Klik aan klik uit AMU-500 op 5V (als input voor Arduino GPIO)

Ik ben dit tegengekomen:

Klik aan klik uit voor 12V

waarin @Ratman aangeeft dat een ACM-1000 (niet meer leverbaar) het met een kleine wijziging ook doet op 12V, afgezien van het relais dat dan vervangen moet worden door een 12V exemplaar.

Nu heb ik reeds een AMU-500 besteld die ik vandaag of morgen binnenkrijg.

Ik hoop dat deze niet fundamenteel verschilt qua voeding van de ACM-1000 en vroeg me het volgende af: Als ik de condensator/gelijkrichter/zener bypass en daar 5V op zet ipv 24 of 12, is er dan kans dat dit uberhaupt nog gaat werken? Ik begrijp uiteraard dat zekerheid daarover niet op voorhand te geven is zonder het circuit te hebben onderzocht.

In het gelinkte topic wordt gewag gemaakt van een HA17358 opamp die volgens @ymoona op 32V werkt maar dat is volgens de datasheet een maximum rating en verder staat daarin 'Wide range of operating supply voltage and mono power source operation is possible.' maar ik zie geen minimum staan. Mag ik aannemen dat als deze of een vergelijkbare opamp ook in de AMU-500 zit dat die het dan waarschijnlijk gewoon prima doet op 5V?

Wat het relais betreft, ik zou er neem ik aan ook een 5V relais in kunnen zetten maar aangezien ik het alleen maar wil aansluiten op een GPIO pin van een Arduino is dat hele relais eigenlijk niet nodig. Is er iets op tegen om de stuurstroom/spanning voor het relais direct (of met bijv een 1k weerstand ter beveilging in geval van misconfiguratie van de pin als output) op een GPIO pin van een Arduino kunnen aansluiten als input?

De AMU-500 is binnen en ziet er van binnen zo uit:

Als ik links die gelijkrichter eruithaal en een directe verbinding maak met de oorspronkelijke 230V L en N aansluitingen die daarmee de rol van 5V input krijgen en rechts het relais eruithaal en de spoelaansluiting van het relais naar de normaal gesproken geschakelde uitgangsterminals voer (weet niet of ik het goede pinnetje heb ingetekend qua plus of min):

gaat dat dan mogelijk werken om daarmee een GPIO pin aan te sturen? Of zit ik er helemaal naast?

Er zit bijna altijd een 24v relais in: dat gaat op 5v natuurlijk niks meer doen...

Ik wil het relais er helemaal uithalen en de aanstuurspanning van 5V direct naar een GPIO pin van een Arduino sturen (evt. met een 1k weerstand ertussen voor het geval de pin per ongeluk eens als output is geconfigureerd). Het relais op zich is dus niet meer relevant want niet meer aanwezig.

Kan wwarschijnlijk werken, ik zou liever een compleet 12v ding nemen voor een paar euri...
https://nl.aliexpress.com/item/1005005470940921.html

(nu ben ik ook niet echt een KAKU aanhanger, ik heb er alleen slechte ervaringen mee...)

kan zeggen dat ik al een best aantal pirren, actoren en wat niet heb omgebouwd naar andere werkspanningen, sommige zijn niet aanpasbaar maar het merendeel wel. het begint dan uiteraard met meten wat de benodigde werkspanning voor de elektronica is. de elco na de brugcel DC meten dus. zit er een spanningsregelaar achter die nog een vaste 5V of 12V uitstuurt dan weet je genoeg.

Na de gelijkrichter en ook op de Elco meet ik 26V. Op de beide polen van de spoel van het relais staat diezelfde 26V als het relais is uitgeschakeld en volgens mij is dat het enige waar die 26V direct voor gebruikt wordt. Als het relais inschakelt (contact maakt) dan wordt de rechter aansluiting die ik op mijn plaatje heb aangeduid met -> Arduino GPIO (via 1K) naar nul getrokken (de nul na de gelijkrichter).

