Na het lezen van deze leerzame discussie hier over een opgeblazen triac uit een wasmachine, wil ik ook graag een opgeblazen triac van mijn vaatwasser vervangen die de 'wax motor' (van de zeepbakklep) aanstuurt. Ik heb alleen moeite om deze SOT-223 triac te identificeren. Het dak is er namelijk af, zie foto:

Op dezelfde print zit een verder identiek ogende "ST Z9M Y220", maar die kom ik nergens tegen. Iemand enig idee wat er voor zo'n wax motor in een Bosch vaatwasser gebruikt moet worden?

De wax motor zelf heb ik al vervangen, want die zag er niet helemaal fris meer uit, maar dat was (dus?) niet de oorzaak van de zeepbakdeksel die niet meer opende. Maar mogelijk wel de oorzaak van de opgeblazen triac? Advies welkom.

Is het afgesprongen stukje niet meer te vinden? (moet in of onder de machine liggen)

Dat het ook een SOT223 is wil niet zeggen dat het een gelijk component is maar die Z9M is ook een triac dus het is mogelijk. Ligt het "dakje" niet ergens in het apparaat want daar staat de opdruk nog op.

vervang die PTC klep opener ook maar meteen, dat is de reden dat die triac eruit ligt. er komt doorslag in dat ding, niet zelden neemt die de processor op de controller print ook nog mee.

Ik kwam met Z9M ook meteen uit op https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/25854/STMICROELECTRONIC…

Zie hoofdstuk 4 "ordering information"

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Op woensdag 27 november 2024 18:22:58 schreef testman:
vervang die PTC klep opener ook maar meteen, dat is de reden dat die triac eruit ligt. er komt doorslag in dat ding, niet zelden neemt die de processor op de controller print ook nog mee.

Open deur/klepje ingetrapt (letterlijk?): Dat ding is al vervangen, zie openingspost. De TS noemt het alleen anders.

Bedankt allen, inderdaad is wat ik een "wax motor" noem, de "PTC klep opener". Eigenlijk is het een actuator, maar geen idee wat de officiële term in het Nederlands is. Ik vind "wax motor" een leuke term die door Amerikanen gebruikt wordt, maar dat "motor" slaat eigenlijk nergens op.

Helaas kon ik het afgeblazen stukje van de triac niet meer terugvinden. Het bordje zit in een behuizinkje, maar daar rammelde verder niets in. Ik kan nog eens goed zoeken, maar ik geef mezelf weinig kans.

@Arco: bedankt, ik ga die proberen ergens te scoren. Ik ben wel benieuwd hoe "Z9M Y220" naar die componentcode vertaald kan worden. Is daar een lookuptabel voor o.i.d.?

Is daar een lookuptabel voor o.i.d.?

Nog beter: daar zijn een heleboel tabellen/lijstjes voor!

Jammer genoeg is geen enkele compleet, en voor elke SMD-code zijn er minstens een half dozijn mogelijke kandidaten. Het is voor een groot deel een kwestie van ervaring en inzicht.

Eén truc is om de SMD-code en de behuizing in te geven in een zoekmachine (Z9M SOT223), en dan te kijken of het ongeveer klopt wat er uit de zoekmachine komt gerold....

https://www.google.com/search?q=Z9M+SOT223&sca_esv=8d419a3d49aff387&so…

Op woensdag 27 november 2024 21:50:43 schreef nonius:
[...]
Nog beter: daar zijn een heleboel tabellen/lijstjes voor!

Aha, dank. Ik dacht dat die "Y220" ook relevant was, maar ik begrijp dat we eigenlijk genoeg weten met alleen "Z9M". In de discussie waar in naar linkte in m'n openingspost wordt nog afgevraagd waarom het "MN" is, want "M" staat voor 600V en "N" voor 800V. Waarom kunnen beide letters bij hetzelfde component?

In mijn linkje staat een datasheet met de verklaring. Er is maar 1 letter voor de spanning, de 2e letter verschilt kennelijk met de behuizing.

Op woensdag 27 november 2024 23:27:46 schreef maartenbakker:
In mijn linkje staat een datasheet met de verklaring. Er is maar 1 letter voor de spanning, de 2e letter verschilt kennelijk met de behuizing.

Ja, genoteerd. Je kunt dus ook een "NN" hebben. Thanks! Zooi besteld, nu effe wachten...

De Z9M of Z9S zijn allemaal bruikbaar, actuator zeker vervangen en ook de as incl rubber van zeepbak, lekt behoorlijk..

Op donderdag 28 november 2024 22:35:02 schreef smd:
as incl rubber van zeepbak, lekt behoorlijk..

Bedankt voor de tips, maar kun jij op de foto's zien dat het rubber van de zeepbak lekt? DIe prut aan het einde van de actuator, dat is (zeer waarschijnlijk) de was die eruit gekomen is. Dus daarom dacht ik: "die maar vervangen", nog niet wetende dat ook de aansturing een klap gehad had.

