Beste,

Ik heb een Canon Powershot SX-540HS (50X Optische Zoom!),die niet aangaat,op diverse forums gelezen dat het eventueel kan liggen aan de micro-switch die in het batterijcompartiment zit,en die er voor zorgt dat de camera niet aangaat als het batterijklepje open is,de batterij is trouwens goed.

De camera uit elkaar gehaald om te kijken waar de switch zit ,zou dan achter het moederbord zitten maar niet gevonden.

Nou heb ik het moederbord (+/- 4x5cm)een knoopcel gevonden(MS614),deze doorgemeten,en geeft i.p.v. 3 volt 0,3 volt aan,heeft dit te maken dat de camera niet aangaat?

Zou dit het geval zijn ,dan kom ik met het volgende probleem,deze batterij is (bijna)niet te krijgen),ik zit zelf te denken om een iets ander en groter type te plaatsen als alternatief,er is ruimte ....
Deze camera voor een klein prijsje op de kop getikt,als het me lukt om het te repareren,dan hou ik hem zelf,zie de maanfoto's op het www?

#Moderator :Bedankt

wip de batterij er eens uit en probeer dan aan te zetten. is puur om de instellingen te behouden.

Op dinsdag 8 oktober 2024 18:10:51 schreef Dwarf:
de micro-switch die in het batterijcompartiment zit, en die er voor zorgt dat de camera niet aangaat als het batterijklepje open is [..]
De camera uit elkaar gehaald om te kijken waar de switch zit ,zou dan achter het moederbord zitten maar niet gevonden.

Ik gok dat dat een hall-sensor is en geen fysieke schakelaar meer. Er zit dan een magneetje aan het klepje. Makkelijker ontwerpen en bedrijfszekerder dan een schakelaar die vuil kan worden.

Het zou me verbazen als de batterij voor het geheugen (datum/tijd/voorkeurs-instellingen) het probleem is. Ik ken geen enkele videocamera die weigert in te schakelen als die batterij leeg is. Je krijgt er wel een melding van in het scherm (constant of alleen de eerste 10 seconden bij inschakelen) maar dat is het dan ook.

Proberen kan geen kwaad natuurlijk.

Kan de camera ook met een netvoeding of USB werken? Dat helpt nog wel eens om zaken uit te sluiten.

Op dinsdag 8 oktober 2024 18:51:46 schreef weardguy:
[...]
Ik gok dat dat een hall-sensor is en geen fysieke schakelaar meer. Er zit dan een magneetje aan het klepje. Makkelijker ontwerpen en bedrijfszekerder dan een schakelaar die vuil kan worden.

Het zou me verbazen als de batterij voor het geheugen (datum/tijd/voorkeurs-instellingen) het probleem is. Ik ken geen enkele videocamera die weigert in te schakelen als die batterij leeg is. Je krijgt er wel een melding van in het scherm (constant of alleen de eerste 10 seconden bij inschakelen) maar dat is het dan ook.

Proberen kan geen kwaad natuurlijk.

Kan de camera ook met een netvoeding of USB werken? Dat helpt nog wel eens om zaken uit te sluiten.

Dankjewel weardguy,volgend de manual kan je alleen een pc of een printer aansluiten op de usb,nou heb ik het aan gesloten op de pc(het moederbordje,daar zit ook de usb aansluiting)),en gekeken of de batterij enigszins oplaad,dat doe het niet,usb metertje gaf ook totaal geen load.
Maar wat je zei over de Hall-sensor,daar ga ik mij in verdiepen,want er loopt een lintkabeltje naar het gedeelte waar de batterijcompartiment zit ,maar ik dacht dat kabeltje gaat alleen naar de encoder/functieknop die boven op de camera zit.
Ik ga proberen om de sensor te activeren en gelijk te meten met een dmm.