maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb een tijd in een Kangoo 1.5DCI gereden. Zat een onbekrachtigd stuurhuis ondergesleuteld en er was een reserve bij, dus kennelijk een zwak punt. Verder geen enkel probleem mee gehad.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kangoo ellende is me ook wel bekend, is een multi inzetbaar wagentje op t werk. start ook vaker ineens niet meer, maar niks te vinden. maanden gaan voorbij en ineens is het niet starten weer terug. altijd als je ergens staat laat op de avond en het schij*weer is. kabelbreuken bij renault is verre van zeldzaam, vooral rondom het blok. oa van de traffic is ook een nissan versie, koop die want de bedrading van nissan ( japans ) is veel beter als die franse versie. bouw vaker dingen in als die renaults zo nieuw zijn afgeleverd, maar de bouwkwaliteit word er echt niet beter op.
Dat soms niet willen starten was een van de redenen om de connector ( zo'n wit molex ding met speelgoed pennetjes) in de stuurkolom "weg te werken".
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het lijkt me sterk dat Nissan kabelbomen opstuurt naar Renault? Zouden deze dan ook in de Mercedes Citan gebruikt zijn (is wel een nieuwere generatie dan waar we het nu over hebben denk ik).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (50%)]
testman
Op zaterdag 26 oktober 2024 12:52:33 schreef maartenbakker:
Het lijkt me sterk dat Nissan kabelbomen opstuurt naar Renault? Zouden deze dan ook in de Mercedes Citan gebruikt zijn (is wel een nieuwere generatie dan waar we het nu over hebben denk ik).
chassis van de traffic word verkocht onder 4 merken, opel, renault, nissan, fiat. echter ik hoorde van een garage monteur dat de nissan versie betere bekabeling heeft als de renault versie. kan kloppen want japanse wagens scoren beter mbt bedrading als franse. er liggen ook andere motoren in..
Er is voor dit alles gewoon een oplossing;
https://topgear.nl/autonieuws/volvo-v70-ambulances-ombouwen-camper/
https://topgear.nl/autonieuws/volvo-xc70-at-2005/
Kun je weer een paar decennia voort, of je pakt het type ervoor (5cil) dan praat je over eeuwen... 
Daarna moet je toch aan de bakfiets.
Op dinsdag 22 oktober 2024 23:11:52 schreef Kees frees:
Heeft er iemand (recente) ervaring met LED als vervanger van een halogeen autolamp ?
In mijn geval een H7, is een enkele lamp.
Reden : ik ben het vervangen zat en ik heb momenteel de koplampen er af liggen dus nu is de kans, het (de-)monteren is een behoorlijke operatie.
Het liefst zou ik horen : "ik heb dit model en het werkt al jaren".
Want van het lukraak zoeken op het www wordt ik niet veel wijzer.
bvdNB ik heb op dit forum wel soortelijke vragen gevonden maar van >4 jr. terug.
Even terug naar de vraag van de TS. Het vervangen van koplampen door led uitvoeringen kan alleen als je de lenzen en reflectoren ook vervangt door bij de leds behorende exemplaren. Alleen het gloeibolletje vervangen door een led gaat niet werken. Er ontstaat dan een volkomen fout lichtbeeld dat zeer irritant en zelfs gevaarlijk is voor de bestuurder zelf en de tegenliggers. Of het strafbaar en apk afkeur is, is eigenlijk zelfs onbelangrijk. Dan breng je namelijk alleen schade aan je eigen portemonnee toe en niet aan anderen.
Als je iemand overhoop rijd omdat je die per ongeluk niet gezien hebt door foute (illegale) koplampen ben je pas echt de sigaar. Verzekeringen keren dan niet uit.
Ik had ooit ook het probleem dat ik elke maand gloeibolletjes stond te vervangen. Ik gebruikte daar ter vervanging van die goedkope vijf gulden reserve set doosjes voor waar ik er een berg van had over gehouden. Dat heb ik gedaan tot ik een keer 's nachts met pokke weer twee defecte koplampen tegelijk had. Ik heb toen bij een garage twee Philips halogeen lampje van 15 gulden per stuk gekocht. Die lampjes zijn nooit meer stuk gegaan. Ik heb daarna eigenlijk alleen zeer af en toe een kapot lampje gehad die ik dan verving door een goede kwaliteit lamp. Dat die lampen dan vier keer meer kostte dan een heel setje goedkope shit reserve lampen had ik er dubbel en dwars voor over.
