Anoniem
De Victron Phoenix omvormer (met Schuko wcd erin) heeft een aardaansluiting welke aangesloten zit op de behuizing.
De omvormer heeft standaard geen aard-nul koppeling.
Nu las ik op een ander forum een discussie over het wel of niet 'aarden' van de phoenix omvormer aan het chassis van de camper. En of dit wel of geen toegevoegde waarde heeft.
In deze situatie ging het om een camper zonder walstroomaansluiting, alleen omvormer en accu.
Ik denk, dat wanneer jij geen isolatiebewaker gebruikt, en geen aard-nul koppeling hebt met aardlek erachter, het 'aarden' van je behuizing aan het chassis geen toegevoegde waarde heeft.
Maar er waren ook veel mensen die schreven dit wél te doen zodat de stroom weg kon lekken. Waar naartoe is mij een raadsel. Naar de min pool van de accu las ik ergens, maar de primaire zijde en secundaire zijde is gescheiden...
Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Wel kan ik mij voorstellen dat als je ook walstroom hebt dat je de behuizing moet aarden, in de zin van alle geleidende delen aarden. Maar op het moment van walstroom heb je ook een echte aarde.
En bij het gebruik van een isolatiebewaker of aard-nul koppeling en aardlek.
Maar anders lijkt het mij vrij zinloos...
Wat is jullie mening?
welke victron omvormer?
wel ander forum? een andere post hier op CO? anders graag linken
verder, kijk even in de handleiding of je aarding van de omvormer niet gewoon (intern) verbonden is met de min(zwart) van je voedende kant,
anders hangt het dus al gewoon aan de chassis van je camper of je iets verbindt of niet. en is de discussie dus doelloos
Anoniem
Nee, niet op CO.
Het gaat om de Victron Phoenix 12/1200 of 12/800 omvormer.
Uit nieuwsgierigheid had ik de handleiding al opgezocht. Daarin staat o.a. dat de 12Vdc kant is gescheiden van de 230Vac kant. Ook staat er het volgende:
Maar hier hebben ze het over een aardbeveiliging, maar deze werkt niet als je geen aard-nul koppeling hebt. Ik neem dus aan dat ze hier mee bedoelen dat je dit moet doen als je wel één van de AC draden verbindt met het chassis, en dus wel een aardlek MOET gebruiken.
Maar in het geval van de discussie gebruikt diegene alleen een accu en omvormer, geen aard-nul koppeling of isolatiebewaker.
En ja, het is misschien een kleine moeite om het wel te doen. Maar ik denk graag zelf na en ben gewoon nieuwsgierig naar de toegoevoegde waarde om dit wél te doen in de voorgestelde situatie.
Naar mijn mening heeft het geen enkele toegevoegde waarde.
In de handleiding staat ook
This ground wire “G“ connects the output neutral to ground. It must be cut/removed if a floating output is required
Dus aarde hangt al aan nul, en de behuizing, met draad G
Dus ik zie het meer als, afhankelijk van de regels kun je hem intern laten, of G weghalen en zelf buitenom maken
Zie bijlage B
En verder staat gewoon alles vol met 'behuizing aarden' dus gewoon doen
Anoniem
Kan het zijn dat je de verkeerde handleiding te pakken hebt?
Ik zie het namelijk nergens staan.
Het gaat om de Victron Phoenix (met Schuko wcd), niet te verwarren met Phoenix Compact, of inverter smart, of multiplus. Deze laatste hebben namelijk standaard wél een aard-nul koppeling en geen Schuko wcd, maar een duidelijke fase en nul klem, dus je kunt de fase en nul ook niet zomaar verwisselen door de stekker om te draaien...
En verder staat gewoon alles vol met 'behuizing aarden' dus gewoon doen
Tjah, gewoon doen. Ik wil graag weten waarom?
mvdk
Golden Member
Op internet is een heleboel te vinden over TT en TN stelsels. Over IT stelsels een stuk minder. Over II helemaal niets. Die laatste afkorting verzin ik zelf.
Een elektrisch toestel kán door een inwendige fout aan de buitenkant onder spanning komen staan. Die spanning zou kúnnen staan tussen een geleidende vloer, of tussen het toestel en een ander geaard toestel. Dáárom is verevening/vereffening zo belangrijk.
Als ik zo'n ding, zo'n victron zou hebben, zou ik de regeltjes voor een IT stelsel volgen.
Anoniem
Juist ja, maar de Phoenix is standaard dus een it-stelsel.
Dus als de behuizing onder spanning komt, waar wil deze naar toe lekken?
Ik kan de behuizing dan gewoon aanraken zonder schok te krijgen.
Sterker nog, ik zie alleen nadelen.
