Ik heb veel Action lampen (hoofdzakelijk MR16 en GU10) die al heel lang meegaan, in 8 jaar 1 kapotte gehad, dus de kwaliteit valt wel mee... :)
(die ene kapotte was gewoon 'op')

Je moet nooit de allergoedkoopste nemen (dat geldt in elke winkel), 10 stuks voor een paar euro dan is er op de materialen bezuinigd en de levensduur korter.

Op woensdag 18 december 2024 22:43:10 schreef nonius:
Lampen van de Action hoef ik niet meer. Heb een paar lampen van hen (merk 'LSC', in groen doosje, 10 en 15W uit m'n hoofd) die het welgeteld 3 maanden volhouden. (voordat ik een lamp in een armatuur schroef schrijf ik altijd op de voet de datum van ingebruikname, prijs en winkel). De betreffende lampen van de Action houden het bij mij consequent allemaal nèt een paar dagen meer dan 3 maanden vol (nu al 4 of 5 stuks op die manier versleten.... tsja, ik had toen meerdere aangeschaft en ben ze nu aan het opgebruiken. En in dit tempo gaat dat opgebruiken snel). Wat mij vooral verbaasde is dat er nauwelijks spreiding op de levensduur van die lampen zit in mijn beperkte steekproef. Ik zou een veel hogere spreiding verwacht hebben.

15000 hr? Ik kwam uit op ca. 750 branduren....

Ik heb dezelfde ervaring met deze 11W 1055 lumen.
Was binnen 1 jaar stuk en brandde alleen in de donkere tijd van het jaar. Hooguit 1000 branduren. Lamp werd niet gedimd.
Met de licht-opbrengst en de -kleur was ik wel dik tevreden. :)
Voor de Philips betaal je 4x zo veel...
https://action.com/hostedassets/CMSArticleImages/72/62/3006444_8712879155201-111_01_20240826085510.png?width=750&quality=75

Op dinsdag 12 november 2024 09:43:44 schreef Kruimel:
[...]Om eerlijk te zijn ben ik me daar ook pas recent van bewust geworden. Voorheen deed ik weinig met grote maten, en was de Bahco er meestal alleen om de bout/moer aan de andere kant vast te houden terwijl ik aan de bereikbare kant een steek- of ringsleutel gebruikte. Vaak heb ik van elke maat maar één bij de hand...

Nu gebruik ik vaak een kleine 6" van WGB die ik bij de Hornbach tegen kwam:
[bijlage]
Daar staat de draairichting op de hendel aangegeven.

Zelfs Disney heeft er ooit een instructiefilmpje over gemaakt :)
https://www.youtube.com/watch?v=28NEoH9II6g

Start op ongeveer 12:34

Over LSC lampen.Ik Gebruik al jaren zo'n grote bol en 2 kaarsen van de Action maar die branden altijd op een laag pitje.Dat zal best schelen in de levensduur.Nog nooit 1 stuk gehad.

[BPRosman]Zelfs Disney heeft er ooit een instructiefilmpje over gemaakt

Great minds think alike.... ;)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2547876#2547876

Disney heeft trouwens tijdens de oorlog best veel instructiefilmpjes gemaakt voor het Amerikaanse leger, o.a. over hoe te vliegen bij mist, werking van radar, etc. Leuk en leerzaam. Het zijn niet alleen maar kindertekenfilmpjes die uit de stal van Disney kwamen. 'Private SNAFU' vind ik zelf ook wel leuk. Worden allerlei militaire zaken op een simpele manier uitgelegd. Is dit wat ze bedoelen met 'Jip en Janneke taal'? ;)

Over die LSC-lampen (mijne waren de niet-dimbare variant trouwens), ben eergisteren op zoek geweest naar de aanschafbon van m'n lampen maar is blijkbaar weggegooid samen met het laatste doosje - dus blijkbaar ben ik nu de allerlaatste lamp aan het opgebruiken. Volgens mijn geheugen was de prijs (toen) 1.89 euro/stuk. De lampen zaten allemaal in hetzelfde armatuur binnenshuis dat ca. 8-10 uur per dag brandt, elke dag. Overigens, begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij dat er een Action in de buurt zit, koop er allerlei zaken, het is voor veel dingen een uitkomst! Maar hun lampen hoef ik niet meer. Net zoals ik aan een brandalarm of CO-melder van hen ook mijn leven niet zou toevertrouwen.

