Collegae,
Dit bejaarde koebeest heb ik uit de sloot gevist om de afloop van mijn probleem te schetsen.
Iets dat jullie altijd graag willen weten.

Begin deze week heb ik de tijd genomen om het bewuste lasapparaat nog eens stevig aan de spreekwoordelijke tand te voelen.
Alle onderdelen nog eens beklopt en besnuffeld.
De , uiterst beperkte, handleing doorgenomen.
Vervolgens stap voor stap de machine gereset naar de fabrieksinstellingen.
Vervolgens proberen te lassen met de sleepelektrode ( MMA) zowel met dc en ook met ac....goed
Aluminium...eveneens goed
Tig staal....perfect.

Daarna heb ik een vrij stevig maar beschaafd epistel gecomponeerd en deze verzonden naar de firma waarvan een medewerker de mankementen van het apparaat zo nauwkeurig had gediagnogtiseerd.
Een afschrift naar de dealer gestuurd.
Noch van de een noch van de ander ook maar een reactie gezien.

Iedereen bedankt voor de nuttige adviezen.

Mooi dat het opgelost is. Een modern lasapparaat heeft zoveel instelmogelijkheden dat ik zelf altijd een checklistje afloop voor ik begin met lassen. Gelukkig wordt bij mijn apparaat alles nog met schakelaars en potmeters bediend en hoef ik niet diep in menu's te gaan graven. En dan nog gaat het wel eens mis.

Tsja, er is geen lasbaar metaal onder de zon wat je niet met het apparaat kunt lassen, de zwakke plek zit (in mijn geval) tussen de oren van de operator. Het was niet voor niets dat ik een fabrieksreset suggereerde, zijnde ervaringsdeskundige.... :)

Maar goed, u kunt weer lekker bakken en braden. En dank voor de terugkoppeling!

Toeval of niet: ik heb hetzelfde probleem met mijn Rothenbach (Jasic) gehad: wel HF, maar geen vlamboog die in stand bleef.....
https://i.ytimg.com/vi/YHwl67Wye6M/hq720.jpg
Uiteindelijk evne uitzetten en weer aan en Voila, het werkte weer.

maar als resetten toch niet het gewenste resultaat geeft is het verhipte lastig de fout te vinden.
Op een der printen is een akelig kleine micro-controller geplaatst en dan wordt het foutzoeken, zeker voor mij, een ondankbare klus.
En, zoals geschreven, een schema of een servicehandleiding kon ik vergeten.

Dat is volstrekt waar, maar ook dan zijn er nog mogelijkheden. Connectors en printplaten uit-en inpluggen (slechte contactjes), naast hoofdverdachten de elco's, controleren op ESR. En voedingsspanningen checken. 't Is niet altijd gelijk het lastigste onderdeel (de microcontroller) dat defect is.

V.w.b. de 'foutdiagnose' door 'professionals'.... tsja. U bevestigt alleen maar verder het beeld dat ik heb van professionals (loodgieters, tegelzetters, metselaars, etc.) waarbij een gemotiveerde amateur betere resultaten behaalt dan de 'professional'.

Ook bij mijn ESAB (inverter AC/DC, watergekoeld) zeg ik altijd dat het een prachtig apparaat is, maar er gaat een dag komen dat hij kapot is en ik hem niet repareren kan. De oude lastrafo echter (industriële kwaliteit en 'watergekoeld': oftewel, je kunt hem in een speciekuip met water dumpen om hem te laten afkoelen. Geen grapje.) die blijft het volhouden tot het einde der tijden. Maar die onverwoestbare lastrafo is dan wel weer wat slechter voor m'n rug. En RVS M3-ringetjes lassen op 5A gaat er ook niet mee lukken, dat kan de ESAB dan weer wel.

Het grote nadeel van al die potmetertjes vind ik dat je er per ongeluk tegenaan kunt stoten met je elleboog of het slangenpakket, en, zonder dat je het in de gaten hebt, staat de lasstroom niet meer op 25A maar op 225A.... waar je pas achterkomt op het moment dat je de boog weer ontsteekt.

HighmetHenk: 't lijkt bijna wel een Windows-PC.... rebooten lost elk probleem op!