Op donderdag 23 april 2026 13:14:41 schreef henri62:
Goede tip, moet ik ook eens gebruiken als ik zoiets heb.
Via de DRC weet je dan ook of je geen spoortje kwijt bent of iets fout reverse engineered hebt.

Bij Kicad 8.0.8 Heet het trouwens: Place->Add Reference Image.

@Bram : Heb je het schema met die 40106 al aangepast? Post dat eens hier.

Zal morgen worden denk ik, moeder van mn kinderen is languit over een hekje gevallen, waarschijnlijk een paar vingers gebroken dus zit op de SEH.

Na wat ziekenhuis perikelen een update, ik heb het "Onbekende" IC 2 vervangen door een 40106. Ziet er niet eens zo onlogisch uit. Muv pin 12-13 maar daar kan ik me wel verteld hebben.

Verder zal ik het schema zodanig aanpassen dat de DRC klopt, ik het kan "exporteren" naar een PCB en dan via Kortsluiting_Online's idee de referentie foto inladen.

Zoals ik al suggereerde is "RELAY PSU BOARD" waarschijnlijk een input op dit board, dan begint het al meer te kloppen.

Teken die eens helemaal links in het schema, het C/R/D netwerkje rechts van de buffer (R16 horizontaal tekenen). Dan valt denk ik alles op zijn plaats.

Dat netwerkje lijkt een asymmetrische delay te maken van die input.

-edit- waarschijnlijk ontdendering.

IC4D pin 12 krijgt trouwens wel op zijn sodemieter. Ik zou daar als je een nieuw PCB ontwerp van maakt 2 diodes op zetten die het signaal clampt naar +VDD (+5V) en GND.

Door de flanken van de 40106 komen er positieve en negatieve spikes op IC4 pin 12 via C10. Dat vindt een CMOS device niet zo leuk en kan in latchup gaan en zichzelf opblazen.

Dat gaat heel erg meevallen, zoals @Arco in deze post heeft uitgelegd...

Op zondag 19 april 2026 11:28:29 schreef fatbeard:
40106 (hex schmitt-trigger inverter)?

Laat ik beginnen met iedereen nogmaals te bedanken voor het mee- helpen/denken. Af en toe een pauze in dit project door andere prioriteiten.

Eea weer opgepakt en ik denk dat FatBeard doorgaat voor de koelkast :-).
Het "onbekende IC" op een breadboard geprikt, met de logic probe getest en het lijkt inderdaad verdacht op een 40106 met een kapotte poort.
Dus in mijn tekening / schema ga ik verder er van uit dat het ook een 40106 is.

Op maandag 11 mei 2026 16:04:49 schreef bprosman:
[...]
Eea weer opgepakt en ik denk dat FatBeard doorgaat voor de koelkast :-).

:+ Mooi, die is bijna aan vervanging toe...

Kan ook een 74(H)(C)(LS)04 zijn ipv. een 40106...

Op maandag 11 mei 2026 16:50:05 schreef Arco:
Kan ook een 74(H)(C)(LS)04 zijn ipv. een 40106...

Zou theoretisch inderdaad kunnen, maar alles is verder CMOS in het ding, en het komt uit 1979.

In die tijd was er wel CMOS, van o.a. Motorola.
Snuffelend in oude databoeken kom ik dan in een Motorola 1972 databoek de MC14009 tegen als hex inverter, maar daarvan klopt de pinning niet.

Verder snuffelend:
In het Texas Instruments "1975 CMOS Logic Circuits for Design Engineers" komt de 40106 niet voor (geen enkele hex schmitt-trigger trouwens).
In het 1976 databoek van RCA wordt de CD40106 genoemd als vervanger voor de Motorola MM40106, dus toen was dát ding beschikbaar van zowel Motorola als RCA...

[toevoeging]
Nóg verder snuffelend kom ik die hex inverter ook tegen in het National Semiconductor 1977 CMOS databook, dus die had 'm toen ook.

[verdere toevoeging]
Harris heeft de HD-74C14 in zijn 1974 CMOS databook staan, met als cross-reference de MM74C14 van National dus die kunnen het ook nog geweest zijn :7

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (12%)]

Op maandag 11 mei 2026 18:08:46 schreef fatbeard:
In die tijd was er wel CMOS, van o.a. Motorola.
Snuffelend in oude databoeken kom ik dan in een Motorola 1972 databoek de MC14009 tegen als hex inverter, maar daarvan klopt de pinning niet.

Verder snuffelend:
In het Texas Instruments "1975 CMOS Logic Circuits for Design Engineers" komt de 40106 niet voor (geen enkele hex schmitt-trigger trouwens).
In het 1976 databoek van RCA wordt de CD40106 genoemd als vervanger voor de Motorola MM40106, dus toen was dát ding beschikbaar van zowel Motorola als RCA...

