Bij een kennis heeft de vorige bewoner de elektra (zeer amateuristisch) aangepast na een verbouwing. Na het plaatsen van een nieuwe groepenkast bleek dat 1 groep de nul en aarde doorverbonden heeft. Er is nogal losgegaan met verlaagde plafonds en spotjes dus uitzoeken zonder de zaak open te breken is een uitdaging. Het betreft overigens de benedenverdieping
Het is een jaren 60 rijtjeshuis en nu vroeg ik me af of die destijds een standaard groepenindeling (of zones)hadden. Misschien dat ik aan de hand daarvan kan achterhalen waar lasdozen uitkomen.

Is er een aardlek aanwezig? Zo ja: is de doorverbinding voor de aardlek gemaakt? Dan is het niet zo heel erg (vind ik).

Is de doorverbinding na de aardlek gemaakt, dan zou ik alles door een deskundige laten corrigeren. En wel direct!

Jaren '60 was er nog geen aardlek standaard in woningen.
Ergo, er heeft iemand een snelle handige Harrie oplossing gedaan en nu er een aardlek in zit heb je het probleem....
Zoeken wordt een drama.
Vertel alvast dat ze zelf mogen aanwijzen welk plafond er het eerst uitgaat.

En nee, vaak links rechts van voor naar achter
Maar iedere andere mogelijkheid bestaat ook.

met pech zit de fout boven als er al centraaldozen inzaten, vaak werd van de keuken, woonkamer de voeding voor de wcd's op de slaapkamers gebruikt. als je bij lasdozen kunt eerst daar beginnen. de nul lostrekken uit de las en ohms meten of de aarde en nul geen lage weerstand onderling meer hebben. als je dat eenmaal gevonden hebt, zit de fout achter die lasdoos. trek eerst alle stekkers uit op die groep en zet de groep zelf uit. zou zomaar eens een zelf aangezette stekker kunnen zijn.

ook mogelijk is dat de groep nog oude draad bevat, rood was nul en grijs aarde vroegah, dat er een las is gemaakt van oude naar nieuwe draad en de verkeerde kleuren zijn overgezet. had je in de meterkast nog oude draadkleuren? dat is al zeldzamer, want in de 60's had de keuken aarde en verder niet veel in huis, dat waren vaak ongeaarde groepen.

[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]

De groep is de verlichting in de hal, en er zit nu verder niets meer op. Via een van de verlaagde spotjes in de hal zie ik draden (groen, rood en grijs) richting keuken gaan maar die lijken op niets uit te komen. Ik heb aan alle groepen de aarde's nullen en fasen tov elkaar gemeten maar daar is niets doorgekoppeld

Heb je echt vast gesteld dat aarde en nul aan elkaar zitten (gemeten}.
Het kwam vaker voor dat er 2 groepen gekoppeld waren, als er dan aarlekschakelaars komen en de groepen elk op een andere als komen tript er wat.

Ja, met een duspol meet ik continuiteit tussen nul en aarde. De groep zit nu even niet op aardlek maar liever heb ik dit wel

Aan de draadkleurtjes te zien (rood/groen/grijs), zitten er mogelijk stalen lasdozen en mantelbuis in de woning?

In dat geval zou er ook een isolatieprobleem van de nulleiding ergens in dat systeem kunnen zijn (kortsluiting naar een metalen doos of mantelbuis)?

Vaak kon je bij de dozen van bovenaf, daar zaten planken die je kon losschroeven. Eerst de vloerbedekking oprollen.

Op woensdag 20 november 2024 19:31:30 schreef Hunebedbouwer:
Vaak kon je bij de dozen van bovenaf, daar zaten planken die je kon losschroeven. Eerst de vloerbedekking oprollen.

die kans is bij een huis uit de 60's al klein, daar was soms de zoldervloer nog van hout, verdiepingsvloeren al niet meer.

mijn vermoeden is dat de groep vroeger van de keuken was, gezien de originele grijze aarding. destijds waren 3 groepen de standaard bij een rijtjeshuis dus dat die groep meer deed vroeger is vrij zeker. kan best nog een wcd opzitten in de keuken of het licht in de kelder, schuur oid. een wasmachinegroep was nog niet toen, dat was nog handwerk..

