brains
Special Member
Gisteren viel de tv bij mijn broer ineens uit.
Hij wilde wisselen van chromecast naar decoder met de ab via imput. Het beeld werd zwart en hij had nog geluid. Hij heeft hem toen uitgezet en daarna wilde de tv niets meer aangaan.
Als je hem aanzet via ab of knop op de tv zelf dan knippert even de standby led en gaat daarna uit. En nooit is er beeld en of geluid.
Ik vermoed dat de tv in protectie gaat.
Decoder werkt verder ok want hij gebruikt nu mijn reserve tv.
Nu heb ik het vermoeden dat de heel klassiek een of meerdere backlight leds het begeven hebben.
Schijnt vaak genoeg voor te komen bij lg tv's van deze leeftijd als me goed herinner. (en andere merken ook geloof ik)
Het was mij ook al opgevallen toen hij nog werkte dat er een witte vlek was in de tv. En als goed gelezen heb hier in topics betekend dat er een lens van een led is afgevallen.
Mijn broer is gewend aan deze tv en zou graag hebben dat hij weer gerepareerd wordt als dat zou kunnen.
Mijn eerste stap zou zijn meten of de spanning bij de backlights in orde is. Ik heb al een service manual gedownload maar kon daar niet vinden wat die spanning zou moeten zijn. Maar kan prima zijn dat ik er overheen kijk 
Weet iemand toevallig wat ongeveer die spanning moet zijn?
Ik heb ook een led tester voor tv backlights dus ik kan ook de leds eens testen.
Maar ik vermoed dat de backlights kapot zijn en vervangen moeten worden.
Ik heb nog nooit de led backlights vervangen van een tv maar eens moet de eerste keer zijn 
Maar als ik online filmpjes bekijk moet dat voor mij te doen zijn. Je moet gewoon heel voorzichtig te werk gaan en scherm goed beschermen.
Ik heb ook gekeken of ik partnummer kon vinden in de servicemanual voor de backlight maar kon ze niet vinden.
En samsungonderdelen.com kent het modelnummer niet, daar ga ik wel eens naar toe om meer info te vinden, niet om te kopen.
Ik zat zelf te denken omdat de tv al 10 jaar oud is om voor een simpel setje van aliexpress te gaan. Maar moet wel de juiste weten te vinden want er staan er voldoende op als ik zoek met dit typenummer. Wat is jullie ervaring daarmee?
Meten of de backlight spanning in orde is kan ik op korte termijn doen. De leds vervangen kan ik pas over een week of anderhalf doen i.v.m. tijd. En ik moet een plek vinden waar ik binnen zo'n grote tv kan open maken.
Helaas zal open maken, bekijken welke ledstrips erin zitten en dan pas ledstrips bestellen lastig zijn. Ik heb geen plek waar het 1 a 2 weken open kan blijven liggen.
Dus heeft iemand toevallig al eens dit type onder handen gehad en kan mij vertellen welk nummer op de pcb staat en of welke opstelling de ledstrips zijn?
Alvast bedankt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mijn eerste stap zou zijn meten of de spanning bij de backlights in orde is.
De eerste stap moet optische controle zijn en daarna het controleren van de voeding op hoogte spanning en rimpelspanning zijn.
Als de voeding niet goed is werkt niks goed of optimaal of gewoon niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de spanning over de backlight na inschakelen zeer kort opkomt, is de kans aanwezig dat het aan de backlights ligt. Hoe hoog de spanning is, staat meestal ergens op de voedingsprintgedrukt. Je kan dan inderdaad ook even de andere spanningen meten. De enige spanning die je in deze toestand waarschijnlijk betrouwbaar kunt meten, is de standbyspanning dus de toegevoegde waarde is niet supergroot.
Ik denk dat het niet zo'n gek idee is om de backlight tester te gebruiken, maar ook dan geen 100% uitsluitsel.