[toevoeging]
Nóg verder snuffelend kom ik die hex inverter ook tegen in het National Semiconductor 1977 CMOS databook, dus die had 'm toen ook.

[verdere toevoeging]
Harris heeft de HD-74C14 in zijn 1974 CMOS databook staan, met als cross-reference de MM74C14 van National dus die kunnen het ook nog geweest zijn :7

Als ik de ingang laat zweven , soort van oscilleren de uitgangen (op de logic probe) , zegt dat nog iets ?

Ongebruikte ingangen van CMOS-IC's mag je niet laten zweven. Ze moeten altijd aan massa of plus hangen, al of niet via een weerstand.
Laat je ze zweven, dan toont de uitgang een onvoorspelbaar gedrag. De ruststroom van het IC is onnodig (te) hoog en er kan overspraak optreden van de fout-ingestelde poort naar de andere poorten. In dat geval kan je op het foute idee komen dat de gebruikte poorten defect zijn.

Dat zou op CMOS wijzen.

Op maandag 11 mei 2026 20:41:11 schreef ohm pi:
Ongebruikte ingangen van CMOS-IC's mag je niet laten zweven.

Zei ik ook al tig posts geleden. In het schema staat 1 ongebruikte gate die netjes met GND verbonden is. Daarom durf ik wel met 99% zekerheid te zeggen dat het een CMOS IC is. Ook omdat bij TTL men vrijwel nooit een ongebruikte pin aan GND legt (is bad practice) maar aan VCC of via een R (geeft minste stroom verbruik).

Op dinsdag 12 mei 2026 00:08:07 schreef henri62:
[...] Zei ik ook al tig posts geleden. In het schema staat 1 ongebruikte gate die netjes met GND verbonden is. Daarom durf ik wel met 99% zekerheid te zeggen dat het een CMOS IC is. Ook omdat bij TTL men vrijwel nooit een ongebruikte pin aan GND legt (is bad practice) maar aan VCC of via een R (geeft minste stroom verbruik).

In de schakeling hangt er ook niets "los" alleen op het breadboard zag ik dit.
Nog even een testje gedaan op het breadboard.

Spanning opregelend aan de ingang ziet het IC ca. 2.75V als een "Hoog".
Terugregelend word ca 2.3V weer als "Laag" gezien.
Dit is bij alle (werkende) poorten zo'n beetje het zelfde.
Voedingsspanning is 5.01V

Inmiddels begonnen met de manier gesuggereerd door "Kortsluiting_online" , print tekenen en meteen schema controleren. Maar goed dat het hobby is gezien het aantal uren inmiddels :-)
Ik heb geen poging gedaan de ronde sporen te imiteren. De niet gebruikte eilandjes heb ik wel toegevoegd als TPxxx.
Wel de "1 laag" in stand gehouden, terwijl met 2 lagen de draadbrug gemakkelijk te vermijden was geweest.

Kan iemand nog een (mede) oordeel geven of dit inderdaad CMOS is ?

Spanning opregelend aan de ingang ziet het IC ca. 2.75V als een "Hoog".
Terugregelend word ca 2.3V weer als "Laag" gezien.
Dit is bij alle (werkende) poorten zo'n beetje het zelfde.
Voedingsspanning is 5.01V

Dat is inderdaad CMOS, TTL reageert op lagere spanningen.
VWB je print: prachtig werk!
Maar onthoud wel dat enkelzijdige printen vandaag de dag duurder zijn dan dubbelzijdige...

De rendering ziet er mooi uit.

Ik zou de sporen niet haaks tekenen maar onder 45 graden hoeken.

Verder lijk ik de 2 gaten te missen voor het tywrapje van de elco?
Zat het printje met die pinnetjes zo aan de bedrading? Die zijn er toch niet afgeknipt hoop ik in het apparaat. Zelf ben ik trouwens geen fan van die dingen, ale je pech hebt gaan ze los zitten als je er een beetje aan trekt of ze breken.

Enne: Hoe is het met die andere print, werkt die ondertussen?

-edit-
Ik zie op dit printje geen CER-C achter de 78xx zitten.
Ik neem aan dat de ruimte in het midden voor de accu is/was?

Die losse zekeringhouder clips (zoals ze op het origineel zitten) heb ik nog zat liggen. Voor 5x20 mm althans. Als je wilt kun je die wel een keertje op-pikken in Den Bosch (bij mijn werk). Stuur maar een PM.

Op zondag 24 mei 2026 09:46:58 schreef henri62:
De rendering ziet er mooi uit.

Ik zou de sporen niet haaks tekenen maar onder 45 graden hoeken.

Zit een subtiel hoekje aan :

Verder lijk ik de 2 gaten te missen voor het tywrapje van de elco?
Zat het printje met die pinnetjes zo aan de bedrading? Die zijn er toch niet afgeknipt hoop ik in het apparaat. Zelf ben ik trouwens geen fan van die dingen, ale je pech hebt gaan ze los zitten als je er een beetje aan trekt of ze breken.

