Op donderdag 24 oktober 2024 13:15:31 schreef Erik777:
Wat een gedoe toch allemaal, ook maar geen smartphone gebruiken, dan deel je nog meer privacy..
Bij een slimme meter kun je het uitlezen ook administratief laten uitzetten, het is dan ook een digitale meter.

Ik vind het wel meevallen met die privacy van de meter. Je kunt als je iemand kent een inschatting maken of iemand thuis is. De meterstanden online uitlezen gaat volgens mij per uur dus dat vertroebelt al veel. En verder weet je nooit precies of iemand heel de avond bij een lampje dat toch al op een sensor of klok loopt zit te puzzelen of gewoon vroeg naar bed gaat. Witgoed kan ook met een klok starten en een pc, tv of radio die iemand aan laat staan en na een paar uur uitgaat maakt het ook weer lastiger.

Ik denk dat beheerders bij KPN/Ziggo beter kunnen zien wanneer je van huis bent, niet door alleen door mobiel, maar door je tv en wifi (van je telefoon).

Op donderdag 24 oktober 2024 13:15:31 schreef Erik777:
Bij een slimme meter kun je het uitlezen ook administratief laten uitzetten, het is dan ook een digitale meter.

Bij het opgeven van de standen geeft je ook op wat er is teruggeleverd, dat houdt hij ook bij.
dus als je de ferrarismeter (draaischijf) vergelijkt met een niet op afstand uit te lezen digitale meter
(de zogenaamde domgemaakte slimme meter :) )

• Ferrarismeter heeft 1 "hoofd" telwerk en saldeert automatisch realtime. (schijf draait terug of langzamer)
    Het 2e telwerk is/was voor het nachttarief, maar dat is niet meer.
  • Digitale slimme meter heeft 2 telwerken, een voor terugleveren en een voor afnemen.
    zo kunnen ze je een ander tarief in rekening brengen of laten betalen per afgenomen of geleverde kWh.

Waar ik ook benieuwd naar ben: gaan mensen meer stroom verbruiken om het terugleveren tegen te gaan? Dan krijg je bijvoorbeeld 20% toename in stroomverbruik, enkel om niet te hoeven dokken. Dat kost de energiebedrijven meer geld. Erg raar dus die terugleververgoeding.

Ik weet niet waarom allerlei mensen de meest rare trucs uithalen om maar geen stroom terug te hoeven leveren. Mijn energieleverancier (Greenchoice) heeft het volgende geschreven:

Voor de netto teruggeleverde stroom ontvang je per kWh een terugleververgoeding. We verhogen de terugleververgoeding zodat deze hoger is dan de terugleverkosten die je betaalt. Je hebt dus nog altijd voordeel van de stroom die je opwekt.

Als dit zo blijft zie ik geen reden om je teruggeleverde stroom te reduceren of op te stoken.

Op nul zetten had ik wel sympathieker gevonden. Maar men wil de consument nu richting de thuisbatterij duwen.
Nu betaal ik geen directe boete maar wel een indirecte. Verre van een fatsoenlijke situatie.

Eerst maar even de aankomende 2 jaar afwachten.

Bijna 10,5 miljoen verwarmde units in Nederland.
Die vroeger 1 x 60 jaar misschien vervangen moesten worden dat wordt nu wel anders met 15-20 jaar.

De energietransietie heeft in ieder geval geresulteerd in de productie van veel meer spullen.

Op donderdag 24 oktober 2024 21:32:43 schreef floppy:
Ik weet niet waarom allerlei mensen de meest rare trucs uithalen om maar geen stroom terug te hoeven leveren. Mijn energieleverancier (Greenchoice) heeft het volgende geschreven:
[...]
Als dit zo blijft zie ik geen reden om je teruggeleverde stroom te reduceren of op te stoken.

Voor de netto teruggeleverde stroom ontvang je per kWh een terugleververgoeding. We verhogen de terugleververgoeding zodat deze hoger is dan de terugleverkosten die je betaalt. Je hebt dus nog altijd voordeel van de stroom die je opwekt.

