Dag allemaal,
Een vraag over een probleem dat al vaker voorbij is gekomen. Ik heb alle suggestie gevolgd, maar kom er niet uit.
Van het ene op het andere moment kan ik het stopcontact in de garage niet meer gebruiken. Stofzuiger, looplamp, niets werkt. Ook de buitenlamp met aparte bewegingssensor werkt niet.
Op alle draden (lopen in pvc buisjes tegen de muur), stopcontact en lichtschakelaar, buitenlamp en sensor staat stroom. Ook als ik een haspel aansluit op de wandcontactdoos met daarop de stofzuiger, staat op alles stroom
Na het lezen, hier op het forum, van soortgelijke problemen heb ik alle lasdozen vervangen. Echter zonder resultaat. D
Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?

Hoe weet je dan dat er "stroom op staat" als er niks werkt? Dan moet er toch iets wel werken zou ik denken.

Wat ik vermoed is dat jij "er staat stroom op" met iets meet wat heel hoog-ohmig is.

Er is dan een onderbreking in de nul, zodat jij "stroom" meet op zowel de fase als de nuldraad. (al dan niet via een aangesloten apparaat of capacitief).

Maar het belangrijkste is dus: Hoe constaateer jij dat er "stroom op staat"?

Met spanningszoeker (Kopp pancontrol). Geeft overal tot bijna maximaal aan. Voor de goede orde, ik ben een amateur op dit gebied.

Ergens terug naar de meterkast zal er een slechte mogelijk brand gevaarlijke verbingding zitten.Ook in de meterkast kan het probleem zitten.

Het beste is, effe naar een bouwmarkt en daar bij de elektriek afdeling een klein 230V gloeilampje met fitting en 3 meter soepel draad scoren.
Thuis even de fitting aan elk 1,5mtr snoer monteren.
Met een lampje is de beste manier van meten.

Waarom zou je alle lasdozen vervangen als je niet weet waar het probleem zit? Op die manier kan je het alleen maar gevaarlijker maken en zit je nog steeds met een onderbreking die potentieel brand kan veroorzaken. Heb je al het stopcontact opengemaakt om te kijken of de draden wel goed vast zitten?

Een spanningszoeker moet je nooit voor dit soort dingen gebruiken, daar kan je wel de fase indicatief mee zien maar het vervelende aan dit soort storingen is dat het juist vaak de nul is die een onderbreking heeft.

Beter gebruik je een 2 polige spanningszoeker met ledjes, de pennen hiervan kan je in een stopcontact steken en kan door de eenvoudigheid in alle gebieden van laagspanning gebruikt worden, je hebt niet het risico zoals bij een multimeter dat je hem op de verkeerde stand zet of met een spanningszoeker dat de batterij leeg is of je het lampje niet ziet.

Of idd een ouderwetse gloeilamp gebruiken, dan heb je ook gelijk een echte belasting.

Het zou me niet verbazen als een correctere omschrijving luidde: "apparaten krijgen wel spanning, maar geen stroom". Zo'n spanningzoeker, dat is toch niet meer dan een aangekleed neonlampje, of een moderner equvialent? Dat geeft toch alleen maar aan of er spanning aanwezig is?

Noem me dan maar een mierenneuker of een taalzeurder, in mijn ervaring zijn veel problemen al half opgelost als ze eenmaal nauwkeurig en duidelijk zijn omschreven en verwoord.

Verder sluit ik me graag aan bij de waarschuwing dat hier niet te licht moet overheen gegaan worden: met de summiere info die we kregen zou er inderdaad wel eens een brandgevaarlijke situatie kunnen bestaan.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (19%)]

steek eens een stekkerblok in dat stopcontact en op 1 uitgang hang je je spanningsmeter. zal rond de 230V aangeven.
steek nu in een andere uitgang van die stekkerblok eens een verbruiker, je zal de boel naar 0V zien terugvallen

zet misschien de zekering eens af van die groep, en weer aan. is misschien half getript

Lasdozen vervangen. kan nooit het probleem oplossen.

Je hebt in een 230 V installatie een “stroomtoevoerdraad”, de Fase, en
een “stroomafvoerdraad”, de Nul
Een spanningszoeker is een K#€*&@,! apparaat om storingen te zoeken.

Maar omdat je spanningzoeker het overal doet vermoed ik dat je stroomtoevoerdraad in orde is, en je stroomafvoerdraad ergens niet meer goed is.
Kan van alles zijn, losse verbinding.??
Het wordt zoeken.

Is er op de groep (stop) van de garage in huis ook nergens stroom, of misschien nog wel wat dat werkt in huis?

De koelkast zit op dezelfde groep en werkt normaal.

En staat die koelkast ook in de garage?

