Goedendag,

Ik heb een probleem in mijn auto. Laatste merkte ik dat de wagen moeizamer begon te starten. Later toen ik aan het schoonmaken was binnen hoorde ik de speakers knisperen/ zacht kraken. Bijna allemaal deden ze het. Dit ging de gehele tijd door.
Ik ben op zoek gegaan naar/bij de versterker. Deze gebruikt ondanks dat alles uit staat 230mA op de dikke plus en min. (Stuurdraad van de radiomodule afgekoppeld)
Bijkomend probleem is dat de versterker soms keihard popt uit de speakers bij aan en/of uitzetten van het contact.

Nu ben ik intern in de versterker gaan meten. Er was een kleine waterschade bij de ontstoorcondensatoren op de uitgang? maar dat heb ik weg kunnen poetsen/verholpen.

Het is een 10kanaals versterker. Er zijn 5 mosfets aanwezig. De mosfets lijken allemaal aangestuurd met een zwerfspanning van ~8volt. 3 dezelfde mosfets zitten op detzelfde standby rail. De twee andere mosfets (lage tonen) zitten ook op deze rail maar met een weerstand extra ertussen.
12v op deze rail =mosfet aan 0volt =mosfet uit.

Ook flucteert deze spanning van 8volt iets; precies als de testspeaker knispert.

Nu vermoed ik dat deze spanning uit 1 van de mosfets zelf komt, en hiermee dus alles aan schakelt. De aanstuur transistor heeft namelijk op de uitgang die 8 volt maar wat ik mij zo herinner niet op de ingang.

Kan iemand mij helpen met het herstellen van deze versterker?
De mosfets zijn 2x TDA8563Q (pin 11 is de mode aan/uit pin) en 3x TDA7375 (pin 7 is de standby pin).

Het vervelend is dat nu de versterker is opgewarmd de spanning wel naar 0 volt is gegaan. (Hij ligt nu even in de vriezer om buitentemperatuur na te bootsen :) )

Alvast heel er bedankt.

Het vervelend is dat nu de versterker is opgewarmd de spanning wel naar 0 volt is gegaan.

Hm. Heeft u de elco's al nagekeken?

Daarnaast kan vriesspray mogelijk helpen om het (blijkbaar thermische) probleem verder te lokaliseren.

De hele grote dikke? Of die kleine smd gevalletjes?
Beide niet nagekeken.

Ze zijn wel allemaal van (M) Panasonic met Japan opdruk.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op (29%)]

De hele grote dikke? Of die kleine smd gevalletjes?

Ja.

Het licht verwarmen van een printplaat (m.b.v. föhn bijv.) is een gekende methode om problemen met elco's op te sporen. Elco's die op het randje zijn willen bij hogere temperaturen het vaak weer gewoon 'goed' doen.

Daarnaast zijn elco's een bekend probleem bij oudere electronica.

Los daarvan kan het uiteraard ook een matige soldeerverbinding zijn (thermisch gevoelig), of zelfs iets volledig anders.

Zojuist uit de vriezer gehaald. Er sloeg veel condens op de print neer. Enorm knarsen deed de speaker. Voltage op de standby pinnen en uitgaande kant van de transistor is nu 2 volt. Op de andere twee transistorpinnen staat geen spanning.

Het gekke is dat alle mosfets behoorlijk warm worden terwijl de versterker "uit" zou moeten staan.

Er sloeg veel condens op de print neer.

Zelf zou ik er geen spanning op zetten wanneer er condens (lees: water) op de print zit. Sterker nog, zo'n beetje elke electronica-gebruikshandleiding waarschuwt ervoor om de apparatuur eerst te laten acclimatiseren (om condens de gelegenheid te geven te verdampen) voor er spanning opgezet wordt.

Door het vocht op de print zullen er allerlei stromen gaan lopen die er normaal niet lopen, met mogelijk risico van (extra) schade.

Een simpele test die u zou kunnen doen, met weinig kans op schade: met een schilderskwastje over de print 'kwasten'. Bij audio-versterkers worden slechte soldeerverbindingen zo vaak direct hoorbaar.

Ja gelukkig is het geen hoogspanning. Ik wou testen nu het printje nog koud was. :>

Ik heb wel gekeken naar condensatoren, maar die zitten niet in dit inschakel circuit, hoogstens 1 smd condensator naar massa.

