK is hij zeker niet. Ook dat het 5 minuten duurt voordat de pomp gaat lopen voorspelt weinig goeds.

Dus begin eens met de filters eens een nacht in de azijn laten weken.
Zet de ruimte onder de condensor zo vol mogelijk met een sop met allesreiniger in de week voor een nacht.

Want er ligt heel wat prut vaak opgedroogd op de bodem.

Demonteer de pomp en vlotter zet daar een natzuiger in en spuit de condensor vanaf de voorzijde eens rijkelijk met heet water.

Een Westfalia Pijpreiniger is daar uitstekend geschikt voor.

En sta er niet raar van te kijken dat je dit 30 liter heet water gaat kosten