Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een afstand van 5...10mm is doorgaans geen probleem, je moet alleen het juiste type magneet hebben.
(je hebt er verschillende: N-Z pool in lengte of breedterichting, multipole magneten,...)
nonius
set SCE to AUX.
25 kg ?. Dan staan ze wel stevig. Zelf luidsprekers gebouwd?
25 kg lood voor 3 luidsprekervoeten, dus ruim 8 kg per voet, ingegoten in het onderste deel van de RVS buis. Ze staan inderdaad goed stabiel nu.
De luidsprekers zijn niet zelf gebouwd maar gewoon oude boxen uit de kringloopwinkel waar ik een nieuwe eikenhouten bekleding omheen heb gemaakt (over de bestaande spaanplaat gelijmd, na eerst het vinyl ervan verwijderd te hebben.) Nieuwe grilles gemaakt en bekleed. De voet is een combinatie van hoogglans-gepolijst RVS buis (76mm) met eraan gelaste beugeltjes, op een eikenhouten voet.
Terug on-topic: bouwt u wel voldoende hysterese in, zodat wanneer de motor inschakelt het gewicht weer helemaal naar boven wordt gehesen, en het geheel niet continu rond de inschakeldrempel inschakelt, 1-2 cm omhoogtrekt, en daarna weer uitschakelt, om een half uurtje later weer 1-2 cm omhoog te trekken?
Op mechanische wijze moet het goed mogelijk zijn voldoende hysterese in te bouwen, bijv. door een pendel (waar de schakelaar opzit) die 'plots' omvalt en pas weer herstelt nadat het gewicht weer een flink stuk opgehesen is. (ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 27 september 2024 20:56:31 schreef nonius:
[...]25 kg lood voor 3 luidsprekervoeten, dus ruim 8 kg per voet, ingegoten in het onderste deel van de RVS buis. Ze staan inderdaad goed stabiel nu.
Ik heb FB825 speakers (ruim 30kg/stuk), dan heb je geen lood meer nodig... 
je moet alleen het juiste type magneet hebben.
En het juiste reedcontact.... normaal kom je enkel momentary tegen maar on/off memory bestaat ook.
Deze laatste ben ik echter enkel in industriele vlotterschakelaars tegengekomen.
nonius
set SCE to AUX.
En het juiste reedcontact.... normaal kom je enkel momentary tegen
Dat is waar ik juist op doelde met m'n opmerking over hysteresis. Als het op de juiste manier wordt aangepakt (een pendeltje, met aan de bovenkant een magneetje (of de kwik-schakelaar) en aan de onderkant scharnierend bevestigd, zodat het pendeltje bij een bepaalde drempel plots en ver omvalt) mag de reed-schakelaar gerust een momentary-switch zijn.
De mechanische constructie draagt in dat geval zorg voor het 'geheugen', of de hysteresis.
Op vrijdag 27 september 2024 20:56:31 schreef nonius:
[...]Terug on-topic: bouwt u wel voldoende hysterese in, zodat wanneer de motor inschakelt het gewicht weer helemaal naar boven wordt gehesen, en het geheel niet continu rond de inschakeldrempel inschakelt, 1-2 cm omhoogtrekt, en daarna weer uitschakelt, om een half uurtje later weer 1-2 cm omhoog te trekken?
Op mechanische wijze moet het goed mogelijk zijn voldoende hysterese in te bouwen, bijv. door een pendel (waar de schakelaar opzit) die 'plots' omvalt en pas weer herstelt nadat het gewicht weer een flink stuk opgehesen is. (ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel).
Ik begrijp wat u bedoelt. In het huidige ontwerp wordt het gewicht ong iedere 3 minuten en klein stukje opgetrokken. Dat kan natuurlijk anders als ik de'impuls' op een groot tandwiel zet.
Op vrijdag 27 september 2024 21:27:37 schreef nonius:
[...]Dat is waar ik juist op doelde met m'n opmerking over hysteresis. Als het op de juiste manier wordt aangepakt (een pendeltje, met aan de bovenkant een magneetje (of de kwik-schakelaar) en aan de onderkant scharnierend bevestigd, zodat het pendeltje bij een bepaalde drempel plots en ver omvalt) mag de reed-schakelaar gerust een momentary-switch zijn.
De mechanische constructie draagt in dat geval zorg voor het 'geheugen', of de hysteresis.
Ik zag dat er ook reed-contacten met wisselschakelaars zijn. Daarmee moet 'aan' en 'uit' zetten ook lukken denk ik. Moet dan wel kijken waar ik dat kan integreren in het klok mechanisme.
Arco
Special Member
Je kunt ipv een reed ook een Hall switch nemen. Kleiner en robuuster.
Deze kan 30mA sinken: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Instruments/DRV5013ADQLPGM?q…
Op vrijdag 27 september 2024 14:07:50 schreef Nicoklok:
Ik heb inderdaad gedacht aan een kwikschakelaar maar deze worden niet meer (legaal) verkocht.
Volgens mij wel hoor. Ik gebruik ook nog gewoon kwikbaan collectoren en zo. Als er geen echt goede vervanger is kan het gewoon.
Inmiddels de schakeling met de transistor gemaakt echter er ook achter gekomen dat ik de tilt switch op de juiste manier moet plaatsen.....
Ik had namelijk over het hoofd gezien dat de tilt switch op 2 manieren kan worden geplaatst:
- 'contacten horizontaal' waarmee binnen een bereik van 2 * 10 graden de tilt switch aan of uit gaat
- 'contacten verticaal' waarmee de tiltsiwtch pas schakelt bij een volledig vertikale stand.
Stom maar daar had ik overheen gekeken (zoals eerde aangegeven: een leek met electronica
). Dit heeft een uitstekend effect. De transistor heeft (in de juiste stand) nog weinig effect.
Ik ga nu aan de slag met reed- contacten en zal beide methodes met elkaar vergelijken.
Nogmaals dank voor alle tips/suggesties!