ONSEMI FDD8453LZ
Power MOSFET, N Channel, 40 V, 50 A, 0.0058 ohm, TO-252 (DPAK)

Hallo Henry, Roland, Arco

Roland je had gelijk.
Het is inderdaad de FDD8453LZ

Bedankt voor de informatie!

Op dinsdag 22 oktober 2024 21:19:59 schreef henk8032:
Na controle bleek dat er een component in de brug stuk is.

mosfets in een brug gaan meestal per paar stuk.

Een van de mosfets beslist om kapot te gaan. Die wordt dan "kortsluiting". Als dan even later z'n broertje aangezet wordt, dan gaat er even HEEL veel stroom lopen. Die andere gaat dan ook stuk en dan heb je twee mosfets in serie die alletwee een kortsluiting zijn die over de voeding heenstaan... Dat kan niet lang goed gaan en 1 van de twee wordt een "open" verbinding.

Het kan zijn dat er 1 "spectaculair" kapot gegaan is (stukken er uit en zo) en de andere gewoon stilletjes is overleden. Maar ik verwacht dus dat 1 in kortsluiting ligt en de andere "permanent open.

Als je er maar 1 vervangt, en de andere is degene in kortsluiting, dan heb je direct de poppen weer aan het dansen en weer twee kapotte mosfets.

Als je er maar 1 vervangt en de ander is degene die open is geworden, dan heb je direct weer de poppen aan het dansen. De parasitaire diode in de andere mosfet wordt namelijk gebruikt als "vrijloopdiode". Kortom, de spanning loopt snel op tot boven het maximum wat de zojuist vervvange mosfet kan hebben en die gaat direct weer kapot.

Kortom, het maakt niet uit welke van de twee "spectaculair" gesneuveld is. Als je er maar 1 vervangt, gaat het direct weer stuk.

Ik kan geen gegevens van deze DCDC converter vinden.
Iemand?

Ik ben een cdspeler aan het repareren en kom er niet uit wat ik als vervangende condensator kan nemen; wat de capaciteit is naar aanleiding van de opdruk.

De opdruk betreft: 473Z M 75

Bijgevoegd een document waar ik h.e.e.a. in gevonden heb (markeerstift + 'Marking' pag. 6). Wie kan mij helpen?

473 = 47 3 = 47 000 pF = 47nF

Zo simpel is het. 47, met 3 nullen. :) Dank!
En komt dat heel precies, want wat is het doel eigenlijk? Filtering?

Yep, ontkoppeling. 100nF zal ook geen probleem zijn.

Wel opletten dat de spanningsrating van de vervangcondensatoren hoog genoeg is voor de toepassing.

Oké. Duidelijk. Bedankt!
Een puntje erbij: De tolerantie is -20...80% :)

Zoals de kaasboer altijd zegt... 'mag het een onsje meer zijn?'...

De spanning zal wel geen probleem zijn, de navolgende afvlakelco's zijn 16 of 25 volt, men zal niet zo gauw een keramische C vinden die dat niet aan kan.

En ja, het gaat erom de rommel weg te filteren die al eens via het net binnenkomt, vanouds waren elco's niet zo goed met hoge frekwenties of steile flanken. Hier heeft men gekozen om die filtering zelfs voor de gelijkrichting te doen.

De capaciteit doet er niet zoveel toe, inderdaad, als er toevallig nog een pak 33nF op stock ligt dan zullen die het ook wel best doen. Zelfs totaal zonder deze C's zou het best moeten werken, alleen kan er dan al eens geknisper klinken als de CV-termostaat schakelt, of die van koelkast of diepvriezer.

De spanning zal wel geen probleem zijn, de navolgende afvlakelco's zijn 16 of 25 volt, men zal niet zo gauw een keramische C vinden die dat niet aan kan.

Allemaal 47n/16V.... Deze zou ik bij het apparaat van OP niet durven toepassen, ik zie liever wat meer marge.

Dat doet me denken aan mijn verzameling... ...maar helaas, alleen maar klein spul.

Als er iemand nog 96 stuks nodig heeft...
https://www.tme.eu/nl/details/cc-47n/keramische-condensatoren/sr-passi…

Komende week eens zoeken naar een paar losse exemplaren :)

Waarom zou je die willen vervangen? Dit soort C-tjes gaan zelden stuk, of zijn ze afgebroken?

Ze zitten in corrosieve lijm gedrukt.