Ha, neen, die staat in de keuken.
De electra in de garage is door de vorige bewoner aangelegd. De leiding en de stroomdraad komt vanuit het huis, onder de grond, de garage binnen.

Wellicht hebben we, de buurman heeft geholpen, het probleem gevonden.
We hebben alle lasdozen en contactdoos losgekoppeld.
Op de kabel die van het huis, onder de garagevloer, meten we 220 op de zwarte draad, 220 op de zwarte en de geelgroene aardedraad, echter niets op de zwarte draad en de blauwe.
Dus toch een probleem met de afvoerdraad?

Slechte las ( losse nul) in de lasdoos in de keuken waar de schuur is afgetakt zal het wel zijn.
Of ze hebben de draden in een wandcontactdoos van de koelkast er bij geprikt en er is wat los getrild of gebrand.
Niet mee spotten, dit kan serieus gevaarlijk zijn, zeker op het punt waar het los zit.
Zou er even iemand bij halen als je er niet uit komt.

Dat leek al de hele tijd waarschijnlijk, en werd meermaals aangedragen, maar zekerheid kan enkel ter plaatse worden bekomen ;) !

Overigens: wees maar blij dat de buurman wilde meedoen, ze zijn niet allemaal zo sociaal ingesteld. Hartverwarmend eigenlijk, om te vernemen dat de samenleving af en toe nog sociaal werkt.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (14%)]

Dank jullie allemaal voor het meedenken. Het is mijn eerste ervaring met dit forum en om in 'de sfeer' van de laatste schrijver te blijven: 'een verademing om gewoon een vraag te kunnen stellen zonder gelijk door deze en gene te worden 'afgemaaid'. Nogmaals, dank je wel.

De voeding kan ook naar meterkast gaan en aldaar op een lasdoos van de keuken zijn gelast.

Op donderdag 17 oktober 2024 18:36:23 schreef Hunebedbouwer:
De voeding kan ook naar meterkast gaan en aldaar op een lasdoos van de keuken zijn gelast.

Dat is een goede, ik lees koelkast en denk dan meteen aan de keuken maar het kan ook de keukengroep zijn in de meterkast inderdaad.
Bij een goede vriend ooit meegemaakt dat er in de kruipruimte een lasdoos lag tussen de kabel naar de garage, die was volgelopen in de natte kruipruimte.

Ik heb een tijdje terug ook zoiets gehad, was aangelegd door Picobello BV, 2 groepen in een lasdoos. Bleek uiteindelijk een draad te zijn die niet goed in een lasklem heeft gezeten. Dus ik heb toen alles verwijderd en 2 aparte lasdozen geplaatst.

Op donderdag 17 oktober 2024 18:52:00 schreef HVinduction:
Ik heb een tijdje terug ook zoiets gehad, was aangelegd door Picobello BV, 2 groepen in een lasdoos. Bleek uiteindelijk een draad te zijn die niet goed in een lasklem heeft gezeten. Dus ik heb toen alles verwijderd en 2 aparte lasdozen geplaatst.

deze had in onlangs ook 1, maar dan 2 krachtgroepen in 1 doos. 2x 4 aderige kabel, aarde van de ene groep en de nul van de andere groep genomen. sluiting in de ene groep omdat de lassen waren verbrand.

Op donderdag 17 oktober 2024 17:44:55 schreef Loco:
Op de kabel die van het huis, onder de garagevloer, meten we 220 op de zwarte draad, 220 op de zwarte en de geelgroene aardedraad, echter niets op de zwarte draad en de blauwe.

Gemeten t.o.v. wat? T.o.v. aarde? Dan meet ik hier ook (bijna) niets op de blauwe draad...

Ergens in huis is de kabel naar de garage verbonden met de installatie in huis.
Ik zou als eerste die plek, dus de overgang van de huisinstallatie naar de (grond) kabel naar je schuur, nader onderzoeken.

Op donderdag 17 oktober 2024 17:44:55 schreef Loco:
Wellicht hebben we, de buurman heeft geholpen, het probleem gevonden.
We hebben alle lasdozen en contactdoos losgekoppeld.

Ik hou het op een probleem met de blauwe draad. Volg de blauwe draad tot het begin van die blauwe draad. Bij die lasdop gaat het verkeerd en die moet dus vervangen worden.

Ik zeg hetzelfde als Toeternietoe, maar dan in andere woorden.

Lijkt mij inderdaad ook het slimste. De koelkast is het enige apparaat wat ik kan vinden dat met de schuur op dezelfde groep is aangesloten.

De meterkast is net nieuw (ivm zonnepanelen) dus ik denk dat ik het daar niet hoef te zoeken. Eerder in de buurt van de koelkast, het zal de kruipruimte onder de keuken wel worden.