Begin eens met het loskoppelen van de verschillende leidingen, bijvoorbeeld die naar de keuken loopt. Het blijft lastig om te zien hoe de leidingen lopen door de muren, zeker in oude huizen maar dan kan je in elk geval de fout lokaliseren. Grote kans dat die leiding gewoon afgeknipt is zonder bescherming, de draden tegen elkaar aanliggen of dat er een schroef ergens door een leiding geboord is.

Heel onverstandig om de groep zonder aardlek aan te sluiten, zeker nu je weet dat er een fout inzit, als daar de fase bij komt (kan je niet goed meten met een multimeter of duspol) dan kan dat brand veroorzaken!

Ik begrijp het allemaal niet zo goed hoe je dat meet met een duspol. Ook bij een correcte installatie gaat de duspol hetzelfde resultaat geven als je meet van fase naar nul of naar aarde. Het spanningsverschil is miniem. Als er een volle sluiting is tussen aarde en N moet dat spanningsloos te meten zijn met een multimeter op de 200 Ohm schaal of auto range met alle verbruikers losgekoppeld, inclusief inbouwtoestellen. Voor hetzelfde geld is de dampkap, de vaatwas of de koelkast verantwoordelijk, maar kan je niet handig bij de contactdoos.

Wat jerome zegt over die lastig bereikbare stekkers. Had ik ook willen schrijven. Echt, alles los, ook de inbouwoven indien aanwezig.

Op woensdag 20 november 2024 20:42:18 schreef jerome:
Ik begrijp het allemaal niet zo goed hoe je dat meet met een duspol.

Ook duspols zijn geëvolueerd, en kunnen (al jaren) ook weerstand, of op z'n minst continuïteit meten. En dat is exact wat de TS gedaan heeft.

met een duspol meet ik continuiteit

Ik begrijp het allemaal niet zo goed hoe je dat meet met een duspol.

Een moderne Duspol kan ook continuïteitsmetingen doen, dus misschien dat OP dat mogelijk gedaan heeft?

(persoonlijk vind ik de oude Duspols *zonder* al die toeters en bellen (en batterijen) trouwens prettiger werken, maar heb ze in elk geval beide in de gereedsschapskist zitten).

[Edit: Sine was 6 seconden sneller.]

@nonius,
Ik heb een oudje die naast de toeters en bellen ook een gewone LED-bargraph heeft.
Zelfs met lege batterijen werkt dat als aanwijzer, en de extra functies (zeker doorgang) zijn toch wel handig.

Op woensdag 20 november 2024 18:35:45 schreef Erik777:
Ja, met een duspol meet ik continuiteit tussen nul en aarde. De groep zit nu even niet op aardlek maar liever heb ik dit wel

Had je de betreffende groep uitstaan en nul ook onderbroken ?
Daar waar het energiebedrijf binnenkomt hangen aarde en nul vaak aan elkaar.

Sine, ik had me wat kort door de bocht uitgedrukt; voor simpele klusjes (wel/geen spanning aanwezig) prefereer ik de oude, simpele Duspol. Zo gauw het wat lastiger wordt zijn de speciale functies van de moderne Duspol (in mijn geval Duspol Expert) erg handig en welkom. Vooral fase-volgorde en continuïteit.

[Edit: goed gezien, is inderdaad uit 1973 en een familiestuk. Pas nadat ik de nieuwe Duspol had aangeschaft besefte ik hoe prettig ik de oude eigenlijk vond werken en heb toen toch maar de moeite genomen om het oude, verduurde rubberen snoer te vervangen door een nieuwe met dubbele isolatie.]

[Bericht gewijzigd door nonius op (33%)]

Woei, dat is dan ook echt een oudje, in de late 70's had je de oranje uitvoeringen al.

Haha, ik heb al een wat nieuwere, staat nog 220v/380v op en die heeft 2 ledjes, prima geschikt om huis, tuin en keukengroepen door te meten en kost ook niks, voor hoofdaansluitingen en groepenkasten controleren gebruik ik bijna altijd de rode Benning, die heeft CAT IV rating.

Er zit wel een bijzonder circuit in, want als je hem verbind zie je de ledjes fel oplichten met net genoeg stroom waardoor een 30 mA aardlek kan trippen als hij tenminste nog snel genoeg reageert, daarna wordt de stroom laag genoeg waardoor die in blijft en gaan de ledjes minder fel branden.