Dat wil niet zeggen dat ze stuk zijn. Meestal kruimelt die lijm zo weg als je met een pincet de boel los peutert.
Daarna vastzetten met een druppeltje bisonkit of zo.

Jullie hebben gelijk! Ik was in de veronderstelling dat ze 'doormidden' waren.
Dus de lijm is de oorzaak... Bijzonder. Bedankt voor deze verhelderende tip!

Vervolg.

Op zaterdag 16 november 2024 21:02:00 schreef Thevel:
[bijlage]Ik kan geen gegevens van deze DCDC converter vinden.
Iemand?

Dat lijkt sterk op iets wat op een 10BASE2 netwerkkaart te vinden was, die waren 12 naar 9V

Waarschijnlijk niet, ik denk eerder iets van 12V naar 5V (laatste getal is de output spanning).

Reverse engineering van het printje waar die eventueel uit komt zal het uitwijzen (als die niet uit de "rommelbak" komt).

De module is qua afmetingen en aansluitingen precies het zelfde als een UM203

UM203.pdf

Ik heb de Powerbox module met die aansluitingen getest en bij een spanning vanaf 3.7V komt er 5.024V uit.
Het zal dus een 5V naar 5V module zijn maar meer specificaties heb ik dus niet.
.

Op maandag 18 november 2024 13:42:08 schreef henri62:
Reverse engineering van het printje waar die eventueel uit komt zal het uitwijzen (als die niet uit de "rommelbak" komt).

De modules zijn nieuw, geen idee hoe ik er ooit aan gekomen ben.

Op maandag 18 november 2024 08:13:20 schreef Sine:
Dat lijkt sterk op iets wat op een 10BASE2 netwerkkaart te vinden was, die waren 12 naar 9V

... maar zullen in allerlei spanningen te krijgen zijn geweest. Ik gebruik nieuwe "B0505", dat is dan van 05- naar 05V. Maar je hebt ze 1205, 0512 en vele andere!

Ik zou het "vermogen" relatief constant verwachten dus als die UM203 1.5W is dan is deze dat waarschijnlijk ook.

Deze lijkt "geregeld" te zijn: De B0505 daar komt rond de 6V uit als je hem onbelast 5V geeft. (en de uitgangsspanning is lineair met de ingangsspanning).

Vraagje over deze HDMI kabel. Die is 3.3mm dik en werkt prima op 4k.
Is dat glasvezel? (4 differentiele aderparen met afscherming en nog wat losse aders lijkt me niet mogelijk in 3.3mm...)
https://www.action.com/nl-nl/p/3205215/sologic-ethernet-hdmi-kabel/

https://action.com/hostedassets/CMSArticleImages/49/42/3205215_8716309129350-111_01_20240425142811.png?width=750&quality=75

[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]

Heeft iemand ervaring met deze dingen? Kwa positie/aansluiting zou het een thermische zekering moeten zijn.

(2x dezelfde foto, 1e voor het overzicht 2e voor beter detail).

(Omdat de onderste prut een beetje op hotglue leek vanaf een afstandje dacht ik even: Ik ga proberen met hot-air de boel los te krijgen, maar... misschien niet zo'n strak plan.... )

[Bericht gewijzigd door rew op (32%)]

Op maandag 18 november 2024 17:05:38 schreef Arco:
Vraagje over deze HDMI kabel. Die is 3.3mm dik en werkt prima op 4k.
Is dat glasvezel? (4 differentiele aderparen met afscherming en nog wat losse aders lijkt me niet mogelijk in 3.3mm...)
https://www.action.com/nl-nl/p/3205215/sologic-ethernet-hdmi-kabel/

[afbeelding]

Dat vereist elektronica in de connectors, lijkt me onwaarschijnlijk voor die prijs. Gewoon apenhaar adertjes. Er loopt +/- geen stroom tenslotte.

Op woensdag 20 november 2024 11:52:08 schreef rew:
Heeft iemand ervaring met deze dingen? Kwa positie/aansluiting zou het een thermische zekering moeten zijn. [bijlage][bijlage](2x dezelfde foto, 1e voor het overzicht 2e voor beter detail).

(Omdat de onderste prut een beetje op hotglue leek vanaf een afstandje dacht ik even: Ik ga proberen met hot-air de boel los te krijgen, maar... misschien niet zo'n strak plan.... )

Dat PS(E) Jet is volgens google schijnbaar een of andere Japanse standaard voor zekeringen. Dus ja, een zekering.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (34%)]