Ze faalden ook allemaal op dezelfde manier: beginnen met flikkeren, eerst korte tijd, dan continu, waarna het licht binnen een paar dagen heel zwak en violet/paars werd, voor de lamp het definitief begeeft. Het zijn de LEDs zelfs die het begeven, duidelijk te zien aan het zwart worden en de craquelé erin, dus ik vermoed dat de LEDS gewoon te zwaar belast worden, om toch maar zoveel mogelijk licht uit zo weinig mogelijk LEDs te persen, ten koste van de levensduur. De drivers zijn altijd nog goed. (tsja, elke lamp ondergaat een autopsie, eigenlijk meer om de onderdelen te recupereren. Oude gewoontes slijten moeilijk....)

Ben ik trouwens de enige die op lampen, batterijen e.d. de datum van ingebruikname schrijft? Kwam gisteren nog dit briefje tegen in een compartiment van m'n rekenmachine, met daarop alle datums waarop er nieuwe batterijen in zijn gegaan....

Dat doe ik alleen bij mijn universeelmeters en (gitaar) effect trapdoosjes.

Vanaf 28-12:
Parkside performance accuboor. Normaal 59.95 zonder accu/lader en nu met accu/lader voor 39.95 ... (alleen in winkel)
https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-accu-boormachine-20-v-zonde…
https://www.lidl.nl/l/folders/hah-wk52-2024/view/flyer/page/28

Kwam heel goed uit de testen...

Op donderdag 19 december 2024 12:03:14 schreef rew:
Als ie binnen een jaar of twee na aanschaf stukgaat kan je terug voor garantie: 15000 uur is ongeveer twee jaar. Succes :+

beetje off topic

15000 uur continue branden gaan ze waarschijnlijk vanuit.
(1x aan tot kapot).

Maar de praktijk is natuurlijk heel wat anders dan wordt hij vele keren aan/uit geschakeld, wat slijtage geeft.
Iemand ooit gemeten wat de inschakelpiekstroom door de LEDs is?

Als je rekent met 365/365 dagen 24/7, 6 branduren per dag dan zou hij ±6,8 jaar mee gaan!
Dan word hij in die 6,8 jaar zo'n 2500 keer aan/uit geschakeld.
Daar slijten ze best van.
Er is geen ledlamp die zolang meegaat en dat overleefd.

Ofwel: Ze adverteren met misleidende aantallen branduren!

Op maandag 23 december 2024 12:26:39 schreef Arco:
Vanaf 28-12:
Parkside performance accuboor. Normaal 59.95 zonder accu/lader en nu met accu/lader voor 39.95 ... (alleen in winkel)
https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-accu-boormachine-20-v-zonde…
https://www.lidl.nl/l/folders/hah-wk52-2024/view/flyer/page/28

Kwam heel goed uit de testen...

Let wel op: het aanbiedingsmodel is een hele oude versie (B2). Die heeft geen bluetooth, en ik dacht dat die versie problemen had bij lage temperaturen. Ook zou dit wel eens een restpartij kunnen zijn, of de accu nog fris is na een flinke tijd in de opslag is ook niet zeker.

Aan de andere kant: Voor 4 tientjes is dit een prima schroefboor, ik heb hem zelf (als 2e schroefboor).

In alle andere landen zet Lidl het precieze model er duidelijk bij, alleen in Nederland niet.

Wat moet je in hemelsnaam met BT bij een boor?
(kun je op afstand gaatjes boren???... :+ )

Op maandag 23 december 2024 13:13:02 schreef Arco:
(kun je op afstand gaatjes boren???... :+ )

Bij de Lidl/Parkside is een ‘smart’ systeem waarbij de apparaten, accu’s en laders onderling communiceren. Je kunt daarbij geloof ik ook kiezen tussen verschillende profielen zoals ‘performance’ en accu levensduur.Mijn schroefboor kan dat niet, dus gebruik ik het niet :).

Op maandag 23 december 2024 13:03:03 schreef vergeten:
[...]

beetje off topic

15000 uur continue branden gaan ze waarschijnlijk vanuit.
(1x aan tot kapot).

Maar de praktijk is natuurlijk heel wat anders dan wordt hij vele keren aan/uit geschakeld, wat slijtage geeft.
Iemand ooit gemeten wat de inschakelpiekstroom door de LEDs is?

Als je rekent met 365/365 dagen 24/7, 6 branduren per dag dan zou hij ±6,8 jaar mee gaan!
Dan word hij in die 6,8 jaar zo'n 2500 keer aan/uit geschakeld.
Daar slijten ze best van.
Er is geen ledlamp die zolang meegaat en dat overleefd.

Ofwel: Ze adverteren met misleidende aantallen branduren!

Een LED zelf (de chip) heeft geen inschakelstroom. Daar slijt hij niet van. Wel kan hij bij slecht design erg warm worden en dan heb je telkens een temperatuurtraject wat hij doorloopt. Bij slechte materiaalkeuzes leidt dat tot stress, waarbij als dat vaak gebeurt er zeker wat kan slijten.