De "prut" komt niet uit de actuator, maar uit de as van de zeepbak ontgrendeling en dat is de reden waarom de tryac er uitligt..

Op vrijdag 29 november 2024 19:46:08 schreef smd:
De "prut" komt niet uit de actuator, maar uit de as van de zeepbak ontgrendeling en dat is de reden waarom de tryac er uitligt..

Owww, vandaar. Ik heb vandaag die "thermoactuator" (officiële term) doorgemeten en getest, en die is op zich prima, zij het dat de fastons nogal verdachte corrosie hebben. Dus die actuator had ik niet hoeven vervangen. Ik zal 'ns kijken hoe die afdichting van die as zit (tips welkom!). Dit verklaart inderdaad wel waarom die triac stuk is, ik denk aan de corrosie te zien dat er gewoon sluiting in de connector geweest is.

Altijd de actuator vervangen bij geplofte tryac, doe je het niet, grote kans dat de processor op print naar de haaien gaat, dan word het een dure!! en deze ziet er beroerd en verhit uit, maak hem maar open, is flink zwart van binnen...

Op zaterdag 30 november 2024 18:46:19 schreef smd:
Altijd de actuator vervangen bij geplofte tryac, doe je het niet, grote kans dat de processor op print naar de haaien gaat, dan word het een dure!! en deze ziet er beroerd en verhit uit, maak hem maar open, is flink zwart van binnen...

Oké, thanks, ik ga 'm sowieso even open Dremelen. Ben wel benieuwd.

Heb de nieuwe triac erin gesoldeerd, asje van de zeepbakontgrendeling losgemaakt, schoongemaakt (ook afdichtingsring, zag er best nog aardig uit, wel prut er tussen, mogelijk van lang geleden), programma gedraaid, maar helaas: zeepbak bleef dicht. Ik geef het maar op, denk ik. Dit is een hele oude vaatwasser, en al het kunststof is zo krokant dat bij elke keer dat ik de behuizing van de besturing open, er stukken afbreken. Probleem is alleen dat ie op de eerste verdieping staat, en ik geen zin heb om met witgoed de trap op te zeulen. Zo'n triac-transplantatie leek een mooie (zij het tijdelijke) oplossing, maar ik vermoed dat er toch meer stuk is. Kan ik die triac ook meten, op de print, op een of andere manier?

Bedankt voor alle adviezen. Heb vandaag wel een Sjöstrand Nespressomachine weer tot leven gewekt, dus not all is lost...

Controleer ook de weerstanden richting de processor in de Gate lijn, mogelijk ook doorgebrand en soms ook de driver transistor..

Op zondag 1 december 2024 20:44:13 schreef smd:
Controleer ook de weerstanden richting de processor in de Gate lijn, mogelijk ook doorgebrand en soms ook de driver transistor..

Ik heb hier foto's gezien van prints moderne vaatwassers, maar dit is echt een heel veel simpelere print. Ik heb alle weerstanden die ik kon zien gemeten, op zowel deze kant (foto) als een paar op de achterkant. Niets ziet er aangebrand uit, en waardes komen overeen met de opdruk (voor zover nog leesbaar).

Ik vind het trouwens best moeilijk om die "gate lijn" te volgen. De kapotte triac zit vlak naast een dik relais, en tracks lopen eronder en door naar de andere kant.

Dit is de achterkant, ongeveer waar die relais zit naast de triac:

Hmmm, die rechter een 103 is, dan is ie wel kaduuk. Ik lees 0.98Ω, maar dat moet 10kΩ zijn. Maar hoe kom ik er ooit nog achter wat die linker is, die 2.1kΩ meet?

Zo'n weerstand hoeft niet kapot te zijn er kan iets parallel staan.. Als indicatie kun je een keer de meetpennen omdraaien en weer meten. Meet je dan een hogere waarde dan is hij waarschijnlijk nog goed. Loopt de waarde langzaam op dan zit er ergens een elco parallel.
Wil je het zeker weten dan moet je hem even desolderen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Op maandag 2 december 2024 12:45:32 schreef fred101:
Zo'n weerstand hoeft niet kapot te zijn er kan iets parallel staan.

Blijft ± 0.9kΩ, één kant is verbonden met de gate van de triac. Losgesoldeerd, ik meet niets. Kaduuk?

Op maandag 2 december 2024 17:27:39 schreef dokterbibber:
[...]
Losgesoldeerd, ik meet niets. Kaduuk?

Wat denk je zelf ;)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]

Inderdaad, onnozele vraag ja ;)

Dus nu op zoek naar de juiste weerstand in dit maatje. Bij voorkeur maar een heel assortiment bestellen, denk ik. Ben echt niet thuis in electronica, maar ik 'soldier on' (en solder on... ;) )