Ik kan nu ook bevestigen dat de inschakeeltransistor geen spanning op de ingang en aansturing heeft en toch heb ik voltage aan de uitgaande kant. Ik kan ook geen andere plek ontdekken waar dit vandaan kan komen.

Toch ergens een mosfet die defect is?

Losse soldering zie ik ook niet.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op (72%)]

Heeft de versterker ook een typenummer? Of anders misschien opdrukken of stickers op de print? Mogelijke fabrikanten zijn Loewe, Blaupunkt, Philips Wetzlar en misschien nog wel een paar. Dat kan helpen bij het vinden van een schema.

Jawel het is een loewe.

Plaatje even van internet.

Maar helpen mijn metingen iemand met het bepalen van wat defect is?

Ik zit te denken aan alle standby pinnen van de mosfets los te halen en bij elke mosfet meten of er een spanning op komt die er niet op hoort.

Ik zit te denken aan alle standby pinnen van de mosfets los te halen

Huh, een mosfet heeft een source en een drain en een gate. Wat moet dat met die standby-pin? [edit: oh, men schrijft MosFet maar bedoelt IC. Tsja ]

Ik ruik overigens kapotrepareren in de lucht hangen.

Misschien beter iemand zoeken met (meer) verstand van zaken? Advertentie in "Vraag en Aanbod?" Dan wel lokatie aangeven, hetzij in de advertentie of in uw gebruikersprofiel.

Het is een versterker met daarin 5 versterkers.
Voor 10 individuele kanalen/speakers. Met actieve crossover. Prachtig geluid

Aan deze opmerkingen heeft niemand wat. Ik niet en diegene met hetzelfde probleem ooit misschien ook niet.

Kapotrepareren kende ik nog niet. Wat doet dat?

Ik heb fotos van de andere zijde bijgevoegd. Daar zie je de dingkies/transistorradio/opvolgers van de buizen gevallen.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op (15%)]

Het lijkt erop dat sommige pootjes van de eindversterker IC's last hebben van vocht.
Als je hem weet aansluit en gericht met een föhn ieder ic opwarmt kan je misschien de dader vinden.

Op vrijdag 15 november 2024 21:33:01 schreef Alienbliep:
Het is een versterker met daarin 5 versterkers.
Voor 10 individuele kanalen/speakers. Met actieve crossover. Prachtig geluid

Aan deze opmerkingen heeft niemand wat. Ik niet en diegene met hetzelfde probleem ooit misschien ook niet.

Kapotrepareren kende ik nog niet. Wat doet dat?

Ik heb fotos van de andere zijde bijgevoegd. Daar zie je de dingkies/transistorradio/opvolgers van de buizen gevallen.

Dat bedoelt @paulinha dus juist met kapot repararen, als je het verschil tussen mosfets en (eindversterker) ic's niet weet kan je beter hulp inroepen via de V&A.
Pootjes losmaken betekent straks defecte ic's en zonder goede soldeerapparatuur een kapotte print.

Wat bedoel je trouwens met die laatste zin? ;(

@revado, dank voor de verduidelijking, inderdaad helemaal goed begrepen.

@topicstarter: niet zonder enige moeite denk ik het apparaat nu min of meer te kunnen inschatten, ook al dank zij de bijkomende foto's, waarvoor dank.

Onderbreken van de "enable" van de diverse ic's zou helaas misschien niet zoveel kunnen zeggen: de kans is weliswaar groot dat het probleem in een van die vijf zit, maar als dat chippie overleden is dan luistert het vermoedelijk ook niet meer naar die enable-ingang. En @revado wijst er terecht op dat er goed gereedschap en ook flink wat vakkennis/ervaring vereist is voor zo'n ingreep.

De tip van @Paul zou wel eens nuttiger kunnen zijn, maar ik geef eerlijk toe dat hij het over een vijver heeft waarin ik nog niet gevist heb. Bemerk wel goed het woord "misschien" in zijn reactie.

Ok.
Mijn logica was: Normaal bij versterker uit staat er 0 volt op de standby pin.
Dus als ik alleen die pin los haal bij alle 5 de ic's is het net alsof de versterker uit staat, 1 zal er misschien toch spanning lekken en de rest in aangesloten toestand aanzetten. Door deze pin los te halen kan ik mijn vermoeden misschien bevestigen als 1 ic toch die spanning zelf op de pin zet.