Er moet nog een spanningsregelaar zijn want die ICtjes werken natuurlijk niet op 26V maar waarschijnlijk gewoon op 3V net als hier maar ik kan niet zien welk van die smd componentjes de spanningsregelaar is, ik kan het opschrift niet eens lezen en ik ben niet bekend genoeg met capacitive droppers in de praktijk om een educated guess te kunnen doen waar die exact zou moet zitten.

Maar goed, die spanningsregelaar kan ipv 24V ook vast wel 5V naar 3V omzetten, of niet? In dat geval kan ik dus volgens mij na die gelijkrichter er gewoon de 5V voeding op zetten die de Arduino ook krijgt en de ground waar de rechter pin van de relais-spoel naartoe wordt getrokken is dan ook de ground van de Arduino, terwijl op de linker pin dan als het goed is constant 5V komt te staan. Daarmee is de logica geinverteerd maar dat doet er niet toe.

Ik vraag me alleen of of ik misschien die gelijkrichter erin moet laat zitten en de GND/5V op de ingang daarvan aansluit, heb ik meteen een beveiliging tegen verkeerd om aansluiten, al wordt de HIGH spanning die de Arduino dan krijgt natuurlijk iets (0.6V?) lager maar dat is hoog zat om als HIGH gezien te worden. Vraag me alleen af welke componenten ik dan precies mmoet overbruggen in dit circuit; in ieder geval die limiting condensator natuurlijk.

Tenzij er nog iemand een probleem ziet ga ik dit (hopelijk) van het weekend gewoon maar eens proberen. Misschien zet ik wel gewoon 5V op de N/L ingang en dan meet ik tot hoever die komt en als het ergens stopt dan overbrug ik die component gewoon.

Nou ik heb blijkbaar iets verkeerd gedaan en/of ik begrijp iets verkeerd.

Eerst alleen de condensator overbrugd en dan krijg ik aan de ingang van de gelijkrichter netjes 5V. Aan de uitgang kreeg ik iets van 3.4V wat natuurlijk komt door de twee diodes in de gelijkrichter waar het doorheen moet. So far so good.

Toen heb ik toch ook maar de gelijkrichter verwijderd en overbrugd (goed gelet op de polariteit) maar nu meet ik als ik er een gestabiliseerde 12V voeding aan hang nog maar iets van 0.8V, van aansluitterminals tot waar de brug zat en over de elco.

Dit leek toch een simpele aanpassing dus wat kan ik nu verkeerd gedaan hebben? Ik heb op iets van 375 graden gesoldeerd en steeds net lang genoeg om de soldeer te laten vloeien, denk 1.5 seconde of korter, misschien iets langer bij die condensator. Kan ik toch al een componentje na die gelijkrichter hebben doorgebrand oid?

De print ziet er nu zo uit:

Dit is wel een behoorlijke tegenvaller. Zou dit nog te fixen zijn en enig idee hoe?

De seriecondensator begrensde de voedingsstroom van de schakeling door zijn reactantie.

Daar die nu weg is komt de volle spanning erop en is waarschijnlijk het circuit met de zenerdiode opgeblazen. (omdat de stroom veel te hoog was)
Met wat geluk heeft alleen de zener sluiting, maar er kan ook meer gesneuveld zijn...

Als je er de eerder genoemde 5v op had gezet was alles waarschijnlijk goed gegaan, maar met 12v niet...

Ik weet niet echt veel over capacitive droppers en zeners maar over die elco (na de seriecondensator en de gelijkrichter) staat in het oorsponkelijke ongewijzigde circuit zoals gemeten 26V DC. Ik snap niet echt hoe ik componenten achter de gelijkrichter kan opblazen door daar direct 12V op te zetten; die zener moet dan toch ook een 26V exemplaar geweest zijn?

Ik heb hoe dan ook wel het idee dat ik iets opgeblazen moet hebben en een zener kan volgens mij geleidend worden als die wordt overbelast en dat zou volgens mij kunnen verklaren wat ik meet dus je zult wel gelijk hebben dat die zener aan gort is, maar ik snap dus niet waarom.