Ze salderen dus de teruggeleverde energie met de terugleverkosten. Is wel een vrijbrief (voor Greenchoice) om je altijd wat te laten betalen, of nul te laten zijn en je niets te vergoeden.

Budget heeft jaren lang gesal(frau)deert per maand, word je ook niet vrolijk van. Vele andere berekenen voor zonnepaneelhouders hogere stroom en gaskosten.
Ik betaal nu 10 ct meer voor stroom, dus nu nog maar even meer panelen op het dak gegooid. Die paar ct per kuub gas zijn nog te overzien.
Bij het overstappen krijg je een lagere bonus.
Straks voor mij dan nog die teruglever boete.

Ik vind het niet erg dat energieleveranciers iets van mijn zonnepaneel voordeel krijgen (al worden ze al genoeg gecompenseerd door de overheid).
Maar eigenlijk hoort dat geld toe aan de netwerkbeheerder.

Maar met over de 400 Eu aan extra kosten mbt modaal huis, loopt het straks wel de spuitgaten uit.
Ook dat irritante reclame gedoe mbt 'kosten eerlijker verdelen', door zonnepanelen houders zouden de energietransitie doelen juist eerder bereikt kunnen worden en zijn de prijzen over de hele linie dan juist lager.
Dat de Energie markt de afgelopen decennia heeft zitten slapen,...Tja!

Maar ja, over twee jaar kan de wereld weer helemaal anders op z'n kop staan.

Op donderdag 24 oktober 2024 14:22:42 schreef vergeten:
[*]Ferrarismeter heeft 1 "hoofd" telwerk en saldeert automatisch realtime. (schijf draait terug of langzamer)
Het 2e telwerk is/was voor het nachttarief, maar dat is niet meer.

Huh? Ik betaal verschillende tarieven voor dag en nachttarief. Het scheelt nu 0.36 cent per kWh(1.1%) terwijl het vroeger een factor twee was. Dat wel, maar de verschillende tarieven zijn er gewoon nog.

[*]Digitale slimme meter heeft 2 telwerken, een voor terugleveren en een voor afnemen.

Vier. nacht afgenomen, nacht geleverd(*), dag afgenomen, dag geleverd.

(*) Ik schrijf "nacht" als tegenpool van "dag". Misschien is "dal" toch beter. nacht/Dal is ook zaterdag/zondag.

Op zondag 27 oktober 2024 09:08:05 schreef rew:
[...]Huh? Ik betaal verschillende tarieven voor dag en nachttarief. Het scheelt nu 0.36 cent per kWh(1.1%) terwijl het vroeger een factor twee was. Dat wel, maar de verschillende tarieven zijn er gewoon nog.
[...]Vier. nacht afgenomen, nacht geleverd(*), dag afgenomen, dag geleverd.

(*) Ik schrijf "nacht" als tegenpool van "dag". Misschien is "dal" toch beter. nacht/Dal is ook zaterdag/zondag.

...en nog wat voor de gebruiker niet zichtbare telwerken:
blindvermogen en schijnbaar vermogen, per fase en tariefsoort (dag/nacht, hoog/laag, normaal/dal, II/I). Plus de netspanning per fase. Bedrijfsuren. Zal er nog wel een vergeten zijn.
Wordt iedere 5 minuten opgeslagen en is aan de P1 poort uit te lezen bij de oudere generatie slimme meter.
Wordt ieder kwartier opgeslagen om eens per dag verzonden te worden naar de netbeheerder, die, als je toestemming hebt gegeven aan je energieleverancier, door te geven aan de klant.
Dus je loopt altijd minimaal een dag achter van de data van je energieleverancier.
De kwartier uitlezingen worden twee weken bewaard, de 24 uur uitlezingen twee maanden en eens in het halfjaar een metercheck (uit m'n hoofd).
Dit allemaal t.b.v de afhandeling met storingen, klachten en netwerkbewaking.

Moderne slimme meters hebben een real-time uitlezing op de P1 poort.