Als je hem wél verbindt met het chasis en je hebt interne korstluiting, dan heb je de eerste isolatiefout uitgebreid van behuizing naar heel je chassis. Dus bij een 2e isolatiefout is de kans nu een stuk groter dat je een opdonder krijgt.
Op donderdag 26 september 2024 20:11:01 schreef InHogereSferen:
Tjah, gewoon doen. Ik wil graag weten waarom?
in de handleiding staat letterlijk 'De behuizing moet worden geaard'
Daarom
mvdk
Golden Member
Gewoon je installatie regelmatig controleren. Als alles vereffend is, zal het bij een tweede isolatiefout ergens knetteren en zal er een beveiligingsmiddel (indien goed gekozen) trippen.
Bijvoorbeeld: als die Victron maar 20A kan leveren, kun je dus het beste maar een 6A smeltpatroon of automaat kiezen.
Ik noem maar een dwarsstraat.
Anoniem
in de handleiding staat letterlijk 'De behuizing moet worden geaard'
Daarom
Dus als de handleiding zegt: "spring in de sloot"....
Anoniem
@Mvdk,
Ik zelf zou het net ook zwevend houden, met eventueel een isolatiebewaker. In dat laatste geval heeft heet aarden van de behuizing natuurlijk wel nut.
Maar het gaat even om het wel of niet aarden van de behuizing aan het chassis.
Maar in het geval van zo'n 800W omvormer waar gelijk een Schuko stekker in moet, die levert maar 3,5A. Die wordt normaal gesproken in de 230Vac zijde niet gezekerd.
Dus je maakt de behuizing vast aan het chassis, voor welk doel? Er is geen veiligheid die aangesproken wordt en je hebt imo alleen meer kans om zelf de verbinding te zijn tussen de 230Vac zijde wanneer de eerste isolatiefout in de omvormer zelf zit, tegen de behuizing.
Anoniem
Handleiding in de sloot gooien en zelf lekker hobbyen
Daar heeft de fabrikant m voor geschreven...
Vreemd antwoord.
Ik ben benieuwd naar de elektrotechnische reden hierachter, ik dacht dat dit forum voor zulke vragen bedoelt was? Ik dacht dat hier wel meer kennis aanwezig was dan "staat geschreven dus moet je het doen".
Ik heb mijn reden gegeven waarom ik het in de geschetste situatie geen toegevoegde waarde vind hebben, zelfs nadelig. Graag hoor ik een uitgebreider antwoord waarom dit dan wel zou moeten.
mvdk
Golden Member
Nou, dan gaat dat ding roken bij een fout.
Er kan immers ook een "gewone" kortsluiting ontstaan.
Doe het gewoon zo waar je je goed bij voelt.
Er komt niemand zeggen dat je verkeerd doet.
Edit: mja. Met één pool aan de beschermingsleiding heb je natuurlijk wél een snelle afschakeling in geval van een fout. Dat wel.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (26%)]
Anoniem
Als het goed is schiet hij in overload beveiliging en gaat niet roken.
Maar het kan ook een lek zijn welke net niet genoeg is om in 'overload' te schieten. Dan heb je het potentiaal wel uitgebreid van behuzing naar heel je chassis.
Doe het gewoon zo waar je je goed bij voelt.
Er komt niemand zeggen dat je verkeerd doet
Het gaat niet om mijn Phoenix, maar als ik er wel een zou hebben dan zou ik het net zwevend houden en hem niet aansluiten.
Zou ik een uitgebreider net hebben of werken met elektrisch gereeedschap dan zou ik alles wél aarden en een isolatiebewaker gebruiken.
Net als bij onze werkbussen 
Naar mijn mening is dit de veiligste methode.
Edit: mja. Met één pool aan de beschermingsleiding heb je natuurlijk wél een snelle afschakeling in geval van een fout. Dat wel
Daarom hebben de Victron omvormers welke geen Schuko wcd hebben dit waarschijnlijk standaard wel. Maar dan moet je ook echt een aardlek achter de omvormer plaatsen.
Wanneer je bijvoorbeeld ook walstroom gebruikt is het naar horen zeggen ook verstandig om 1 pool aan de aarde te leggen, omdat het wenselijk is het net consistent te houden. Dus niet afwisselend it en tt.
Tussen een onveilige spanning en een aanraakbaar deel moet altijd een dubbele veiligheid-barrière zijn. Dat kan op 2 manieren:
Dubbele isolatie (= klasse II) of enkele isolatie met aarding van alles wat aanraakbaar is (= klasse I).
In de gebruiksaanwijzing staat, dat het apparaat klasse I is (dus enkele isolatie). Vandaar dat de behuizing (is aanraakbaar) geaard moet zijn.
Dus zonder aarding zit je maar 1 stap van hogere sferen af.....
Piet