Controleer ook de weerstanden richting de processor in de Gate lijn, mogelijk ook doorgebrand en soms ook de driver transistor..

Op zondag 1 december 2024 20:44:13 schreef smd:
Controleer ook de weerstanden richting de processor in de Gate lijn, mogelijk ook doorgebrand en soms ook de driver transistor..

Ik heb hier foto's gezien van prints moderne vaatwassers, maar dit is echt een heel veel simpelere print. Ik heb alle weerstanden die ik kon zien gemeten, op zowel deze kant (foto) als een paar op de achterkant. Niets ziet er aangebrand uit, en waardes komen overeen met de opdruk (voor zover nog leesbaar).

Ik vind het trouwens best moeilijk om die "gate lijn" te volgen. De kapotte triac zit vlak naast een dik relais, en tracks lopen eronder en door naar de andere kant.

Dit is de achterkant, ongeveer waar die relais zit naast de triac:

Hmmm, die rechter een 103 is, dan is ie wel kaduuk. Ik lees 0.98Ω, maar dat moet 10kΩ zijn. Maar hoe kom ik er ooit nog achter wat die linker is, die 2.1kΩ meet?

Zo'n weerstand hoeft niet kapot te zijn er kan iets parallel staan.. Als indicatie kun je een keer de meetpennen omdraaien en weer meten. Meet je dan een hogere waarde dan is hij waarschijnlijk nog goed. Loopt de waarde langzaam op dan zit er ergens een elco parallel.
Wil je het zeker weten dan moet je hem even desolderen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Op maandag 2 december 2024 12:45:32 schreef fred101:
Zo'n weerstand hoeft niet kapot te zijn er kan iets parallel staan.

Blijft ± 0.9kΩ, één kant is verbonden met de gate van de triac. Losgesoldeerd, ik meet niets. Kaduuk?

Op maandag 2 december 2024 17:27:39 schreef dokterbibber:
[...]
Losgesoldeerd, ik meet niets. Kaduuk?

Wat denk je zelf ;)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]

Inderdaad, onnozele vraag ja ;)

Dus nu op zoek naar de juiste weerstand in dit maatje. Bij voorkeur maar een heel assortiment bestellen, denk ik. Ben echt niet thuis in electronica, maar ik 'soldier on' (en solder on... ;) )

De 103 heeft het zwaar gehad, zit ook een brandvlek in. De andere zal ik voor je opzoeken op werkende print alhier, kom ik op terug.

PS ik zou verwarmings relais preventief vervangen, daar deze nogal eens uitfikte spontaan en de vaatwassers waren nogal brandgevoelig!! Ik neem aan dat deze nog geen modificatie relais heeft? ( los relais in bakje onder print)

[Bericht gewijzigd door smd op (47%)]

Ik los dat ook wel eens op met standaard 1/4w modellen. Gaat perfect. Eilandjes genoeg.

Op maandag 2 december 2024 19:13:45 schreef smd:
PS ik zou verwarmings relais preventief vervangen, daar deze nogal eens uitfikte spontaan en de vaatwassers waren nogal brandgevoelig!! Ik neem aan dat deze nog geen modificatie relais heeft? ( los relais in bakje onder print)

Nee, er lijkt niets aan de print gedaan te zijn. Welke is het verwarmingsrelais? Heeft het zin om gewoon een relais te bestellen met zelfde specificaties, en die erin te zetten?

Het wordt wel een steeds 'interessanter' project zo, haha!

Edit: Vond zojuist nog een beschrijving van de relais-perikelen met precies deze print op klusidee (2009!).

Edit2: ik zou dus een AJS1311 moeten hebben. Hmmm... op korte termijn zie ik die nergens in NL verkrijgbaar...

Oké, eindelijk weer tijd om wat aan dit 'project' te werken. Ik had nog steeds geen idee welke waarde die verschroeide weerstand had, dus maar wat gaan Googlen op plaatjes van deze print. Veel drama gezien (verschroeide printbanen, uitgefikte triacs), maar vaak waren de foto's van te lage resolutie om te zien welke waarde er op staat. Het beste plaatje dat ik kon vinden was deze van een Poolse site:

Dit is een vergrote uitsnede. Ik denk "101" te lezen, dus die heb ik er op goed geluk maar in gezet. Ik meette daar eerst 2.1kΩ, nu gewoon netjes 100Ω. Die 103 werkte ook niet meer nadat ik 'm eruit had gesoldeerd (mogelijk dus beschadigd door mijn soldeerkunsten), maar ook na vervangen meet ik niet de verwachte waarde. Ik meet ook nu weer 1kΩ, geen 10kΩ. Dus daar zit, zoals @fred101 schreef waarschijnlijk iets parallel, en die 103 was waarschijnlijk dus nog goed.