De LED-stroom zelf doet niets, hooguit een piek om de condensator van de voeding te laden. Ook daar geldt dat de diodes daarvoor alleen kapot kunnen gaan bij slecht design.

Ofwel: het is wat om de LED zit wat slijt, niet de LED zelf. En dat heeft allemaal te maken met het design.

Ik heb nu wel wat goede ervaring met Philips op dat gebied. Het probleem is dat je er pas na jaren achterkomt.

Ikea's en Action's spul heb ik al veel kapot gehad na 1 jaar. Maar soms gaan ze weer wel lang mee. Het varieert sterk.

15000 uur continue branden gaan ze waarschijnlijk vanuit. (1x aan tot kapot).

Lijkt me vreemd, dat zou wel een zeer onrealistische test-methode zijn die voor vrijwel alle gebruikers ver van de realiteit af staat. Ik gooi het er meer op dat de lampenfabrikant gewoon de datasheet-levensduur van de LED-fabrikant opgeeft (15000 hr. als je je aan de specs houdt), maar vervolgens de individuele LEDs zwaar overbelast om maar zoveel mogelijk lumen uit zo min mogelijk LEDs te persen, ten koste van levensduur EN efficiëntie (lm/W). Geniepigheid, zoals Ali-ratings van Li-accupacks (alle Ah van de cellen optellen wanneer ze in serie staan).

De LSC-lampen die bij mij ca. 750 uur mee gingen (3 maanden plus een paar dagen, steekproefgrootte 5 exemplaren) zijn ca. 100x ingeschakeld: één keer per dag.

Verder ben ik het mee eens dat het inschakelen altijd een extra belasting voor electronica, met extra risico op schade en defecten.

De 'Qatar LED-lampen' bewijzen dat het geen technisch probleem is, maar een kwestie van bedrijfseconomische beslissingen, en dat het wel degelijk anders kan: https://www.youtube.com/watch?v=klaJqofCsu4 en https://www.youtube.com/watch?v=nMc6mjE9Y1s&t=2s

Toen ik jaren geleden voor het eerst las over WIFI/BlueTooth op een accuboor/schroefmachine (dit ging om professioneel gereedschap, geen consumentenspul), viel ik bijna van m'n stoel van het lachen. Tot ik wat verder ging zoeken en bleek dat er wel degelijk toepassingen zijn waar het voordelen biedt: in industriële (assemblage) omgevingen, waarbij de boormachine doorgeeft of de juiste hoeveelheid schroeven met het juiste moment zijn aangedraaid. Een hulpmiddel bij kwaliteitsbeheersing dus. Maar voor mij, en de gemiddelde Action klant, zie ik er weinig nut van. Maar het is 'smart!', en smart is goed! Nieuw, verbeterd recept, 10% extra, nog sneller!

Oftewel, een manier om je van de concurrent te onderscheiden, maar zonder reële toegevoegde waarde.

Op maandag 23 december 2024 14:42:58 schreef nonius:
[...]

De 'Qatar LED-lampen' bewijzen dat het geen technisch probleem is, maar een kwestie van bedrijfseconomische beslissingen, en dat het wel degelijk anders kan: https://www.youtube.com/watch?v=klaJqofCsu4 en https://www.youtube.com/watch?v=nMc6mjE9Y1s&t=2s

Dit is inmiddels achterhaald. Zowel Philips/Signify als Osram/Ledvance hebben inmiddels lampen met dergelijk rendement en geclaimde levensduur in het Europese assortiment. Je kan ze gewoon kopen. Je kan op de websites van ledvance en signify het hele assortiment zien.
De dubai lampen waren ook niet in warmwit verkrijgbaar. Warmwit is daar 3500 of 4000k. Niet 2700k zoals wij het kennen. Koelwit is daar ogenschijnlijk 6500k, denk daarbij aan die felle bijna blauwe autokoplampen, of ouderwetse koudwitte leds. Hier noemt men dat daglicht of noordlicht (binnenvallend licht van een blauwe of lichtbewolkte hemel uit een raam gericht op het noorden, zónder directe zon-instraling. Niet te verwarren met zonlicht dus, dat juist een warme gloed heeft meestal)

Daarbij moet je wel er ook nog bij stilstaan dat de lichtkwaliteit slechter is dan van standaard TL lampen. De CRI van die ledlampen die tegen de 200lm/w aan schurken, zit op 80 en niet hoger. De extra efficiente leds voor straatverlichting komen zelfs nog niet eens op de 80.
Die hoge efficiëntie halen ze door minder dieprood in het spectrum te stoppen, en deels door meer blauw van de LED door te laten.
Ter vergelijking, een gewone TL of spaarlamp heeft een cri van ca. 82. Maar moderne leds zitten al op de 97, dus nagenoeg niet te onderscheiden van een halogeenlamp zonder spectrumanalyser.

