Beste allemaal,

Ik heb hier een YAMAHA CDX-900 cd speler waarbij de uitvoer (audio) het niet meer doet. Ik heb de servicemanual gevonden. Echter weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Daarom vraag ik bij deze jullie advies :)

De status:

• De cd wordt normaal afgespeeld, echter is er geen hoorbare audio uitvoer.
  • De bediening van de cdspeler is zoals gebruikelijk; afspelen, stoppen, volgend nummer, etc.
  • Het geluid van het loopwerk is normaal (lees: zoals altijd).

Wat ik getest heb:

• De uitgang: Geen audio
  • Koptelefoon uitgang: Geen audio; alleen ruis bij opendraaien ingebouwde volumeknop voor de koptelefoon. Deze ruis blijft onveranderd bij stoppen/afspelen cd alsook het uitwerpen van de cd.
  • Fysieke inspectie; kabels, elco's, andere opvallende zaken.

Storing zoeken (van achteren naar voren):

• De voeding acht ik in orde; de cdspeler werkt, er staat ruis op de uitgang bij hoog volume. Of dit normaal is, durf ik niet te zeggen.
  • Mogelijk is er een onderdeel defect in de lijn van audioversterking/verzwakking(?).
  • Is de 'mute' actief(?). Getest; niet actief.
  • Is de mixer (is die er?) of een (digitaal) filter defect(?).
  • Is er iets defect in de omzetting van digitaal naar analoog(?).
  • Geeft de laser het signaal niet door(?).

Ter informatie en verduidelijking:

Van de uitgang (output en koptelefoon hebben hetzelfde probleem) de cd speler in:

1. IC311, IC312

2. DAC IC309, IC310

3. Opto's IC303...306 = QCPL-2614, IC307 = PC910
(Geen afbeelding)

4. Buffer IC302 TC74HC04P Hex inverter
(Geen afbeelding)

5. DIGITAL FILTER IC301

IC501 en natuurlijk nog een hele reeks (zie datasheet)

YM-3816 is a CMOS LSI for signal processing and servo control of the compact disc player.
It executes such signal processing as demodulation of the EFM signal from the optical pick-up, detection and correction
of the erroneous signal and digital filtering which helps to improve the sound quality, as well as such intelligent
servo controlling as focus, disc, tracking and feeding.

Mijn idee is dat het ergens achter (in deze opsomming voor) IC501 zit. Maar dat kan natuurlijk anders zijn. Ik dacht eerst maar eens het 'Mute-circuit' te meten. Is dat een idee of hebben jullie een veel beter idee om mee te beginnen? Wie kan mij op weg helpen in audio-land? :)

Ik zou met een scoopje vanaf de uitgang terug gaan meten de schakeling in.
Aan de hand van het schema kun je dat perfect stap voor stap doen.

Heb je de digitale audio-uitgang ook geprobeerd?

Volgens mij heeft deze speler geen digitale uitgang.
Ik zou inderdaad eerst eens kijken of er wel een spanning staat op de basis van Q315 en Q316, muting lijkt mij de eerste verdachte als alles verder goed werkt. Als daar een spanning staan komen ze volgens mij in geleiding en ligt audio aan aarde, dus muting en geen geluid. Of ze liggen in sluiting en daardoor aan aarde en geen geluid.

@M-i-c-h-e-l
Misschien van het weekend eens doen. Ja, het is heel fijn deze goede documentatie. De cdspeler kan niet ondersteboven afspelen, dus dat is nog een uitdaging. Wel op z'n kant gelukkig.

@Twan1983
@WillemV2
Deze versie heeft inderdaad geen digitale uitgang.
Zojuist de spanning over R309 gemeten: 0,1V. Dat betekend dat Mute niet actief is.

Dat de torren beide in sluiting liggen, samen met Q327 en Q328 lijkt me onwaarschijnlijk. Maar ik kan het natuurlijk eens meten. Thanks voor de tip!

Hmm, het schema waar ik naar keek zat er toch echt anders uit… zal eens kijken wie van ons nu de goede heeft

Ik gebruik het schema uit de bijlage van de service manual: yamaha_cdx-900_cdx-900u_TX.pdf >> pagina 34, 35.

we kijken naar hetzelfde, alleen jij kijkt waar mute opgezet wordt en ik naar waar het uitgevoerd wordt, daardoor was ik even verward :-)

Er kunnen andere redenen zijn waarom Q315/316 geleiden, meten is weten.

je hebt doorgaans een symetrische voeding nodig voor het audio gedeelte, check of er niet een spanning van mist. vaak iets van 8 tot 15V.