Ik heb al jaren een desoldeerstation dus iets los of vast maken is geen probleem. Van playstation controller potentiometers (12pins) of dubbelwerkende relais op printplaten tot 25mm2 kabels in auto's krijg ik gesoldeerd.

Ik wil deze gewoon graag repareren. Niet voor de kosten. Tweedehands zijn ze verkrijgbaar, maar dit is al mijn tweede in 3 jaar. Het gaat allemaal niet eeuwig mee en misschien wel steeds sneller kapot.
Als ik weet dat het die ics zijn plaats ik liever 5 nieuwe zodat er weer een acceptabele levensduur in zit.

Ok, dan kom je een heel eind.
Kijk ook even in dit topic, daar komt die TDA ook voorbij en er staat een schema van het ic bij.

Op een of andere manier heb ik het idee dat die TDA7375 in jouw versterker niet de originele zijn vanwege de opdruk.
Mocht je ze vervangen, koop ze niet bij ome Ali maar bij een bekende NL leverancier , zie ook het andere topic.

als ik alleen die pin los haal bij alle 5 de ic's is het net alsof de versterker uit staat

Goed geprobeerd, maar helaas neen. De verdenking is nu net dat er een van de vijf ic's defect is, en dus wellicht ook niet meer op die "enable" of "mute" pen kijkt.

Die test is niet verkeerd, maar is niet voldoende "aussagekraeftig". En het risico op beschadiging van de print is toch groot, al wil ik noch uw materiaal noch uw kunde in twijfel trekken. Het is en blijft tricky.

die versterker ic's zijn origineel, solderingen zijn nog af fabriek en de ic's uit 1998. als 1 ic de stby input "hoog" houd is dat een kwestie van de stby pin doorknippen in het midden met een klein kniptangetje en zien welk ic de veroorzaker is. die pen soldeer je met een stukje 0,5mm2 stug over de pen weer aan elkaar.

let wel, dat het probleem best alleen kan voorkomen als het koud is, dus freezespray nodig of de vriezer..

Het is een 10kanaals versterker. Er zijn 5 mosfets aanwezig. De mosfets lijken allemaal aangestuurd met een zwerfspanning van ~8volt. 3 dezelfde mosfets zitten op detzelfde standby rail. De twee andere mosfets (lage tonen) zitten ook op deze rail maar met een weerstand extra ertussen.
12v op deze rail =mosfet aan 0volt =mosfet uit.

Voor je gaat knippen, ik zou eerst eens goed met een scoop en signaal-volger gaan meten waar het geluid vandaan komt. Want de weg die je nu inslaat zonder te weten wat je doet gaat waarschijnlijk alleen maar schade veroorzaken en lost het probleem niet op. Even met je probe uitschieten kan genoeg zijn om zo'n versterker IC (wat jij mosfet noemt) te vermoorden.

Eerst: is je accu nog goed en vol

Dan alle solderingen met een loep bekijken. Vooral zware dingen en kijk ook naar SMD weerstanden. Als je zo' PCB een betje buigt breken er gelijk condensatortjes en weerstandjes (trillingen zijn ook slecht) dus bij proben en solderen het PCB niet flexen. In de diepvries leggen is ook een heel erg slecht idee. Veroorzaakt ook krimp/uitzetten.

Dan de interne voedingen checken op spanning en rimpelspanning (Met moet echt een scoop want waarschijnlijk worden de interne spanningen via switchers gemaakt dus de frequentie is te hoog voor een DMM) Ik ken het ding niet maar ik neem aan dat er meer rails dan alleen 12V zijn. En voedt hem via een goede labvoeding dan weet je zeker dat een evt stoorsignaal niet uit het boardnet komt.

Dan signaal injecteren uit een goede schone bron, bv je functie gen of desnoods een telefoon. Zo alle ingangen en modes testen op waar het probleem ontstaat.