Klopt, die 2 gaten missen nog, misschien wil ik nog iets met een plat liggende radiale elco. De draden zaten in het origineel rechtstreeks aan de print gesoldeerd maar ook dat brak af :

Enne: Hoe is het met die andere print, werkt die ondertussen?

Daar ga ik nu het zelfde mee doen als met deze. Intekenen volgens schema en tegelijkertijd controleren met het origineel.

Ik zie op dit printje geen CER-C achter de 78xx zitten.

Die kan ik er inderdaad nog wel even tussen foefelen, er moeten nog wat meer dingetjes aangepast worden, die 9368's en TIL112 zijn slecht te krijgen.

Ik neem aan dat de ruimte in het midden voor de accu is/was?

Klopt, daar zaten 3 penlights aan elkaar geplakt.

Die losse zekeringhouder clips (zoals ze op het origineel zitten) heb ik nog zat liggen. Voor 5x20 mm althans. Als je wilt kun je die wel een keertje op-pikken in Den Bosch (bij mijn werk). Stuur maar een PM.

Bedankt voor het aanbod maar die krengen breken bij mij altijd af :-( Vandaar dat ik er nu meteen al een andere op gezet heb.

De originele tekenaar van dit alles had weinig kaas gegeten van ontkoppeling: C202 is voor de regulator volledig onzichtbaar door het lange printspoor.
Er zitten wel meer dingen in die naar hedendaagse inzichten niet kunnen...

"maar het werkt(e) toch?"
>:) dat zeiden ze van de Titanic en Apollo 13 ook...

Op zondag 24 mei 2026 12:18:45 schreef fatbeard:
De originele tekenaar van dit alles had weinig kaas gegeten van ontkoppeling: C202 is voor de regulator volledig onzichtbaar door het lange printspoor.

Goed opgemerkt. (Was toen al bekend, dus hedendaagse kun je weglaten)

Die smoes hoor ik bijna dagelijks. Heeft altijd gewerkt.... jaja, dan zeg ik altijd: Als dat zo is zou het nu nog werken, maar hij doet het nu niet dus is het niet goed.
Ik vind regelmatig bugs in hardware en software wat er al 10+ in zit.

Net als: Zo doen we het altijd, ook zo'n dooddoener.

Op zondag 24 mei 2026 12:18:45 schreef fatbeard:

Aangezien het toch te warm was om buiten te spelen, nog wat met Kicad gespeeld.

Inmiddels het schema nog eens verder gecontroleerd tov de print en opgepoetst.
Hier zoals ik denk dat eea werkt , open voor tips, correcties etc weer.
Het laatste (onbekende) IC (b)lijkt inderdaad een 40106 waarvan 1 poort defect is.

- Voeding
Recht-toe recht-aan , 7805 , en 3 oplaadbare penlights met laadcircuit. 2 Voedingsspanningen , +5V en vMem.
De hele teller elektronica blijft ook bij uitschakeling van de voeding gevoed door vMem, er voor zorgende dat de credits bewaard blijven, displays gaan uit.

-Opto couplers
Dienen om de 48V AC pulsen (credits op en af) om te zetten in pulsen waar de teller iets mee kan.
Er zit een "Hand" pulsdrukker op waarmee de barman er credits bij kon zetten, maar werkt ook met de muntproever.

-Tellers
2 x een cascade van tellers, waarbij de "Hand" teller tot max 99 kan, de credits teller tot 999. Met de /RBO van het LSB wordt een relais gestuurd wat gebruikt word om de kast te activeren (word nog even zoeken want de draadboom was gewoon "afgerot". Een "Reset" toets waarmee het hele spul op "000" gezet kan worden. En een handjevol RC's om pulsen in de juiste volgorde te laten komen.
Het stukje A2 IC-7 naar Pen 12 IC-5, snap ik (nog) niet helemaal, dus vooral op het tellerdeel alle op/aanmerkingen/meedenken welkom. Ook mbt alle R/C truukjes. En opmerkingen gerelateerd aan :

En het kwartje (kast is tenslotte uit 1979) valt nog niet waarom 2 tellers.

-Display
Standaard 9368 naar 7 Segments display, 3 digits.

Zo, ik ben er wel ongeveer. Morgen nog wat kleine details (opdrukken en zo) Zodra ik thuis ben nog wat metingen doen aan de herstelde print (zit nu nog in Italie). De print getekend in Kicad met op de achtergrond een JPG van de originele print, de eerste versie wil ik laten maken in de kleur "JLCPCB Geel", vandaar ook deze 3D view.
Om de DRC tevreden te houden heb ik de 3 printen even in 1 PCB tekening gemaakt, de onderlinge verbindingen op een 3e layer die ik niet mee ga sturen. Er bestaat een plugin om ze daarna op te splitsen.