Ik heb een Philips variac van 3A. Ik heb deze in een spanningsslof zitten en schakel die tegelijk aan met de apparatuur op de foto. Maar die staan wel allemaal uit.

Wat er nu gebeurt, is dat de hele groep uitschakelt. Een keer zelfs met aardlekschakelaar erbij. Terwijl de variac slechts 3A is. Ik heb ook niets erop aangesloten zitten. En het gebeurt ook als hij op 0V staat, het lijkt me de inschakelstroom.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit normaal of is er iets met de zekering mis? Die inschakelstroom kan toch niet zo groot zijn?

Lijkt mij dat er iets mis met de variac zelf, kun je een isolatie meting doen ?

In de het uitbouwtje waar de voltmeter in huist zit linksboven iets wat een automatische zekering kan zijn of is het drukknopje ?

Toch denk ik dat het gewoon de inschakelpiek is die de zekering eruit gooit.

Kan je de 230V voeding niet aansluiten op 0 Volt en 262 Volt, dat verbetert de situatie.

Het alternatief is een C of D automaat of
een systeem dat de inschakelstroom dempt (vb een weerstand die kortgesloten wordt door een tijdrelais of een na-ijlend contact.

Als ik de groep aanschakel met de variac al aan is er geen probleem. Hij regelt goed. Het is puur het inschakelen. Het is een geïsoleerde variac. Met een multimeter (Keithley 2000) meet ik oneindig tussen primair en secundair.

DC primaire weerstand is 1.6 Ohm, secundair 1.5 tot een 5 Ohm afhankelijk van de stand.

Mag een automaat gewoon vervangen worden door een C of D type? En waarom wordt dat dan niet standaard geplaatst?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (15%)]

Wat gebeurt er als je alleen die variac op de slof zet als test?
Dan zou een timer er tussen kunnen helpen die de variac een oaar seconden later start.

Automaat vervangen door een C of D type mag alleen als
- er een kortsluitberekening gemaakt wordt en de optredende kortsluitstroom is nog hoog genoeg om de C of D automaat in geval van kortsluiting uit te laten schakelen.

duiding :
In een automaat zit een magnetisch en een thermisch deel dat de automaat laat uitschakelen. Men kan de uitschakeldrempel van het magnetische deel van de automaat kiezen bij aankoop van een automaat. Een automaat met een B curve zal (magnetisch) sneller uitschakelen dan een automaat met C of D curve.
B curve = 3 tot 5 keer de nominale stroom van de automaat
C curve = 5 tot 10 keer de nominale stroom van de automaat
D curve = 10 tot 20 keer de nominale stroom van de automaat

Als de kring waarop je variac staat heel "lang" is, de voedingsspanning toevalling slechts 218 Volt is, en de weerstand van je kring al hoger is omdat het toevallig 35°C is in de zomer en je gebruikt een D16 automaat,
zou het kunnen dat in geval van kortsluiting, de kortsluitstroom te laag is en de D16 automaat niet snel genoeg uitschakelt. Het gevolg is dat de draden in de muur nog warmer worden en er brand ontstaat.
Dat wil je niet.
einde duiding

Het kan ook perfect mogelijk zijn dat de Nederlandse tegenhanger van het AREI verplicht om een B automaat te plaatsen.

Ook moet je nog met selectiviteit rekening houden de D16 automaat mag niet als gevolg hebben dat nu je hoofdzekering er uit gaat.

Dus een ja/nee antwoord geven is moeilijk.

Op zondag 15 september 2024 22:26:26 schreef Hoeben:
Als ik de groep aanschakel met de variac al aan is er geen probleem.

Wat bedoel je met de variac er al aan? Het maakt toch geen verschil of je hem met de groepsautomaat inschakelt of met de schakelaar op de slof?

Op zondag 15 september 2024 21:41:35 schreef Hoeben:
Ik heb een Philips variac van 3A. Ik heb deze in een spanningsslof zitten en schakel die tegelijk aan met de apparatuur op de foto. Maar die staan wel allemaal uit.

Wat er nu gebeurt, is dat de hele groep uitschakelt. Een keer zelfs met aardlekschakelaar erbij. Terwijl de variac slechts 3A is. Ik heb ook niets erop aangesloten zitten. En het gebeurt ook als hij op 0V staat, het lijkt me de inschakelstroom.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit normaal of is er iets met de zekering mis? Die inschakelstroom kan toch niet zo groot zijn?
[bijlage]

Het is een bekend probleem. Ook met een zware ringkerntrafo’s komt het voor. Gewoon te hoge inschakelstroom. Met een automaat met een C of D karakteristiek kun je het oplossen.
Ik heb dezelfde regeltrafo. Voor de werkplaats groep gebruik ik een ouderwetse smeltveiligheid van 16A.

KlaasZ: Dat zou je verwachten, maar met de groepsautomaat aanschakelen werkt wel.

En met de spanningsslof met de variac erin aanschakelen werkt niet.

Zonder variac gaat alles goed.

Een deel van je meetstapel zal een SMPS voeding met standby hebben, die worden dan niet van het net geschakeld. Opgeteld met je variac is die piek dan te hoog.

heb jaren terug een 8A versie van die philips gehad, die had dit ook. ofwel sluit je de variac op 260V aan in het deksel ofwel inschakelen met de regelknop op 0V, meen dat dat ook hielp.