Zwerfspanning ? Spanningen zwerven niet, wat jij meet is waarschijnlijk gewoon het gevolg van jou meting. Dat noem je een fantoom spanning. Een DMM is heel hoogohmig, als je dan meet op een punt wat "afgekoppeld" is en dus niet hoog en niet laag en geen pull-up/pull-down heeft, dan kan de geringste lekstroom door diodes, elco's en condensators al een schijnbare spanning opleveren. Dit is gewoon hoe een DMM werkt. Die lekstroom loopt door de 10M weerstand in je meter en veroorzaakt zo een spanning in je meter. Als je een 10Gohm meter zou nemen zul je een nog veel hogere spanning meten. Dat betekent dat de stroom bij 8V en 10M ongeveer 0,000.000.8A is, ofwel 800nA. Dat is functioneel niets maar voor je meter geeft het foute waarden. Ik ben daar vorige week zelf bijna ingestonken toe ik aan een stuurbekrachtiging besturing zat te meten. Daar zijn scoops perfect voor. Er stond zo'n wiebelende 7V met de DMM maar met de scoop (1x probe aan 1M ingang) was het een paar mV.

Gewoon stap voor stap. Dus eerst meetopstelling maken zodat je alle externe zaken onder controle hebt.
Heb je die spullen niet en weet je niet wat onderdelen doen, ga dan rustig experimenteren als verder kapot maken niet erg is. Of vraag of iemand mee wil kijken.

Normaal kan het met hulp van het forum ook wel als er schemas zijn en jij de dingen juist benoemd want anders zijn we 10 posten verder voor we door hebben dat jij niet weet wat een mosfet is ;-) Voor zoiets als dit heb je gewoon een scoop of signal-tracer nodig (Kun je maken van een computer audio setje (speaker met ingebouwd versterkertje, wel AC koppelen)

Ok.

Ik meet ook niet in de auto. Heb een voeding van 13.8volt.

Ik heb nu eerst om de beurt de TdA7375 pin 7's los gehaald. Geen verschil
Toen de dikkere philips tda8563q gekoeld met een bakje bevroren kip saté en bij 1 werd het voltage weer van 2-3volt 8volt en begon het speakertje te knisperen.

Uiteindelijk van de vermoedelijke tda8563q de mode pin 11(zelfde als pin 7 bij de andere) losgehaald en het probleem was weg.

Omdat ik die pin er uit boog lijkt er intern iets gebeurd te zijn want nu is hij in aangesloten toestand ook weer 0.
Nog een rondje afkoelen dan maar.

Het verklaart ook waarom het probleem met gemonteerde koelblok langer bleef bedtaan dan zonder. Als ze warm worden was het probleem weg.

Nogmaals dit is een rail om de ics aan te zetten. Er zitten geen weerstanden en condensatoren op die rail. En de stuur transistor stond niet aan.
Er zit hoogstens een vertraging in voor het opstarten tot de grote condensators vol zijn. Dit is volgens de datasheet nodig om ploppen van speakers tegen te gaan.

Op zaterdag 16 november 2024 11:26:04 schreef Alienbliep:
Omdat ik die pin er uit boog lijkt er intern iets gebeurd te zijn want nu is hij in aangesloten toestand ook weer 0.

Ik zou even goed kijken of je de doormetalisering (ook wel via genoemd) niet gemold hebt. Dat is bij de methode die jij hanteert (1 pin er tussen uit laten piepen) bepaald niet moeilijk en nee, je gereedschap helpt dat niet voorkomen, hoe goed dat ook is.

Op zaterdag 16 november 2024 11:26:04 schreef Alienbliep:
Nogmaals dit is een rail om de ics aan te zetten. Er zitten geen weerstanden en condensatoren op die rail. En de stuur transistor stond niet aan.
Er zit hoogstens een vertraging in voor het opstarten tot de grote condensators vol zijn. Dit is volgens de datasheet nodig om ploppen van speakers tegen te gaan.

Dat lijkt me sterk. Ik ga er vanuit dat men gewoon een RC combinatie heeft gehanteerd, zoals dat ook in het datablad staat. Je zet de IC's er overigens niet standaard mee uit: als je goed gelezen had, zie je dat er 3 verschillende modi zijn voor die pin: mute, standby en normal operating condition. Ergens schrijf je hier wat spanningen op die volgens mij in de categorie van mute vallen.

In het datablad staat overigens ook een aangeraden schakeling ter schakelen van die Mode Select input. Als die ook in jouw versterker zit, zou dat natuurlijk altijd kunnen. Mogelijk dat daar iets staat te rommelen: er zit een elco van 4,7 uF en enkele weerstanden. Alles is een kanshebber en gebroken SMD weerstanden heb ik wel meegemaakt in apparatuur.