Ik heb overigens ook leds geprobeerd in de richting aanwijzers. Ook dat was geen succes. Die waren duur en leefden nog korter dan de lampje uit de goedkope 5 gulden setjes. Maar dat is inmiddels erg lang geleden en misschien zijn de leds nu wel beter.
Ooit heb ik met mijn Toyota een aanrijding gehad waarbij beide koplampen gesneuveld waren. Ik moest toen aan twee hele nieuwe units. De originele units van Toyota waren 800 gulden per stuk. Replica's waren 80 gulden. Dat werden dus de replica's. Achthonderd gulden was toen heel erg veel geld. Nou, dat heb ik geweten. Heel veel commentaar van mijn APK man. De lampen waren niet goed te stellen, en het was maar net ok voor de apk. Later met rijden in het donker zag je ook duidelijk dat het lichtbeeld echt shit was. Nu waren die Toyota lampen wel 10 keer duurder dan die replica's en dat was wel heel erg veel. Maar die replica's waren ook echt wel shit.
Ik denk dat de TS het beste bij zijn gloeilampen kan blijven. De TS moet gewoon goede kwaliteit lampen kopen. Misschien even de boordspanning monitoren om te kijken of dat niet veel te hoog is.
Ombouwen van de wagen naar leds is als je het goed, en volgens alle keuringsregels, doet een duur verhaal. En of het veel verbeterd? Je kunt het je serieus afvragen. Een gloei-halogeen-lampje kun je vrijwel overal kopen en met wat handigheid zelf vervangen. Niet bij alle wagens helaas maar vaak toch wel. Met led armaturen wordt ook dat een ander verhaal. Helemaal als je met een wagen vol kids in bergdorpje in Frankrijk staat met kapotte lampen en je moet ' s nachts door een sneeuwstorm naar huis terug rijden. Dan is bij een lokale garagist een gewoon lampje echt wel snel vervangen.
In moderne nieuwe wagens mag je verwachten dat alles zo ontworpen en afgestemd is dat daar de leds inderdaad nooit defect zullen gaan. Gewoon omdat je die niet even snel kunt vervangen.
Osram geeft netjes aan dat hun LED lampen in de daarvoor aangegeven (oude) auto's mag.
Daarbij is reeds een geruimere tijd het met verlichting op/aan auto's een drama.
Immers als de rest van de verlichting feller wordt, moet je een keer mee.
Ik ga ze testen en als ik het zelf goedkeur is het goed! 
[Bericht gewijzigd door Ghia op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
Op zaterdag 26 oktober 2024 12:58:55 schreef testman:
[...]chassis van de traffic word verkocht onder 4 merken, opel, renault, nissan, fiat. echter ik hoorde van een garage monteur dat de nissan versie betere bekabeling heeft als de renault versie. kan kloppen want japanse wagens scoren beter mbt bedrading als franse. er liggen ook andere motoren in..
FIAT?? Opel?? Je gooit nu het een en ander op één hoop dat er niet op thuishoort. Ik denk dat je die bron van informatie mag afschrijven voor alle informatie als hij de basis al niet kent. Zulke auto's komen doorgaans uit dezelfde fabriek of uit gezamenlijk opgezette fabrieken binnen Europa. Dat laatste was het geval bij Opel en FIAT, daar bleven ze beide het FIAT-ontwerp doorontwikkelen en produceren toen ze afscheid van elkaar namen (om een paar jaar later weer bijelkaar terug te komen, maar vanaf dan werd het nieuwe Combo/Doblo model door Peugeot ontwikkeld). Renault, Nissan en Dacia zitten bijelkaar en willen nog niet dood gevonden worden in de buurt van Peulantis (waar FIAT, Opel, Peugeot, Citroen enz. onder vallen en dat op zijn beurt weer een paar busje bouwt voor Toyota).