Op woensdag 20 november 2024 16:57:31 schreef Erik777:

.... en nu vroeg ik me af of die destijds een standaard groepenindeling (of zones)hadden. Misschien dat ik aan de hand daarvan kan achterhalen waar lasdozen uitkomen.

Helaas er is geen enkele standaard in deze.
Met wat pech zijn er nog stalen buizen toegepast en zijn er lasdozen achter het stucwerk verdwenen.
Met een leidingzoeker kun je ze meestal wel vinden.

Succes

Misschien dat het bij de buren wel hetzelfde uitgevoerd is.In de 60 er jaren was er nog veel handwerk en kennis bij de monteur. Werd veel zonder (uitgebreide) tekening gemaakt. Kan dus bij je rijtjesbuur net zo gioed hetzelfde zijn alswel totaal verschillend zijn.

Succes

Op woensdag 20 november 2024 18:35:45 schreef Erik777:

Tja. M.i. is dit normaal: ERGENS hangen nul en aarde aan mekaar.

Vaak zal dit zijn dat de nul van jou pand naar de wijktrafo gaat, daar aan de aarde gekoppeld zit en daar in de aarde geprikt is. Bij jou huis heb je een aardpen dus via jou aardpen en een stukje aarde is die verbinding er.

In de praktijk heeft nog niet ieder huis z'n eigen aarde en loopt de aardverbinding gewoon via de nul of mantel van de voedingskabel van jou meterkast naar de nul/aarde bij de wijktrafo.

Wat mij betreft heb je nog niet aangetoond dat er iets fout zit. Meer onderzoek nodig.

Vanuit de hal een leiding naar de buitenlamp ;de cv ketel ;wasmachine; schuurtje; badkamer lamp bijkeuken. Zet de bewuste groep uit en meet waar je overal geen spanning hebt . Kan ook een boiler zijn.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (42%)]

korte pijn en upgraden? zeker met nog oude kleuren enzo

bij mijn broer hetzelfde laatste weekend. een bende oude kabels, isolatie die afbrokkelt, een zekeringkast met 5 groepen, geen diffs.

alles uitgesloopt, nieuwe kast, nieuwe groepen op de oude bekabeling met wago's. diffs slaan uit.
oude groepen van de 30mA weg naar de 300mA, diff blijft aan.
zet je 1 groep uit, gaat de garageverlichting branden.
zet je die weer aan (lamp uit), en een andere uit, gaat de garageverlichting branden. zet je 1 groep uit en flip je de schakelaar, gaat de lamp half branden.

er is echt gerommelt in dat huis, een lamp krijg fase van 1 groep en N van een andere, wisselschakelaars die niet tussen de schakeldraden schakelt maar ofwel de N ofwel de fase naar de lamp sturen...

beslist om ook daar alles eruit te gooien en van nieuw af aan alles correct te bekabelen

Op donderdag 21 november 2024 09:03:34 schreef rew:
[...]Tja. M.i. is dit normaal: ERGENS hangen nul en aarde aan mekaar.

Vaak zal dit zijn dat de nul van jou pand naar de wijktrafo gaat, daar aan de aarde gekoppeld zit en daar in de aarde geprikt is. Bij jou huis heb je een aardpen dus via jou aardpen en een stukje aarde is die verbinding er.

In de praktijk heeft nog niet ieder huis z'n eigen aarde en loopt de aardverbinding gewoon via de nul of mantel van de voedingskabel van jou meterkast naar de nul/aarde bij de wijktrafo.

Wat mij betreft heb je nog niet aangetoond dat er iets fout zit. Meer onderzoek nodig.

Sorry , als ik de nul en aarde loskoppel van die groep meet ik daar een sluiting.
Maar inmiddels ben ik meer ellende tegengekomen; van een verlichtingsgroep in de kamer is een fase geleend van een nieuwe keukengroep. Verder stopcontacten/schakelaars zonder lasdoos, zo in de muur. Geelgroen als fase gebruikt en zwart als nul... Ik heb het idee dat er iemand is ingevlogen die dit heeft aangelegd.
Het heeft jarenlang zo gewerkt maar ik weet niet of dit nog te redden valt.