Een van mijn accus (staan er 2 parallel), waar alles in de boot door wordt gevoed, is bloedheet.

Ik was mijn handen aan het wassen en ineens slaat de pomp af. Blijkt boardnet "1" geen stroom te krijgen. Boardnet "2" wel.
Na het eten de accu-ruimte open gemaakt en de bovenste accu blijkt bloedheet te zijn (in de 80). Snel de polen losgemaakt en de accu buiten gezet. Na 30 minuten 75 graden, Nu een uur later is hij 69 graden. Spanning 10,77V.

Met de hete accu verwijdert doet net "1" het gewoon ook weer.

Het vreemde, Er zijn 2 stroom netten. Het ene, door de vorige eigenaar aangelegd) viel dus uit (alleen de waterpomp stond daarvan aan), het andere (door mij aangelegd) bleef gewoon werken. Beide zitten op de zelfde accus. Totale stroomafname beide netten is 1 tot 2A wat klopt met wat er aangeschakeld is. Er is dus niks mis met een verbruiker.

De bedrading was gewoon koud.

Gemeten zonder hete accu: Totale spanning 13,4V met lader aan (13A). Accuspanning zonder lader maar met nog iets van 500mA via de mppt is 12,66V. Lader open klem iets van 14,6V. Ik heb voor de zekerheid de lader nu even afgekoppeld. Ik wil eerst de temperatuur daar lager hebben en zeker weten dat het niet aan het boardnet "1" ligt.

Er is blijkbaar 1 cel kortgesloten in die accu, de lader zal waarschijnlijk zijn volle 13A door die short aan het pompen zijn geweest, maar voor een 180Ah accu lijkt me dat niet veel. De laderdraad (1,5mm) was gewoon koud. Ik vind het heel eng dat zo'n accu blijkbaar uit zichzelf zo heet kan worden.
Komt dat vaker voor ?

Accu: april 2020, Tensotrax gold series, sealed 180Ah, semi trax, M.F.

Eerst volgende project wordt dus een temperatuur alarm en iets van connectors tussen klemmen en boardnet zodat ik ze gelijk veilig kan afkoppelen.
Ik ga morgen 10 dagen zeilen (met een andere boot) dus ik vind het niet zo'n lekker idee dat zoiets kan gebeuren (er staan 3 dezelfde accus) Ik laat de lader dus maar uit staan.

bekend probleem dit, parallel staande accu's waar er 1 een cel van heeft die in sluiting valt. dit vormt een belasting voor de andere accu(s) en lader en word zo een weerstand en gaat stevig opwarmen. door die hoge temperatuur nekken meer cellen en zo gaat het hele 12V net plat. heb dat 1x gehad en sindsdien elke accu apart gezekerd zodat die laadstroom ook begrensd is.

ik zou zeggen, reken je niet rijk met die nog goede accu. want die komt ook aan de beurt. beste is 2 nieuwe nemen zodat je met gelijke accu's werkt.

edit: de agm waar ik het bij heb gekregen was 10+ jaar oud en stond al een tijd nogal bol. van de capaciteit was nog ruim de helft over dus bleef deze nog ( mede omdat ik nog geen opvolgers had ) denk 1 maand na die test lag de accu dus in sluiting, rook het naar rotte eieren.

paar weken terug ging een andere agm eruit, de laadstroom meter in mn systeem gaf al een tijd aan dat er een 400mA laadstroom bleef lopen. dat zat in 1 accu, anderen uit die batch zijn al geruimd voor die reden. er waren er zelfs zo slecht geworden dat de behuizing was gesmolten door de oververhitting, steeds bij de cel waar de sluiting zat. dit was niet bij mij, zo kwamen die van een klus terug met andere rommel. de lader was er 1 met temperatuur compensatie, welke ik hier heb ingebouwd. sensor tegen de accu geplakt. de laadspanning was best hoog origineel, die heb ik afgeregeld op 13,4V.

Op vrijdag 6 september 2024 19:12:12 schreef fred101:

Komt dat vaker voor ?

Helaas ja, Dat ik bij de brandweer zat hoorde ik dit vaker. Details hoorde ik echter nooit. Veel mensen begrijpen het 1 defecte cel niet helemaal goed. Jij kunt in elke geval snappen wat er mis is gegaan. Je weet alleen niet of er iets met die accu was (productiefout, keertje laten vallen)

Eerst volgende project wordt dus een temperatuur alarm en iets van connectors tussen klemmen en boardnet zodat ik ze gelijk veilig kan afkoppelen.
Ik ga morgen 10 dagen zeilen (met een andere boot) dus ik vind het niet zo'n lekker idee dat zoiets kan gebeuren (er staan 3 dezelfde accus) Ik laat de lader dus maar uit staan.