Andere motoren kan ik me nog voorstellen. Nissan krijgt de 75pk en Renault de 80pk ofzo, maar het zijn identieke 1.5dCI blokken uit dezelfde fabriek. Het hele punt van die busjes is dat je ze dan niet uit Japan hoeft te halen. Het idee dat je een kabelboom uit Japan laat komen voor een hier geproduceerde auto, lijkt me onzinnig.
Edit: opgezocht volgens wikipedia waren dit de fabrieken waar 1e generatie Kangoo's vandaan kwamen, zit niks van Nissan bij:
France: Maubeuge (MCA)
Argentina: Santa Isabel (Renault Argentina – 1998–2018)
Morocco: Casablanca (Somaca)
Malaysia: Kuala Lumpur (TCEC)
De Nissan Kubistar bestond vanaf 2003, toevallig ook het jaar dat Renault een facelift doorvoerde (waardoor het makkelijker werd om merken doorelkaar heen te produceren).
Beetje hetzelfde verhaal als kwaliteitsverschil tussen Aristona en Philips dus.
testman
de traffic van renault, vivaro van opel, primastar van nissan, talento van fiat hebben hetzelfde chassis. en ik zeg niet dat de kabelboom die nissan gebruikt van renault komt, want bedrading problemen komen bij de nissan lang niet zoveel voor.
idd heeft peugeot busjes voor toyota gebouwd, waar ze ook meteen van geleerd hebben.
[Bericht gewijzigd door testman op (28%)]
Op dinsdag 22 oktober 2024 23:11:52 schreef Kees frees:
Heeft er iemand (recente) ervaring met LED als vervanger van een halogeen autolamp ?
In mijn geval een H7, is een enkele lamp.
Het begint te dagen.
Kwam vandaag binnen;
Osram Night Breaker LED GEN2 12V 16W Street Lagal 64210DWNBG2-2HFB
4 Jaar Garantie
Op de doos zit een code die je bij Osram/trust kan intoetsen.
Vandaaruit krijg je dan de codes die op de lampvoeten moeten staan.
Top, ik blijk echte te hebben.
Goedkeur bladen gedownload en uitgeprint, boekje van gemaakt.
Ik zie het al gebeuren;
'Goedenavond, zo te zien heeft deze 24 jaar oude bolide LED verlichting. Weten wij wel dat dat niet kan'.
Nou, meneer de agent.
Whoppa boekwerk voor z'n neus 
testman
Op zaterdag 26 oktober 2024 20:18:39 schreef Ghia:
[...]Ik zie het al gebeuren;
'Goedenavond, zo te zien heeft deze 24 jaar oude bolide LED verlichting. Weten wij wel dat dat niet kan'.
Nou, meneer de agent.
Whoppa boekwerk voor z'n neus
je hebt het boekwerk bij, dan gebeurt dat niet natuurlijk 
maartenbakker
Golden Member
Op zaterdag 26 oktober 2024 16:30:12 schreef testman:
de traffic van renault, vivaro van opel, primastar van nissan, talento van fiat hebben hetzelfde chassis. en ik zeg niet dat de kabelboom die nissan gebruikt van renault komt, want bedrading problemen komen bij de nissan lang niet zoveel voor.idd heeft peugeot busjes voor toyota gebouwd, waar ze ook meteen van geleerd hebben.
Ah, een maatje groter dan de Kangoo dus. Dacht dat we het over de Kangoo en de Nissan-versie daarvan hadden. Overigens is dat sinds Peulantis (Stellantis) ook niet meer zoals je het hier schetst.
Van de Talento wist ik het niet, maar FIAT heeft inderdaad tussen 2016 en 2020 (de volledige looptijd van het model) ingekocht bij Renault om een gat tussen modellen op te vullen. Voor die tijd hebben ze een tijd lang geen Talento's gehad en erna ook niet. Een buitenbeentje dus.
De Renault Traffic, Opel Vivaro, FIAT Talento en Nissan Primastar kwamen uit de oude Bedford-fabriek in Engeland, behalve versies met een verhoogd dak en mogelijk andere specials, die komen uit de Nissan fabriek in Spanje, dus dan klopt het verhaal op zijn minst deels (behalve dat Renault er dus niet aan te pas komt en het kwaliteitsverschil kennelijk tussen GM en Nissan was en niet persé de merknamen op de bussen volgde, alleen maar de chassisnummers).
