Als de dagrijverlichting van mijn Suzuki Ignis hybrid 2023 aan staat, branden de achterlichten niet. Achterlichten ook aan was volgens mij vroeger verboden maar nu niet meer.
Garage past het niet aan. “Leg maar iets op de sensor, dan gaan dimlichten en achterlichten aan”.
Is er een softwarematige oplossing voor? Ik wit niets aan de bedrading wijzigen.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Voor zover ik weet zet dagrijverlichting nooit de achterlichten aan, heb ik ook nog niet gezien op de weg eerlijk gezegd. Op een zonnige dag totaal overbodig. En als het wat donkerder wordt gaan de andere lichten dan toch automatisch aan, ik zie het probleem eigenlijk niet...
Software aanpassen op een auto, vergeet dat maar snel. Het zou er mooi uitzien moest dat mogelijk zijn.
Bij Volvo branden de achterlichten ook overdag, en dat zal bij meer merken het geval zijn.
Wat ik nog wel eens tegenkom zijn auto's waar de dagrijverlichting voor aan is in het donker maar achter volledig donker.
Die hebben geen automatische verlichting maar de fabrikant heeft er ( eigenlijk een domme constructie) voor gekozen de dashboard verlichting wel overdag aan te laten.
Dan merkt de bestuurder het niet eens.
Kan mij voorstellen dat TS achter ook aan wil hebben.
CrossFireX
Ik heb nog nooit achterlichten zien branden op een zonnige dag, onze buur zijn Tesla branden geen achterlichten. Ze gaan wel aan als het begint te donkeren.
Op een zonnige dag zie je die rode lichten niet eens branden, er is al genoeg reflectie van de zon zelf.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (26%)]
mogelijk zou het softwarematig aan te passen kunnen zijn.
Echter dealers zijn er niet zo happig op om achteraf nog mogelijke opties in of uit te schakelen.
Want als het niet of niet goed werkt zijn zij de boosdoener
Bij een Opel Astra (2023) van een collega hebben wij deze optie zelf geactiveerd.
Dealer wilde het ook niet doen.
Misschien eens op een Suzuki forum info opvragen of dit mogelijk is.
CrossFireX
Ook op onze auto branden die niet, ze gaan wel aan als de avond begint te vallen of bij donkere regenbuien en enkel dag-rijverlichting nog aan is.
Volgens mij de meest zinnige optie ook.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (13%)]
Als ik een tunnel inrijd of onder een brug kom, gaan de dimlichten en de achterlichten erbij aan. Achter mij denkt men vaak dat ik op de rem trap. Twee rode lichten gaan ineens aan.
Bij lichten op Off met draaiende motor is de dagrijverlichting aan de voorkant aan. De achterlichten branden dan niet. In het donker per ongeluk de handel op Off. De bestuurder had niet in de gaten dat de achterlichten en de dimlichten niet werkten. Ik blijf het niet logisch vinden.
CrossFireX
Ach dat wist ik niet, bij onze auto gaan ze pas aan na een langere tijd stil staan en donker weer, niet tijdens het rijden. Even stoppen aan rode licht is genoeg of in een file, staat ook zo in boekje. Komt de zon er weer door gaan ze weer uit, toont dat ook op het dashboard.
Blijkbaar heeft iedere fabrikant zo zijn eigen idee.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (13%)]
Op woensdag 16 oktober 2024 19:00:56 schreef CrossFireX:
Ach dat wist ik niet, bij onze auto gaan ze pas aan na een langere tijd stil staan en donker weer, niet tijdens het rijden. Even stoppen aan rode licht is genoeg of in een file, staat ook zo in boekje. Komt de zon er weer door gaan ze weer uit, toont dat ook op het dashboard.Blijkbaar heeft iedere fabrikant zo zijn eigen idee.
Hoe gaat dat dan als je een tunnel in rijdt?
Dan moeten ze toch ook aan gaan tijdens het rijden?
CrossFireX
Volgens wat ik heb gezien ga ze dan ook aan na een langere tijd, dus iedere fabrikant denkt er blijkbaar het zijne over. Nu ik ga er niet aan prutsen, ik ben er erg blij mee met onze elektrische.
En met een software update veranderen ze ook regelmatig nog eens wat.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]