Even gemeten aan de cd speler:
+12V = 11,0V
-12V = -11,06V
Aan de lage kant, maar dit is niet de oorzaak van het probleem.
De transistoren (t.b.v. 'mute') liggen niet in sluiting.

Binnenkort dus maar eens het audio-pad volgen en alles rondom de digitale verwerking uitsluiten als dat nodig is (kristal, data-lijnen, enz).

PROBLEEM GEVONDEN :)

Ik ben niet van achter naar voor gaan meten, maar begonnen rond de DAC's omdat ik vermoedde dat het wel eens een digitaal probleem kon zijn (waar ik helemaal naast bleek te zitten).

De DAC's hadden wel een ingangs signaal, maar geen analoog uitgangs signaal. Bingo. Maar waarom dan niet. Na een rondgang met de scope over de pennetjes bleek een voedingsspanning afwijkend te zijn aan z'n tegenhanger (-5A gaf -4,7V, +5A gaf +1,2V). Zo kwam ik uit bij het +5A en -5A voedings circuit en vervolgens bij de diode's van de trafo. Immers, op de eerste elko stond ook maar 1,2V, terwijl de trafo 9V (RMS) gaf.

Een van de opgesoldeerde C's maakte sluiting(? ik kon het niet goed meten) met een van de diode's. Deze condensatoren zijn naast vastgelijmd ook 'ontploft', zo lijkt het. Lichtbruin lijkt lijm, donkerbruin de binnenkant van de c's? Edit: Niet ontploft. Zie verderop.

Wie kan mij een goed advies geven om dit, zonder al te veel rotzooi te maken, schoon te krijgen? Is isopropanol daar ook handig voor of moet ik het anders aanpakken?

De rode pijl wijst naar de kathode-pin van de diode D302

Soms wil de lijm wel gaan geleiden.
Grote kans dat het ding weer werkt als de lijm van de print is. Loop hem dan ook op andere punten na..

Goed gevonden dit.

Echt waar :S
Ik ben inderdaad van plan om alles te verwijderen, schoon te maken en te voorzien van nieuwe condensatoren en een andere vorm van isolatie met de print.

Na het verwijderen ga ik alle voedingsspanningen te meten. Ik zou er niet raar van opkijken als er componenten defect zijn geraakt door dit voorval. Echter zouden er ook meer (gedeeltelijke) sluitingen aanwezig kunnen zijn.

Immers:
+12V = 11,0V
-12V = -11,06V
+6L = 6,5V
-6L = -6,1V
+6R = 6,4V
-6R = -6,3V
+5A = 1,2V (!)
-5A = 4,7V

Het betreffen onderstaande condensatoren die het probleem zijn.
Zijn ze voor het filteren van vervuiling op de netspanning? Ik vind het een wonderlijke configuratie.

Naast de tip van maus0611 via https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2550909#2550909 meerdere opmerkingen dat het niet de condensatoren zijn die het probleem geven, maar alleen de lijm.

Bij nadere inspectie, blijkt dat inderdaad het geval te zijn!

Ah mooi, dus hij doet het weer?

Zorg ervoor dat je alle lijm verwijdert, deze kan niet alleen geleidend worden, maar ook corrosief. Het schijnt dat deze lijm hygroscopisch is (vocht uit de lucht opneemt). Samsung maakte in zijn monitoren veelvuldig gebruik van deze prut, heb het bij daarin gebruikte PSU's regelmatig meegemaakt dat aansluitdraden van componenten groen waren uitgeslagen of zelfs compleet weggevreten.
Kijk de condensatoren goed na op corrosie, als de aansluitdraden zijn aangetast zou ik overwegen ze te vervangen. Check ook de printsporen op evt. corrosie onder het groene soldeermasker. Als je dit soort lijm op andere plaatsen tegenkomt, ook daar preventief verwijderen.
Als ik het me goed herinner kun je die lijm in IPA oplossen. Het makkelijkste is eerst de grote plakken met een scherp hobbymesje o.i.d. voorzichtig wegsteken, en daarna evt. restjes met IPA oplossen en wegvegen.

@maus0611:
Ik ben blij verrast door de nieuwe inzichten. Deze week heb ik er mogelijk een moment tijd voor (het is een hobbyproject).

Wat fijn re-atari dat je even meedenkt. Je hebt er dus ervaring mee. Voor mij is dit het eerste exemplaar. Ik was van plan de condensatoren los te solderen en zal ik dan tevens goed controleren op jou advies. Ik hoop dat het mechanisch makkelijk te verwijderen is en anders IPA proberen. Voorkomen is beter dan repareren, maar met een duidelijk schema is de print makkelijker te herstellen mocht er schade zijn/ontstaan.