Maargoed, allemaal oude koek. De Ctiroen, Peugeot, Opel en Toyota uit die klasse zijn tegenwoordig allemaal gebaseerd op de Peugeot Expert. En die worden dan weer in Frankrijk gebouwd, en grappig genoeg ook weer in de oude Bedford-fabriek. Die is via Opel in handen gekomen van Opel-PSA en dus overgegaan naar Peulantis.
Daar ben ik dan weer, phoe wat een reacties, ziet er interessant uit, nog niet alles gelezen.
Ik was even druk met oa de bewuste wagen, een peugeot 308 uit 2008.
De LED lampen kwamen van Conrad net op tijd binnen, er was een storing daar met de betaling maar gelukkig snel en goed gecommuniceerd met C en opgelost, dat viel me helemaal niet tegen.
De lampen er in gefrummeld, dat is echt niet te doen met de koplamp in de auto. Alles weer gemonteerd, de "bumper", nou ja een grote plastic kap a-la een bonbondoos binnenkant, grrrr. afgebroken lipjes op onmogelijke plaatsen. Veel gefrunnik met ty-raps en binddraad om het bij elkaar de houden.
En zo te zien was ik niet eerste met dit probleem bij deze auto.
Ondertussen had ik de koplampen laten poetsen, met goed resultaat.
De proefrit was 's nachts in de mist, dus anders dan normaal.
Geen storende stralen meer naar boven toe door het poetsen van kunststof kap.
En de bundel lijkt ook wel goed en de gebruikster die er mee weg moest vind dat ook.
Dus geslaagd wmbt.
Wat nu wel opvalt is het kleurverschil met de andere lampen.
Er zit nu dus een H7 ledlamp aan de buitenkant en een andere koplamp cq spiegelreflector daar net naast met 2 lampen
Wat de functie van die lamp, eh, armatuur dus is dat begrijp ik niet *), niet de mistlampen, die zitten ergens anders, hebben totaal geen nut, bleek in de mist-testrit. Die lampen zitten nu met spuug en touwtjes vast, ik zou ze wel weg willen doen maar dat zal een APK probleem opleveren ws ?
*) Maar ik begrijp wel meer niet aan de wagen :-/
maartenbakker
Golden Member
Grootlicht/verstralers misschien?
Mist lijkt me ideaal om uit te vinden hoe de bundel is en hoe het zit met strooilicht.
Wat er niet opzit bij de APK kan ook niet afgekeurd worden. Ik weet niet of mistlicht vóór ueberhaupt verplicht is, en als het nu wel verplicht is, is het maar de vraag of het voor jouw bouwjaar al verplicht was. Zou ik gewoon weglaten. Heeft inderdaad niet heel veel toegevoegde waarde, alleen in dichte mist als je ze in plaats van de koplampen aan kunt zetten. Erbij aanzetten geeft alleen extra licht terwijl je al verblind wordt door je koplampen. Als je zonder mist slecht zicht hebt in het donker, kun je mistlampen gebruiken als breedstralers, maar daar worden tegenliggers niet altijd blij van en nu je LED-lampen hebt denk ik dat je sowieso al beter zicht hebt.
Op zaterdag 26 oktober 2024 20:28:00 schreef testman:
[...]je hebt het boekwerk bij, dan gebeurt dat niet natuurlijk
valt wel mee, als de lichten het doen, en niet storen, gaan ze je niet snel tegen houden.
en als de agent van mening is dat het niet mag, zal dat boekwerk ook niet helpen, dan neemt die je mee naar de keuring en zullen zij wel beslissen of het mag of niet.
mijn pickup van 35jaar oud rijdt met blauwe lampen rond (geeft koud wit licht af dan). gewoon halogeen dus.
ik moest die kleine 5lampjes ook vervangen door koudwitte leds op een pcb.
rijd er al 2jaar mee, geen kat die er naar omkijkt. valt ook niet op in het verkeer aangezien de helft met gele en de helft met witte lampen rijdt.
onze prius destijds ook vervangen door zulke. maar die heeft van die bolle lenzen waardoor het lijkt dat het xenon is.
de lichten stonden fout (1 te laag). ik naar de garage en zei die: xenon kan je niet afstellen, dat is automatisch.
ik antwoorde dan dat het gewone halogeen H1 lampen zijn. die kon het niet geloven. beide autos al 2jaar zo en geenenkele lamp kapot. die prius doet nogthans veel kilometers (staat nu op 386 000km). deze zomer mee naar zwitserland enzo gereden
Ja, ik had net hetzelfde beeld, van kaarsvlamgeel naar wit 
Wat een gepriegel zeg &%$*#@
Dimlicht zit natuurlijk aan de zijde waar je het moeilijkste bij kan.