En wat denk je? Na vier minuten na het starten van het 65° programma hoorde ik een relais klikken, en kort erna begon de (nieuwe) actuator netjes naar buiten te komen en sprong de zeepbak open. Wow! Dat had ik niet durven hopen, eerlijk gezegd.

Bedankt mannen, weer veel geleerd (en genoeg SMD weerstandjes voor de rest van m'n leven liggen nu). Ga nu verder met een Philips Wakeup Light. Genoeg achtergrondinfo te lezen daarover in de thread uit 2023 van @Kruimel. Die voedingschips heb ik in veelvoud liggen (iets teveel besteld). Hopelijk is dat bij deze ook het euvel, dan valt het mee...

Voor de maat even de schuifmaat erbij...

Op zaterdag 14 december 2024 13:02:33 schreef Arco:
Voor de maat even de schuifmaat erbij...

Snap ik niet, beide weerstanden zijn even groot, maatje "0805" (2 x 1.2mm).

Prachtig resultaat voor het oude bessie!! Ook verwarmings relais aangepakt en de lekkage op asje verholpen? Anders weer ellende...

Op zaterdag 14 december 2024 19:49:17 schreef smd:
Prachtig resultaat voor het oude bessie!!

Zeg dat wel, dit is inderdaad een oud beessie. Ik zie nu dat het FD-nummer "8103" is. Dat is dus een machine uit 2001, wow 23 jaar... Geen wonder dat het plastic allemaal krokant is.

Ook verwarmings relais aangepakt en de lekkage op asje verholpen? Anders weer ellende...

Heb idd. op jouw advies twee van de relais besteld in Duitsland, maar PayPal-betaling mislukte. Heb contact gehad met de verkoper, maar die was niet bijster snugger (stuurde me een link om te betalen, wat gewoon z'n eigen e-mailadres was...). Heb het dus maar even gelaten.
Ik kwam in documentatie van Team Hack tegen dat latere prints dat probleem met dat zelf-lossolderende verwarmingsrelais niet meer hebben. Geen idee wat "later" is, maar de soldeer ziet er hier nog netjes uit.
Dat ringetje voor die as kun je niet los krijgen, voor zover ik weet, maar de prut die er tussen zat heb ik verwijderd. Het lijkt keurig droog te blijven, voorlopig. Deze machine draait maar max eens in de week, voornamelijk glazen en kopjes. Nooit echt zware vaat dus. Als ie het nog een jaartje doet ben ik tevreden.

Nogmaals dank voor jullie hulp.

Met Paypal kun je inderdaad naar een kaal e-mailadres overmaken als dat bij Paypal geregistreerd staat en jij zelf ook een account hebt. Zo dom was hij dus niet, maar ook niet heel slim.

Ik vermeldde dat voorheen wel als betaalwijze en heb een keer een klant gehad die ernaar ging mailen, die was dus op zijn minst een beetje digibeet >:)

Een slimme verkoper maakt voor zo'n geval echter een paypal.me account aan of maakt in het Paypal panel een betaalverzoek aan. Dat had hij dus kunnen doen maar in principe kan het wel zonder.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Op zaterdag 14 december 2024 22:57:36 schreef maartenbakker:
Met Paypal kun je inderdaad naar een kaal e-mailadres overmaken als dat bij Paypal geregistreerd staat en jij zelf ook een account hebt. Zo dom was hij dus niet, maar ook niet heel slim

Als iemand schrijft: "je kunt deze link gebruiken: mijn@emailadres.com", dan haak ik af. Ben al 20 jaar professioneel web-developer, ik kan een link en een e-mailadres wel van elkaar onderscheiden ;)

Maar ik vermoed dat dat het idee was ja, zo'n directe overboeking via e-mailadres/Paypal account. Maar dan moest ik waarschijnlijk het ordernummer erbij gaan zoeken, ergens invullen etc. Ik denk in zulke gevallen dan snel: "het is 2024, zorg dat je checkout klopt, hier heb ik geen zin in".

Maar ik moet misschien bij de kleine online elektronicahandeltjes iets meer genieten van de retro-vormgeving en dito betalingsprocedures. Want ik vind het wel knus, en ze moeten wel blijven bestaan. We zijn inmiddels bijna alle fysieke electronicawinkels kwijt, en van Farnell, RS-online e.d. worden we ook niet vrolijk...

Bij Paypal kun je inderdaad met je (geregistreerde) emailadres betalen en ontvangen, niks bijzonders...

Dan ben je als webdeveloper inderdaad een beetje digibeet. Zo ingewikkeld is dat concept niet

Overigens niet persé als belediging bedoeld, ik word ook wel eens digibeet genoemd als ik een voor mij nieuw concept niet onmiddelijk kan bedienen.