Een belastingsweerstand aansluiten in plaats van de backlights is waarschijnlijk de betrouwbaarste testmethode, moet je alleen wel de spanning en stroom weten om die uit te rekenen.
brains
Special Member
Ik ga er vanuit dat hoogstwaarschijnlijk niet de voeding is. Hij viel gewoon uit tijdens wisselen van kanaal. Hij gaat nog aan en daarna schakelde hij weer uit. En feit dat ik al een lichtvlek had en de bekende problemen met led backlights acht ik wel de kans groot dat het de backlight leds zijn. Maar voedings probleem is zeker niet uit te sluiten en meten is weten
Plus optisch kijken en neus gebruiken! Als er een typische geur van omplofte electronica hangt dan weet je ook dat er mogelijk ergens magische witte rook is ontsnapt 
Ik denk dat ik de led spanning moet meten met zowel de leds aangesloten als los toch? Ik vermoed dat als de tv in protectie gaat ivm defecte leds dit niet gebeurd als ik de leds los neem?
Met de ledtester kan ik al zien zonder het scherm te ontmantelen of de leds nog branden. Individuele leds kan ik testen als scherm open zou liggen als extra om zeker te zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat dat een goede gedachtengang is.
Bij een toestel dat tijdens gebruik stukgaat kun je altijd kijken of het mankement terug te redeneren is. Dat zou hier kunnen. Vaak knippert de backlight of verandert deze van helderheid bij het wisselen van ingangen. Dat kan net een laatste zetje geweest zijn.
Een andere mogelijkheid is firmware (flashchip stuk), maar dan zou ik eerst de backlight uitsluiten en daarna eventueel nog de voeding, beginnen met de simpele zaken. De truuk met de weerstand is voor de backlight een heel bekende maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee.
De backlight leds staan in serie..1 of 2 defect wil ik nog wel overbruggen.Met een multimeter kan je zien of de leds nog heel zijn, in de ohmstand gaan de leds oplichten.. (wel apart doormeten).
brains
Special Member
Ik ga eens een gaatje in mijn agenda moeten zoeken en dat zal niet gemakkelijk zijn voor komende dagen.
Zeker omdat ik nog steeds geen vast werkhokje, plekje heb.
Anders was de tv al open gegaan en was ik er aan begonnen.
backlight en voeding wil ik nog wel naar kijken. Maar problemen met firmware en flashchip dan zou het over en uit zijn voor mij i.v.m. mijn te beperkte kennis op dat vlak.
Ik duim dus voor backlight problemen 
@ mel.
Ik weet dat de leds hier in serie staan. Ik "speel en knutsel" wel wel graag met allerlei varianten van ledverlichting. Meestal goedkope gevalletjes uit de electrobak maar geeft me wel plezier 
Voor testen van leds heb ik al een paar jaar geleden een handig tooltje aangeschaft, een led tester. (1ste foto) Voor voornamelijk gebruikt juist om led backlights van tv's te testen maar werkt ook prima voor allerlei andere ledverlichting. Al veel plezier van gehad.
Zal hem nu voor het eerst gebruiken waarvoor ze meestal verkocht worden.
Ondertussen ook een foto kunnen maken van de typesticker. Misschien weet iemand welk model backlight leds erin zitten aan de hand hiervan.
Leds overbruggen ga ik niet doen. (tenzij voor korte test misschien) Kans dat er meer defect gaan en ding weer helemaal open moet. En daar heb ik geen zin in, teveel werk. Een nieuw setje kost niet veel op ali 9-13 euro dus ga het mezelf simpel maken 
Hallo @Brains
Hoe is dit gegaan?
Gelijkaardige situatie met zelfde type TV.
Had eerst een kapotte capacitor op het power boardje. Bordje vervangen maar nog steeds 3x knipperende LED. Ik vond online vaak de verwijzing naar kapotte backlight en botste zo ook op jouw forum post.
Gelukt met het AliExpress setje? Ik overweeg nog hetzelfde te proberen.