Maar ik zou beginnen met het meten van de voedingsspanningen met een scoop en daarna gewoon signaal gaan volgen (wederom met een scoop) om te kijken waar het mis gaat.
Dat je met een voeding werkt, betekent niet automatisch dat je voeding in orde is bij de IC's: daar zitten ontkoppelcondensatoren en elco's die de boel in 'bedwang' moeten houden. Als die gaar zijn, gaat niets helpen.

Sowieso is het waarschijnlijk niet handig om die Mode Select pin te laten zweven: het wordt in het datablad in ieder geval niet expliciet genoemd en vaak wordt dat wel gedaan als dat gewoon zonder nadelige gevolgen kan.

EDIT: ik zie net dat je een Fluke 287 hebt. Grote kans dat die gewoon niet goed in staat is te meten wat jij wil meten. We zijn er een tijd terug op overgestapt op het werk, maar naar een liefhebber van die dingen zul je met een vergrootglas moeten zoeken omdat ze zo enorm traag zijn. Sowieso zou ik autoranging uitzetten (hoofdreden dat ze zo ontiegelijk sloom zijn) en eventueel zou je kunnen proberen wat je op de DC+AC stand meet op de voedings-pinnen van de IC's. Op die manier heb ik, met een goedkopere multimeter die die functie ook had, wel eens kunnen meten dat de gelijkspanning niet glad meer was.

[Bericht gewijzigd door weardguy op (12%)]

Op zaterdag 16 november 2024 12:18:05 schreef weardguy:
[...]

EDIT: ik zie net dat je een Fluke 287 hebt. Grote kans dat die gewoon niet goed in staat is te meten wat jij wil meten. We zijn er een tijd terug op overgestapt op het werk, maar naar een liefhebber van die dingen zul je met een vergrootglas moeten zoeken omdat ze zo enorm traag zijn. Sowieso zou ik autoranging uitzetten (hoofdreden dat ze zo ontiegelijk sloom zijn) en .

mee van de reden dat ik destijds een 87 heb gekocht, omdat die 287 zo traag was en niet zuinig met batterijen is. heb de voorloper van die 287, welke de 25 jaar wrs wel haalt, en is ook enorm traag..

Ik weet het ook niet. Hij is nu in ieder geval goed. Door het loshalen van die ene mode pin en versterker onder spanning zetten.

Vanmiddag moesten we toch met de auto weg. Geen gezoem, geen geplop bij in of uitschakelen.

De spanning op de pins 7 en 11 zijn nu ook 0 volt.

Ik denk dat ik op zoek ga naar nieuwe tda8563q's. Ik heb al een poos gezocht maar kan ze nog niet vinden.

Ik heb ook geen scoop en in dit geval zie ik het probleem. Ook met de fluke 287. Die heb ik ooit aangeschaft om zijn hele brede range om condensatoren te meten en zijn logging functie.

Ik begrijp niet dat alles wat ik zeg of doe een beetje de grond in word geboord. Is er dan niks zinnigs te zeggen over mijn metingen of printplaat fotos.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op (35%)]

ASWO heeft ze op voorraad.

Op zaterdag 16 november 2024 18:18:23 schreef Alienbliep:
Ik weet het ook niet. Hij is nu in ieder geval goed. Door het loshalen van die ene mode pin en versterker onder spanning zetten.

Vanmiddag moesten we toch met de auto weg. Geen gezoem, geen geplop bij in of uitschakelen.

De spanning op de pins 7 en 11 zijn nu ook 0 volt.

Ik denk dat ik op zoek ga naar nieuwe tda8563q's. Ik heb al een poos gezocht maar kan ze nog niet vinden.

Ik heb ook geen scoop en in dit geval zie ik het probleem. Ook met de fluke 287. Die heb ik ooit aangeschaft om zijn hele brede range om condensatoren te meten en zijn logging functie.

Ik begrijp niet dat alles wat ik zeg of doe een beetje de grond in word geboord. Is er dan niks zinnigs te zeggen over mijn metingen of printplaat fotos.

je hebt met die metingen op de stby lijn het probleem toch gevonden? dan zat je iig goed. best wat problemen nemen hier menig pagina in beslag voor het gevonden is, soms zat zoek hints door meerdere co leden gegeven.