Een Zener zou in een capacative dropper parallel moeten staan met de elco als ik het goed heb als spanningsregelaar, dus de zener is dan toch de omcirkelde component hieronder?

Kan ik die zener gewoon verwijderen zoals @Ratman hier suggereert? Als ik inderdaad goed begrijp wat de rol is van die zener dan zou dat volgens mij inderdaad moeten kunnen.

Da's waarschijnlijk een condensator (aan de kleur te zien)
Een van de twee grote zwarte diodes linksboven zal wel de zener zijn... (of die rechts in het midden)

[Bericht gewijzigd door Arco op (10%)]

Zal eens kijken of ik het opschrift toch niet op een of andere manier kan lezen, maar de rechter van die twee grote zwarte componenten linksboven lijkt drie aansluitingen te hebben dus misschien is dat de spanningsregelaar voor 3V?

Krijg bijna de neiging om een microscoopje aan te schaffen...

EDIT: Bedoel je met 'rechts in het midden' die ene die parallel staat met de spoel van het relais?

[Bericht gewijzigd door Delphium op (15%)]

Als 'ie parallel aan het relais staat, dan is dat hem in ieder geval niet...

Op de bovenste staat 8233W, ik krijg daar geen duidelijk hits op via Google maar gezien de drie bij nader inzien waarschijnlijk vijf aansluitingen en het opschrift is dat vast een 3V3 spanningsregelaar. Zou zoiets als dit kunnen zijn, die heeft een Vin,max van 40V maar ook een Vin,min van 4V5. Dat zou kunnen verklaren waarom het ding het niet deed op de 3V4 na de gelijkrichter als ik er 5V op zet dus die brug weghalen was misschien wel noodzakelijk.

Op de andere staat W0 en als ik dat Google krijg ik allerlei hits op zenerdiode dus dat moet hem zijn. Zou het (extra) kwaad kunnen om die weg te halen en er nog eens 5V op te zetten?

Overigens had ik er oorspronkelijk 5V op gezet maar toen leek het ding het niet te doen, daarna heb ik er pas 12V op gezet in de veronderstelling dat de schakeling toch meer nodig heeft dan die 5V. Weet helaas niet meer exact wat ik precies in welke volgorde heb gedaan.

Overigens nog wat betreft jouw suggestie voor een kant en klare oplossing: ik heb niets liever, maar ik heb geen combinatie kunnen vinden van een draadloze outdoor pir met een ontvanger die op 5V werkt en een spanningsloos relais heeft (of een 5V output die direct naar een Arduinio GPIO pin kan).

Klikaanklikuit heeft wel een LED dimmer die op 12V werkt (in twee versies: 0-12V en 12-2V voor de LEDs) maar die gaat bij herhaald triggeren echt lopen dimmen (denk via pwm) dus dat leek ook niet echt praktisch.

Een andere optie is natuurlijk om zelf dat 433MHz signaal te decoderen van die PIR maar dat leek me meer werk. Daar begin ik nu wel aan te twijfelen.

Zou het (extra) kwaad kunnen om die weg te halen en er nog eens 5V op te zetten?

Er 5v op zetten zal wel kunnen denk ik, 12 volt niet...
Ik weet niet welk punt in de schakeling dat precies is waar je spanning op zet?

WO is zo te zien een 20v zener:

De 5V zet ik op de aansluitterminals, maar doordat ik de seriecondensator heb verwijderd en de gelijkrichter heb overbrugd komt dat als het goed is op de plek waar de gelijkrichter zat, hieronder aangegeven met GND en 5V:

Hierboven is gephotoshopped, dit is hoe het er nu echt uitziet:

Met 5V op de terminals kreeg ik in ieder geval 5V op de ingang van de gelijkrichter en 3V4 op de uitgang van de gelijkrichter. Daarmee leek het niet te werken (wat kan komen door de Vin,min van de spanningregelaar) dus toen heb ik die gelijkrichter overbrugd zoals hierboven maar toen werkte het nog steeds niet. Misschien toch door die weerstand linksonder aan de componentzijde? Snap alleen de kleurcodering niet helemaal (bruin - zwart - zwart - goud - zwart geloof ik) maar volgens mij is die hooguit 100ohm dus ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is.

