steek eens een stekkerblok in dat stopcontact en op 1 uitgang hang je je spanningsmeter. zal rond de 230V aangeven.
steek nu in een andere uitgang van die stekkerblok eens een verbruiker, je zal de boel naar 0V zien terugvallen

zet misschien de zekering eens af van die groep, en weer aan. is misschien half getript

Lasdozen vervangen. kan nooit het probleem oplossen.

Je hebt in een 230 V installatie een “stroomtoevoerdraad”, de Fase, en
een “stroomafvoerdraad”, de Nul
Een spanningszoeker is een K#€*&@,! apparaat om storingen te zoeken.

Maar omdat je spanningzoeker het overal doet vermoed ik dat je stroomtoevoerdraad in orde is, en je stroomafvoerdraad ergens niet meer goed is.
Kan van alles zijn, losse verbinding.??
Het wordt zoeken.

Is er op de groep (stop) van de garage in huis ook nergens stroom, of misschien nog wel wat dat werkt in huis?

De koelkast zit op dezelfde groep en werkt normaal.

En staat die koelkast ook in de garage?

Ha, neen, die staat in de keuken.
De electra in de garage is door de vorige bewoner aangelegd. De leiding en de stroomdraad komt vanuit het huis, onder de grond, de garage binnen.

Wellicht hebben we, de buurman heeft geholpen, het probleem gevonden.
We hebben alle lasdozen en contactdoos losgekoppeld.
Op de kabel die van het huis, onder de garagevloer, meten we 220 op de zwarte draad, 220 op de zwarte en de geelgroene aardedraad, echter niets op de zwarte draad en de blauwe.
Dus toch een probleem met de afvoerdraad?

Slechte las ( losse nul) in de lasdoos in de keuken waar de schuur is afgetakt zal het wel zijn.
Of ze hebben de draden in een wandcontactdoos van de koelkast er bij geprikt en er is wat los getrild of gebrand.
Niet mee spotten, dit kan serieus gevaarlijk zijn, zeker op het punt waar het los zit.
Zou er even iemand bij halen als je er niet uit komt.

Dat leek al de hele tijd waarschijnlijk, en werd meermaals aangedragen, maar zekerheid kan enkel ter plaatse worden bekomen ;) !

Overigens: wees maar blij dat de buurman wilde meedoen, ze zijn niet allemaal zo sociaal ingesteld. Hartverwarmend eigenlijk, om te vernemen dat de samenleving af en toe nog sociaal werkt.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (14%)]

Dank jullie allemaal voor het meedenken. Het is mijn eerste ervaring met dit forum en om in 'de sfeer' van de laatste schrijver te blijven: 'een verademing om gewoon een vraag te kunnen stellen zonder gelijk door deze en gene te worden 'afgemaaid'. Nogmaals, dank je wel.

De voeding kan ook naar meterkast gaan en aldaar op een lasdoos van de keuken zijn gelast.

Op donderdag 17 oktober 2024 18:36:23 schreef Hunebedbouwer:
De voeding kan ook naar meterkast gaan en aldaar op een lasdoos van de keuken zijn gelast.

Dat is een goede, ik lees koelkast en denk dan meteen aan de keuken maar het kan ook de keukengroep zijn in de meterkast inderdaad.
Bij een goede vriend ooit meegemaakt dat er in de kruipruimte een lasdoos lag tussen de kabel naar de garage, die was volgelopen in de natte kruipruimte.

Ik heb een tijdje terug ook zoiets gehad, was aangelegd door Picobello BV, 2 groepen in een lasdoos. Bleek uiteindelijk een draad te zijn die niet goed in een lasklem heeft gezeten. Dus ik heb toen alles verwijderd en 2 aparte lasdozen geplaatst.

Op donderdag 17 oktober 2024 18:52:00 schreef HVinduction:
Ik heb een tijdje terug ook zoiets gehad, was aangelegd door Picobello BV, 2 groepen in een lasdoos. Bleek uiteindelijk een draad te zijn die niet goed in een lasklem heeft gezeten. Dus ik heb toen alles verwijderd en 2 aparte lasdozen geplaatst.

deze had in onlangs ook 1, maar dan 2 krachtgroepen in 1 doos. 2x 4 aderige kabel, aarde van de ene groep en de nul van de andere groep genomen. sluiting in de ene groep omdat de lassen waren verbrand.

Op donderdag 17 oktober 2024 17:44:55 schreef Loco:
Op de kabel die van het huis, onder de garagevloer, meten we 220 op de zwarte draad, 220 op de zwarte en de geelgroene aardedraad, echter niets op de zwarte draad en de blauwe.

Gemeten t.o.v. wat? T.o.v. aarde? Dan meet ik hier ook (bijna) niets op de blauwe draad...