Ik had al een vermoedde, maar je bevestigd dat nu: aan de componentzijde is een weerstand deels 'aangevreten', groen uitgeslagen en ook andere pinnen zijn aangetast. Ik ga ermee aan de slag! Bedankt :)

Beste allemaal,
Het project heeft even stil gelegen. Ik heb toch maar nieuwe c'tjes gekocht. De aansluitingen waren erg slecht. Echter zijn die veel kleiner dan het origineel... Wat is nu het verschil? Ik heb een vermoedde dat er een verschillend diëlektricum wordt gebruikt, maar kon hier weinig over vinden (beide datasheets geven verschillende of geen informatie om te vergelijken naar mijn idee).

Een opsomming:
(origineel)
Merk: Murata
Serie: DD100
Type: Keramisch
Diameter: 10.5mm
Capaciteit: 47nF
Spanning: 50V
Diëlektricum: Titanium oxide OF Bariumtitanaat, Code F
Temperatuur bereik (°C): -25 tot +85 /
Temperatuur Coëfficient: +/- 30~80%
Tolerantie: Zie bovenstaande (?)

(gekocht)
Merk: SR Passives
Serie: CC-4.7
Diameter: 5mm
Diëlektricum: ?
Temperatuur Coëfficient: Y5P
Tolerantie: +/- 10%

De vraag is dus: Heb ik een vervangbaar exemplaar gekocht?
Wie kan mij verder helpen?

Op maandag 3 februari 2025 20:07:57 schreef OPTOdesign:

(gekocht)
Merk: SR Passives
Serie: CC-4.7
Diameter: 5mm
Diëlektricum: ?
Temperatuur Coëfficient: Y5P
Tolerantie: +/- 10%

De vraag is dus: Heb ik een vervangbaar exemplaar gekocht?
Wie kan mij verder helpen?

CC-4,7 = 4,7pF  dat had  CC-47 moeten zijn die is 47nF.

De capaciteit en de Serie komen niet overeen! tikfout?

Overigens denk ik dat de toepassing niet heel kritisch is voor het al dan niet werken van de speler.
Ze zitten aan de secundaire (AC) kant van de voedingstrafo en zijn bedoeld als anti-ratel condensatoren voor de diodes.

Goed gezien! Ik denk een tikfoutje van de leverancier. Het betreft de bestandsnaam van de download op de website. Ik heb de CC-47N geleverd gekregen.

Ik vraag me nog af waarom de maat zo enorm verschillend is bij gelijke specificaties(!).

UPDATE:

• Print grondig schoon gemaakt; corrosie op geleidende delen (mechanisch) verwijderd;
  • Slechte of onderbroken sporen voorzien van draadbruggen;
  • Slechte soldeerverbindingen hersteld of voorzien van draadbrug;
  • Filter condensatoren (47nF) rond trafo vervangen;

Sporen aangetast:

Reparatie:

Corrosie:

Schoongemaakt en weerstand hersteld:

Resultaat:
Ruis op de uitgang, maar geen audio van de cd...
Ik ga verder zoeken naar correcte voedingsspanningen.

Wie herkend dit? En waar komt het door?

• Na het aanzetten van het apparaat is er een harde ruis op de uitgang hoorbaar die in ongeveer 500ms dempt middels een echo.
  • Na ongeveer 3 seconden klinkt er eenmaal een brom ('een voorbij rijdende motor met echo').

UPDATE (2):
Hij doet het weer! :)

Alle voedingsspanningen na gemeten (met de scope) en zo bleek de -6L en -6R slechts -3.0V te zijn in plaats van -6V op IC309 en IC310, de D/A converters. Rood gemarkeerd in onderstaand schema. Dat bracht me bij de +12V en -12V waarvan de -12V eveneens niet aanwezig was.
Door mijn vorige reparatieronde had ik een keurige voedingsspanning van +18V en -20V aan de ingang van het 12V-circuit. Rond de zenerdiode's aldaar stond +12V en -11,4V. De negative transistor Q304 had de aandacht. Basis: -11,4V, collector: -20,7V, emitter: -0,4V. Althans, op het spoor wat daar vandaan kwam. Ik zette de scope ook maar eens op het pootje van de tor en daar stond wél -12V! Een slechte soldeerverbinding dus! Dit was snel verholpen en het test signaal (1kHz) van de test-cd bereikte de uitgang!

Dit probleem had niks te maken met de lijm aan de andere kant van de print.

Uiteindelijk was dit weer een typisch gevalletje voedingsspanning niet in orde. Zoals dat vaak het geval is!