En een H2 gas monitor en een goede ventilatie maken, zodat er door een vonk bij het afkoppelen ook niets mis kan gaan. En als je een paar dagen weg gaat accu's helemaal afkoppelen en de ruimte blijven ventileren.

Bootjes blijken betrekkelijk vaak te ontpoffen. Meestal door een probleem met de gasinstallatie. Bootjes zijn redelijk gasdicht. Anders zinken ze immers. propaangas, butaangas en koolmonoxide zijn zwaarder of even zwaar als lucht. het blijft dus lekker goed in de redelijk gasdichte romp van het schip hangen. Ventileren is dan ook moeilijker. Waterstof is veel lichter en wil erg graag omhoog ontsnappen. In het dek en kajuit zitten redelijk veel openingen voor luiken en ramen enzo. Waterstof kan dus redelijk makkelijk weg als ze open staan tenminste. En als je een raam opent is eventueel opgehoopt waterstofgas ook vrijwel gelijk weg. Waterstof zou ondanks zijn grotere explosieve kracht en hoge verbrandingssnelheid misschien minder gevaarlijk kunnen zijn. Het is ook niet giftig of ongezond voor mensen. Je moet alleen niet je accu's in zo'n klein pestkastje in het vooronder gaan zetten. Daar kan de damp wel blijven hangen en dus gevaarlijk worden als je een kabeltje gaat lostrekken.

Accu's brandstof tanks, gasflessen, het blijft een berg energie op een kleine plaats en dus gevaarlijk. Het beste kun je dit soort dingen misschien op aan dek bewaren.

Ik heb in ieder geval geen gas aan board :-)

Als ik terug ben dan ga ik de hele bedrading overnieuw doen. Niet dat die nu het probleem was maar de vorig eigenaar heeft er een zooitje van gemaakt. Niks gelabeld, geen hoofdschakelaar, ook geen zekeringen tussen de accus. Er zitten minstens 10 draden op de pluspool.

Ik ga een mooi paneel maken met een dinrail met kroonsteen blokken, een hoofdschakelaar per accu waar ik vanuit de kajuit bij kan, etc.
Dan die spaghetti van tape en afsplits-blokjes, chinees draad, verkeerde kleuren etc vervangen en alles labelen, naar die dinrail en de boel in zo'n dikke grijze goot leggen. Eens kijken of mijn lader een temperatuur sensor aansluiting heeft. Zo niet dan bouw ik zelf een beveiliging (Met een pieper en relais ofzo)

Testman, hoeveel ampere gebruik jij qua zekeringen.

Op vrijdag 6 september 2024 20:57:02 schreef fred101:
Ik heb in ieder geval geen gas aan board :-)

Eens kijken of mijn lader een temperatuur sensor aansluiting heeft. Zo niet dan bouw ik zelf een beveiliging (Met een pieper en relais ofzo)

Testman, hoeveel ampere gebruik jij qua zekeringen.

gezien de accu's hier allerhande capaciteit hebben, en er toch 10+ bijelkaar staan heb ik 10A inzitten. waardoor er totaal genoeg beschikbaar is. de accu's zijn verdeeld over meerdere strengen met anderson stekkers welke op de hoofdverdeler weer met 20A per streng gezekerd zijn. dit zijn zgn 10,5x30 dinrail zekering houders van phoenix welke ook als schakelaar fungeren, handig oa als je wilt opzoeken waar laadstroom heen lekt.

mn oude lader was gemaakt met een dikke schottkey diode, laadspanning accu's was net lager als de spanning welke de systeemvoeding leverde, zo nam de accu vanzelf over als de systeemvoeding uitviel. nadeel was een lader die langzaam aan te krap werd. toen kwam ik deze lader/voeding tegen, heb er zowel 12 als 24V versies van. levert 12A laadstroom, welke parallel aan de voeding ook de accu's heeft staan. ook zaten er pcb's bij met instelbare onderspanning pot. vije contacten. nu sturen die een led aan, en 1 contact schakelt bij lage onderspanning de lasten af. later heb ik er ook een regelaar opgezet welke via een zonnepaneel de accu's laad overdag, middels een schemerschakelaar en stevig DC relais schakelt het dan vanzelf over naar systeemvoeding.