Wat een ellende zo'n moderne auto.

Een vriendin van mij vraagt hulp. Ze kan niet meer in haar auto. Geen reactie op de AB.
Ik test de AB met mijn scanner en die werkt.
Dus de deur met de sleutel opendoen: dat gaat niet! Ik voel dat het slot een schakelaar bedient en geen mechaniek!!!
Blijkbaar is haar accu leeg. De auto stond weken stil.

De auto was niet slotvast, maar ook de klink bedient geen mechaniek.
Wat een ellende!!!
Tot hier de techniek.
--------------------
Dus de wegenwacht opbellen. Vriendin heeft hulp bij pech met haar gewone verzekering. Die geven dat door aan een van de 4 pechdiensten in België. Vriendin weet niet welke. Dat staat op haar papieren, en...die liggen in de auto.
De verzekeringsagent is niet bereikbaar want zaterdag.
Uiteindelijk bellen we haar dochter, die heeft dezelfde verzekering en heeft het nummer van de pechdienst.
Wat de wegenwachter dan gedaan heeft weet ik niet, maar hij kon de auto open krijgen en de auto starten met startkabels.

Lekker betrouwbaar spul.
Die noodsleutel hoort de deur mechanisch te kunnen ontgrendelen.
Het zou best kunnen dat alleen een bepaalde deur maar mechanisch te ontgrendelen is.
Probeer de bijrijdersdeur ook eens.

Bij mijn auto zit er een mechanische sleutel in de AB die de deur kan openen in nood.
En ik kan er zelfs de vergrendeling van de automaat pook mee uit de P krijgen als de auto bij voorbeeld weg moet van zijn plek zonder werkend contact / accu.

ken menig auto waar het stuurslot al van vervangen is, en het slot in de deur dus ook niet meer past op die sleutels. als je dat nummer niet meer hebt wat aan de reserve sleutel hangt bij veel merken auto's kun je de originele niet meer bestellen.

ik zou haast zeggen, zoek een vaste voeding waar je de accu mee op kunt laden, bijv de 13 polige aanhanger stekker. of als je een krik hebt, aan de startmotor, kan de snellader er op :P

Die 13 polige schakelt bij veel auto's af, en de trekhaak besturingsunit, die weer aan de can bus hangt, zal niet inschakelen met een lege accu als je er een steker in doet.
Dan inderdaad de startmotor plus.
Wat was het bij oudere auto's simpel :)

Op zaterdag 23 november 2024 22:33:06 schreef revado:

Dan inderdaad de startmotor plus.
Wat was het bij oudere auto's simpel :)

jaa, gewoon de slinger in je T ford steken en t pruttelde weer.

Op zaterdag 23 november 2024 22:00:02 schreef revado:
Lekker betrouwbaar spul.
Die noodsleutel hoort de deur mechanisch te kunnen ontgrendelen.
Het zou best kunnen dat alleen een bepaalde deur maar mechanisch te ontgrendelen is.
Probeer de bijrijdersdeur ook eens.

Er is maar 1 slot en dat is aan de chauffeurzijde. Maar wat ik verder lees: de startkabels op de starter, is een goed idee.

Edit// Ik verneem dat de wegenwachter met een 'voorwerp' de motorkap heeft open gekregen. En zo dus met de startkabels.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (12%)]

De Kona ben ik nog niet tegengekomen maar soms kan je bij de handel van je linker portier een kapje weghalen en daar eventueel met een noodsleutel de deur open krijgen. De noodsleutel zit in de smartkey die kun je er uittrekken door een lipje in te drukken.

Dat probeerde ik Paul. Maar dat is een microswitch of zoiets.

Iemand hier heeft als onderschrift: "If it isn't broke, don't fix it". Wel als iets mechanisch goed werkt, waarom maak je dat dan elektronisch?

Op zaterdag 23 november 2024 23:04:59 schreef Evarist:
Dat probeerde ik Paul. Maar dat is een microswitch of zoiets.

Iemand hier heeft als onderschrift: "If it isn't broke, don't fix it". Wel als iets mechanisch goed werkt, waarom maak je dat dan elektronisch?

Omdat alles luxe moet worden omdat het een verkoopargument is. Een voet onder de achterbumper en de klep gaat omhoog. Daar zaten we toch echt allemaal op te wachten?

Maar ook elektrische ramen in plaats van een draaihendeltje, dat vind ik wel handig. Jammer dat na 10 jaren door de poort van het bedrijf rijden met je pasje het raammechniek versleten is.

Maar dan koop je toch gewoon een nieuwe auto? Die een verplichte piep heeft als je te hard rijdt, die je snelheidsgegevens aan je verzekering doorgeeft (maar ook hoe hard je door de bochten gaat), en die je over een tijdje automatisch snelheidsboetes geeft. Dat laatste is er nog niet, maar wacht maar tot de EU op dat idee komt.

Toch zou het zo moeten werken met de sleutel. Misschien mechanisch iets afgebroken of losgeraakt?

Is toch gewoon een noodsleutel voor zoals bij de meeste auto's
https://www.youtube.com/watch?v=8OmChpF7x_s

Op zaterdag 23 november 2024 23:31:18 schreef Hoeben:
[...]

Maar ook elektrische ramen in plaats van een draaihendeltje, dat vind ik wel handig. Jammer dat na 10 jaren door de poort van het bedrijf rijden met je pasje het raammechniek versleten is.

.

tijd voor een bedrijfs parking met kenteken herkenning dan.

Op zondag 24 november 2024 09:38:30 schreef testman:
[...]

tijd voor een bedrijfs parking met kenteken herkenning dan.

Wij hebben gsm herkenning op de poort, ideaal 200 meter voor de poort nummerkiezen en sesam gaat open.

Op zondag 24 november 2024 12:24:05 schreef Peter112:
[...]

Wij hebben gsm herkenning op de poort, ideaal 200 meter voor de poort nummerkiezen en sesam gaat open.

ken dat, heb dat ook eens aangelegd. weet ook bijna geen hond van, zijn maar een paar man die in dat systeem zitten. zit zo'n 10 jaar simkaart in.

Op zondag 24 november 2024 19:44:29 schreef testman:
[...]

ken dat, heb dat ook eens aangelegd. weet ook bijna geen hond van, zijn maar een paar man die in dat systeem zitten. zit zo'n 10 jaar simkaart in.

Zo'n 1NCE?
Die werken prima, gebruik ik in alarmsystemen.
Goedkoop en via alle providers.