Hallo,
ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat een square wave omzet naar een output dc voor een elektro motortje.
zal even uitleggen wat het idee is.
ik wil eigenlijk een snelheidssignaal (square wave) omzetten naar een elektromotor om de teller unit (golf 1) aan te drijven.
en het mooiste zou zijn dat ik deze nog zou kunnen afstellen aan de hand van de aantal pulsen dat ie krijgt de motor af te stelen hoe snel deze moet draaien.
is hier iets voor of kan iemand hier voor mij zoiets bouwen ?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Groet
Roel
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je zoekt zoiets?: https://nl.mouser.com/c/semiconductors/data-converter-ics/voltage-to-f…
blokgolf of PWM?
voor PWM hoeft u alleen een condensator en evt een weerstand toe te voegen...
en anders een frequency to voltage converter...
Ik ben niet zot electrisch onderlegd dus weet ook niet of wat hierboven beschreven wordt goed is of niet.
Idee is om een inductieve sensor oid te gebruiken.
Groet Roel
Ok, frequentie dus, en niet pulsbreedte
En daar wil je een DC motor mee aansturen om de snelheidsmeter aan te drijven?
Teller unit?
Snelheidsmeter en odometer (voor de afstand)? Uit een VW Golf 1?
Is het niet handiger een wat nieuwer type te nemen? Die werken op pulsjes.
Maakt het leven veel eenvoudiger,
Groet, Henk
Maar als het makkelijker is om iets anders te gebruiken is dat ook goed. Als het uiteindelijk mijn km teller maar kan aandrijven.
Wil de boiten van de homokineet als nokjes te gebruiken zodat ie daat kan tellen.
Alvast bedankt
Groet Roel
Hallo Camino, wil eigenlijk de originele teller behouden. Weet inderdaad dat de nieuwere type dit wel kunnen.
Groet Roel
Staat er een W waarde op de wijzerplaat?
Dat is het aantal omwentelingen voor 1 km.
Is vaak 1000. Dus 1 puls per meter.
Als je 1 meter per seconde rijdt moet het motortje dus 1 omwenteling per seconde draaien.
Lijkt me een klusje voor een pic en een stappenmotor
Groet,
Henk
[Bericht gewijzigd door Camino1 op (47%)]
Dat zou ik even na moeten kijken. Zou zo maar kunnen dat dat er op staat.
Zo ja wat zou je me dan advuseeen om aan te schaffen ?
Groet
Roel
Nu even tellen hoeveel bouten er voorbij komen op een afstand van bijvoorbeeld 25 meter.
Je kan dan uitrekenen hoeveel pulsen er per kilometer worden opgewekt.
Hoe hard gaat het voertuig maximaal?
Ik denk dat je met een frequentie naar spannings converter, dan een spanning naar frequentie omzetter een stappenmotor driver moet aansturen.
De stappenmotor drijft je Golf 1 teller aan.
Op het forum zijn er vast slimme mensen die eea regelen met een Pic.
Groet,
Henk
Is het niet beter een modelbouwservo een een PIC of ATMEL (ATTINY zou al prima zijn) te gebruiken? Makkelijker programmeren en makkelijker bouwen denk ik dan zo
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als ik het goed begrijp moet er een kabel hele rondjes draaien, voor de snelheidsmeter en kilometer teller. Een stappenmotor lijkt me daarvoor de aangewezen manier, want een modelbouw servo kan ofwel geen heel rondje draaien, of je weet eigenlijk niet goed hoe hard hij gaat, bij een gemodificeerde servo.
Een sensor, Arduino of andere microcontroller, stappenmotor driver en stappenmotor zou betrekkelijk eenvoudig zijn, en daarmee kun je de verhouding van de snelheid in software instellen.
Op maandag 28 oktober 2024 15:06:41 schreef fripster:
Is het niet beter een modelbouwservo een een PIC of ATMEL (ATTINY zou al prima zijn) te gebruiken? Makkelijker programmeren en makkelijker bouwen denk ik dan zo
Dat gaat niet werken.
Een oude kilometer teller is niet meer dan een magneet die in een aluminium (zal een legering zijn) kommetje draait. Op deze manier wordt de wijzer meegenomen. Je moet dus de kilometerkabel simuleren en die draait continue rond als je rijd, een modelbouwservo doet dat niet.
Zoiets moet je met een stappenmotor doen. Zoals hierboven door SparkyGSX beschreven.
Ik denk dat hij een motor en een motorregelaar bedoelt.
Even om alle verwarring te voorkomen:
Er zit een snelheidsmeter en een afstandsmeter in een Golf1 kombi.
En Lambiek weet alles van motorregelaars.
Groet,
Henk
[Bericht gewijzigd door Camino1 op (60%)]
Klopt de km moet worden aangedreven, dus rondjes draaien, hoe meer pulsen hij krijgt hoe sneller deze moet draaien.
En het liefs nog afstelbaar om deze prcies te matchen met de werkelijke snelheid.
Precies wat Lambiek en Sparky zeggen.
Alleen wat is hier dan de beste oplossing en wie zou mij hier bij kunnen helpen dit te bouwen
Groet Roel
Op maandag 28 oktober 2024 16:02:42 schreef roelb79:
Alleen wat is hier dan de beste oplossing en wie zou mij hier bij kunnen helpen dit te bouwen
Groet Roel
Lees dit eens door als je tijd hebt. Het is al eens gedaan.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/111317#highlight=kilometerte…
EDIT:
Weet niet of je er iets aan hebt, de linken werken niet meer zie ik nu. Is al een oud topic. 
Op maandag 28 oktober 2024 15:57:34 schreef Lambiek:
[...]
Dat gaat niet werken.Een oude kilometer teller is niet meer dan een magneet die in een aluminium (zal een legering zijn) kommetje draait. Op deze manier wordt de wijzer meegenomen. Je moet dus de kilometerkabel simuleren en die draait continue rond als je rijd, een modelbouwservo doet dat niet.
Zoiets moet je met een stappenmotor doen. Zoals hierboven door SparkyGSX beschreven.
Ik zat er even aan te denken om direct de wijzer te besturen... Maar dan doet de kilometerteller het natuurlijk niet. My bad 
Op maandag 28 oktober 2024 16:13:41 schreef fripster:
Ik zat er even aan te denken om direct de wijzer te besturen... Maar dan doet de kilometerteller het natuurlijk niet. My bad
Alleen de snelheid aangeven kan wel op die manier. Heb ook wel eens een servo gebruikt voor een roerstand aanwijzer voor een schip.
Dit zou wel bijna het zelfde wezen als wat ik omschrijf Lambiek, enige pribleem is dat ik niet elektro technisch onderlegd ben om zoiets te bouwen.
Groet
Roel