Ik heb een ledlamp met een cri van 97 ofzo in het plafond zitten, ook van Osram. Het rendement daarvan is iets lager (rond de 100lm/w) maar omdat ie toch al zo weinig verbruikt, geef ik graag die 2 euro per jaar extra uit aan een mooiere kleurweergave.

Op maandag 23 december 2024 15:08:07 schreef Ledlover:
niet te onderscheiden van een halogeenlamp zonder spectrumanalyser.

Jou spectrum analyser gaat wel erg hoog. :+ . Voor licht heet het spectroscoop, maar kennelijk zijn er tegenwoordig meer dan jij alleen die het spectrum analyser noemen.

Op maandag 23 december 2024 14:08:37 schreef Hoeben:
[...]

Een LED zelf (de chip) heeft geen inschakelstroom. Daar slijt hij niet van.
[...].

Inderdaad heeft een LED van zichzelf geen piekstroom.
De voeding geeft echter wel een piekspanning bij inschakelen, wat een (te) hoge stroompiek door de LED veroorzaakt.

Op maandag 23 december 2024 15:56:31 schreef rew:
[...]Jou spectrum analyser gaat wel erg hoog. :+ . Voor licht heet het spectroscoop, maar kennelijk zijn er tegenwoordig meer dan jij alleen die het spectrum analyser noemen.

Een spectroscoop is een optisch kijkertje waarmee je een spectrum kan zien met je ogen. De spectrometer of analyser kan ook grafiekjes plotten of tabelletjes uitspugen zoals 'onze' elektronische toestellen.

Op maandag 23 december 2024 16:05:34 schreef Tidak Ada:
[...] Inderdaad heeft een LED van zichzelf geen piekstroom.
De voeding geeft echter wel een piekspanning bij inschakelen, wat een (te) hoge stroompiek door de LED veroorzaakt.

Dan is dat ding "raar" ontworpen.

Als jou labvoeding bij aanzetten "even 10V" geeft terwijl je hem op 5V hebt afgesteld, dan wordt je daar toch ook niet blij van? Meer dan "ingesteld" leveren, ook al is het kort lijkt me in alle gevallen ongewenst.

Een uitzondering is de eenvoudige condensator voeding. Die levert inderdaad een korte stroomstoot bij aanzetten. Die is nog relatief makkelijk te temmen zodat je in de SOA van de led komt.

Op maandag 23 december 2024 16:05:34 schreef Tidak Ada:
[...] Inderdaad heeft een LED van zichzelf geen piekstroom.

Dan is dat een slechte voeding. Die hoort gewoon een constante stroom te geven. En een beetje verstandige voeding heeft zelfs een ramp-up. Maar ja, zoiets mag niets kosten, dan kan dit wel gebeuren.

Op maandag 23 december 2024 22:10:25 schreef Hoeben:
[...]

Dan is dat een slechte voeding. Die hoort gewoon een constante stroom te geven.

Klopt maar die "leddrivers" zijn ontworpen met een minimum aan componenten.
Enerzijds om te besparen en anderzijds vanwege ruimtegebrek.

Ik ga hier ook uit van LED-gloeilamp vervangers, waar zo'n klein voedinkje in de fitting, of ballon zit.
Er was hier toch ook gesproken over lampen die frequent aan en uit geschakeld worden....

Waarschijnlijk worden die op het toilet het vaakst geschakeld, dat zou een redelijke maatstaf zijn. Zeker bij een wat groter gezin.

Philips had destijds in de spaarlampen een eigen chip zitten, een ASIC, die ze langzaam de stroom lieten opbouwen. Dat was om die lange levensduur te halen. De Chinezen hadden die gekopieerd, inclusief het designfoutje dat er nog inzat. Gewoon laagjes afgeschaafd en 1:1 kopie.

Wat ook van belang is voor de levensduur, de armatuur. Kan de warmte weg? Sommige lampen kunnen niet tegen een warme omgeving.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (14%)]

Op maandag 23 december 2024 12:26:39 schreef Arco:
Vanaf 28-12:

Naar Lidl geweest, is voor 'normale' mensen niet te koop, (alleen mensen die hun telefoon hebben vervuild met een Lidl Plus app krijgen korting... :( )

Als ik iets haat zijn het de winkels die je dwingen om je telefoon met hun app mee te nemen (Praxis doet dat ook)
Die komen op mijn 'zwarte lijst. (kom ik niet meer). Waarom niet gewoon een klantenpasje zoals Gamma en AH?

Jammer maar helaas...

In de folder staat ook helemaal niet dat je een app moet laten zien om die korting te krijgen. Dat soort dingen irriteert me mateloos...