Daarna dus maar met 12V geprobeerd op de terminals en toen kwam ik erachter dat er op dat GND 5V punt nog maar iets van 0V7 stond.

Overigens snap ik nog steeds niet waarom ik daar geen 12V mag zetten op waar de uitgang van de gelijkrichter zat als daar in het oorspronkelijke circuit 26V stond.

Op zondag 22 september 2024 20:01:49 schreef Delphium:
Overigens snap ik nog steeds niet waarom ik daar geen 12V mag zetten op waar de uitgang van de gelijkrichter zat als daar in het oorspronkelijke circuit 26V stond.

Da's moeilijk te zeggen zonder de originele schakeling met zijn waardes.
De condensator fungeerde in ieder geval als stroombegrenzing voor de zenerdiode.

Ik heb inmiddels een nieuw exemplaar besteld, uiteindelijk heb ik er toch meerdere nodig als dit gaat werken en zo kan ik ook meer metingen doen aan het originele circuit.

Toch ook maar een 433Mhz receiver module besteld voor de Arduino.

De reden dat ik dat eigenlijk niet wilde is onder andere dat ik niet alleen de KaKu PIR wil aansluiten maar ook een keyfob waar een eigen simpel ontvangertje bij zit (wat ik al helemaal werkend heb) en ik niet weet hoe makkelijk die zich laat decoderen (voor KaKu is dat bekend en zijn er zelfs libraries) maar misschien is dat uiteindelijk toch makkelijker dan zo'n KaKu ontvanger modificeren.

Als het decoderen lukt is het natuurlijk eigenlijk een veel mooiere oplossing en is er ook maar een ontvanger nodig ipv twee verschillende, dus eerst dat maar proberen voor ik die nieuwe KaKu openmaak en doormeet, dan kan ik hem eventueel nog terugsturen.

Ik heb de general purpose 433MHz receiver aan de praat gekregen met de RCswitch library voor de keyfob (EV1527 chip/protocol) en de NewRemoteReceiver library voor de KiKa PIR.

Hoewel het eerst perfect leek te werken, bleek dat alleen op zeer korte afstand het geval te zijn: tot hoooguit een halve meter vanaf de PIR. De receiver wat verder verwijderen van de Arduino resulteerde in een bereik van bijna twee meter, nog niet echt genoeg en nog steeds bizar weinig voor een 433MHz zender/ontvanger (de 433Mhz of 866MHz remote voor ons ventilatiesysteem in huis gaat dwars door twee dikke vloeren van gewapend beton heen).

De bij de keyfob geleverde ontvangsmodule heeft een veel groter bereik en zo kwam ik erachter dat dat een superheterodyne ontvanger is terwijl mijn losse receiver van het superregenerative type is: minder gevoelig en minder selectief.

Met een nieuw bestelde en zojuist ontvangen superheterodyne ontvanger heb ik nu een bereik van bijna 5 meter vanaf de PIR en nog duidelijk meer vanaf de keyfob. De ontvanger een stukje verwijderen van de Arduino lijkt hier niet zoveel uit te maken (dat zal komen doordat hij selectiever is) en de krulantenne eraan solderen maakt ook niet echt uit. Heb bij deze nog niet een rechte antenne van 17.3cm geprobeerd dus dat kan ik nog doen.

Zou het nog uitmaken voor het bereik bij deze ontvanger als ik een ontkoppelcondensator tussen VCC en GND van de ontvanger soldeer, en misschien nog een 10ohm weerstand tussen de Arduino 5V en VCC van de receiver om zo de voeding te filteren (en dat in combinatie met wat afstand tot de Arduino)? Dat schijnt bij die superregenerative ontvanger nog wel eens te schelen.

Die receivers moeten altijd minimaal een halve meter van storende bronnen zitten. (geldt ook voor 2 receivers onderling)