Ha Hoeben,

Ik heb ook een regel trafo 10 Amp. een lamp er tussen is voldoende om te begrenzen.
Dat het inschakelen bij de meterkast wel werkt is de obstructie die je teweeg brengt door dat je vinger/duim niet snel genoeg weg is.....
Nu moet ik wel even kwijt dat (misschien voor de test) je meetapparatuur qua netsnoeren op deze wijze niet echt professioneel uitgevoerd is :o

Groet,
Henk.

Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al, alleen geloof je het nog niet.
Ja, van deze dingen kan de inschakelstroom behoorlijk hoog zijn, zeker als je op het verkeerde moment schakelt.
3A bij 260V is toch zomaar 780VA

Oplossing:
Een inschakelvertraging voor de variac, dat kan zo simpel zijn als een flinke NTC. Extra luxe is een NTC de je overbrugd met een relais.

Extra luxe is een stekkerblok dat elke aansluiting individueel een voor een met een vertraging van 200mS aanschakelt middels een solidstate relais. :P

Wordt deze groep alleen voor de spanningsslof met variac en meetapparatuur gebruikt of zitten er nog meer vebruikers op ?

Type C of D automaat is afhankelijk van langste lengte installatiedeel dat deze moet beveiligen en natuurlijk ook het aantal mm².
Bij sluiting moet de weerstand laag genoeg zijn om de automaat te laten trippen.

Dat apparaatje wat @redguuz aangeeft is ook een prima oplossing.
Maar ik denk, zoals ik al aangaf, dat een simpel timertje wat de variac een paar seconden later inschakelt ook al werkt.
Even testen, zet de slof aan zonder de variac, steek dan de steker er in.
Blijft de groep aan dan is een timertje al genoeg.

Op zondag 15 september 2024 23:01:00 schreef Hoeben:
Dat zou je verwachten, maar met de groepsautomaat aanschakelen werkt wel.

Dat lijkt me ook logisch: bij aanschakelen automaat geef je de automaat een extra handmatig 'zetje' om 'm aan te laten...

Vaak is een relais ertussen al genoeg (geeft meestal iets van 10mS vertraging.)
Ik doe dat ook met zwaar belaste SMPS'sen: de 12v uitgang schakelt een relais, en dat schakelt op zijn beurt de rest van de verbruikers aan...
(de verbruikers worden dan pas aangesloten als de voeding stabiel is opgestart)

Seconden is niet eens nodig, het gaat maar om de eerste paar doorgangen, mijn variant schakelt in iets van 200ms of iets in die richting.

Mijn brouwsel lijkt op deze constructie:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Maar dan met twee 10R NTC's in plaats van weerstanden.

[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]

Collegae,
Ondergetekende heeft bij zijn elektronicahoek een variac ( Philips) 8A voorafgegaan door een veiligheidstrafo ( 3600W).
Bij inschakelen van de variac onmiddelijke afschakeling door de automaat met B karakteristiek.

Na onze verhuizing van een installatie met smeltpatronen naar een met automaten.
Opgelost door een automaat met C karakteristiek te plaatsen; simpel toch.

Nog een andere gedachte, die mij hier is gegeven voor een situatie als door collega Plof gegeven: Het plaatsen van dikke NTC’s voor beide trafo’s.
Helaas door omstandigheden niet meer in praktijk gebracht.
Het starten van de variac in de nul stand werkt al voldoende.
Regeltrafo en scheidingstrafo zijn hier beiden van het 5A type.

@Pieter,
De automaat vervangen is een beste oplossing als je het ding alleen daar gebruikt. Maar als het ding wel eens ergens anders in huis terechtkomt, of zelfs mee op stap gaat dan is het wel zo fijn als daar ook de zekeringen er in blijven ;)

@Eric,
Zonder belasting maakt het niet uit waar de loper van de variac staat, deze is dan immers nergens mee verbonden. Tenzij je de scheidingstrafo NA de variac hebt zitten.

Ik heb bij mijn constructie een tweede relais in serie met de loper staan om voor het geval dat er wel belasting mocht zijn die ook pas mee wordt ingeschakeld als de NTC's overbrugd zijn.
De relaisspoelen staan in serie, en over het loper relais staat een extra C-tje om die iets te vertragen.

De relais worden gevoed van de spanning na de NTC's, dat zorgt er ook al voor dat die pas kunnen schakelen nadat er echt spanning over de variac staat.

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar een belasting aan de uitgang van de variac vermindert de inschakelstroom.

Jaren geleden had ik een 22A variac van Philips, zo een met drie stroomfnemers aan de zijkant, die was ook niet in te schakelen. Een normale 16A zekering tripte vlot. Ik heb toen een NTC in de aansluitleiding gezet en het probleem was over. Een Juiste NTC heeft een restweerstand van ca 0,1 Ohm. De spanningsval over die weerstand is te verwaarlozen, nl 2,2 Volt.

Zo te zien zijn mijn keuzes ofwel relais met elektronica of een NTC. Waar ik allebei wel achter kan staan.

Er is wel wat ruime om iets in te bouwen, alleen gaat die NTC natuurlijk wel warm worden, 2.2V * 3A = 6.6W.

Jammer dat die circuit breaker secundair zit, die kan zo niets met de inschakelstroom.