pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Beste CO gabbers, hierbij een zeer achterstallige vraagstelling over PCB layouts.
Weet iemand een website en of een youtube filmpje te vinden om uit te leggen hoe je een SCH aan een PCB layout weet te tekenen?
Maar dan niet uit gelinieerd maar met uitleg van ster punten ???
Alles werkt hier verder prima, echter alleen te veel safety lijnen / te grote prints.
of Weet iemand hier een zoekterm voor te vinden op google ?
Groet, PascalByThree
Een introduktie cursusje KiCad?
Eigenlijk begrijp ik de vraag niet goed. Een schema teken programma en een print ontwerp programma zitten normaal gesproken bij elkaar in hetzelfde pakket. En als je bekent bent met zulke software hoef je de vraag niet te stellen.
Als je een schema op papier hebt, of in een grafisch formaat (jpg, png enz), dan is de eerste stap om het schema opnieuw te tekenen in een van de vele schema & print ontwerp programma's.
Nadat het schema is ingevoerd in zo een programma, dan weet dat programma wat een weerstand is, wat een condenzator en transistor is enzovoorts. Het programma weet dan ook hoe al die onderdelen met elkaar zijn verbonden (dat wort een "netlist" genoemd).
Vervolgens rekent dat programma het om van het schema (een abstracte tekening die begrijpelijk is voor mensen) naar iets waar je op de print iets mee kan. Alle onderdelen zitten dan in een vorm die de fysieke wereld nabootst, en ook de eilandjes op de print om de verbindingen te maken.
Vervolgens moet je zelf die onderdelen op de print zetten, en de printsporen tussen die onderdelen tekenen.
Als je daarmee klaar bent (inclusief gebruik van de funkties om te controleren of je geen fouten gemaakt hebt) dan kun je een set "gerber files" maken. En die kun je dan over internet naar een fabriek sturen die voor een paar Euro de print voor je maakt. Zelf maken kan in theorie ook, maar met het tegenwoordige gemak, hoge kwaliteit en lage prijzen van die fabrieken is het vrijwel nooit de moeite waard om zelf met chemikalien die sterk genoeg zijn om metaal op te lossen te gaan knoeien.
Is dit het soort antwoord waar je naar op zoek bent?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schema en pcb los van elkaar tekenen is meestal een slecht idee...
(er is dan geen enkele controle of het pcb ook exact overeenstemt met het schema)
Op donderdag 10 oktober 2024 13:36:58 schreef Arco:
Schema en pcb los van elkaar tekenen is meestal een slecht idee...
(er is dan geen enkele controle of het pcb ook exact overeenstemt met het schema)
Ben ik niet helemaal met je eens, je kunt prima een PCB ontwerpen met een los elektronica schema erbij.
Zelf maak ik het schema pas als de PCB klaar is, maak wat kleine schetsjes als ondersteuning en dat is alles. De rest gaat uit het hoofd.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Voor een hele simpele PCB zou dan kunnen, maar het is veel foutgevoeliger en uiteindelijk kost het ook meer tijd, als het complex genoeg is.
Mijn meest recente PCB heeft een LQFP-100 microcontroller, waarvan bijna alle pinnen zijn aangesloten. Dat is echt niet te doen zonder schema.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je gewoon hierarchisch werkt (eerst schema en daarmee een pcb maken) gaat dat veel sneller en is de kans op fouten nihil (schema moet natuurlijk wel kloppen...
)
Schema én behuizing onderdelen moet kloppen.
Daarna is het een kwestie van strategisch plaatsen zodat de meeste verbindingen onderling zo kort mogelijk bij elkaar zitten. Da's soms wel een puzzel.
Om het te beperken tot enkel het wat mij betreft allerbelangrijkste punt bij print ontwerp: Geef aandacht aan het plaatsen van de componenten op de print.
Dus na het onvermijdelijke huiswerk (invoeren, mechanisch ontwerp, elektrische overwegingen etc.) en voor de laatste klus, het routen.
Arco
Special Member
Meeste pakketten hebben ook een 'Autoplace' optie, die plaatst automatisch onderdelen daar waar je ze niet hebben wilt... 
Leuk hoor, zo'n discussie, maar is het iemand duidelijk wat nu eigenlijk de vraag is van pascalbythree?
Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, maar vermoedelijk niet.
Dit is een wat dat betreft goed gekende TS.
De on topic discussie heeft intussen echter best enige toegevoegde waarde, allicht ook voor TS. Wat is voor u de kern van printontwerp?
Arco
Special Member
Op vrijdag 11 oktober 2024 12:33:26 schreef Kortsluiting_Online:
Leuk hoor, zo'n discussie, maar is het iemand duidelijk wat nu eigenlijk de vraag is van pascalbythree?
Zonder te weten over welke software het gaat valt er weinig zinnigs te vermelden...
Op vrijdag 11 oktober 2024 09:35:57 schreef mel:
Vroeger had je dacht ik Orcad, die kon dat wel, dacht ik.
Die heb ik vroeger ooit eens gedownload van een BBS op m'n XT. Was iets van 18 1,44MB floppies en 19 uur inbellen en downloaden met 33K6 modem.
Wilde ik gebruiken met Layo1 maar Orcad kon niet overweg met m'n EGA-kaart wegens te weinig videogeheugen op die kaart. Videogeheugen uitbreiden was toen wel een duur gebeuren.
Ow enne googel dan wel een zoektocht op YT levert veel filmpjes op. Zelf gebruik ik EasyEda. Enige nadeel daarvan vind ik dat het in de cloud cq online werkt. Mochten ze ooit de stekker uit de servers trekken, ben je alles kwijt.
Toch maar eens KiCad gaan besnuffelen....