Ergens in huis is de kabel naar de garage verbonden met de installatie in huis.
Ik zou als eerste die plek, dus de overgang van de huisinstallatie naar de (grond) kabel naar je schuur, nader onderzoeken.

Op donderdag 17 oktober 2024 17:44:55 schreef Loco:
Wellicht hebben we, de buurman heeft geholpen, het probleem gevonden.
We hebben alle lasdozen en contactdoos losgekoppeld.

Ik hou het op een probleem met de blauwe draad. Volg de blauwe draad tot het begin van die blauwe draad. Bij die lasdop gaat het verkeerd en die moet dus vervangen worden.

Ik zeg hetzelfde als Toeternietoe, maar dan in andere woorden.

Lijkt mij inderdaad ook het slimste. De koelkast is het enige apparaat wat ik kan vinden dat met de schuur op dezelfde groep is aangesloten.

De meterkast is net nieuw (ivm zonnepanelen) dus ik denk dat ik het daar niet hoef te zoeken. Eerder in de buurt van de koelkast, het zal de kruipruimte onder de keuken wel worden.

Op donderdag 17 oktober 2024 20:59:04 schreef Loco:
Lijkt mij inderdaad ook het slimste. De koelkast is het enige apparaat wat ik kan vinden dat met de schuur op dezelfde groep is aangesloten.

De meterkast is net nieuw (ivm zonnepanelen) dus ik denk dat ik het daar niet hoef te zoeken. Eerder in de buurt van de koelkast, het zal de kruipruimte onder de keuken wel worden.

Of juist wel in de nieuwe groepenkast, daar kan een foutje zitten...

Precies, ook mijn idee. Dat is dé plek waar een vergeten schroef de grootste kanshebber is, omdat er zoveel schroeven zijn.

Spanningsloos (voor zover mogelijk, anders NIET doen) eens aan alle draden trekken om te kijken of deze wel vast zitten kan veel opleveren.

Op donderdag 17 oktober 2024 15:29:56 schreef mvdk:
Het beste is, effe naar een bouwmarkt en daar bij de elektriek afdeling een klein 230V gloeilampje met fitting en 3 meter soepel draad scoren.
Thuis even de fitting aan elk 1,5mtr snoer monteren.
Met een lampje is de beste manier van meten.

Hij gebruikt een looplampje, dat is toch ook goed?

Hij gebruikt een looplampje, dat is toch ook goed?

Hangt van de storing af. Als het een slechte contact is met veel overgans weerstand dan zou een looplamp er nog net wel op kunnen werken en een gloeilamp net niet.

IK test dat soort slechte contacten met een 230V handboormachine of ander handgereedschap met een motor erin. Dan weet ik zeker dat de stroom groot genoeg is om geen twijfel geval te zijn.

net nieuwe kast, 2 afgaande leidingen op 1 automaat. kan weleens een losse draad op de automaat zijn..

Laten we eerlijk zijn :).

Voor een elektricien is dit een eenvoudige en heel vaak voorkomende storing wat vrij simpel gevonden zal worden. Het daadwerkelijk oplossen kan wel veel tijd in beslag nemen of het kan 2 minuten werk zijn.
Om dat allemaal uit te leggen aan iemand zonder ervaring is best lastig en ik neem aan dat je die nieuwe groepenkast ook niet zelf hebt geplaatst. En dan lijkt het me toch logischer om aan die persoon het dan ook maar vragen om het op te lossen.

Het is toch ook raar een nieuwe groepenkast en ineens werkt er een groep niet goed lijkt mij geen toeval.

Op donderdag 17 oktober 2024 21:03:22 schreef revado:
[...]

Of juist wel in de nieuwe groepenkast, daar kan een foutje zitten...

Tja, waar komt de draad naar de koelkast samen met de draad van het stopcontact in de garage? Daar zit de fout.
Kan de nieuwe groepenkast zijn, kan een lasdoos in de kruipruimte zijn.

Een WCD-tester is een simpel en door leken veilig te gebruiken apparaat om dergelijke problemen op te sporen c.q. beter te localiseren waar het probleem ontstaat. Ze zijn algemeen verkrijgbaar en goedkoop (maar kunnen niet 100% van de problemen aantonen - ze hebben hun beperking, net als elk instrument/meetmethode).

Een willekeurig voorbeeld van zo'n WCD-tester als foto in bijlage.

Het is geen panacee, maar stukken beter dan een spanningszoeker, en makkelijker (en veiliger) te gebruiken door leken dan een Duspol.

(mijn eigen WCD-tester is zelfbouw, met ingebouwde mogelijkheid om aardlekschakelaars (grof) te testen, en heeft al vele malen zijn nut bewezen.)