Hallo

De tv van mijn dochter heeft kuren (zie filmpje). Nu ken ik wel het een en ander van elektronica (zie mijn eerdere posts) maar van moderne tv's heb ik geen kaas gegeten.
Heeft er iemand enig idee waar het hier fout gaat? Voorlopig heb ik nog niet meer info want het toestel is nog niet in mijn bezit.
Alvast bedankt voor de moeite.

MVG

Chris

Samsung 7 series is een benaming voor zeer veel modellen en jaargangen, graag een modelnummer, sommige fouten zijn model gebonden.

Hoi
@ William1967 (leeftijdsgenoot :) ) : mijn dochter zit op kot in Gent en de tv staat op haar slaapkamer bij mijn ex. Ik vraag haar dit weekend om me meer info van het toestel te bezorgen. Grtz

Hallo

In bijlage het plaatje met alle gegevens van de tv. Bijkomend wist mijn dochter mij te vertellen dat het probleem opeens ontstaan is en dat het zich voordoet als de tv een kwartiertje speelt. Hij start dus probleemloos op en speelt uitstekend maar na een klein kwartier beginnen de problemen (zie filmpje);
Hopelijk kunnen jullie met deze informatie iets aanvangen?

Grtz

Chris

Toestel openen en even een foto maken van de 2 langwerpige printen onderin de tv en dan met name de uiteinde van de printen zijn van belang. Ik vermoed dat er diodenetwerkjes zitten waar van er wel eens 1 of meerdere defect raken.

Hoi William 1967

Bedankt voor uw reactie. Het toestel is nu nog niet in mijn bezit maar komend weekend ga ik er om. Van zodra mogelijk post ik de gevraagde foto's.

Grtz

Chris

Hoi

Korte update : het tv toestel is sinds vorig weekend in mijn bezit. Echter krijg ik het voorlopig niet open ;(! Is een schroefloos toestel dat met een speciaal tooltje moet open gemaakt worden. Een kennis van mij gaat er eentje maken met zijn 3 D printer. Wat is er mis met een goede degelijke schroef? Alles klikt nu in elkaar en als je niet juist weet hoe het in elkaar steekt breek je voor je het weet bevestigingspunten af ;(!

Grtz

Chris

Op YT zijn filmpjes om schroefloze Samsungs te openen: https://www.youtube.com/watch?v=TnpGz4AmrTw

Het was zomaar de eerste hit op een bekende zoekmachine...

Hoi allen

@smd : bedankt voor de info maar ik had die filmpjes ook al gezocht en gevonden op YT :) ! Vandaar dat ik een vriend van mij zo een tooltje heb laten maken met zijn 3 D printer :) !
Gisteren het tooltje ontvangen en daarmee was het openen van de tv kinderspel. De eerste klip is al genomen maar nu begint het natuurlijk.
Ik vermoed dat de voeding niet de oorzaak is van het probleem. Visueel is er alvast niets te zien. Dus zit het op de andere print maar waar begin ik in godsnaam. Nog maar eens herhalen dat ik wel het een en ander ken van elektronica maar van de moderne tv's heb ik geen kaas gegeten.
@William 1967 : kunt u me zeggen in welke omgeving ik moet zoeken?
Iedere tip is welgekomen.
Alvast bedankt!

Grtz

Chris

Speakers verwijderen, dan die lange metalen strip verwijderen dan kom je uit op 2 langwerpige strips. Ik wil graag weten wat voor onderdelen op de uiteinde van deze printen zitten. Een foto voldoet.

het fenomeen zit in scherm, kijk eens of plaats de witte bandkabels opnieuw in de houders, wellicht slecht contact.

Hallo

Deze morgen eens een uurtje tijd gehad om iets te proberen. Op YT 2 filmpjes gevonden van de herstelling van een Samsung met krek hetzelfde probleem als degene die hier op mijn keukentafel ligt. In de filmpjes wordt een deel van de contacten van de witte platte bandkabels afgeplakt (smd vermoed ook dat het probleem in de platte bandkabels zit)? Eerst en vooral begrijp ik niet goed hoe het komt dat dat het euvel verhelpt maar ten tweede ging het bij mij van in het begin niet goed. Om te bepalen in welke kabel het probleem zat werd in de filmpjes 1 kabel ontkoppeld. Op het beeld was dan maar 1 kant van het scherm te zien (de andere helft was zwart) en als dat beeld nog flikkerde dan wist men dat het probleem in de andere kabel zat. Awel bij mij werkt dat al niet. Om het even welke kabel ik verwijder het beeld is pikzwart ;(! In 1 van de filmpjes word aangegeven dat je dan vanaf contact 11 (dus 10 baantjes vrij houden) een stukje kleefband over de contacten moet leggen en de kabel weer moet aansluiten. De tv werkte in beide filmpjes terug foutloos.
@ william1967 : ik wil eerst proberen of het lukt met de kabels voor ik de tv nog verder sloop :) .
Wie kan mij uitleggen hoe het komt dat de tv's weer werkten door een aantal contacten van 1 van de platte bandkabels af te plakken?
Hoe komt het dat mijn tv volledig zwart beeld geeft als ik maar 1 kabel verwijder? In de filmpjes was er maar 1 helft zwart.
Bestaat er een mogelijkheid om de contacten van de platte bandkabels te reinigen? Met contactcleaner bv.
Alvast bedankt voor de moeite!

MVG

Chris

De TV heet een ZGN "On Board Tcon" en het moederbord wil signalen ontangen zoals temp sensor, status signalen etc voordat het beeld geeft. Nu haal je de belangrijkste los en word beeld zwart, is normaal. Deze types moeten beide bandkabels hebben om de TV beeld te geven, edoch met kleine plakband strookjes kan je datalijnen isoleren wat misschien helpt, soms ook totaal niet..

Hallo

Update : de tv werkt terug ;) ! De oplossing was dus inderdaad het afplakken van een stukje van 1 van de platte bandkabels. Of dit een tijdelijke of definitieve oplossing is zal nog moeten blijken. De tv hangt terug op de slaapkamer van mijn dochter en werkt probleemloos.
@William 1967 : was ik er via "uw weg" ook geraakt denkt u?
@William 1967 en smd bedankt voor jullie input!!

Grtz

Chris

Als je geluk heb voor altijd dat probleem weg blijft, maar kan ook over een uur zijn. Weer ff rommelen met tape dan maar... maar blij toe! bewezen dat scherm issue was...

Op woensdag 23 oktober 2024 07:33:32 schreef Thunderace:

@William 1967 : was ik er via "uw weg" ook geraakt denkt u?

Dat is moeilijk te beoordelen, ik heb nog geen foto gezien.
Sommige modellen hebben bepaalde onderdelen op deze strips die veelvuldig defect gaan of heet worden door een panel probleem.

Hoi

@ smd : u had het inderdaad bij het rechte eind :) ! We zijn intussen een paar weken verder en de tv werkt nog steeds probleemloos. Nogmaals bedankt voor uw input!

@william1967 : ik heb inderdaad eerst geprobeerd om het met de plakband op te lossen omdat dat niet al te veel werk was. Toch bedankt voor uw antwoord en uw tijd en moeite.

Grtz

Chris