Het clipje maak je los en dan haal je de 'oude' H7 eruit.
Maar uhhh, hoe gaat het clipje nu over de LED H7, nou niet!
Clipje dus aan de onderkant losmaken vervolgens om de Led doen en dan er aan de onderzijde inpriegelen L en R en dan boven erin haken.
Kreng valt natuurlijk 2x uit je kauwtjes, gelukkig klauwtjes met kolenschoppen kun je de montage wel vergeten.
Even snel verwisselen is er niet meer bij. Je hebt zeker een zaklampje nodig en een schroevendraaiertje is ook wel makkelijk.
Enfin, het is gelukt en er komt een bak met licht uit.
Links (staat iets hoger ivm berm) is ie iets verblindend maar dat is dan de helft tov veel modern spul.
Hopelijk houdt het 5 jaar plus.
maartenbakker
Golden Member
Links (berm is toch rechts?) dus een klein beetje omlaagschroeven. Als die LED's hun warmte kwijtkunnen moet 5 jaar wel lukken toch.
Yep, sorry rechts.
Was even van kijkpositie front uit geggaan.
Nu blijkt echter dat de boordcomputer moeite heeft met de LED, eens kijken hoe dat uit te schakelen is.
maartenbakker
Golden Member
Als het niet uit kan, desnoods een vermogensweerstand parallel zetten. Ben je wel je energiebesparing weer kwijt maar je hebt alsnog meer licht en langere levensduur.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op vrijdag 25 oktober 2024 22:13:30 schreef revado:
Sinds 2018 een volvo V70 5 cylinder diesel, gekocht met 2 ton op de teller en die gaat naar de 4 ton zo ongeveer intussen en alles werkt nog steeds gewoon, verbruikt geen olie en loopt 1:18 gemiddeld.
En de lampjes ( voor, achter is alles LED) zijn in een paar minuten te vervangen
Nooit meer franse auto's voor mij.
Dan zou je denken dat je met Mercedes goed zit. Niet dus. Elk jaar heeft mijn Vito reparaties voor meer geld dan ik met de Hiace had in 15 jaar.
En telkens iets anders. Injector lek, turbo kapot, waterslang-plastic afgebroken, radio kapot. En nu dan weer het linker knopje van het raam, dat staat omhoog en los. Het raam wil niet naar boven. Met wat geluk en de schakelaar flink opzij drukken is het het gelukt. Nu dus niet meer open doen. Wat onhandig is want ik moet bij een bedrijf door de poort met een pasje.
Tegenwoordig zeg ik dat het klopt dat vooral rijke mensen Mercedes rijden. Want je moet wel rijk zijn, anders kun je de reparaties niet betalen.
Het lichtbeeld is trouwens ook erg slecht.
testman
Op donderdag 31 oktober 2024 19:48:05 schreef maartenbakker:
Als het niet uit kan, desnoods een vermogensweerstand parallel zetten. Ben je wel je energiebesparing weer kwijt maar je hebt alsnog meer licht en langere levensduur.
heb dat ook met led in laadruimten maken, als de originele 5W gloeilamp niet parallel erover blijft staan gaat het knipperen en andere rare effecten geven. zolang de last ohms lijkt werkt het prima, ware het niet dat renault gammele bekabeling heeft en iets meer last al snel ellende geeft.
maartenbakker
Golden Member
@Hoeben: beter dan Toyota ga je ze sowieso niet vinden (wel met een wijde boog om de ingekochte Peulantis modellen heenlopen). Mercedes is al een hele tijd een duur budgetmerk. Ze stoppen ook niet voor niets met de EQ reeks, Chinese troepaccu's gaan nog garantieproblemen geven vrees ik.