Op zondag 15 december 2024 13:54:51 schreef maartenbakker:
Dan ben je als webdeveloper inderdaad een beetje digibeet. Zo ingewikkeld is dat concept niet

Haha, misschien heb je gelijk. Deze instructie werd mij letterlijk gestuurd:

Für die Bezahlung mit Paypal verwenden Sie bitte den Link blabla@deutschefirma.de
Dann funktioniert das auch

Het was een HTML-email, dus ik keek in de source of dat inderdaad een link was (zo'n link kan via PayPal uiteraard). Maar nee. Dus "Dann funktioniert es auch" was niet van toepassing, want door die "Link" te gebruiken maak ik gewoon een nieuw e-mailbericht naar dat adres. En hoezo "funktioniert es", als er onmogelijk een referentie of ordernummer in deze "Link" staat? Dat dat zo goed gaat komen, daar heb ik dan volstrekt geen vertrouwen in. Kansloos dus. Ik denk dan: "kom op, het is 2024", en gooi zo'n bericht dan gewoon meteen weg.

Dus noem het hoe je wilt, ik heb gewoon een erg lage tolerantie voor organisaties die wel m'n geld willen, maar niet de moeite doen om te zorgen dat ik er met een minimale inspanning vanaf kan komen. Misschien ben ik wat ouderwets daarin...

Direct geld overmaken naar iemand met een PayPal-account via z'n e-mailadres/accountnaam, dat is ook niet zo van deze tijd meer. Ik heb dat mogelijk voor het laatst ergens in 2011 gedaan (mijn account is nog een stuk ouder), toen Elons haargrens nog op een andere plek zat ;)

Paypal via email adres wordt nog heel veel gebruikt (ik gebruik het ook)
't Is alleen om een unieke 'identifier' te hebben: wat is simpeler als een emailadres daarvoor te gebruiken...
Qua veiligheid maakt het weinig verschil, die hangt van het password af...

Maar inderdaad, op een voor een leek onbegrijpelijke en voor een kritische kenner onhandige manier gepresenteerd door de verkoper.

Ik schreef al, die verkoper is niet superslim want een paypal.me linkje is al een stuk duidelijker zelfs al moet je het bedrag zelf nog invullen.

Even een update over dit project: machine loopt nog prima, helemaal happy. En wat betreft die mislukte PayPal-betaling voor de relais: twee maanden later kreeg ik opeens twee relais in de brievenbus. Er was niet voor betaald, maar ik vond het sympathiek van deze Duitsers dat ze die toch opgestuurd hadden, dus heb meteen betaald.

Heb ik ze vast liggen voor als dat relais uitfikt ;)

Wat betreft die thermo-actuator, ik heb nog wat kiekjes van het binnenwerk. De daadwerkelijke actuator is echt veel kleiner dan de behuizing. Wel amazing dat dat 8kg kan drukken. Ik heb nog geen tijd gevonden om 'm open te dremelen, maar ik verwacht niet veel meer dan een klodder was.

Het is ook wel bijzonder dat de 220V gewoon direct op het metalen huis van de actuator staat, en op dat verwarmingselementje (schijfje) ernaast. Is die pasta die ertussen zit dan slecht-geleidend, anders heb je toch 100% kortsluiting? Of is dat verwarmingselementje van materiaal dat slecht geleid? Ik vind het bijzonder.

Ik kan niet echt bepalen of dit nou het falen van de triac veroorzaakt heeft. Zoals ik al schreef: dit ding werkte nog wel (kwam netjes naar buiten als ik er 220V op zette). Maar misschien ging er toch teveel stroom doorheen.

Falen van triac door actuator? Wees maar zeker!

Yup, de vlamboog is duidelijk te zien in de actuator, de reden van falen Tryac met zekerheid. Relais van verwarming beter door 16 A exemplaar te vervangen, deze was met zijn 10 A net te licht en werd te warm. Bij de latere versies waren ze 16A en behoefde geen modificatie kit. (extern relais) door enorm brandgevaar plastic bakjes!! Menig vaatwasser van die tijd heeft een keuken compleet laten afbranden destijds en er was een complete terugroepactie in de krant geweest.

Yup, de vlamboog is duidelijk te zien in de actuator, de reden van falen Tryac met zekerheid. Relais van verwarming beter door 16 A exemplaar te vervangen, deze was met zijn 10 A net te licht en werd te warm. Bij de latere versies waren ze 16A en behoefde geen modificatie kit. (extern relais) door enorm brandgevaar plastic bakjes!! Menig vaatwasser van die tijd heeft een keuken compleet laten afbranden destijds en er was een complete terugroepactie in de krant geweest.